Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 132 av 152 1 2 130 131 132 133 134 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2633856 21/10/2020 06:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Så ved kjøring er det egentlig bare én ting som plager meg med skjermen og det er når jeg skal endre hastighet på TACC ved å klikke på fartsskiltet.

Dette kan du vel gjøre med spaken på rattstammen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2633857 21/10/2020 06:35
Saltmann Offline
Entusiast
Entusiast
jeg skal endre hastighet på TACC ved å klikke på fartsskiltet

Jeg mener du oppnår det samme ved å trykke girspaken ned ett nivå og holde den der et halvt sekund. Da stilles farten inn til gjeldende fartsgrense +/- valgt overskridelse.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Saltmann] #2633863 21/10/2020 06:54
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Saltmann
jeg skal endre hastighet på TACC ved å klikke på fartsskiltet

Jeg mener du oppnår det samme ved å trykke girspaken ned ett nivå og holde den der et halvt sekund. Da stilles farten inn til gjeldende fartsgrense +/- valgt overskridelse.

Jepp, det stemmer. Dette var en liten aha-opplevelse for meg hvertfall.

Men vindusviskerhastighet kunne de gjerne ha laget bedre, nå må man bort på skjermen for å endre farta på den, med mindre man bruker stemmekontroll, som forsåvidt funker greit nok.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2633864 21/10/2020 06:55
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
Sikkert, men siden kjørelengde/hurtilading er kritisk for meg (og jeg har nok av dataduppeditter i livet mitt fra før) valgte jeg noe annerledes ICON_WINK

Kjørelengde og adgang til lading fikk deg til å velge noe annet elektrifisert enn Tesla? Nå er jeg spent.

For meg var nå kjørelengde og adgang til lading noe av det som fikk meg til å velge Tesla framfor Polestar, da adgangen til superladenettet er halve produktet i mine øyne.

Redigert av perbl; 21/10/2020 06:55.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2633871 21/10/2020 07:47
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Hva er det som er drit med touch-skjerm?

I en gammeldags bil med fysiske knapper lærer man seg fort hvor knappene befinner seg så man kan betjene de bare ved å føle seg frem.
Kan man f. eks. regulere setevarme på en Tesla under kjøring, uten å ta blikket fra veien?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2633873 21/10/2020 07:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex

Kan man f. eks. regulere setevarme på en Tesla under kjøring, uten å ta blikket fra veien?

Ja - ved å for eksempel si til bilen at "My butt is cold".

I de bilene jeg har hatt tidligere har jeg uansett måttet se ned mellom setene for å se hvor mye varme jeg har på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2633875 21/10/2020 07:59
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er egentlig forskjellen på å fikle med den skjermen der, kontra vanlig mobilbruk som er forbudt? Skal jo bare sette på en podcast.. eller sjekke google maps.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: kjerts] #2633881 21/10/2020 08:11
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: kjerts
Hva er egentlig forskjellen på å fikle med den skjermen der, kontra vanlig mobilbruk som er forbudt? Skal jo bare sette på en podcast.. eller sjekke google maps.

Forsvarlig fastmontert er vel stikkordet.... https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-17-1309

Selv om kanskje en forskrift fra 2000 ikke helt tar høyde for den utviklinga som har vært de siste årene i bilinteriør og skjermbruk...

Ståle
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2633882 21/10/2020 08:11
ventle Online
Besatt
Besatt
(Eller har det allerede kommet braille-skjermer når jeg tenker meg om?)

Haptiske berøringsskjermer finnes ja, men teknologien er ung/umoden enda. Prøvde å søke litt for å finne ut hva som er state of the art i dag, og kom over Tanvas, som ser ut til å rette seg nettopp mot utfordringen med manglende taktil tilbakemelding fra berøringsskjermer i biler:
https://tanvas.co/

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2633905 21/10/2020 09:17
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Furu
. Planen er å bytte om et års tid. Finner ingen andre alternativer for meg enn Tesla S, men er ikke spesilet godt orientert i markedet.
Vi får se litt på Audi om et halvt års tid.

Få også med deg gjennomgangen av menysystemet på touch-skjermen. Det er god turn-off for en Tesla-eier.

Støttes. Kunne vært OK hvis vi skrev 2010. Når Audi skryter av "vorsprung durch technik", så mener de hardware. Software har de absolutt ikke peiling på.

Jeg valgte likevel Audi fordi det var den beste bilen. PC har jeg hjemme ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2633907 21/10/2020 09:21
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex

Hva er det som er drit med touch-skjerm?

I en gammeldags bil med fysiske knapper lærer man seg fort hvor knappene befinner seg så man kan betjene de bare ved å føle seg frem.

Men på mange biler er jo dette ledsaget av display som viser A/C-temp etc, så man tar jo gjerne øynene fra veien lell. Viktig å skru på 25 grader vøtt, ikke 24,5.

Ellers er det som nevnt helt greit å bruke stemmekommandoer. Ble mye "increase/decrease wiper speed" da jeg kjørte i svært vekslende sluddvær og lysforhold sist lørdag for å slippe unna snøværet med sommerdekka mine, da vinterhjula først kommer kommende fredag.

Den vindusviskerkontrollen kan helt klart forbedres, feks bruke samme mønster folk er vant til fra musikkontroller med dobbelttap for å bytte til neste hastighet, trippel for å hoppe ned et hakk.

Den maskinlærende automatiske innstillingen imponerer hvertfall ikke så veldig i krevende vær, og det å se på skjerm når lysforhold er krevende og kun gir deg få sekunders overblikk framover på veien er ikke å anbefale. Selv om autopilotsystemet har ganske kurant overblikk og vil assistere med nødbrems og nødmanøver skulle en hindring dukke opp.

Redigert av perbl; 21/10/2020 09:22.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2633914 21/10/2020 10:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Sitat: Oystein L
Sikkert, men siden kjørelengde/hurtilading er kritisk for meg (og jeg har nok av dataduppeditter i livet mitt fra før) valgte jeg noe annerledes ICON_WINK

Kjørelengde og adgang til lading fikk deg til å velge noe annet elektrifisert enn Tesla? Nå er jeg spent.

For meg var nå kjørelengde og adgang til lading noe av det som fikk meg til å velge Tesla framfor Polestar, da adgangen til superladenettet er halve produktet i mine øyne.

....og der ser jeg at det manglet et vesentlig ord i mitt innlegg;
"kjørelengde/hurtilading er IKKE kritisk for meg" skulle det stått ICON_BLUSH
(med min bil som er relativt glad i strøm har jeg kun ladet et ensifret antall ganger langs veien på 40' km)

Redigert av Oystein L; 21/10/2020 10:12. Rediger grunn: Tilføyelse
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2633956 21/10/2020 15:32
RoyE Offline
Besatt
Besatt

Så ved kjøring er det egentlig bare én ting som plager meg med skjermen og det er når jeg skal endre hastighet på TACC ved å klikke på fartsskiltet.

Dette kan du vel gjøre med spaken på rattstammen?

Men Dan da...! Dette gjør du jo ved å gjøre som Geir skriver her, hold spaken ned i 0,5 sek når du har entret ny fartssone. Ikke trykk helt ned forbi hakket/trinnet, bare hold den lett ned. Gjelder både AP og TACC ICON_SMILE

Ellers er min egen erfaring etter fire måneder i Model 3 at skjermen fikles særdeles lite med under kjøring. Om jeg ”må” trykke på noe aktiverer jeg AP.

Redigert av RoyE; 21/10/2020 15:33.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RoyE] #2633995 21/10/2020 22:24
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: RoyE
Men Dan da...!

Det morsomme er at jeg egentlig visste det etter å ha lest om det på et eller annet Tesla-forum, men hadde glemt det like fort igjen, så det rakk aldri å sette seg som rutine. Nå er det vel litt sjanse for at jeg husker det.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2634561 26/10/2020 08:36
perbl Offline
More than words
More than words
Kjøring i heftig regnvær igjen i går, og som mange andre biler jeg har kjørt blir det jo en sånn fin liten film rett etter at vindusviskerne har beveget seg over ruta som forsvinner på noen tideler. Men når det regner mye er det såpass at det forstyrrer sikt endel.

Noen som har erfaring med alternative vindusviskerblader enn de orginale som fulgte med? Silikon skal vel være bedre, men så mye bedre at det er merkbar forskjell på sånt? Ellers finnes det vel også ulike remedier man kan spraye på ruta for å få den mer eller mindre hydrofobisk.

Og den Auto-innstillinga er jaggu meg skrot.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2634575 26/10/2020 08:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kjøring i heftig regnvær igjen i går, og som mange andre biler jeg har kjørt blir det jo en sånn fin liten film rett etter at vindusviskerne har beveget seg over ruta som forsvinner på noen tideler. Men når det regner mye er det såpass at det forstyrrer sikt endel.

Noen som har erfaring med alternative vindusviskerblader enn de orginale som fulgte med? Silikon skal vel være bedre, men så mye bedre at det er merkbar forskjell på sånt? Ellers finnes det vel også ulike remedier man kan spraye på ruta for å få den mer eller mindre hydrofobisk.

Og den Auto-innstillinga er jaggu meg skrot.

Jeg bruker denne og har null problemer med vannfilm. Auto-funksjonen på viskerne fungerer også veldig bra etter oppdateringen av denne for en god stund siden (den var ræva da jeg kjøpte bilen) selv når det er mørk.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2634596 26/10/2020 10:10
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har også brukt den og AutoGlym sin med omtrent samme effekt. Effekten avtar så klart etter noe tid, men den holder en god stund og de første turene i regnvær kan man nesten kjøre uten å bruke vindusviskere, vannet perler seg og blåser bare over ruta.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2634601 26/10/2020 10:14
perbl Offline
More than words
More than words
Høres bra ut, da skal jeg teste ut noe sånt, kamerat som hadde testet silikonblader syntes ikke de ga særlig merkbar effekt hvertfall.

Mulig Auto-innstillinga er bedre på MS, jeg synes hvertfall ruta blir altfor tilgriset før den skrur seg på i min M3.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2634793 27/10/2020 09:49
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Til dere med Tesla Model S, hvordan er det med takboks og/eller sykkelstativ ?
Jeg kjører idag en 2012 XC70, en kjempebra bil, men til vårt bruk så er jeg inne på tanken på Tesla.

Det mest ideelle er modell X, men med de bakdørene og ikke ha skiboks så utgår denne..

Vi har kort vei til hytta, men må kunne ta med sykler (2stk som regel) eller ski.

Santa Cruz Megatower

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2634797 27/10/2020 10:04
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Går fint med fire sykler på taket på model S. Dvs stengene er Thule Evo og ikke Thule Edge som bare har plass til tre stativ, på vår. Det går også fint å ha en ganske bred takboks pluss en sykkel på taket, med Thule EVO.

Dvs dette stativet:

https://www.thule.com/nb-no/roof-ra...x?car=tesla-model+s-5dr-hatchback-_-5oiz

Med litt lengre stenger enn på bildet. Husker ikke lengden, men de er nesten like brede som bilen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: BigBoben] #2634799 27/10/2020 10:05
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: BigBoben
Jeg kjører idag en 2012 XC70, en kjempebra bil, men til vårt bruk så er jeg inne på tanken på Tesla.

Det mest ideelle er modell X, men med de bakdørene og ikke ha skiboks så utgår denne..

Vi har kort vei til hytta, men må kunne ta med sykler (2stk som regel) eller ski.

Klarer du deg et år eller halvannet til med XC70, hva med Model Y?

Har forøvig flere storfornøyde kompiser som har bytta fra Model S til Model 3, men det er kanskje plassbehov som gjør at du ikke vurderer denne?

Jeg synes manglende mulighet til godt tilhengermontert stativ er et stort minus med MS, da jeg kjenner litt for mange folk som har hørt lyden av sykkel mot tak med takstativ.

Redigert av perbl; 27/10/2020 10:07.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ØysteinS] #2634801 27/10/2020 10:16
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: ØysteinS
Går fint med fire sykler på taket på model S. Dvs stengene er Thule Evo og ikke Thule Edge som bare har plass til tre stativ, på vår. Det går også fint å ha en ganske bred takboks pluss en sykkel på taket, med Thule EVO.

Dvs dette stativet:

https://www.thule.com/nb-no/roof-ra...x?car=tesla-model+s-5dr-hatchback-_-5oiz

Med litt lengre stenger enn på bildet. Husker ikke lengden, men de er nesten like brede som bilen.

Høres bra ut, det å ha mulighet til en sykkel året rundt er bra. Har en Skiguard 850 på Volvo nå, tenkte å evt ta med denne videre.

Santa Cruz Megatower

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2634802 27/10/2020 10:18
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B

Klarer du deg et år eller halvannet til med XC70, hva med Model Y?

Har forøvig flere storfornøyde kompiser som har bytta fra Model S til Model 3, men det er kanskje plassbehov som gjør at du ikke vurderer denne?

Jeg synes manglende mulighet til godt tilhengermontert stativ er et stort minus med MS, da jeg kjenner litt for mange folk som har hørt lyden av sykkel mot tak med takstativ.

Ja, men kliss ny er langt over budsjett. Klart kommer andre bilder med både 4wd, god plass og rekkevidde med tiden.
Trenger plass til 2 stoler og en høy 11åring imellom.

Santa Cruz Megatower

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: BigBoben] #2634815 27/10/2020 11:16
F
Flylow Offline
Medlem
Medlem
F

Har innimellom både takboks og sykkelstativ på tak samt sykkelstativ på kule hhv. Thule Flow, Thule outride og Thule velocompact. Og nei, ikke sponset av Thule selv om det kan se slik ut...

Enkelt å hekte på stativ bak og ikke minst slippe vindstøy fra sykler på taket. Syklene bak vs tak hjelper også på rekkevidden.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Flylow] #2634823 27/10/2020 11:38
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Flylow

Har innimellom både takboks og sykkelstativ på tak samt sykkelstativ på kule hhv. Thule Flow, Thule outride og Thule velocompact. Og nei, ikke sponset av Thule selv om det kan se slik ut...

Enkelt å hekte på stativ bak og ikke minst slippe vindstøy fra sykler på taket. Syklene bak vs tak hjelper også på rekkevidden.

Får man kule på modell S? Da er det null stress, har stativ på kule på volvo idag. Beste er om man kan bruke denne komboen på turer til fjernt og nært.

Santa Cruz Megatower

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: BigBoben] #2634842 27/10/2020 13:02
F
Flylow Offline
Medlem
Medlem
F
Ja, får ettermontert. Dog ikke godkjent til å trekke tilhenger/vogn.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Flylow] #2634864 27/10/2020 14:35
perbl Offline
More than words
More than words
Er Tesla helt på godfot med sånne ettermonterte løsninger hvis det skulle bli noe garanti/reklamasjonsproblem?

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2634881 27/10/2020 15:23
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Er Tesla helt på godfot med sånne ettermonterte løsninger hvis det skulle bli noe garanti/reklamasjonsproblem?

Tja, kan lese opp og ned i mente om det på elbil forumet. Men det er foreløpige ingen (som jeg har lest/hørt) som har fått problemer med tesla med ettermontert hengerfeste. Har selv ettermontert og er strålende fornøyd. 4 sykler bakpå er latterlig mye mer digg enn å ha de på taket

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: pez d spencer] #2634930 27/10/2020 21:22
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har montert hengerfeste og uttak for lysbrakett selv. Bilen har vært inne for garantiutbedring på litt dill etterpå, de har ikke nevnt dette. Har også ettermontert mulighet for CCS, da plukker de av en del paneler bak på bilen, men det ble ikke kommentert da.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: BigBoben] #2634970 28/10/2020 09:31
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er du helt sikker? Dette er det beste tilbehøret jeg har til min bil...

[Linket bilde]

Redigert av Anders A-R; 28/10/2020 09:32.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Side 132 av 152 1 2 130 131 132 133 134 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå