Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stem

Stem #2632962 15/10/2020 06:56
wasabi Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hvor viktig er egentlig et stem til en terrengsykkel?
Jeg skjønner at de har ulik dimensjon, feks 35mm og 31,8mm, samt at de har ulik lengde, og vinkel. Men utover det? Er det mulig å kjenne om et stem er bedre enn et annet?

Re: Stem [Re: wasabi] #2632968 15/10/2020 07:35
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har tre ganger hatt et stem som fungerte dårlig. Det første var et fra en billig Ritcheyserie med bare to bolter, en oppe og en nede. Det var relativt lett og 120 mm langt. Det var ingen god opplevelse. Det knirket og løsnet hele tiden og vred seg veldig mye. Det skal sies at jeg brukte ett stort stivt styre på det. Jeg byttet met ett RaceFace Turbine og alt var tipp topp. Det andre var en sak fra engelske Use som brukte en teit patent for å feste og stramme lageret. Det var en konisk rung under stemet som skulle ekspandere og skape det nødvendige presset. Dette funket selvsagt aldri. Det siste var en Ultrastem fra Extralite. Der sprakk godset rundt gjengene i selve stemen. Det var før jeg fikk momentnøkkel. Jeg oppdaget det før noe skummelt skjedde, og har lært av det også.

Lærdommen av eksemplene over er at umoderne, billig og lett ikke funker. At alt for snedig ikke funker og at alt for lett ikke funker. Alle andre stem har fungert helt fint, enten de koster 1200 eller 125 fra ebay. Det er også fint om det lett kan monteres og justeres med en eneste unbrako. Det har Øyvind skrevet om her.

https://www.landevei.no/sykkelrepar...or-aa-justere-noe-saa-enkelt-som-et-stem

LarsB

ps. Noen kommer sikkert til å snakke om stivhet og presisjon i styringen. Det er jeg veldig tvilende til at vi kan kjenne på normale velkonstruerte stem av moderne lengde.

Redigert av larsb; 15/10/2020 07:37.
Re: Stem [Re: wasabi] #2632977 15/10/2020 08:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Noen er stivere enn andre. Andre ser bare finere ut (Intend Grace). Noen knirker (Renthal Duo). Noen er lettere (77 Desingz one piece). Noen har rare festemekanismer (USE). Noen løsner (Spank Oozy). Noen tåler deng, andre ikke.

Jeg har nå 77 designz one-piece stem, som er 69g i 35mm, og sertifisert til utforkrav hos EFBE i Tyskland. Det fremspringet er noe mykere enn f.eks. Race Face Turbine R, som jeg har på hardtailen. Merker jeg det i praksis? Sikkert ikke. Men med matchende styre fra samme merke (produsert av We Are One Composites i Kamloops, Kanada), så ser det smashing ut!

Hadde en gang Spank Oozy (10 år siden) på stisykkelen, men én tjukk bolt for å feste rundt kronerøret. Det er noe av det dritteste jeg har hatt. Løsna hele tiden, og satt aldri rett.

Gå etter følelse og lommeboka og normal konstruksjon, så blir det bra.

Når det gjelder 31,8 vs 35mm, så er det strengt tatt styret som er utfordringen der. Veldig mange er enige om at 35mm er en utfordring, da det krever en lang eller kraftig overgang fra 22,2mm (klemmer og holker) og opp. Det kan medføre at du får noe som er jævlig stivt, og det er ikke alltid noe særlig. Flere lager nå styrer som skal føles som 31,8mm, men med 35mm klemme (WAO-styret jeg har, OneUp etc). Intend lager shims for å få 31,8mm-styrer inn i egne fremspring og sier det skal passe andre produsenter også. Det gjør det også enklere å tre inn styrer med høyere oppsving på fremspring laget i ett stykke uten avtagbar klemme foran.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem [Re: larsb] #2632981 15/10/2020 08:24
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb

ps. Noen kommer sikkert til å snakke om stivhet og presisjon i styringen. Det er jeg veldig tvilende til at vi kan kjenne på normale velkonstruerte stem av moderne lengde.

Det kommer an på hva du mener med "velkonstruert" og "moderne".

I takt med økende styrebredde og etableringen av 29er som den eneste riktige hjulstørrelsen har kravene til styreframspringets stivhet økt.
Før, da mange var enige om at 63-65 cm bredde var optimalt for rittsykling, la jeg ikke merke til sånt, selv om dette var tida da styreframspring-lengder på 80-110 mm var vanlig. Så økte styrebredden betraktelig før modernisert geometri gjorde sånne lengder på framspringet umoderne.
Da var det store forskjeller, og de var merkbare selv for en spinkel lettvekter som meg. Crank Brothers hadde noen av de mykeste, styrepresisjonen var elendig.

Nå er 50-70 mm vanlig, det er vanlig med mer gods og lav vekt på styreframspring er et mindre aktuelt tema. Gå for et fra et velrenommert merke, så er mye gjort. Race Face er definitivt i den kategorien, jeg har blitt veldig begeistra for det de lager i den kategorien, særlig Turbine-serien.

Gaute
Re: Stem [Re: baronKanon] #2632989 15/10/2020 08:48
wasabi Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: baronKanon
Noen er stivere enn andre. Andre ser bare finere ut (Intend Grace). Noen knirker (Renthal Duo). Noen er lettere (77 Desingz one piece).

(..)
Når det gjelder 31,8 vs 35mm, så er det strengt tatt styret som er utfordringen der. Veldig mange er enige om at 35mm er en utfordring, da det krever en lang eller kraftig overgang fra 22,2mm (klemmer og holker) og opp. Det kan medføre at du får noe som er jævlig stivt, og det er ikke alltid noe særlig. Flere lager nå styrer som skal føles som 31,8mm, men med 35mm klemme (WAO-styret jeg har, OneUp etc). Intend lager shims for å få 31,8mm-styrer inn i egne fremspring og sier det skal passe andre produsenter også. Det gjør det også enklere å tre inn styrer med høyere oppsving på fremspring laget i ett stykke uten avtagbar klemme foran.

Da er vi litt inne på bakgrunn for spørsmålet.
Jeg har en Ibis Ripmo med 800mm carbon bar. 31.8. Har ikke eksakt data, men jeg opplever at det har litt mye sweep. Hadde et Race face Next R styre, 35mm, 780mm bredde. Del føles som det har mindre sweep, og i grunn kjennes det ut som det passer meg litt bedre. Ibis stem og styre er jo ypperlig kvalitet og finish. Og jeg hadde et Aeffect stem på 35mm liggende, som jeg har satt på for å teste. Det ser helt ok ut, men har ikke samme finish. Merker ikke noe forskjell ennå, bortsett fra at geometri passer bittelitt bedre.

Re: Stem [Re: wasabi] #2632993 15/10/2020 09:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Men Next R-styret er PINNEstivt. Har hatt et selv.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem [Re: wasabi] #2633011 15/10/2020 10:45
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: wasabi

Da er vi litt inne på bakgrunn for spørsmålet.
Jeg har en Ibis Ripmo med 800mm carbon bar. 31.8. Har ikke eksakt data, men jeg opplever at det har litt mye sweep. Hadde et Race face Next R styre, 35mm, 780mm bredde. Del føles som det har mindre sweep, og i grunn kjennes det ut som det passer meg litt bedre. Ibis stem og styre er jo ypperlig kvalitet og finish. Og jeg hadde et Aeffect stem på 35mm liggende, som jeg har satt på for å teste. Det ser helt ok ut, men har ikke samme finish. Merker ikke noe forskjell ennå, bortsett fra at geometri passer bittelitt bedre.

Det er nok riktig, det: Jeg er ganske sikker på at Race Face Next R har 8 grader bakoverbøy ("sweep"), mens Ibis sitt har 9. Forskjellen kan på papiret virke ytterst neglisjerbar, men er i virkeligheten merkbar. Det er en liten forskjell på hvordan håndleddet vinkles. Av den grunn likte ikke jeg RF-styret jeg hadde på en sykkel. Jeg liker best 9 grader.

Gaute
Re: Stem [Re: gauter] #2633012 15/10/2020 10:47
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: gauter
Sitat: larsb

Det kommer an på hva du mener med "velkonstruert" og "moderne".

I takt med økende styrebredde og etableringen av 29er som den eneste riktige hjulstørrelsen har kravene til styreframspringets stivhet økt.
Før, da mange var enige om at 63-65 cm bredde var optimalt for rittsykling, la jeg ikke merke til sånt, selv om dette var tida da styreframspring-lengder på 80-110 mm var vanlig. Så økte styrebredden betraktelig før modernisert geometri gjorde sånne lengder på framspringet umoderne.
Da var det store forskjeller, og de var merkbare selv for en spinkel lettvekter som meg. Crank Brothers hadde noen av de mykeste, styrepresisjonen var elendig.

Nå er 50-70 mm vanlig, det er vanlig med mer gods og lav vekt på styreframspring er et mindre aktuelt tema. Gå for et fra et velrenommert merke, så er mye gjort. Race Face er definitivt i den kategorien, jeg har blitt veldig begeistra for det de lager i den kategorien, særlig Turbine-serien.

Jeg tenkte på rundt fem cm/31,8 mm som moderne. Og det meste unntatt de som finner på noe nytt bare for å finne på noe som velkonstruert.

Vekta er også mye likere når stemene er så mye kortere. Men skal man være på den helt sikre siden er fortsatt Syntace og Newmen solide navn med troverdige produkter som angir bruksområder og brukervekt på produktene sine. De er imidlertid for dyre til å eksperimentere med. Men som den endelige løsningen er de flotte for de fleste av oss.

LarsB

Re: Stem [Re: wasabi] #2633113 15/10/2020 20:19
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg skal ha ny kokpitt
Hva går man for nå om dagen 35 eller 31,8
Ble levert med noe affekt greier fra RF på 35 med 50 stem. Hightower.
Skal ha Turbine fordi det ser bra ut så da må det bli et eller annet styre i plastikk fra RF som matcher.

Redigert av sanouka; 15/10/2020 20:29.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Stem [Re: sanouka] #2633134 16/10/2020 06:27
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: sanouka
Jeg skal ha ny kokpitt
Skal ha Turbine fordi det ser bra ut så da må det bli et eller annet styre i plastikk fra RF som matcher.

Skal du fremover 35, bakover 31,8.

Re: Stem [Re: wasabi] #2633146 16/10/2020 06:49
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hæ?

Re: Stem [Re: wasabi] #2633147 16/10/2020 06:51
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Kjøp 31,8, fordi det ser bedre ut ICON_WINK
Jeg kan ikke se noen som helst fordeler med 35mm. Har det selv, men det er fordi det fulgte med sykkelen.

Re: Stem [Re: sanouka] #2633148 16/10/2020 06:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sanouka
Jeg skal ha ny kokpitt

Det er fortsatt flest lykter, computerfester osv som passer 31,8 enn 35, men 35 er nok fremtidens størrelse - i hvert fall på realt breie styrer.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stem [Re: aug11x] #2633151 16/10/2020 06:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: aug11x
Jeg kan ikke se noen som helst fordeler med 35mm. Har det selv, men det er fordi det fulgte med sykkelen.

Har faktisk blitt litt enig med deg.

Nå er det vanskelig å få tak i noe særlig gode 31,8-stem i høyere klasser, men du kan gå for f.eks. Turbine stem og OneUp-styre. Sistnevnte har lagt inn litt "svikt" i vertikalt plan for å ikke bli så utrolig stivt som mange 35mm-styrer blir (f.eks. Next R og Renthal). We Are One/77Designz er også ganske fine, men du bør kjøre dem med dertilhørende stem fra 77Designz. Det blir i hvert fall griselekkert. Har det selv.

https://77-store.com/en/Handle-Bar-Carbon-35-Rise-20/HB-C-20-800
https://77-store.com/en/One-Piece-Stem/1PS-35-45-ORE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem [Re: wasabi] #2633161 16/10/2020 07:41
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Veldig fornøyd med min OneUp styre/stem kombo. Kjører ø35, for å være trendy. Litt heimefiks for lyktefeste måtte til.

Bruker EDC stem med verktøy i.
Kjørt 31.8 og 35 Renthal før. Om jeg skulle hatt 31.8 hadde jeg nok havnet på Renthal carbon/Apex stem. Ikke opplevd knirk som nevnt over i tråden.

Santa Cruz Megatower

Re: Stem [Re: wasabi] #2633162 16/10/2020 07:42
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ok
Har 800 styre i dag og tenker det er nok. Hadde 780 på gamlehoyen og det føles som nok det også.
Har six 31,8 på highballen og det er vel egentlig et utforstyre, men funker greit.
Da blir det noe sånn på Hightower. Enig i at det ser bedre ut med 31.8 og det er jo viktig. To look good is already to go fast hehe.
På styret har jeg kun kubjelle med edelweissmotiv og borrelås så den passer uansett dimm.

Redigert av sanouka; 16/10/2020 07:52.

Re: Stem [Re: wasabi] #2633163 16/10/2020 07:52
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: wasabi
Hvor viktig er egentlig et stem til en terrengsykkel?
Jeg skjønner at de har ulik dimensjon, feks 35mm og 31,8mm, samt at de har ulik lengde, og vinkel. Men utover det? Er det mulig å kjenne om et stem er bedre enn et annet?

det kommer mye ann på kjørestil, styrke og bruksområde.

på mine sykler har jeg byttet ut orginalt styre og stem i alu til karbondeler.
mindre svikt/bevegelse i styrendene/holkene, mer presis sturing og trygghet og mulig at jeg kjenner vektforskjellen.

helt grei måte å oppgradere på, dette er også deler du kan bruke på andre sykler senere

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Stem [Re: baronKanon] #2633165 16/10/2020 07:57
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Noen er stivere enn andre. Andre ser bare finere ut (Intend Grace). Noen knirker (Renthal Duo). Noen er lettere (77 Desingz one piece). Noen har rare festemekanismer (USE). Noen løsner (Spank Oozy). Noen tåler deng, andre ikke.

Jeg har nå 77 designz one-piece stem, som er 69g i 35mm, og sertifisert til utforkrav hos EFBE i Tyskland. Det fremspringet er noe mykere enn f.eks. Race Face Turbine R, som jeg har på hardtailen. Merker jeg det i praksis? Sikkert ikke. Men med matchende styre fra samme merke (produsert av We Are One Composites i Kamloops, Kanada), så ser det smashing ut!

Hadde en gang Spank Oozy (10 år siden) på stisykkelen, men én tjukk bolt for å feste rundt kronerøret. Det er noe av det dritteste jeg har hatt. Løsna hele tiden, og satt aldri rett.

Baron,
hvorfor vil du ikke ha "noe som er jævlig stivt" ? er det ikke en fordel at ting er mest mulig stabilt ?

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Stem [Re: baronKanon] #2633166 16/10/2020 08:02
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nå er det vanskelig å få tak i noe særlig gode 31,8-stem i høyere klasser, men du kan gå for f.eks. Turbine stem og OneUp-styre. Sistnevnte har lagt inn litt "svikt" i vertikalt plan for å ikke bli så utrolig stivt som mange 35mm-styrer blir (f.eks. Next R og Renthal). We Are One/77Designz er også ganske fine, men du bør kjøre dem med dertilhørende stem fra 77Designz. Det blir i hvert fall griselekkert. Har det selv.

PNW Components holder på 31,8 stem og styre. komboen derfra ser delikat ut, og skal være fra øverste hylle, i følge dem som sykler rundt med det.
https://www.pnwcomponents.com/colle...o-or-garmin-mount?variant=32096154222669
https://www.pnwcomponents.com/colle...range-handlebar-1?variant=28126935908429

Re: Stem [Re: Brabus] #2633167 16/10/2020 08:06
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brabus

Baron,
hvorfor vil du ikke ha "noe som er jævlig stivt" ? er det ikke en fordel at ting er mest mulig stabilt ?

Nå skal jeg ikke svare for baron, men jævlig stivt er jo sjelden digg. Med mindre man driver med sprintøvelser på bane.

Re: Stem [Re: Brabus] #2633171 16/10/2020 08:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Baron,

Er forskjell på stabilt og pinnestivt. Du får alle vibrasjoner opp i armene hvis du har for stivt oppsett. Det gjør deg mer sliten. OneUp-styrene er laget for å være stive i styreretningen og mykere i slagretningen. Det er forskjell på lett nuddelstyre og et passe stivt endurostyre. Stivere har for mange blitt et evig jag, der man til slutt skal ha det stivt for å ha det stivt heller enn å ha det stivt nok. Alt går på balansen mellom komfort og kontroll. Har man for liten kontroll, går det ut over hodet, har man for liten komfort, går det til slutt utover kontroll, da muskler blir mer slitne. I utforkonkurranse er det kanskje ikke så ille med ett run og ferdig, men f.eks. endurokonkurranse er komfort større prioritering.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem [Re: aug11x] #2633172 16/10/2020 08:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Baron,

Nå skal jeg ikke svare for baron, men jævlig stivt er jo sjelden digg. Med mindre man driver med sprintøvelser på bane.

Du sa det, ja.

Er noen steder det er veldig digg med pinnestivt, da. Det gjelder f.eks. lengderetningen på dempergafler. Der er dobbeltkrone og opp-ned overlegent. Det savner jeg på nåværende gafler. Jeg hadde tidligere en Yeti 575 med Lefty som jeg knakk på roadtrip i USA. Leftyen er ganske stiv i lengderetning og vridningsretningen, men ellers ganske plush. Leide meg en Cannondale som jeg minnes hadde en Fox 32-gaffel (var i 2011, så 34 og sånn var ikke vanlig). Den var ubehagelig stiv, syntes jeg - spesielt i fronten. Var lite liv i den. Nå kjører jeg stålfulldemper som er lite stiv i bakramma, og synes det er digg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem [Re: wasabi] #2633180 16/10/2020 09:26
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Kontrollert fleksibilitet er det nye store. Stiv har vært gralen etter at lett ble lett nok. Før det var de fornøyde med solid. Dette gjelder ikke bare styre/stem men nesten alt på sykkelen. Rammer ikke minst. Nå diskuteres jo for alvor om fleks i lengderetningen er en god ting. Ref Baronens bakramme.
På landevei har vi også vært innom æro, men mye mindre på terrengsida naturlig nok.

Min Highball 29 kom med 35 mm Raceface styre og stem. Jeg bytta det ut primært fordi akkurat de delene ikke trenger å veie 500 gram på en sykkel av den typen. Det jeg synes var best med dem var hvor komfortabelt det var å holde rundt styret inne ved stemen i et "tempogrep" Der var virkelig foskjellen mellom 31,8 og 35 stor. Det er ikke aktuelt for så mange i den tråden, men verd å ta med på plussiden.

LarsB

Re: Stem [Re: wasabi] #2633187 16/10/2020 10:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Beast har fine 31,8mm-styrer. Synd de koster blod

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem [Re: baronKanon] #2633409 18/10/2020 14:27
wasabi Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Dette ser bra ut. Både 31,8 og 35.
Til og med i forskjellige farger.

https://industrynine.com/stems/a318

Re: Stem [Re: wasabi] #2633410 18/10/2020 14:47
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Styrestem er en av delene jeg ikke ville ha spart på.
Thomson og Race-Face Turbine har jeg bra erfaring med. For å få riktig sittestilling kan noen grader stigning gjøre underverker.
Skruene er tynne så følg monteringsanvisning og bruk moment nøkkel. Unngå at skruene ruster slik at de blir svekket.
Thomson selger nye skruer og deler hvis man skulle ha behov for det.
Har hatt Thomson på alle syklene mine. Måtte kjøpe Raceface for å få riktig størrelse sist. Som nevnt ikke noe tull med dem og de ser bra ut.

Re: Stem [Re: wasabi] #2633778 20/10/2020 13:34
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke terrengsykkel, men jeg hadde en litt kjip oppdagelse da jeg skulle justere styret på raceren her i helgen. Mitt trofaste Thomson X2 var ikke så trofast like vel. Verdt å merke at jeg har ridd dette stemmet i snart ti år så det har vel fått sin brukstid, men det viser hvor viktig det er å inspisere kontaktpunktene jevnlig. Og nei, jeg har ikke overstrammet boltene. Etter et kjapt søk på nett er Thomson plaget med langt flere brekkasjer enn jeg hadde trodd. Kanskje jeg skal bytte ut X4-stemmet som sitter på stisykkelen også?

Vedlegg

I was just riding along...
Re: Stem [Re: wasabi] #2633789 20/10/2020 14:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Bra du så det. Jeg ville skrudd opp inspeksjonshyppigheten på stisykkelen , og tenkt så mye på det at jeg hadde endt med et Syntace eller Newmen.

LarsB

Re: Stem [Re: wasabi] #2633808 20/10/2020 15:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er det ikke ti år siden Thomson var the shit?

Intend er saker, og 77designz leverer stem som er sertifisert til utforstandard til en vekt av 69g i 35mm lengde

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem [Re: wasabi] #2633825 20/10/2020 18:47
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Det er nok en stund siden Thomson var the bees knees, men landeveissykkelen er en gammel Caad9 som fortsatt er i full drift og den kledde et Thomson-stem.

Halv pris på Syntace hos Birk om dagen, forresten. Fine stem der.

I was just riding along...

Moderator  support