Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
20/10/2020 11:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Nå er det vel snart saltsesong. Hvordan tar folk vare på bilene sine nå når det er litt for kaldt til å fyre opp høyttrykkspyleren hjemme? Børstevask (fyfy hos mange), børsteløs automat, selvbetjent vaskehall?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
20/10/2020 11:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Nå er det vel snart saltsesong. Hvordan tar folk vare på bilene sine nå når det er litt for kaldt til å fyre opp høyttrykkspyleren hjemme? Børstevask (fyfy hos mange), børsteløs automat, selvbetjent vaskehall? Frostsikker utekran og så tørk i garasjen etterpå. Ikke noe problem å ta med seg høytrykksspyler ut i kulden så lenge man setter den inn rett etter bruk.
|
|
|
[Re: Syklist1]
20/10/2020 12:00
|
perbl
More than words
|
More than words
Nå er det vel snart saltsesong. Hvordan tar folk vare på bilene sine nå når det er litt for kaldt til å fyre opp høyttrykkspyleren hjemme? Børstevask (fyfy hos mange), børsteløs automat, selvbetjent vaskehall? Frostsikker utekran og så tørk i garasjen etterpå. Ikke noe problem å ta med seg høytrykksspyler ut i kulden så lenge man setter den inn rett etter bruk. Lite aktuelt å høyttrykkspyle i mangel av frostsikker utekran i blokka og neppe veldig populært å islegge hele uteplassen her heller. Så på utkikk etter andre anbefalinger  Garasje har jeg heller ikke.
Redigert av perbl; 20/10/2020 12:15.
Per B.
|
|
|
20/10/2020 12:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis det er snø, blir det ikke hålke av vask, men det med mangel på utekran stopper deg jo uansett. Børstevask er som du sier ut, men disse utvendige vaskeplassene på noen bensinstasjoner er kanskje åpne gjennom vinteren.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/10/2020 12:30
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Nå er det vel snart saltsesong. Hvordan tar folk vare på bilene sine nå når det er litt for kaldt til å fyre opp høyttrykkspyleren hjemme? Børstevask (fyfy hos mange), børsteløs automat, selvbetjent vaskehall? Minimum er å legge på en voks som ikke slites bort med en gang.
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
[Re: KjellMa]
20/10/2020 12:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Minimum er å legge på en voks som ikke slites bort med en gang.
Men du kommer ikke utenom avfetting om vinteren og da går voksen fort.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/10/2020 12:41
|
perbl
More than words
|
More than words
Mulig jeg tester ut selvvask-opplegget hos https://divein.no etterhvert. Ser ikke så fullgærnt ut.
Per B.
|
|
|
[Re: GeirK]
20/10/2020 12:42
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Spørsmålet da er om du egentlig trenger avfetting hvis du allerede har et godt vokslag inn mot lakken, eller om det holder med en avspyling for å ta unna det verste? Er avfetting og full vask viktigere for det visuelle enn for det tekniske?
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
20/10/2020 12:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Spørsmålet da er om du egentlig trenger avfetting hvis du allerede har et godt vokslag inn mot lakken, eller om det holder med en avspyling for å ta unna det verste? Hos meg legger skiten seg som en ru hinne oppå lakken - spesielt langs dørene og bak. Denne går ikke bort med høyttrykkspyler selv om bilen er vokset rett før vinteren og jeg føler ikke for å prøve å gni det vekk.
|
|
|
20/10/2020 12:46
|
Furu
/Stig
|
/Stig
I tunneler synes jeg Tesla S er skikkelig dårlig.
Dette mistenker jeg er glasstaket sin feil siden tunnelltaket reflekterer mye støy. Har du prøvd skiboks? Ja, det kan være glasstaket. Sammenligner enklest med min forrige bil som var en BMW 520 touring. Den hadde også delvis glasstak, men med mulighet for å tette med et taktrekk. Brukte kun trekket de gangene jeg hadde noe på taket, som sykler etc. Skiboks kan være noe. Skal vurdere det, men ikke kun for støyen... 
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
20/10/2020 12:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mente at dersom du har hørt hvor mye vindsus du får med skiboks på TMS, så skjønner du hvor tunnellyden kan kommer fra. I over 90 har du følelsen av å kjøre i sterk storm.
|
|
|
20/10/2020 12:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er avfetting og full vask viktigere for det visuelle enn for det tekniske? Bilvask om vinteren er vel kun for det visuelle, er det ikke?
|
|
|
20/10/2020 12:49
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Vet ikke hvordan andre elbiler er, men mistenker det er på samme nivå. Jeg har en Audi e-tron. Det er den bilen med minst opplevd veistøy i kupeen, som jeg har eid. I følge støymålingene til Teslabjørn er e-Tron helt i særklasse hva lavt støynivå angår for elbiler. Hmmm...noe å tenkte på. Planen er å bytte om et års tid. Finner ingen andre alternativer for meg enn Tesla S, men er ikke spesilet godt orientert i markedet. Vi får se litt på Audi om et halvt års tid.
Stig
|
|
|
20/10/2020 12:50
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Jeg mente at dersom du har hørt hvor mye vindsus du får med skiboks på TMS, så skjønner du hvor tunnellyden kan kommer fra. I over 90 har du følelsen av å kjøre i sterk storm. Haha...har aldri hatt skiboks, så den tok jeg ikke. Trodde den dempet. Jeg skal nok da fortsatt klare å styre unna det.
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
20/10/2020 12:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
. Planen er å bytte om et års tid. Finner ingen andre alternativer for meg enn Tesla S, men er ikke spesilet godt orientert i markedet. Vi får se litt på Audi om et halvt års tid. Få også med deg gjennomgangen av menysystemet på touch-skjermen. Det er god turn-off for en Tesla-eier.
|
|
|
20/10/2020 12:58
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Er avfetting og full vask viktigere for det visuelle enn for det tekniske? Bilvask om vinteren er vel kun for det visuelle, er det ikke? Det er i hvert fall det for meg :-) I den grad jeg gjør noe med bilen på vinteren er det bare avspyling, kanskje med litt såpe. Om det er en ru hinne på lakken, så lar jeg den være til våren. Da er det full pakke med Iron-X, Prickbort og APC, og lakken er helt glatt og fin igjen
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
20/10/2020 12:59
|
Furu
/Stig
|
/Stig
. Planen er å bytte om et års tid. Finner ingen andre alternativer for meg enn Tesla S, men er ikke spesilet godt orientert i markedet. Vi får se litt på Audi om et halvt års tid. Få også med deg gjennomgangen av menysystemet på touch-skjermen. Det er god turn-off for en Tesla-eier. Det er sånne saker jeg er skeptisk til. Sånt du ikke oppdager umiddelbart. TMS er perfekt for meg, bortsett fra opplevd støy. Har hatt den i to år nå. Var nettopp på en tur Oslo-Trondheim-Ørsta-Oslo. 2x på superlader og et lite døgn på 7kW i Ørsta. Podcaster lett tilgjengelig, lett å kjøre forbi trailere, etc, etc... Det er bare å lese denne tråden, for å forstå. Perfekt! Denne gangen var jeg alene, men er familien med så får vi plass til absolutt alt vi har behov for pluss litt til. Et par hakk større plass enn 520 Touring.
Stig
|
|
|
20/10/2020 13:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er avfetting og full vask viktigere for det visuelle enn for det tekniske? Bilvask om vinteren er vel kun for det visuelle, er det ikke? Det er i hvert fall det for meg :-) I den grad jeg gjør noe med bilen på vinteren er det bare avspyling, kanskje med litt såpe. Om det er en ru hinne på lakken, så lar jeg den være til våren. Da er det full pakke med Iron-X, Prickbort og APC, og lakken er helt glatt og fin igjen Jeg kjører Prickbort og høytrykkspyler hele vinteren jeg fordi det er den eneste måten å få bilen ordentlig rein på.
|
|
|
20/10/2020 14:15
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En gang i uka om vinteren dykker jeg innom DiveIn selvvask på Tiller.
Avfett, spyl og vask. Deretter siiiiiger jeg rolig over til en parkeringsgarasje (Under Jula/, om man er kjent der oppe) og legger på et lag spraywax.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
20/10/2020 14:33
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Selvvask innendørs Shellstasjonen ved Vegvesen på Sluppen er bra. Godt trykk på spylere, grei temp og matteoppheng. Samt mulighet for støvsuging. Jeg har også tatt med vaskebøtte og fiberkluter hit for å få den ordentlig ren, som er greit så lenge det ikke er vaskekø. Og det er det ikke så ofte.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
20/10/2020 14:50
|
perbl
More than words
|
More than words
Takk for lokale tips!
Det er vel ingen av disse som tillater egne kjemikalier antar jeg? Fikk litt sansen for enkelheten i det Polarsystemet til Autoglym, der man legger på tre ulike midler (forvask, vask og forsegling) med skumkanon og ender opp med det som så ut til å være pen nok bil for meg.
Per B.
|
|
|
20/10/2020 19:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Om vinteren bruker jeg kun høytrykkspyler på Circle K. Har keramisk lakkbehandling og føler at høytrykkspyling er godt nok til våren kommer og jeg kan ta en skikkelig håndvask igjen. Avfettingsmiddel har jeg aldri brukt, på noen av mine biler. Bilschampoo fra Biltema holder fint for meg.
Om to uker så kan jeg forresten endelig bestille en iPhone Mini, noe jeg har ventet på siden jeg kjøpte min 1. gen SE som var den eneste lille iPhonen som fantes for fire år siden. Hva har det med Tesla å gjøre? Jo, at på samme måte som jeg måtte vente i fire år fordi jeg ikke gidder å se på diverse Android-mobiler, så er alle andre menysystemer enn Teslas helt utelukket. Akkurat som med iOS så blir Teslas brukergrensesnitt noe de andre prøver å komme på høyde med, men det er fortsatt for langt opp. (Og noen bilprodusenter retter seg til kunder som bare mååå ha knapper. Sannsynligvis de samme kundene som bruker Blackberry-mobil.)
|
|
|
[Re: Dan]
20/10/2020 19:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Om to uker så kan jeg forresten endelig bestille en iPhone Mini, noe jeg har ventet på siden jeg kjøpte min 1. gen SE som var den eneste lille iPhonen som fantes for fire år siden. Hva har det med Tesla å gjøre? Jo, at på samme måte som jeg måtte vente i fire år fordi jeg ikke gidder å se på diverse Android-mobiler, så er alle andre menysystemer enn Teslas helt utelukket. Akkurat som med iOS så blir Teslas brukergrensesnitt noe de andre prøver å komme på høyde med, men det er fortsatt for langt opp. (Og noen bilprodusenter retter seg til kunder som bare mååå ha knapper. Sannsynligvis de samme kundene som bruker Blackberry-mobil.) Ja, dette var greia for meg og, det eneste jeg kunne vurdert er Android-systemet i Polestar, men som iOS-bruker synes jeg Tesla er det nærmeste jeg kommer min foretrukne brukeropplevelse. Det er rett og slett tragisk å se hvor kort de andre har kommet i brukergrensesnitt og brukeropplevelse når jeg ser detaljerte tester av andre modeller. I moderne datadrevne biler er brukeropplevelsen og UI viktig.
Per B.
|
|
|
[Re: Dan]
20/10/2020 20:13
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Om to uker så kan jeg forresten endelig bestille en iPhone Mini, noe jeg har ventet på siden jeg kjøpte min 1. gen SE som var den eneste lille iPhonen som fantes for fire år siden. Hva har det med Tesla å gjøre? Jo, at på samme måte som jeg måtte vente i fire år fordi jeg ikke gidder å se på diverse Android-mobiler, så er alle andre menysystemer enn Teslas helt utelukket. Akkurat som med iOS så blir Teslas brukergrensesnitt noe de andre prøver å komme på høyde med, men det er fortsatt for langt opp. (Og noen bilprodusenter retter seg til kunder som bare mååå ha knapper. Sannsynligvis de samme kundene som bruker Blackberry-mobil.)
Brukergrensesnitt har ekstremt mye med vane å gjøre. Som applebruker er du fullstendig innhabil ovenfor andre systemer sin brukervennlighet. Hilsen en med iphone som startet med android og aldri har forstått hvorfor iphone skal vere bra.
|
|
|
20/10/2020 20:22
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er rett og slett tragisk å se hvor kort de andre har kommet i brukergrensesnitt og brukeropplevelse når jeg ser detaljerte tester av andre modeller. I moderne datadrevne biler er brukeropplevelsen og UI viktig.
Jeg er mest opptatt av kjøreopplevelse og det som foregår foran meg på veien, det viktigste brukergrensesnittet for meg er ratt og pedaler... 
|
|
|
[Re: Oystein L]
20/10/2020 20:26
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg er mest opptatt av kjøreopplevelse og det som foregår foran meg på veien, det viktigste brukergrensesnittet for meg er ratt og pedaler...  Rattet er ikke superpremium, men kjøreopplevelsen med ratt og pedaler er nå rimelig okei i Tesla i mine øyne 
Per B.
|
|
|
21/10/2020 05:04
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er mest opptatt av kjøreopplevelse og det som foregår foran meg på veien, det viktigste brukergrensesnittet for meg er ratt og pedaler...  Rattet er ikke superpremium, men kjøreopplevelsen med ratt og pedaler er nå rimelig okei i Tesla i mine øyne  Sikkert, men siden kjørelengde/hurtilading er kritisk for meg (og jeg har nok av dataduppeditter i livet mitt fra før) valgte jeg noe annerledes 
|
|
|
21/10/2020 05:47
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Tøtsjskjerm i bil er noe drit uansett om det heter tesla eller noe annet. Får håpe lovgiver ser idiotien snart og forbyr tøtsjskjerm.
|
|
|
[Re: Paulus]
21/10/2020 06:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Tøtsjskjerm i bil er noe drit uansett om det heter tesla eller noe annet. Får håpe lovgiver ser idiotien snart og forbyr tøtsjskjerm. Det funker helt nydelig så lenge man står i ro eller kjører på autopilot. Ellers funker det litt halvdårlig og det er ikke få ganger at man klikker feil på grunn av en liten hump i veien. Men på den annen side er det ikke mye man trenger skjermen til ved kjøring. Navigasjonen setter jeg vanligvis før start og lydanlegget fikler jeg med på autopilot. Det meste annet på skjermen er grunninnstillinger eller underholdning av typer som uansett ikke skal brukes ved kjøring. Og i tillegg er det veldig mye som kan styres med stemmekommandoer som bare funker bedre og bedre fra oppdatering til oppdatering. Så ved kjøring er det egentlig bare én ting som plager meg med skjermen og det er når jeg skal endre hastighet på TACC ved å klikke på fartsskiltet. Der må man ha en stødig hånd for å trykke riktig, og i tillegg tar det akkurat et øyeblikk for lang tid før den nye innstilte farten vises, slik at man må holde øynene fra veien litt for lenge for å se at det ble riktig. Det har dog blitt bedre i en av de siste versjonene, ved at man kan klikke direkte på speedometeret (som er stort og lett å treffe) for å låse aktuell fart, så ved økt fartsgrense så er det bare å ta akselerasjonen peduelt og så låse TACC. Men det jeg lurer på er hvem som skal bli først med en taktil skjerm, hvor det enten blir en dynamisk forskjell i overflatestruktur (f eks matte eller ru knapper og tekster og blankt og glatt ellers) eller at man til og med klarer å få knapper og tekster til å stå ut liten millimeter fra flaten. I begge tilfellene ville man i tillegg ha måttet ha trykksensitiv input, dvs at det ikke holder å komme bort i det som man skal trykke på, men man må faktisk legge like mye trykk på som man ville ha gjort på en mekanisk knapp, slik at man kan føle seg frem uten at det blir tolket som input. Men jeg tipper at det aldri kommer, fordi selvkjøring vil komme først og da kan skjermen bare være som den er. (Eller har det allerede kommet braille-skjermer når jeg tenker meg om?)
|
|
|
[Re: Paulus]
21/10/2020 06:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tøtsjskjerm i bil er noe drit uansett om det heter tesla eller noe annet. Får håpe lovgiver ser idiotien snart og forbyr tøtsjskjerm. Hva er det som er drit med touch-skjerm?
|
|
|
|
|