Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 48 av 57 1 2 46 47 48 49 50 56 57

Zwift

Re: Zwift [Re: olechr] #2630936 01/10/2020 10:16
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: olechr
Hvilken klasse man har behøver ikke å ha så mye å si da den blir beregnet på 20 min watt. Som Silje er innepå så kommer man langt med bra sprint og 1 min/5 min watt.
Du kan lese en artikkel om A klassen her og forskjell i watt:
https://zwiftinsider.com/top-a/

Og man må tørre å starte hardere enn man ønsker :-) Det går alltid fort fra start

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Zwift [Re: jan erik] #2630996 01/10/2020 13:59
T
Torrdal Online
Entusiast
Entusiast
T
Klarer å henge med bra i starten, hvis det går veldig fort blir jeg som regel kjørt av teten etter ca. 20 min eller der det tråkkes til hardt i bakker. Henger med gruppa bak og havner rundt midt på treet i lista. Har litt flat wattkurve, må nok øke 1 min og 15-sek-watt ja.

Re: Zwift [Re: Torrdal] #2631145 02/10/2020 08:04
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Sitat: Torrdal
Er det bare mine bitre mistanker, men er det sånn at for å hevde seg i toppen av, la oss si B-klassen, så må man egentlig være en habil A-rytter?

Det er ikke min erfaring. Jeg gjør det ofte helt greit i B-klassen, og ligger rundt 3.3 - 3.5W/kg for hele økta. Men jeg har ikke en flat wattkurve, og det er nok nøkkelen, samtidig som jeg har lært meg å tåle en hard start og skjønne at det er mye å hente på å drafte.

på zwiftpower akkurat (siste 90 dager). Har bare syklet fire ritt i perioden, men det har endt i 2,3,1,1 plass.
15 sec: 10 w/kg
1 min: 5.95 w/kg
5 min: 4.42 w/kg
20 min 3.64 w/kg

Jeg er ingen fjærvekter på 85kg men ettersom kurven min er ok bratt så henger jeg med greit når det er korte men harde bakker.

F.eks kan jeg henge med A-gruppen opp Forward KOM (på Watopia) på de første rundene, men det er fordi de chiller og jeg kjører absolutt max.

Men det er verdt det, da svært mange B-ryttere med flatere wattkurve faller av. Men det koster 450-500 watt i nesten 2 minutter. Da får jeg ryggen på noen A-karer, og det er få B-ryttere igjen i tetgruppa. Jeg gisper etter luft på toppen, og det viktigste er å klare å holde ryggen før det bikker utfor. 4-5minutter senere er kroppen OK igjen. De 10-15 sekundene vi har på toppen av bakken vokser ofte til 1 minutt når en runde er kjørt.

Redigert av Trond Vidar; 02/10/2020 10:37. Rediger grunn: effekt av å henge med på korte, bratte bakker.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Zwift [Re: Torrdal] #2631221 02/10/2020 11:31
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Er det bare mine bitre mistanker, men er det sånn at for å hevde seg i toppen av, la oss si B-klassen, så må man egentlig være en habil A-rytter?

Du bør ligge rundt 4 w/kg på terskel for å vinne i B. Av erfaring så er det slik.

Les: Høy nok w/kg for å ha noe igjen på slutten.

Det er ofte slik at vinnerne i B,C og D ofte står i feil gruppe. (Blir discet på zwiftpoer) ICON_SMILE

Redigert av Skogsmann; 02/10/2020 11:33.
Re: Zwift [Re: Skogsmann] #2631225 02/10/2020 11:38
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Skogsmann

Du bør ligge rundt 4 w/kg på terskel for å vinne i B. Av erfaring så er det slik.

W/kg er ikke alt, noe Trond Vidars resultater og w/kg på 3,3 til 3,5 for økta viser. Rå watt betyr også mye.
Hvis man leser artikkelen som olechr linket til så viser denne også det.

- Stefan
Re: Zwift [Re: jan erik] #2631226 02/10/2020 11:39
T
Torrdal Online
Entusiast
Entusiast
T
Ja, det var nok det jeg tenkte. Jeg har en terskel på rundt 3,6 w/kg, så jeg ligger mye på terskel hele rittet. Spesielt i lange ritt er det ikke mye å spurte med mot slutten, går det lettere i rulla kan jeg få til en grei spurt. Tenkere at om en har en høyere terskel kan en sitte lettere i rulla og spare seg til spurt og bakker. Får nok bare trene mer enn så lenge

Redigert av Torrdal; 02/10/2020 11:40.
Re: Zwift [Re: Stefan77] #2631241 02/10/2020 12:33
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Stefan77

W/kg er ikke alt, noe Trond Vidars resultater og w/kg på 3,3 til 3,5 for økta viser. Rå watt betyr også mye.

Ja det må du gjerne mene. Men etter en lang vinter så kan jeg garantere at dette er sannhet med stor grad av modifisering ICON_WINK
"RÅ watt" er kun verdt noe på ritt / etapper med svært begrensede høydemetere.
Typ crit city og tempus fugit.

Jeg kjørte selv mange ritt i vinter når jeg var "B almost A" cat.
Var i toppen i de fleste ritt samt seiere her og der. I B gruppen.
Men opplevde også disc når 20 min watt var for høy.

Har man terskel på 3,6 w/kg så kan man ha det morsomt i B, men må som oftest i flere ritt føle man faller av.

Re: Zwift [Re: jan erik] #2631410 04/10/2020 13:22
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Prøver å følge et treningsprogram på zwift. Så nå på en økt jeg ikke rakk, at jeg ikke kan gå tilbake å ta den, men må ta neste. Det er litt teit...

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Zwift [Re: jan erik] #2631451 04/10/2020 19:43
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Ny på Zwift, og har et par spørsmål. Bruker og abonnement på plass, så det er hvertfallpå stell. Jeg tenkte jeg skulle melde meg på et ritt i kveld for å sjekke ut hva dette var for noe.

Oppstart 20.15, men når klokken slo dette tidspunktet var det fortsatt 30 min til starten skulle gå. Er dette vanlig på Zwift, eller kan jeg stole på at starttidspunktet faktisk ER starttidspunktet?

Jeg brukte appen på telefonen og airplay til en eldre AppleTV. Jeg opplevde at dette lægget litt uansett hvilken oppløsning eller 50/60 hertz jeg forsøkte å stille inn til. Noen tips for å få dette smooth?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Zwift [Re: jan erik] #2631464 05/10/2020 05:04
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Noen ritt så startes det puljevis, type A først, så B fem minutter eller noe etterpå og lignende.

Se om du har mulighet til å droppe AppleTv'n hvis den er noen år. Eventuelt bytte den ut med 4K da du kan laste appen direkte ned på den hvis jeg ikke husker feil

-BSK
Re: Zwift [Re: ziggy68] #2631465 05/10/2020 05:06
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg får se meg om en etter en nyere ATV om dette er noe en fortsetter med.

Strava
Re: Zwift [Re: jan erik] #2631466 05/10/2020 06:11
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
God morgen.

Noen flere som har problemer med/har hatt problemer med Zwift og iPad? Motstand blir ikke justert for motbakker og ERG mode fungerer svært dårlig. Er likt på begge iPaden.

Funker utmerket med Mac.
Gjelder en Taxc Neo rulle. Fant en tråd om det på Zwift insider, men siste oppdatering der var i 2019.

Re: Zwift [Re: Skogsmann] #2631504 05/10/2020 10:52
Trond Vidar Offline

Ja det må du gjerne mene. Men etter en lang vinter så kan jeg garantere at dette er sannhet med stor grad av modifisering ICON_WINK
"RÅ watt" er kun verdt noe på ritt / etapper med svært begrensede høydemetere.
Typ crit city og tempus fugit.

Jeg kjørte selv mange ritt i vinter når jeg var "B almost A" cat.
Var i toppen i de fleste ritt samt seiere her og der. I B gruppen.
Men opplevde også disc når 20 min watt var for høy.

Har man terskel på 3,6 w/kg så kan man ha det morsomt i B, men må som oftest i flere ritt føle man faller av.

Dette er jeg helt enig i. Når det bikker mer enn 5-6 minutter i oppoverbakke i strekk så får jeg problemer. Senest i går da jeg skulle over Box Hill (med en litt fuktig kveld natten før :)) https://zwiftpower.com/events.php?zid=1097822

Re: Zwift [Re: jan erik] #2631545 05/10/2020 16:12
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Bruker dere computeren deres i det hele tatt når dere zwifter?

Jeg føler Edgen min blir litt til overs når både puls, wattpedaler og rulle er koblet mot appen, og disse opplysningene er på skjermen. Ved endt økt synker Zwift og Strava. Er det noe jeg overser eller kan jeg glemme Edgen når det zwiftes?

Strava
Re: Zwift [Re: RoyE] #2631549 05/10/2020 16:49
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: RoyE

Jeg føler Edgen min blir litt til overs når både puls, wattpedaler og rulle er koblet mot appen, og disse opplysningene er på skjermen. Ved endt økt synker Zwift og Strava. Er det noe jeg overser eller kan jeg glemme Edgen når det zwiftes?
Har av og til opplevd (et par-tre ganger) at jeg har mistet økta fra Zwift.
Kan like mye være en Apple TV feil som en Zwift feil, men de er uansett borte.
Begynte da å kjøre med min computer som backup. Går alt som det skal på Zwift, sletter jeg økta fra computeren.

Stig

Re: Zwift [Re: RoyE] #2631598 06/10/2020 07:08
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig

Bruker ikke computeren. Kun ved analyse av watt på rulle VS pedaler.
Ikke at det spiller noen rolle. Kun "nerding".

Furu nevner et poeng som kan være en utfordring.
Har opplevd at apple TV har "sagt" at økta ikke er lagret, men alle øktene er synqet til Strava og Garmin connect hittil, så tror ikke det er noe problem.

Re: Zwift [Re: Skogsmann] #2631610 06/10/2020 08:14
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Ser poenget til Furu, så er vel kjekt å ha den på, men når man holder på er det skjermen med Zwift på man følger med på altså.

Strava
Re: Zwift [Re: RoyE] #2631811 07/10/2020 11:50
Trond Vidar Offline

Jeg bruker den ikke, men kunne tenkt meg det til å se feks 10/20/30 sek watt. Feks på lengre klatringer hvor jeg tenderer til å sykle over evne

Re: Zwift [Re: RoyE] #2631840 07/10/2020 14:01
anderfo Online
Besatt
Besatt

Ja, jeg bruker Garmin for å ta opp "dual record" (effektmåling/watt fra pedalene).
Også bruker jeg den for å følge med på gjennomsnittlig effektmåling hittil i rittet. Særlig nyttig på iTT (individuell tempo).

Re: Zwift [Re: jan erik] #2631843 07/10/2020 14:06
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker ikke computeren sammen med zwift, men jeg bruker pulsklokka. Mest på grunn av tvangstanker.

'...once more, and more intensity!'
Re: Zwift [Re: Stefan77] #2631845 07/10/2020 14:11
anderfo Online
Besatt
Besatt

+ Hvis du ønsker å vinne ritt i f.eks. B-klassen er det også essensielt å velge en type ritt som passer dine bein. Hvis du er tung og råsterk er det flate ritt, hvis du er en liten spirrevipp er det bratte ritt. Og hvis du er dårlig til å spurte kan du hevde deg godt i en individuell lagtempo e.l...

Forøvrig: Hva som er "optimalt" er også avhengig av hvilken klasse du er i.
* I B-klassen virker det som de litt tyngre rytterne (80-85 kg) oppunder grensa på 4 W/kg gjør det veldig bra. Dvs. de klarer å henge med både flatt, nedover og oppover, og i tillegg er de typisk sterke til å spurte. De lettere rytterne oppunder 4 W/kg henger med oppover, men de ramler av på nedoverbakker og flatt, og de sliter gjerne mer i spurten hvis den ikke er i motbakke.
* I A-klassen er det ofte folk rundt 65-70 kg som gjør det bra, særlig i allsidige rittserier.
Akkurat dette er ikke omtalt så mye i artikkelen olechr viste til.

Re: Zwift [Re: Christian82] #2631848 07/10/2020 14:22
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Christian82
Sitat: eOpseth
I mange løyper starter du litt før den faktiske runden er, der her du et avvik. Og det er andre løyper du må en del forbi start også, av en eller annen grunn - men det er sjelden veldig langt. 2.5 km som du påpeker var nå sjelden langt - du er helt sikker å at du ikke har tatt den løypen tidligere? Du får kun extra XP-poeng én gang.
Er helt sikker på at denne løypen ikke er tatt før ja. Etter 2,5 km begynte en passe lang stigning som jeg syklet helt i begynnelsen, så skulle jeg fullført denne, så hadde jeg nok vært rundt 3,5 km "over mål" tipper jeg.
Satser på at det var en bug som gjorde dette.
Dette er ikke en bug, det er bare dårlig design fra Zwift sin side: De er svært dårlige på å opplyse om "lead-in" distanse og stigning. På noen ruter er lead-in lang og tung.
F.eks. på et par ruter i Innsbruck får du hele Innsbruck KOM i fleisen allerede før selve ruta har startet. Tilsvarende på noen ruter i London hvor du må gjøre unna Fox Hill før ruta starter, i NYC er det noen ruter som starter på toppen av NYC KOM, i Frankrike er det noen ruter som starter på toppen av Petit KOM, og i Watopia er det en rute som starter på toppen av Titan's Grove KOM.
Lead-in vises kun i blått når du velger rute, og du får ikke se høydeprofilen for denne delen. Men hvis du ser at lead-in er lang kan det være lurt å sjekke hva den består av...

Løsningen er alltid å på forhånd sjekke ruta inne på https://zwifthub.com/ hvor du ser tall (og kart) både for lead-in distanse og lead-in stigning, dette er angitt i blått både på tallene og på kartet...
Sjekk f.eks. rutene "Lutscher", "Lutscher CCW", "Tire-Bouchon", "Roule Ma Poule", "Surrey Hills", "Muir and the Mountain" og "Highline" så ser du at alle disse har angitt mye stigning på lead-in.

Animasjonen og kartet er også fin å ha oppe på en skjerm (hvis du f.eks. kjører fra en datamaskin med mer enn én skjerm), gjerne sammen med f.eks. https://www.zwiftgps.com/ ICON_SMILE

Hvis du vil ha enda færre overraskelser kan du finne fram ruta sin 3D-høydeprofil fra veloviewer.com - dette synes jeg fungerer utrolig bra. Her er ikke lead-in angitt, men profilen forteller veldig mye om hva du kan møte på av bakker rundt neste sving osv.

Re: Zwift [Re: anderfo] #2631903 07/10/2020 20:02
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: anderfo

* I A-klassen er det ofte folk rundt 65-70 kg som gjør det bra, særlig i allsidige rittserier.
Akkurat dette er ikke omtalt så mye i artikkelen olechr viste til.

Jepp. Ligger stort sett i det området der uansett løype.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Zwift [Re: jan erik] #2631913 07/10/2020 20:59
T
Torrdal Online
Entusiast
Entusiast
T
Mange disk i b-klassen i dag i vintercupen i dag, så det bygger jo litt opp under mistankene mine hehe. Men merker jo at jeg blir i bedre form av det vanvittige kjøret da. https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=1104613

Re: Zwift [Re: Torrdal] #2631923 08/10/2020 06:23
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Mange disk i b-klassen i dag i vintercupen i dag, så det bygger jo litt opp under mistankene mine hehe. Men merker jo at jeg blir i bedre form av det vanvittige kjøret da. https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=1104613

Får gode tilbakemeldinger på zwiftpower. Den siden i seg selv er veldig bra.
Er nok mange som jukser med vekta si og synes det er gøy å lure seg selv for å gjøre det bra på zwift.
Fint for oss andre å kle dem av ute til sommeren. Hehe

Re: Zwift [Re: Skogsmann] #2631940 08/10/2020 07:25
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Er man god nok til å ta poeng i disse rittseriene er det god stil å laste opp dual recording på zwiftpower, samt gjøre jevnlige innveingsvideoer på FB-siden Zwift Transparency. Gode resultater uten noen av disse to gir alltid grobunn for mistanke - enten om dårlig kalibrert utstyr eller om underrapportering av egenvekt ... eller begge deler for den saks skyld.

Re: Zwift [Re: jan erik] #2631954 08/10/2020 07:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Er gira på å prøve litt flere Zwift-ritt i vinter. Jeg ligger på ca 310-320 watt på ftp for tiden og veier 73 kilo. Altså noe over 4 w/kg.
De få gangen jeg har prøvd å sykle ritt på Zwift har jeg opplevd at selv B-pulja raser avgårde i altfor høy fart. Hva gjør jeg i så fall galt?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Zwift [Re: jan erik] #2631958 08/10/2020 08:03
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Det du gjør galt er å tro at det er samme dynamikken i Zwift race som det er utendørs, det er en helt annen måte å sykle på. Det starter med full fres ut fra start før det roer seg, så er det full spurt opp alle bakker. Tar noen ritt før du kommer inn i det.

Det finnes mange gode zwiftere som legger ut race på YT, sjekk noen av de så får du se litt av dynamikken i race.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Zwift [Re: jan erik] #2631961 08/10/2020 08:09
olechr Offline
More than words
More than words
Tar også en stund før man klarer å drafte de foran mest mulig effektiv. Siden man er "klistret" fast i han foran så kan watten som kreves for å ligge bak variere veldig. Man kan ligge bak samme person på både 200 og 240 watt. Klarer man å hele tiden ligge på minimum av hva som skal til sparer man mye krefter til bakkene.Det som er likt ute er at du bør komme deg langt frem før bakkene og når du skal frem er det bedre å ta et rykk enn å sykle seg sakte frem. Når du "rykker" så vil du slippe draften til han foran fortere og skli kjapt frem i feltet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Zwift [Re: jan erik] #2631965 08/10/2020 08:15
Panda Offline
Besatt
Besatt
Vinner av Ven Top i NCF vinter cup igår veier 76 kg. Knuste nr. 2 som veier 57 kg.

Vekt virker ikke til å ha så stor innflytelse når det gjelder ren klatring.

Det som er spesielt er at nr. 2 hadde 5,6 w/kg i snitt og vinneren 5,5 w/kg.
Tøffe kår for de dårlige i A klassen. 5,5 w/kg i 60 minutter er rått.

Side 48 av 57 1 2 46 47 48 49 50 56 57

Moderator  support