Godt mulig Aethos har en noe høy pris, men til gjengjeld har den jo også et rimelig bra selling point med tanke på vekten. Du finner rimeligere sykler med hydro di2, men spørs om du kommer deg ned på samme vekt for samme pris. Det tviler jeg i stor grad på. Ellers er ikke Specialized prisa kunstig høyt i forhold til andre merker. Sinnsykt rasjonelle man plutselig skulle være til Specialized, som produserer noen av sykkelverdens best utviklede sykler, men man er helt ukritisk til merker som fortsatt lever i 1972, og kun leverer sykkel i én farge.
Redigert av Vingleik Vaagal; 23/10/202012:22.
Re: Specz. Aethos til 140k vs stålramme
[Re: Loki]
#263425223/10/202012:43
Men vi har jo brukt de siste sju årene på å lære at vekt ikke er avgjørende på prestasjon på sykkel. Da blir vi jo litt forvirret av verdens letteste når de ikke er verdens raskeste i tillegg.
LarsB
[Re: aug11x]
#263425423/10/202012:45
Er vel ca samme vekt som Canyon Ultimate CFR? Tviler uansett om man merker særlig forskjell på +/- 100g på en ramme.
Det kan man si, men nå er det vel ganske mye av utstyrsjaget vi holder på med ikke nødvendigvis fordi forskjellene er enorme. Er i mange tilfeller fordi det er kult å ha.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#263425523/10/202012:46
Er vel ca samme vekt som Canyon Ultimate CFR? Tviler uansett om man merker særlig forskjell på +/- 100g på en ramme.
Nå begynner jo den på 90 000 da på Di2.
Toppmodellen til 103 000 (Er moms inkludert i prisen hos Canyon disse dager?), er fortsatt en kilo tyngre enn Aethos til 130 000. En kilo er over gjennomsnittet mye i forskjell på high end sykler.
Redigert av Vingleik Vaagal; 23/10/202012:50.
#263425923/10/202012:53
Ja? Var jo pris/utstyr som ble diskutert her nå? Den har iaf full Dura Ace, men også verdt å merke seg at Ultimate er vel en 5-ish år gammel modell, så Specialized er vel ikke så sjukt langt foran andre som du mener. Ellers er jeg enig med deg i at Specialized har blitt flinke på å levere sykler i mange (og kule) farger.
#263426123/10/202012:56
Poenget mitt var at prisen da ikke var så langt unna hva Specialized har lagt seg på med Aethosen. Man kan sikkert få en White eller Everest med samme utstyrsgruppe til en langt rimeligere pris.
[Re: olechr]
#263426223/10/202012:56
Det kan man si, men nå er det vel ganske mye av utstyrsjaget vi holder på med ikke nødvendigvis fordi forskjellene er enorme. Er i mange tilfeller fordi det er kult å ha.
Det er jeg enig i. Er nok ikke for ytelsen sin del at folk bruker over 100 løk på sykkel nei. Selv er jeg veldig lite opptatt av merke/prestisje, men har nettopp svidd av en liten formue på en Santa Cruz, så jeg skal sitte stille i båten fra nå av
#263427623/10/202013:59
Det eneste nye og interessante med Aethos er Aethos. Altså rammen.
Den enkelte får vurdere om det er drømmerammen eller ei, men det har pent lite å gjøre med utstyrspakken. Komponenter er bare noe man henger på rammen etter eget ønske. Så kan man gå for det produsenten tilfeldigvis tilbyr som ferdig pakkeløsning til en gitt pris, eller man kan velge selv
Hva gjelder gruppen, gjør den ikke stort annet enn å bremse hjulene og løfte kjedet fra et tannhjul til et annet for en gitt utveksling. Knapt noe som burde være avgjørende for valg av sykkel
God helg, folkens!
#263428223/10/202014:49
Når man diskuterer pris på komplette sykler så er det vel nokså relevant hva slags komponenter som henger på? Ellers tror jeg det du nevner er nokså opplagt for folk som henger på dette forumet. Tipper det blir null diskusjon på dette forumet når nye DA kommer. Er jo bare noen deler som skal flytte på kjedet;-)
#263428423/10/202015:02
...Forstår meg ikke på prispolitikken til enkelte.
T.
Er vel en del merker, bl.a Specialized, som priser seg høyt med vilje. Jeg vil tro at mange med god råd, vil ha det "råeste" og da kikker de først og fremst på pris. Litt av det samme med Santa Cruz i mtb-verdenen. Sjukt overprisa de også, men de har iaf. veldig gode garantiordninger som sikkert er "bakt" inn i prisen
Vi er så godt dekket i Norge uansett merke gjennom forbrukerkjøpsloven (5 års reklamasjonsrett). Garanti er nærmest verdiløst før etter 5 år, og da har jo alle oss gærninger for lengst kjøpt ny sykkel😊
Jeg innrømmer lett at jeg står blant de første "tullingene" i køen, som kaster mye penger jeg ikke har, etter sykler som er i motsatt ende av skala i forhold til evne/behov. Personlig sliter jeg derimot med å forstå hvorfor man ikke går custom til disse prisene, men er vel preferanse - Det gir jo sååå mye mer glede å velge hver detalj på en sykkel ned til eikenipler! Etter jeg selv gikk denne ruten, har jeg gått fra "ny sykkel hvert år" til at min (hoved)sykkel nå runder av sin 6. sesong og er smashing - Jeg kan forsatt sette meg ned og få gåsehud av å beundre de herlige titansveisene og detaljene...
#263430423/10/202019:25
Ikke alle vil ha titansykler, noen av oss foretrekker faktisk et beist av en karbonsykkel, til tross for at det er "hyllevare."
Hvilket jeg også skriver, men materialet er uviktig her.
Det jeg da ikke forstår, maksepterer at folk er forskjellige (for å ta et eksempel) - Hvorfor ikke da kjøpe en Tarmac S-Works SL7 ramme (50k) og utsmykke den med alle de delene man ønsker? Det ligger mye moro i å velge og bygge sammen en sykkel, men igjen bare min mening.
Det jeg da ikke forstår: Hvorfor ikke da kjøpe en Tarmac S-Works SL7 ramme (50k) og utsmykke den med alle de delene man ønsker?
Det er det sentrale spørsmålet også hva gjelder Aethos
Aethos er nettopp et alternativ til Tarmac SL7, som har erstattet både tidligere Tarmac og Venge. Aethos har en annen filosofi og et annet formål, designet for en annen rytter og et annet bruk.
Som vi alle vet etter å ha lest Øyvinds gode omtale i Landevei, skiller de to syklene seg på helt sentrale områder. Dermed skiller Aethos seg også fra hele den siste generasjonen av rittsykler.
Men først et unntak: Geometrien. Til tross for at rørene selvsagt er av forskjellig lengde, er de grunnleggendende målene som avgjør kjøreegenskapene identiske eller tilnærmet identiske. Samme styrerørsvinkel og samme fremløp/fork rake gir samme slep/trail. Målene er klassisk Specialized og slep er fortsatt blant de aller korteste på markedet, med tilsvarende rask styrerespons. På samme vis er kjedestagslengde, akselavstand og krankdropp like, og gjør syklene responsive. På papiret er det en viss forskjell i rammehøyde/stack og rammelengde/reach, men gitt individuell tilpassing, er det uvesentlig.
Men utover geometri, er det meste forskjellig. Mens Tarmac er utformet for optimal kombinasjon av aerodynamikk, stivhet og vekt, endrer Aethos prioriteringene til vekt, stivhet og vibrasjonsdemping. Eller enklere sagt: Optimal følelse og sykkelglede fremfor optimal fart.
- Utformingen av rørene er verdt et dypdykk i seg selv, men kort sagt gir de runde og slanke rørene optimal stivhet versus vekt, men ikke aerodynamikk.
- Krankpartiet er smalere og dermed lettere, men man skal ha oppnådd tilnærmet samme stivhet som Tarmac.
- Setepinnen er standard rund, styreoppsettet er likeså standard og kablene er ikke integrert i styret. Alt i motsetning til Tarmacs proprietære, aerodynamiske løsninger. Dette gjør Aethos i langt mindre grad til et systembygg, og åpner for at eierne selv kan velge alle komponenter, men igjen - mindre aerodynamisk.
- Og fremfor alt har man i høyere grad prioritert optimal vibrasjonsdemping kombinert med lav vekt i rammematerialet. Sammen med god dekklaring, burde dette gjøre Aethos til en komfortabel blandeveisramme av ypperste kaliber. Verdt å merke seg at Aethos oppnår vibrasjonsdempingen utelukkende ved egenskaper i utforming av ramme og gaffel, ikke ved hydraulisk eller mekanisk demping som f.eks. Roubaix med FutureShock. Det er enkel funksjonalitet som mange vil sette pris på.
- Grunngivelsen for å ha valgt bort senkede setestag på Aethos er interessant. Specialized viser til at senkede setestag er mer aerodynamiske, men også en tyngre konstruksjon. Det strider mot informasjon fra andre produsenter, som peker på at senkede setestag er mer aerodynamisk samtidig som vekten er lavere og stivheten i triangelet er høyere. Specialized synes å ha oppnådd noe liknende ved at både overrør og setestag møter seterør forholdsvis lavt, noe som gir litt mer skrånende overrør, men sikrer lav vekt, høy stivhet og enkel tilpassing for rytteren. Tenk Giant TCR. Uansett synes valget med klassisk diamantramme der setestag møter overrøret å være helt riktig for Aethos, som dermed har klassisk estetikk som vil tiltale de fleste entusiaster.
Men trenger vi Aethos når vi har Tarmac?
Nei, ikke hvis du vil vinne ritt, sette KOM eller bare liker å dagdrømme deg bort til TdF med samme sykkel som proffene bruker. Men hvis du derimot prioriterer sykkelglede og følelse høyest, har Specialized med Aethos gjort sitt beste for å gi deg nettopp det.
Men er ikke Aethos bare å vende tilbake til fordums idealer? Lav vekt, høy stivhet og klassisk estetikk?
Jo, men med Aethos bruker Specialized forbedret design og karbonteknologi til å oppnå både lavere vekt, bedre vibrasjonsdemping og potensielt høyere stivhet enn tidligere modeller. Det burde gi en ny og bedre opplevelse. Kombinert med moderne standarder - fremfor alt, tør jeg si det, skivebremser og gjennomgående akslinger.
Men bør man ikke heller bruke pengene på et custombygg?
Jo, gjerne det, å få en ramme spesialbygget etter egne mål og preferanser er topp, men ingen custombygger kan tilby en ramme med samme vekt og egenskaper som Specialized gjør med Aethos. Så spørsmålet er hva man er ute etter. Hva gjelder komponenter, kan og bør man uansett velge selv.
Men er den ikke altfor dyr?
Jo, i hvert fall for meg. Men jeg gleder meg over utviklingen i retning av toppmodeller laget for nytelse og opplevelse, selv om jeg selv ikke er i målgruppen.
Nei, nok blogging, ut på tur!
[Re: Sepeda]
#263434124/10/202008:25
Den rimeligere ramma koster 3200 USD. er det noen som gidder å legge sammen hva et hjemmebygg av en av utgavene med Ultegra koster. Det virker for meg som man får veeeldig mye ultegradeler for 63 000 kroner.
Er det litt som HardRocx toppmodeller under Birkens glansdager?
+/- det samme med andre ord. Men på sykkelen får man fort litt rabatt. Delene på bikeshop derimot er det nok ikke så lett å få rabatt på.
Tja, man kan jo starte med å feks velge nyeste SID til rundt 8k istedet for å. bruke 19k på en SID brain. Mulig det er jevnere for terrengsykler, men for landeveis er det ofte mye å spare. Ta sykkelen over som eksempel: Komplett sykkel = 95k - Ramme: 35k - Hjul: 16k - Ultegra Di2: 15k - Styre/stem/setepinne/sete/dekk: 9k Restsum = 20k På toppmodellene er det som regel enda større forskjell.
Edit. Ser Spezialized skal ha 41k for ramma, fortsatt skal det være mulig å spare en 15k++, Experten derimot er et mye gunstigere kjøp rent økonomisk, man får ganske mye hjul for 26k prisdifferanse opp til Pro.
Redigert av DBrodshaug; 24/10/202010:03.
#263435524/10/202010:07
De prisene der er vel ikke helt korrekte heller, mangler 6000 bare for ramma. Samtidig skal det godt gjøres å få et Di2 Gruppesett, med samtlige deler, til 15 000.
De prisene der er vel ikke helt korrekte heller, mangler 6000 bare for ramma. Samtidig skal det godt gjøres å få et Di2 Gruppesett, med samtlige deler, til 15 000.
Så det med ramma, samtidig har jeg lagt inn ekstremt romslig budsjett i siste posten.
Jepp, men tusenlappene spises fort. Du avhenger altså av å kjøpe ting fra utenlandske butikker, betale mva osv. I det tilfellet vil du komme rett under totalpris for ny sykkel. De siste tusenlappene vil da de fleste ha behov for å betale til en mekaniker som kan sette sammen helvete for deg. Spørs hva som er mest gunstig, bruke tid penger og energi på å kanskje spare noen tusenlapper, eller gå i butikken og komme ut med en komplett sykkel.
#263436924/10/202011:46
Ja, man må jo velge litt med omhu, men selv om man bruker 5k på en mekaniker så har man fortsatt spart over 10% på sykkelen. Tusenlappene begynner også å fly om man ønsker annen utveksling, styreteip eller dekk på en komplett sykkel.
Nå blir jo ikke denne sykkelen et veldig godt eksempel, Ultegra Di2 vil nok ofte ligge rundt skjæringspunktet for hva som lønner seg og ikke, billigere sykler vil definitivt lønne seg å kjøpe komplett, mens det kan være mer å spare på dyrere sykler.
For meg blir uansett det viktigste argumentet for å kjøpe løst at man får mye større valgmuligheter, man kan da ofte velge rammefarge, hjul, gruppesett, styre osv helt uavhengig av hverandre.
Jeg synes uansett Specialized tar seg veldig godt betalt for gruppe/hjul for toppmodellene: Komplett S-Works (140k) - S-Works ramme (antatt 60k) = 80k (du får da Red AXS og hjul til veil $2,5k) Komplett Aeroad CFR (92k) - CFR ramme (52k) = 40k (du får da Red AXS og hjul til veil $3k)
Ja, man må jo velge litt med omhu, men selv om man bruker 5k på en mekaniker så har man fortsatt spart over 10% på sykkelen. Tusenlappene begynner også å fly om man ønsker annen utveksling, styreteip eller dekk på en komplett sykkel
Har regna meg frem på prisen. Er en del smådeler som mangler, men har endt opp på rett over nesten 90. Dvs du sparer vel 2000kr om vi renger med at et verksted tar 3000kr for å bygge en sykkel fra scratch. Det er langt mindre enn 10%
[Re: olechr]
#263439124/10/202017:23
Tja, man kan jo starte med å feks velge nyeste SID til rundt 8k istedet for å. bruke 19k på en SID brain.
Man må nesten sammenligne samme deler hvis man først skal sammenligne. Vil tro at noen som kjøper en Specialized terreng vil ha Brain. :-)
Er vel sant det, personlig ville jeg foretrukket å spart 10k og unngått den ene funksjonen som blir slaktet i artikkelen:) Poenget mitt er uansett at jeg synes det er rart at det i hele tatt er mulig å kjøpe løst til samme eller billigere pris enn hva en komplett låst pakke koster.
Har regna meg frem på prisen. Er en del smådeler som mangler, men har endt opp på rett over nesten 90. Dvs du sparer vel 2000kr om vi renger med at et verksted tar 3000kr for å bygge en sykkel fra scratch. Det er langt mindre enn 10%
Jeg kom frem til følgende: Ramme 41000 Hjulsett 18000 Gruppesett 17000 Dekk 2x500 Slanger 2x150 Bremseskiver 2x500 Sadel 2800 Styre 3000 Kranklager 700 Styreteip 400 Stem 1300 Sum 86500,- Men ja, jeg har sikkert glemt noe. Om man vil ha sykkelen slik som den er blir det nok best å kjøpe komplett som du sier
Personlig ville jeg foretrukket å sette sammen selv for å kunne velge farge/hjul etc. Skulle jeg få mangel på tid så kan jeg jo bare begynne å styre litt mindre på forum
Godt mulig Aethos har en noe høy pris, men til gjengjeld har den jo også et rimelig bra selling point med tanke på vekten. Du finner rimeligere sykler med hydro di2, men spørs om du kommer deg ned på samme vekt for samme pris. Det tviler jeg i stor grad på. Ellers er ikke Specialized prisa kunstig høyt i forhold til andre merker.
Jeg er forøvrig 100% enig i dette, så beklager avsporingen.
Jeg synes uansett det er kult at Specialized nå tilbyr rammesett også i ikke-S-Works (de gjør vel det samme for SL7), det åpner opp for mange muligheter
Hadde det ikke vært for at jeg allerede har bestilt sykkel så ville nok denne blitt seriøst vurdert. Ser det til stadighet blir skrevet at den ikke er rask nok til ritt, men når jeg kjører ritt så handler det jo 99% av tida å holde hjulet til han foran, hvor mye tregere vil da en slik sykkel være kontra en SL7 eller liknende?
Ser det til stadighet blir skrevet at den ikke er rask nok til ritt, men når jeg kjører ritt så handler det jo 99% av tida å holde hjulet til han foran, hvor mye tregere vil da en slik sykkel være kontra en SL7 eller liknende?
Jeg vet ikke om det til stadighet skrives at den ikke er rask nok til ritt
Det skrives at den ikke er optimalisert for ritt i samme grad som f.eks. SL7.
Svaret på spørsmålet ditt antar jeg at Specialized har funnet i vindtunnelen. Og jeg antar at det dreier seg om sekunder og tiendedels sekunder, alt etter distanse.
#263454226/10/202007:51
Nettopp, selv med høyprofilhjul og aerostyre (som vel er to av de viktigste komponentene mtp aerodynamikk) så vil det jo være ganske kurant å få en Aethos til å veie 6,8 kg. Det vil jeg tro er en ganske optimal sykkel for mange, mekanikerne hadde sikkert vært happy og
Har ikke funnet noe om dekklaring, men antar den iaf tar 30mm?
[Re: Sepeda]
#263454526/10/202007:55
Men bør man ikke heller bruke pengene på et custombygg?
Jo, gjerne det, å få en ramme spesialbygget etter egne mål og preferanser er topp, men ingen custombygger kan tilby en ramme med samme vekt og egenskaper som Specialized gjør med Aethos. Så spørsmålet er hva man er ute etter. Hva gjelder komponenter, kan og bør man uansett velge selv.
Med custom gjør man også den vurderingen at en liten nisjebygger kan spesialtilpasse en sykkels egenskaper til deg bedre enn det Specialized/andre store merker klarer med et knippe standardrammer og en stor stab av verdens flinkeste sykkelutviklere. I tillegg kan med custom påvirke en sykkels utforming og egenskaper selv, men det er ikke gitt at dette gir en bedre sykkel, som vil passe syklisten i x antall år. Mange overvurderer nok sin egen unikhet når det kommer til custom - mange overvurderer også egen evne til å lage en enda bedre sykkel enn de store merkene klarer.
Har man noen helt spesielle preferanser, enten i form av spesielle ønsker, eller spesielle behov(unormal kropp osv) kan man kanskje få til noe bedre med custom, men for mange er det ikke sikkert svaret ligger i geomtri utover de store merkenes standardstørrelser.
Det er så klart også at en syklists muligheter til å finne en sykkel som passer perfekt ikke er begrenset til ett merkes utvalg. Man kan saumfare alle merkers geometritabeller og løsninger. Høyst sannsynlig finnes det man trenger allerede. Custom-lagde sykler får også ganske så redusert annenhåndsverdi. Man tror kanskje at når man får bygget en sykkel på mål så skal den dekke behovet man har i mange, mange år, men lysten på noe nytt vil nok melde seg. Kroppen har også en tendens til å utvikle seg. Det er ikke sikkert sittestillingen man sverger til når man er 35 er den samme man ønsker når man er 45.
Custom metallrammer vil veie et sted mellom 1300 gram og 2000 gram avhengig av bruksområde, rørene brukt, byggerens ferdigheter og mot og størrelse. Da er man allerede 700 til 1400 gram forbi vekten på Aethos. Du kan sikkert hente inn 300-400 gram på byggesettet i forhold til standard-byggene til Specialized, men å få en custom metallsykkel noe særlig under 7,5 kilo med skivebremser er nesten utopi. Om det betyr noe er en annen sak.