Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Stekepanne som tåler høy varme?

Re: Stekepanne som tåler høy varme? [Re: Anders A-R] #2647764 10/02/2021 12:53
perbl Online
More than words
More than words
Er ikke den woken veldig vid? Noe av greia med wok er jo at du skal ha en glovarm flate i bunn, og konstant bevege på ting så det er begrensa med hvor lang tid de ligger i den glovarme delen av panna?

Per B.
Re: Stekepanne som tåler høy varme? [Re: ] #2647774 10/02/2021 14:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13
Sitat: perbl
Har du testet ulike oljer og opplevd forskjeller i hvordan slipp-egenskapene funker?

Jeg er litt skeptisk til raps- og solskikkeoljer, de begynner å ryke fælt før det blir skikkelig varmt. Men har gått over til avokado-olje ved kjøttsteking og den ryker ikke før det er hylvarmt i panna.

Akkurat kylling og noe fisk er litt spesielt nesten uansett synes jeg. Man må liksom ha is i magen og ikke røre det før det slipper (nesten) av seg selv, og da kan ikke varmen være alt for høy.

Druekjerneolje har jeg god erfaring med på høye temperaturer.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Stekepanne som tåler høy varme? [Re: GeirK] #2647775 10/02/2021 14:08
perbl Online
More than words
More than words
Ja, ser de der cook culture-folka virker å bruke druekjerneolje for prepping av endel panner, så mulig jeg ser om jeg får tak i det neste gang jeg er et sted med litt utvalg.

Det ser bare litt magisk ut når feks Kenji Lopez Alt steker i sine stålpanner på mye høyere varme enn jeg får til, mulig det er det som er trikset? Ser hvertfall lite grå materie som henger igjen her.

Redigert av perbl; 10/02/2021 14:11.

Per B.
Re: Stekepanne som tåler høy varme? [Re: perbl] #2647845 11/02/2021 07:49
Arne_And Offline
More than words
More than words
Har du testet ulike oljer og opplevd forskjeller i hvordan slipp-egenskapene funker? Jeg har wokpanne fra Beka, men jeg synes likevel at det setter seg fast endel når jeg starter med kyllingstrimler i skikkelig varm panne. Litt usikker på om det er preppingen min av panna som suger, eller om det kan være andre forklaringer. Så langt har jeg bare brukt standard rapsolje for steking fra nærmeste Rema, og noen runder med oppvarming til det ryker. Denne panna har trehåndtak (n00b-mistake), så jeg kan ikke sette den i ovnen.

Null ting som setter seg fast når jeg steker grønnsaker, men akkurat kyllingstrimlene har en tendens til å legge igjen endel som fort blir litt vel svidd i en skikkelig varm panne.

Spør du om olje til prepping eller til steking? Såvidt jeg har skjønt er det fint å ha en olje med lavt røykpunkt til prepping, den skal jo brytes ned under prepping, mens under steking ønsker du det motsatte.

Re: Stekepanne som tåler høy varme? [Re: perbl] #2647848 11/02/2021 07:58
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Null ting som setter seg fast når jeg steker grønnsaker, men akkurat kyllingstrimlene har en tendens til å legge igjen endel som fort blir litt vel svidd i en skikkelig varm panne.

Har du varm nok olje (og panne), og romtemperert kjøtt?
Og har du prøvd å la kyllingstrimlene ligge noen sekunder lengre? Litt som på grillen: hvis du prøver å flytte på kjøttet før det har 'lukket seg', risikerer du at det sitter igjen kjøttstrimler.

Re: Stekepanne som tåler høy varme? [Re: Arne_And] #2647854 11/02/2021 08:25
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Spør du om olje til prepping eller til steking? Såvidt jeg har skjønt er det fint å ha en olje med lavt røykpunkt til prepping, den skal jo brytes ned under prepping, mens under steking ønsker du det motsatte.

Ah, ser den var litt uklar. Det var vel mest undring over olje til prepping (eller hva kaller vi "seasoning" på norsk?), og om folk har opplevd forskjeller i resultatet de får mtp egenskaper til panna.

Redigert av perbl; 11/02/2021 08:26.

Per B.
Re: Stekepanne som tåler høy varme? [Re: simson] #2647856 11/02/2021 08:28
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: simson

Har du varm nok olje (og panne), og romtemperert kjøtt?
Og har du prøvd å la kyllingstrimlene ligge noen sekunder lengre? Litt som på grillen: hvis du prøver å flytte på kjøttet før det har 'lukket seg', risikerer du at det sitter igjen kjøttstrimler.

Har tenkt iltt i de samme baner. Men jeg ser jo at folk på nett som woker ofte hiver ting oppi og umiddelbart begynner å røre på ting, uten at det ser ut til at ting henger igjen i særlig grad. Og det kan man jo i ordinære belagte panner og.

Men jeg har nå prøvd litt ulike varmenivå, alt fra rykende olje til litt under, uten at det ser ut til å ha noen stor innvirkning. En annen ting som virker å sette seg litt er hvitløksbiter, er jeg ikke på umiddelbart og skraper og herjer er det jo oppskrift på bitter sur hvitkløksmak, så har kutta ut hvitløken i mange middager.

Per B.
Re: Stekepanne som tåler høy varme? [Re: ] #2648098 12/02/2021 13:59
perbl Online
More than words
More than words
Kjøpte inn litt druekjerneolje i går, og lot den varme seg opp til like under det begynte å ryke. Mulig jeg har fått litt bedre belegg på panna generelt, men det funka ganske ok i går, hadde mer problem med at jeg svei litt brokkoli pga for lite olje i panna enn at kyllingen satte seg fast da den var alene i panna. Så kanskje kan det ha med at jeg kunne bruke litt høyere temp i går?

Per B.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support