Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 133 av 152 1 2 131 132 133 134 135 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2634975 28/10/2020 09:46
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Anders A-R
Sitat: BigBoben

Det mest ideelle er modell X, men med de bakdørene og ikke ha skiboks så utgår denne..

Er du helt sikker? Dette er det beste tilbehøret jeg har til min bil...

Er dette noe du har bak på kula? Hvor bred er den?
Bilde av den på bilen?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2634997 28/10/2020 11:04
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2635001 28/10/2020 11:20
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E

Takk!
Stygg som juling men den ser veldig praktisk ut.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2635163 29/10/2020 09:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, den ser ikke ut i måneskinn (eller kanskje aller nådigst i nettopp det..) men den er hemningsløst praktisk. Når vi skal i bakken (ca 1-2 ganger i uka) så ligger alle skiene klare i den låste boksen, og så lemper jeg bare oppi hjelmer, sko og alt annet som ellers oppbevares inne. Boksen er i seg selv ganske lett, men jeg kjører bare inntil med kroken, løfter boksen opp fra ene siden og opp på kroken, så går jeg bak på midten og bøyer meg over boksen for å låse den til kroken. Hele operasjonen tar kanskje 2 minutter.

Eneste jeg har å utsette på den er at første versjon hadde hengsler i alu, som korroderte og sprakk - fikk tilsendt nye i rustfritt fra leverandøren som det tok meg en times tid å bytte ut. Tror nye utgaver nå har fikset dette. Og så blir det selvfølgelig fuktig/rått i boksen i mildere vær, så da pleier jeg å fylle noen gamle sokker med kattesand og legge oppi for å suge opp fukt.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2636481 05/11/2020 14:39
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, den ser ikke ut i måneskinn (eller kanskje aller nådigst i nettopp det..) men den er hemningsløst praktisk. Når vi skal i bakken (ca 1-2 ganger i uka) så ligger alle skiene klare i den låste boksen, og så lemper jeg bare oppi hjelmer, sko og alt annet som ellers oppbevares inne. Boksen er i seg selv ganske lett, men jeg kjører bare inntil med kroken, løfter boksen opp fra ene siden og opp på kroken, så går jeg bak på midten og bøyer meg over boksen for å låse den til kroken. Hele operasjonen tar kanskje 2 minutter.

Eneste jeg har å utsette på den er at første versjon hadde hengsler i alu, som korroderte og sprakk - fikk tilsendt nye i rustfritt fra leverandøren som det tok meg en times tid å bytte ut. Tror nye utgaver nå har fikset dette. Og så blir det selvfølgelig fuktig/rått i boksen i mildere vær, så da pleier jeg å fylle noen gamle sokker med kattesand og legge oppi for å suge opp fukt.

Jeg ønsker meg en sånn til jul, har sett noen X'er med sånne bokser etter hvert og synes ikke det ser så ille ut, i alle fall ikke når man tenker på hvor praktisk den er.
Har også blitt fryktelig glad i hengerfestestativet mitt, jeg som var svoren takstativmann. Tipper jeg aldri kommer til å ha takstativ igjen.

Det ser jo ikke akkurat veldig bra ut med stativ hverken på taket eller på hengerfestet på en bil da, med mindre man har en eller flere pene sykler på det som kan pynte opp. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2636532 06/11/2020 07:57
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan putte en hel hjort oppi der vettu...Just sayin'....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Eivel] #2636536 06/11/2020 08:18
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Eivel

Takk!
Stygg som juling men den ser veldig praktisk ut.

Tilfører mye latter og glede hos folk også, og det trenger vi jo i 2020.
Det er en kar som pleier å frekventere det lokale skianlegget vårt som har en sånn, og det er stadig vekk peking, latter og fotografering fra skuelystne har jeg sett.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: parob] #2636543 06/11/2020 08:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er jo mulig å designe et penere produkt for samme use case. Er jo biler uten vingedører som har nytte av dette. Jeg regner med at Model3 feks har samme problem som S - at en hører vindsuset fra skiboksen godt gjennom glasstaket. Mer aerodynamisk er det også - og langt enklere tilgang enn i en skiboks.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2636550 06/11/2020 09:01
perbl Offline
More than words
More than words
Størrelsen på den der, kombinert med utseendet på den boksen til Thule hadde nok vært mer spiselig.

Men sånn den ser ut nå er den litt uaktuell for meg, for å si det mildt. Selv om det sikkert er praktisk som fy.

In other new: Nå ser jeg omsider at en av funksjonene jeg har savnet kommer i den oppdateringen som rulles ut for tiden (2020.44), muligheten til å velge separat språk for stemmestyring enn resten av UIet. Jeg liker å ha engelske menyer, men vil gjerne snakke norsk når jeg stemmestyrer. Det ser også ut til at endel nyttige nyheter på Spotifyklienten er med i denne omgangen og.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2636551 06/11/2020 09:03
perbl Offline
More than words
More than words
En ting jeg legger merke til jeg sliter litt med av og til: Når jeg prøver å være moderne sjåfør og blinke meg til venstre inn i rundkjøringer, og så flipper hendelen i motsatt retning når jeg skal ut opplever jeg av og til at bilen ikke blinker ut, men bare skrur av blinklyset så jeg må vippe en ekstra gang opp med hendelen.

Er det noe jeg gjør galt, eller handler det bare om timing? Av og til registrerer jeg at jeg blinker, av og til ikke.

Redigert av perbl; 06/11/2020 09:04.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2636554 06/11/2020 09:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl
Nå ser jeg omsider at en av funksjonene jeg har savnet kommer i den oppdateringen som rulles ut for tiden (2020.44), muligheten til å velge separat språk for stemmestyring enn resten av UIet. Jeg liker å ha engelske menyer, men vil gjerne snakke norsk når jeg stemmestyrer.

Så bra. Har du like mange fraser å velge i på norsk? Kan du si "rumpa mi er kald" feks?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2636560 06/11/2020 09:27
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Nå ser jeg omsider at en av funksjonene jeg har savnet kommer i den oppdateringen som rulles ut for tiden (2020.44), muligheten til å velge separat språk for stemmestyring enn resten av UIet. Jeg liker å ha engelske menyer, men vil gjerne snakke norsk når jeg stemmestyrer.

Så bra. Har du like mange fraser å velge i på norsk? Kan du si "rumpa mi er kald" feks?

Akkurat den har jeg ikke hatt behov for å teste ut enda, kjørte en periode med norsk UI, men har ikke hatt så behov for setevarmere enda ICON_SMILE

Men syntes det fungerte overraskende greit til ting som å skrive SMS, selv om noen småfeil ble med.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: parob] #2636566 06/11/2020 09:42
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: parob

Det er en kar som pleier å frekventere det lokale skianlegget vårt som har en sånn, og det er stadig vekk peking, latter og fotografering fra skuelystne har jeg sett.

Vi har innført begrepet "box envy" i det lokale skianlegget. Kan ikke si jeg har sett noe latter, men jeg har derimot sett mange fedre som står og sikler ved siden av, gjerne etter å ha stått på tærne i døråpningen og krafset etter votter og staver i bunn av skiboksen... ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2636589 06/11/2020 10:47
perbl Offline
More than words
More than words
For de uten falkevingedører er jo https://www.dropracks.no et kurant alternativ da.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2636602 06/11/2020 12:01
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J

Vi har innført begrepet "box envy" i det lokale skianlegget. Kan ikke si jeg har sett noe latter, men jeg har derimot sett mange fedre som står og sikler ved siden av, gjerne etter å ha stått på tærne i døråpningen og krafset etter votter og staver i bunn av skiboksen... ICON_SMILE

Det må jo være noen i Teslamenigheten som klarer å komme på noe sånt, kun for å dekke over at de boksene er jævlig stygge ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2636687 07/11/2020 07:03
Dan Offline
More than words
More than words
En ting jeg legger merke til jeg sliter litt med av og til: Når jeg prøver å være moderne sjåfør og blinke meg til venstre inn i rundkjøringer, og så flipper hendelen i motsatt retning når jeg skal ut opplever jeg av og til at bilen ikke blinker ut, men bare skrur av blinklyset så jeg må vippe en ekstra gang opp med hendelen.

Er det noe jeg gjør galt, eller handler det bare om timing? Av og til registrerer jeg at jeg blinker, av og til ikke.

Her er oppskriften:
1. Hendelen helt ned inn mot rundkjøringen.
2. Hendelen halvt ned ved siste utkjørsel.
3. Hendelen halvt opp eller helt opp.

Det som ikke funker er å gå rett fra 1 til 3. Da vil venstreblinken bare bli slått av uten at høyreblink blir slått på. I det hele tatt har jeg gjort det til en vane å slå av blinklyset i samme retning som jeg slår det på, dvs motsatt av det «normale».

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2636691 07/11/2020 07:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Her er oppskriften:

Det som ikke funker er å gå rett fra 1 til 3. Da vil venstreblinken bare bli slått av uten at høyreblink blir slått på. I det hele tatt har jeg gjort det til en vane å slå av blinklyset i samme retning som jeg slår det på, dvs motsatt av det «normale».

Merkelig. På Model S går jeg rett fra 1 til 3.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2636714 07/11/2020 11:45
perbl Offline
More than words
More than words

Her er oppskriften:

Du beskrev vel forsåvidt akkurat det jeg har gjort fram til nå ja, hoppet rett fra 1 til 3. Og rett som det er funker det og. Uansett greit å vite at det ikke var noe helt basic jeg har misforstått iom at andre har fått med seg problemet.

Tror faktisk jeg endte opp med å kjøre gjennom et par rundkjøringer ihht den metoden der i går da jeg kom inn på tanken om å skru av blinket manuelt i rundkjøringa før jeg blinka meg ut på tur gjennom noen av byens rundkjøringer.

Men jeg klarer fortsatt ikke helt å skjønne hvorfor det av og til funker å gå rett fra 1 til 3. Har spekulert i om det kan ha med hvor hardt jeg trykker på hendel, eller kurvaturen i rundkjøringene, det er jo litt forskjeller på hvor hardt man legger over i de ulike rundkjøringene, men så langt har jeg ikke gjort noen funn som har formet noen særlig til hypotese.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2636727 07/11/2020 13:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Her er oppskriften:

Merkelig. På Model S går jeg rett fra 1 til 3.

Godt mulig de funker forskjellig. Jeg kan love deg at det ikke funker i vår Model 3 å gå rett fra blink den ene veien til blink den andre veien. Det som kan funke er hvis man gjør bevegelsen fra 1 til 3 så sakte at bilen rekker å reagere på at hendelen blir dradd halvveis opp før den blir dradd helt opp. (Og det er forklaringen på at du noen ganger får det til å funke, perbl.) Men å gjøre den bevegelsen akkurat sakte nok til å stoppe venstreblinken før man starter høyreblink, men likevel raskt nok til at man ikke allerede er ute av rundkjøringen, krever timing. Denne presisjonen kan man altså komme unna ved å slå av blinklyset i samme retning som man slo det på.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2636733 07/11/2020 14:05
perbl Offline
More than words
More than words
Godt mulig de funker forskjellig. Jeg kan love deg at det ikke funker i vår Model 3 å gå rett fra blink den ene veien til blink den andre veien. Det som kan funke er hvis man gjør bevegelsen fra 1 til 3 så sakte at bilen rekker å reagere på at hendelen blir dradd halvveis opp før den blir dradd helt opp. (Og det er forklaringen på at du noen ganger får det til å funke, perbl.) Men å gjøre den bevegelsen akkurat sakte nok til å stoppe venstreblinken før man starter høyreblink, men likevel raskt nok til at man ikke allerede er ute av rundkjøringen, krever timing. Denne presisjonen kan man altså komme unna ved å slå av blinklyset i samme retning som man slo det på.

Også jeg som innbilte meg at jeg hadde eksemplarisk og konsekvent (eller konsistent?) timing fra gang til gang frown Men ja, du har nok rett i det.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2636795 07/11/2020 22:40
perbl Offline
More than words
More than words
Er det forøvrig noen som har satt seg inn om det er noe system i utdytting av oppdateringer? Eller er det litt på måfå hvilke biler som får først og sist? Begynner å bli utålmodig etter å få bedre Spotify-skjerm, samt muligheten til stemmestyring på norsk samtidig som jeg kan ha engelsk UI ICON_SMILE

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2636840 08/11/2020 12:33
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Er det forøvrig noen som har satt seg inn om det er noe system i utdytting av oppdateringer? Eller er det litt på måfå hvilke biler som får først og sist? Begynner å bli utålmodig etter å få bedre Spotify-skjerm, samt muligheten til stemmestyring på norsk samtidig som jeg kan ha engelsk UI ICON_SMILE

Du kan i hvert fall huke av på skjermen at du vil være mottaker av "tidlig-utgivelse". Ulempen er at du da får det installert om det er med eller uten feil.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tormod..] #2636842 08/11/2020 13:17
perbl Offline
More than words
More than words
Ja, den har vært påskrudd fra første dag :-)

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: johannessen] #2636849 08/11/2020 15:42
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: johannessen

Det må jo være noen i Teslamenigheten som klarer å komme på noe sånt, kun for å dekke over at de boksene er jævlig stygge ICON_WINK

Jeg gjentar kanskje meg selv her nå, men det kan jo være at flere typiske ingeniør-hoder syns praktiske elementer overskygger det rent estetiske etter at man har stått og famlet oppi en takmontert boks på en dårlig opplyst p-plass i skianlegget ICON_WINK

Det finnes alternative krok-monterte bokser, men jeg syns ikke akkurat de er spesielt visuelt fengende. Og minst like dyre...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2636896 08/11/2020 22:42
Dan Offline
More than words
More than words

Og det hjelper ikke en dritt. ICON_SMILE Jeg har hatt det skrudd på siden den funksjonen dukket opp og jeg ligger konsekvent langt bak avantgarden. I kveld installerte jeg 2020.40.9 selv om det vel er 2020.44 som ruller ut i Norge nå.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: johannessen] #2636970 09/11/2020 10:36
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: johannessen

Ja, man ser vel få slike bokser på f.eks E-tron og andre biler som kan ta den tradisjonelle skiboksen. Stasjonsvogn, villa, 2 unger, bikkje og skiboks på taket må man ha, må følge oppskrifta. ICON_LAUGH

Jeg for min del ser litt bort fra at den ikke akkurat er vakker, jeg ser på de praktiske sidene ved den.
X'en er den beste bilen jeg noen gang har hatt, og hele familien elsker bilen. Det er komfort og plass fra en annen verden og det tror jeg ikke folk skjønner før de har hatt en selv.
Ser glatt forbi alle særegenheter og ulemper bilen måtte ha ift andre elbiler i "samme klasse", og en skiboks på taket med 15-20% økt luftmotstand er uansett ikke førstevalget.
En skiluke i midtsetet bak hadde vært ypperlig, men vi får klare oss uten det.

Det hadde vært fett om noen lagde en mer avrundet og penere boks til montering bakpå kula i f,eks glassfiber eller termoplast, men det er vel et såpass sært og lite marked at det ikke ville solgt noe særlig?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2636980 09/11/2020 11:16
perbl Offline
More than words
More than words

Og det hjelper ikke en dritt. ICON_SMILE Jeg har hatt det skrudd på siden den funksjonen dukket opp og jeg ligger konsekvent langt bak avantgarden. I kveld installerte jeg 2020.40.9 selv om det vel er 2020.44 som ruller ut i Norge nå.

Oi, det var nå voldsomt etterslep. Fikk omsider 2020.44 nå i dag tidlig, tror den er ferdig installert nå, så får teste ut nye finnesser i ettermiddag.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2637078 09/11/2020 20:38
Dan Offline
More than words
More than words
Oi, det var nå voldsomt etterslep. Fikk omsider 2020.44 nå i dag tidlig, tror den er ferdig installert nå, så får teste ut nye finnesser i ettermiddag.

Det skal sies at 2020.40.9 hadde ligget og ventet en stund før jeg lastet ned. Jeg må kjøre inn og blokkere veien utenfor huset hver gang jeg skal laste ned, så det blir bare gjort i forbindelse med vask eller bagasjelasting.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2638181 16/11/2020 10:33
perbl Offline
More than words
More than words
På min TM3 får jeg ofte feilmeldinger om at høyre kamera ikke er tilgjengelig når jeg kjører på mørklagt landevei. Bilen funker helt ok hele strekket til jeg passerer Støren, men når jeg begynner å kjøre på strekkene uten gatelys spretter feilmelding fram titt og ofte. Tidligere trodde jeg det var pga grisevær og regndråper, men på helgas tur til Oppdal var det nå fint oppholdsvær hele turen, og jeg kunne heller ikke se noen tegn til kondens. Ser jeg på kameraene på skjermen ser det nå ut til å funke helt ok uten forstyrrelser i bildet når jeg ser lyskilder der.

Er det bare at den ikke skjønner at den stort sett ser svart bilde på høyresida som trigger feilen? Er dette noe man bør feilmelde og få tatt service på, eller er det kjent problem og forventa på alle bilene?

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2638187 16/11/2020 10:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
På min TM3 får jeg ofte feilmeldinger om at høyre kamera ikke er tilgjengelig når jeg kjører på mørklagt landevei. Bilen funker helt ok hele strekket til jeg passerer Støren, men når jeg begynner å kjøre på strekkene uten gatelys spretter feilmelding fram titt og ofte. Tidligere trodde jeg det var pga grisevær og regndråper, men på helgas tur til Oppdal var det nå fint oppholdsvær hele turen, og jeg kunne heller ikke se noen tegn til kondens. Ser jeg på kameraene på skjermen ser det nå ut til å funke helt ok uten forstyrrelser i bildet når jeg ser lyskilder der.

Er det bare at den ikke skjønner at den stort sett ser svart bilde på høyresida som trigger feilen? Er dette noe man bør feilmelde og få tatt service på, eller er det kjent problem og forventa på alle bilene?

Dette skjer også i tett snøvær eller i veldig lav sol. Jeg ville tatt det med ro. Dette er vel kameraet i B-stolpen som du ikke har tilgang til bilde fra.

- Robert Green Ingersoll
Side 133 av 152 1 2 131 132 133 134 135 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå