Utvilsomt noe vanesak. Husker fortsatt første gang jeg begynte å sykle med sete uten 4kg med padding. Tok litt tid.
Det betyr ikke at man kan tilpasse seg alt, men ville gitt det noen sykkelturer.
Takk for svar.
Ja, det var det jeg håpte på. Smalere sete er liksom ikke noe alternativ tenker jeg.
Har rukket ca 6 mil på det så langt, må prøve å få inn noen mil til før jeg bestemmer meg. Har frem til fredag før det skal leveres tilbake, se om jeg klarer å snike meg unna oppussingen hjemme og komme meg ut på sykkelen...
En avsjekk: Dersom du bruker briller når du sykler (de fleste gjør jo det da) er det viktig at de ikke begrenser sikten oppover. Gjør de det vil du løfte hodet mer, kanskje lenger enn hva godt er. Samme om du skulle ha hjelm med skygge. Det er en grunn til at landeveishjelmer ikke har skygge.
Det med brillene hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Har kjøpt meg en litt "lettere" hjelm, mulig det blir ett par "lette" briller og da uten ramme rundt glasset
Egentlig veldig likt måten jeg til slutt gjorde det - etter å ha prøvd alt mulig rart. Ikke at jeg tror at jeg har klart å finne min salhøyde helt perfekt, men nærmere enn jeg noen gang har vært.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden
[Re: Havre]
#261832916/07/202022:24
Egentlig veldig likt måten jeg til slutt gjorde det - etter å ha prøvd alt mulig rart. Ikke at jeg tror at jeg har klart å finne min salhøyde helt perfekt, men nærmere enn jeg noen gang har vært.
Var det enkelt å kjenne denne overgangen i kneets bevegelse? Er i samme situasjon selv og tenkte å prøve dette en av dagene.
Var det enkelt å kjenne denne overgangen i kneets bevegelse? Er i samme situasjon selv og tenkte å prøve dette en av dagene.
Det må jeg innrømme at jeg ikke husker (jeg gjorde det lenge før jeg så videoen). Men etter å ha brukt alle mulige "formler" og lignende for å finne riktig høyde fungerte det best for meg å sette hælen ned for så å senke enda noe (om ikke akkurat 15mm). Deretter satte jeg det litt opp og opp.
Jeg har forøvrig samme hypotese som i den videoen - at det er mye mer vanlig å sitte for høyt enn for lavt. For meg virker det litt "broscience" å skulle sitte så høyt som mulig. Det ser muligens bedre ut visuelt?
Skjer omtrent på hver eneste tur jeg sykler at jeg havner bak noen som "strekker" seg ned til pedalene.
Forøvrig mange som sykler i by, og virker mer typisk blant jenter/kvinner, at de sitter alt for lavt. Men da ikke på landeveissykkel.
#261836717/07/202012:11
Det at de sitter for lavt med sykler i byen kan kanskje være at de har mere bestemor-seter, disse er det bedre i "sitte" på som gjøres best ved å ha setet litt lavere.
Det har nå dukket opp en problemstilling som øker av relevans for undertegnede. ETT (1) vondt kne. Smerten er konstant men ikke kritisk liker jeg å betegne den under aktivitet. Har vart i hele år. Startet i vinter på oppkjøringen på rulle. Tenkte først det var cleat på høyre skoen som var synderen, men har en svak fornemmelse om at setet kanskje er 1 cm eller noe for langt frem.
Smerten er på fremsiden av kneet (litt til venstre for fronten).
Problemstillingen mer konkret. A) Jeg føler jeg sitter godt. B) Jeg føler jeg får maks ut av tråkket i form av Watt slik jeg sitter nå.
Men selvinnsikt og kunnskap tilsier at jeg kanskje sitter 0,5 for lavt og/eller 0,5-10 for langt frem.
Er det noen der ute med gode tips som jeg kunne vurdert? Er egentlig redd for å justere sittestilling siden jeg føler jeg sitter bra, men er også redd for at det kan være ett vedvarende problem som på sikt medfører 1-2 mnd pause fra sykling for å lege såret.. :/
Setter pris på om noen vil gi meg noen tanker rundt dette.
Den slags kan fort føre til mye lengre enn 1-2mnd pause.
Tommelfingerregelen er vel som du sier at smerte foran gjerne kan skyldes at man sitter for lavt og/eller for langt frem.
Jeg har tidligere hatt litt problemer med "jumpers knee" i forbindelse med ballspill og merker det veldig fort på samme sted hvis jeg sitter for lavt. Aner ikke om det du beskriver er smerter som kan tilskrives det senefestet (ettersom du skriver litt til siden - for meg er det rimelig rett foran).
Det sagt. Selv om jeg er veldig for at folk tester slikt selv synes jeg det er litt mer uggent når det innebærer den slags smerte. Da hadde veien for meg vært meget kort til å søke profesjonell hjelp.
#262166811/08/202008:41
Den slags kan fort føre til mye lengre enn 1-2mnd pause.
Tommelfingerregelen er vel som du sier at smerte foran gjerne kan skyldes at man sitter for lavt og/eller for langt frem.
Jeg har tidligere hatt litt problemer med "jumpers knee" i forbindelse med ballspill og merker det veldig fort på samme sted hvis jeg sitter for lavt. Aner ikke om det du beskriver er smerter som kan tilskrives det senefestet (ettersom du skriver litt til siden - for meg er det rimelig rett foran).
Det sagt. Selv om jeg er veldig for at folk tester slikt selv synes jeg det er litt mer uggent når det innebærer den slags smerte. Da hadde veien for meg vært meget kort til å søke profesjonell hjelp.
Tror også jeg ender opp med å søke litt hjelp. Ettersom man har sterke meninger rundt "hva som er rett selv".. Fysio og/eller bikefit er vel det første man bør bruke tiden på før man begynner å justere seg bort i periferen..
Ja en fysio/ortoped som kan sykling og derfor bedriver sykkeltilpasning er løsningen for de fleste.
Det var min førte sykkeltilpasser som sørget for at jeg fikk medisinske fotsenger. Min andre sykkeltilpasser sendte meg avgårde til 750 km/16000 hm på en uke i Alpene på et nytt sete og jeg tenkte ikke på posisjonen min der nede i det hele tatt.
Gode sykkeltilpassere vet hva de driver med.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Har det stort sett fint på sykkelen nå, men oftere enn ikke får jeg vondt i overgangen mellom skinke og lår, hovedsakelig på høyrebeinet (se bilde). Under bikefit ble det satt på et Specialized Power-sete med bredde 143 mm for å få meg lenger frem på sykkelen. Jeg hadde litt av disse plagene også før bikefit og nytt sete.
Noen gode tips? Jeg har prøvd å tilte setetippen litt nedover. Avstanden mellom sitteknutene mine er 116 mm.
Har det stort sett fint på sykkelen nå, men oftere enn ikke får jeg vondt i overgangen mellom skinke og lår, hovedsakelig på høyrebeinet (se bilde). Under bikefit ble det satt på et Specialized Power-sete med bredde 143 mm for å få meg lenger frem på sykkelen. Jeg hadde litt av disse plagene også før bikefit og nytt sete.
Noen gode tips? Jeg har prøvd å tilte setetippen litt nedover. Avstanden mellom sitteknutene mine er 116 mm.
Har du en god sykkelbukse? Er du rett og slett bare støl, eller er det gnagsår? Må spørre. Har du underbukse under sykkelbuksa?
Jeg har to stk Endura FS260-Pro og én Endura Pro SL. Liker den siste absolutt best.
Det er ikke tydelige gnagsår, men det kjennes som gnagsår. På det verste drar jeg skikkelig tak i chamoisen og legger den så langt over høyre rumpeball som mulig.
Bruker aldri underbukse under. Bruker alltid krem før tur.
Jeg har to stk Endura FS260-Pro og én Endura Pro SL. Liker den siste absolutt best.
Det er ikke tydelige gnagsår, men det kjennes som gnagsår. På det verste drar jeg skikkelig tak i chamoisen og legger den så langt over høyre rumpeball som mulig.
Kanskje må du montere Power-setet litt lenger bak enn du er vant til? Kanskje er ikke Endura-buksene de beste for deg? Krem som forebyggende er ikke alltid å anbefale. Det er ikke noe stort poeng å gjøre huden i området så myk og sårbar som mulig. Litt herding må kanskje til. Jeg har nesten aldri brukt krem i det hele tatt. Sliter ytterst sjelden med sår bak.
Kanskje må du montere Power-setet litt lenger bak enn du er vant til? Kanskje er ikke Endura-buksene de beste for deg? Krem som forebyggende er ikke alltid å anbefale. Det er ikke noe stort poeng å gjøre huden i området så myk og sårbar som mulig. Litt herding må kanskje til. Jeg har nesten aldri brukt krem i det hele tatt. Sliter ytterst sjelden med sår bak.
Jeg skal prøve det du sier. Setet 1 cm bak og ingen krem.
Da jeg vurderte å bytte til power sete leate jeg en del rundt på nettet, og det var noen som opplevde noe lignende som det du beskriver. Utfra husken: Det spekuleres i at "kantene" på power er for kantete for folk med store lår. De fleste løste dette med å bytte til power arc, som er mye rundere.
Da jeg vurderte å bytte til power sete leate jeg en del rundt på nettet, og det var noen som opplevde noe lignende som det du beskriver. Utfra husken: Det spekuleres i at "kantene" på power er for kantete for folk med store lår. De fleste løste dette med å bytte til power arc, som er mye rundere.
Jeg ble litt øm i begynnelsen da jeg hadde Power på velodrom-sykkelen. Men litt flikking på seteplassering og stemlengde osv har gjort at jeg nå har Power på tre av fire sykler. Den fjerde har søster-setet Toupe.
Nå er sadelen hans (fin dekor!) en av disse med amputert nese også, men ja, det var gjerne slik man satt på nittitallet. Og åttitallet. Sjekk Dag Otto og sluggerne til Mapei for 25 år siden. Baksetesyklister hele hurven.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Øyvind, kan jeg få spørre: hvor lange bein har du? Og høyde?
Jeg er 184 cm og har beinlengde, altså målt fra skrukken til bakken på 87 cm. Gorillafaktor på litt over 1 - altså vingespenn på ca 186-188.
Hei. Jeg er nær dine mål, mine er 186cm høy, 88cm i skrittet og 187cm vingespenn. Min forrige sykkel var str 58. Reach 402. Jeg følte den var litt lang, kjørte 80mm stem, vurderer nå str 56,5 overrør, reach 395, stack 565. Hvilken størrelse kjører du?
Jeg er 184 cm og har beinlengde, altså målt fra skrukken til bakken på 87 cm. Gorillafaktor på litt over 1 - altså vingespenn på ca 186-188.
Hei. Jeg er nær dine mål, mine er 186cm høy, 88cm i skrittet og 187cm vingespenn. Min forrige sykkel var str 58. Reach 402. Jeg følte den var litt lang, kjørte 80mm stem, vurderer nå str 56,5 overrør, reach 395, stack 565. Hvilken størrelse kjører du?
Jeg kjører 56 Cannondale og 57 i stålsykkel. Veksler mellom 110 og 120mm stem på Cannondalen, avhengig av form og bevegelighet. Stålsykkelen har 100mm stem.
Jeg kjører 56 Cannondale og 57 i stålsykkel. Veksler mellom 110 og 120mm stem på Cannondalen, avhengig av form og bevegelighet. Stålsykkelen har 100mm stem.
Takk, da er jeg ikke på bærtur om jeg går ned til 56 altså
Jeg har slitt med sittesår i halvannet-to år nå og føler jeg har testet "alle" sittestillinger og "alle" seter tilgjengelige på markedet, men nå de siste dagene har jeg merket en ting jeg ikke har vurdert til nå; jeg sitter skeivt på setet. Altså, jeg vipper ned mot høyre side av setet både med sitteknuter og bløtvev mot tuppen av setet.
Dette skjer uansett setehøyde, fra 80 cm (satt av Petter i Drøbak) og ned til 75 cm, noe lavere enn det blir uansett som å sykle en barnesykkel. Det skjer også uansett sete-tilt og fore-aft. Noen seter er bedre enn andre men Fizik Arione er vinneren so far, da den har en mer avrundet "nese". Jeg har ingen særlig benlengdeforskjell egentlig (mål av fysioterapeut) men selv en 2mm spacer under cleat hjelper ikke. Mitt høyre ben driver også å kødder litt i tråkket; når venstre ben går rett opp og ned uten noen variasjon så går høyre ben inn mot ramma mot toppen av tråkket, jeg tipper 3 cm ish innover mot ramma, nok til at benet treffer overrøret.
Så da er egentlig spørsmålet, er det noen som har tips eller erfaringer med samme problem? Dersom jeg ikke har forklart godt nok (mye mulig) så er det bare å fyre løs med spørsmål, for jeg er ikke annet enn ekstremt interessert i å finne en løsning på problemet som nå egentlig gjør at jeg ikke får noe glede av sykkel.
Det er å famle i blinde å kjøpe såler uten å få hjelp av medisinfolket. Som en velrenomert sykkeltilpasser sa til meg: Medisinske fotsenger slår alt. Dersom du kommer inn i systemet og får en henvisning ender du opp med en egenandel på såler på 500 kroner.
Jeg har en stund hatt Specialized power setet (143 mm) og er usikker på to ting: • Jeg kjenner kantene rundt cut-outen veldig. De presser i området mellom bein og peritoneum. • Sitter jeg litt for langt bak, er den bredeste delen av setet i veien for baksidelår/nedre rumpe. Jeg har ikke de tynneste beina etter mange år med knebøy/markløft.
Disse problemene er større nå som jg sitter på rulla, i tillegg til litt støle albuer/forarmer/håndledd.
På min tidligere grussykkel kan jeg ikke huske å ha problemer med sittestilling. Den sykkelen var en størrelse større og setet var Bontrager arvada comp 138 mm. Der prøvde jeg riktignok å kompensere reach med kortere og høyere stem.
Kjøpe nytt sete? Bontrager arvada? Finnes det noen smalere seter av samme type med cut off og kort nese?
Kombinasjonen store lår, relativt aggressiv sittestilling og smale sitteknuter gjorde Specialized Power 143 mm til et forferdelig sete for meg.
Brukte tidligere San Marco Aspide Carbon FX, men ønsket et kort sete pga. mer aggressiv sittestilling og gikk dermed for San Marco Shortfit Narrow, som er det beste setet jeg har hatt.
Vurderte Power Arc, men lav tilgjengelighet, stiv pris og minimum 143mm fristet ikke.
Anbefaler å måle sitteknutene for å få en indikasjon på om du bør ha smalere sete.