Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Ekstra slange med slangeløst, nødvendig?

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2639004 20/11/2020 16:56
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
La meg moderere meg litt, da, siden jeg var kanskje litt i overkant bastant.

Jeg tok utgangspunkt i meg selv og mine behov. Jeg mister interessen der underlaget blir veldig slagete og ujevnt og hvor en MTB åpenbart er raskere. Så de mest steinete stiene og traktorveiene hvor gjennomslag er mest aktuelt utgår uansett for min del. Jeg er sjelden på noe særligere grovere veier enn de røffeste partiene på Rallarvegen (for illustrasjons skyld). Der opplever jeg, med mine 64 kg pluss/minus, aldri gjennomslag som noe problem på de lufttrykkene jeg føler er naturlig å kjøre, med eller uten slange. Jeg husker ikke nøyaktig hva det er på et 40 mm dekk, men vil tippe rundt 35 psi, kanskje litt mindre foran og litt mer bak. På Schwalbe P1 25 mm dekk (som riktignok måler nærmere 28 mm) kjører jeg ca 55/65 psi foran/bak. På SMW kjører jeg nok rundt 25 psi med slange på 42 mm. Aldri slått gjennom der heller og ønsker meg ikke noe mykere av hensyn til kjørefølelse og rullemotstand.

Og så har jeg nok en litt myk kjørestil hvor jeg liker dårlig å utsette sykkel og kropp for altfor mye mishandling. Rett og slett fordi jeg lider med sykkelen, sikkert mer enn den gjør selv, og fordi jeg synes det er ubehagelig selv.

På cx hvor det er et sterkt konkurranseelement og hvor dekkbredden er begrenset, kombinert med behov for veldig lavt trykk og til dels veldig ujevnt underlag, kan jeg kanskje se et litt større poeng.

Og så ser jeg poenget med sikkerhet ved punktering. Akkurat det å kunne kjøre videre på dekket i noe særlig tid, tenker jeg er konkurransespesifikt. Men at dekket holder seg på felgen, er jo lurt. Har selv opplevd å miste dekket i 80+, men da hadde neppe innlegg hjulpet særlig, for hele felgen ble flat i bunn. Når dette er sagt, så tenker jeg at det skal mye til at et TL-dekk godt tilpasset felgen og fylt med guffe mister trykket så raskt at det står i fare for å slippe felgen i fart.

God helg! Ser dessverre ut til at det tørre fine føret vi har på østlandet nå forsvinner i nattetimene, men satser på et par fine turer likevel. Med ekstra miniflaske og uten slange i dekka ICON_SMILE

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2642130 14/12/2020 13:24
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hva skulle vi gjort på langtur i går om vi ikke hadde hatt med slange?
Dette er grunnen til at jeg har med slange på tur. Og sjokkis da så klart ;-)

[Linket bilde]

Redigert av aug11x; 14/12/2020 13:25.
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: aug11x] #2642131 14/12/2020 13:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: aug11x
Hva skulle vi gjort på langtur i går om vi ikke hadde hatt med slange? Dette er grunnen til at jeg har med slange på tur. Og sjokkis da så klart ;-)

Jøss. Ja.

På siden av tema for tråden, men kan jeg spørre hvilke felger og hvilke dekk vi ser? Enkelte kombinasjoner kan som kjent potensielt skade sideveggene, som vi husker fra Challenge versus Enve.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2642133 14/12/2020 13:34
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda
Hva skulle vi gjort på langtur i går om vi ikke hadde hatt med slange? Dette er grunnen til at jeg har med slange på tur. Og sjokkis da så klart ;-)

Jøss. Ja.

På siden av tema for tråden, men kan jeg spørre hvilke felger og hvilke dekk vi ser? Enkelte kombinasjoner kan som kjent potensielt skade sideveggene, som vi husker fra Challenge versus Enve.

Dette er GP4000 på noe Reynoldsfelger. Min kompis sitt. Ikke slangeløst oppsett, så inget problem etter jeg fikk reparert med et dobbelt snickerspapir. Holdt helt inn (80km til) før det smalt igjen rett før vi var ferdige.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: aug11x] #2642134 14/12/2020 13:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dette er GP4000 på noe Reynoldsfelger. Min kompis sitt. Ikke slangeløst oppsett, så inget problem etter jeg fikk reparert med et dobbelt snickerspapir. Holdt helt inn (80km til) før det smalt igjen rett før vi var ferdige.

Skjønner. Har lest at GP4000 sitter uvanlig stramt på enkelte Reynoldsfelger. Her ser det ut som selve sideveggene er skadet, om det så er på grunn av utforming av dekkant, eller annen slitasje som over tid har ødelagt sideveggen (?).

Nå kan jeg innvende at erfaring fra et gammelt slangedekk som GP4000, altså med annen dekkant og andre sidevegger enn du vil finne blant slangeløse dekk, ikke tjener som det beste eksempel på at man må ha med slange når man er på slangeløse dekk ICON_SMILE men jeg ser poenget.

Min kjepphest er som alltid å ha med egnede remedier for slangeløst oppsett, men gjerne en slange på lur, om man har grunn til å frykte større problemer ICON_SMILE Da kan man jo også gjøre som du, å hjelpe kompiser og medsyklister, med slange eller sjokopapir yes

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2642140 14/12/2020 14:06
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Vanskelig å konkludere med hva som egentlig har skjedd her, men det er jo egentlig det samme når man står langt nede i gokk med et revna dekk :-D

Mitt poeng var egentlig bare at litt fersk guffe og dekkplugger ikke alltid er nok, og det er da deilig å dra frem den gamle, morkne slangen som har ligget å godgjort seg i litt sandlake i seteveska et par år :-P

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: aug11x] #2642170 14/12/2020 18:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda

Jøss. Ja.

Jeg opplevde det samme med et Challenge-dekk på Reynolds-felger. Kan det være noe med varmen som oppstår i karbon-clincher-felger når man har felgbrems? Mitt eksploderte/revna på flatmark så det må i så fall ha smeltet tidligere.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2642172 14/12/2020 18:11
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er ikke utenkelig at Reynoldsfelger er for skarpe og/eller har dårlig design på dekkinterfacet. Må isåfall, som hos deg, ha oppstått for lenge siden, da denne sykkelen bare går på det sentrale østland. I går var det 2 grader og dette skjedde 10m etter en pause, så oppsto ikke der i allefall.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino