Merker det er noe "skriking" med bremsene inne og bevegelse av sykkelen frem og tilbake når man står i ro, men ikke hørt noe i fart enda, derimot har jeg noe vibrasjon i forbremsen under nedbremsing i høy fart, vet ikke helt om jeg liker det på en helt ny sykkel...
Da iler jeg til for å forsikre meg om at du har kjørt bremsene inn skikkelig
Skal du gjøre det skikkelig-skikkelig, kan du få inspirasjon av denne.
Og nei, hverken Shimano eller andre hydrauliske skivebremser skal hyle eller vibrere.
Samtidig er det dessverre flere forskjellige kilder til ulyd eller vibrasjoner. Men start med innkjøring.
(Sjekk gjerne for sikkerhets skyld først at det ikke er slark i kaliperne, med andre ord at selve bremsene er solid skrudd til i gaffel og ramme. Om kaliperne skulle være løse og/eller skivene subber, ta en titt på Landeveis Slik fikser du skivebremser som subber.)
Har ikke fulgt noe form for oppskrift med tanke på innkjøring av bremsene nei, så kan jo være at det ligger noe der, men har ikke hatt noen bråstopp til nå, vært nedbremsing med bruk av ganske like kraft både foran og bak til jeg står i ro eller clipper ut skoa for å hoppe av.
Det er null subbing og utifra hva jeg ser så virker skiva ganske rett hele veien rundt, den sitter også dønn fast. Derimot det jeg har lagt merke til er at det er en form for "skygge" enkelte plasser på skiva, men dette er både foran og bak, kan neste se ut som et belegg, prøvde å tørke det vekk uten hell.
Skal få tatt en titt på den videoen, takker
Quote
Vibration and noise are a different story. “If you are getting a vibration or excessive noise, it’s likely coming from a rotor surface that has an uneven pad transfer layer burned in,” Newton said. That uneven layer grabs at the pads intermittently, causing the vibration.
In this case, cleaning the rotor with rubbing alcohol isn’t going to make a difference. The vibration has literally been baked into your rotor. New rotors, and likely new pads, are in order.
Høres ikke lovende ut.. Har vibrasjon, men ingen ulyd i fart, hmm..
@Sepeda: Takker og bukker Men vet ikke helt om jeg har lyst til å fjerne ventilhetter og mutterne med det første Derimot den plastikk-disken bak girkassa bak har jeg egentlig alltid fundert over hva gjør, rett og slett beskyttelse for at kjede ikke skal hoppe bak første giret? Og for å fjerne denne må vel felg og girkassa bak separeres? Eventuelt så kan den vel kanskje "klippes" i stykker.
@magnusc: Er det godt kjent at Shimanobremser bråker? Merker det er noe "skriking" med bremsene inne og bevegelse av sykkelen frem og tilbake når man står i ro, men ikke hørt noe i fart enda, derimot har jeg noe vibrasjon i forbremsen under nedbremsing i høy fart, vet ikke helt om jeg liker det på en helt ny sykkel.. Skal huske å ta bilde av sykkelen riktig vei neste gang
Plastikken (dork disc) bak kassetten kan du klippe bort når du er sikker på at kjedet ikke havner mellom kassett og eiker. Kan være vanskelig å få kjedet ut derfra og du risikerer å ødelegge eikene/hjulet.
Min erfaring er at Shimano bråker på en litt annen måte enn andre bremser. Det tar ofte også litt lenger tid før de slutter å bråke etter de har vært våte. Man hører når noen har Shimanobremser i skogen på den litt dypere lyden som høres ut til å gi gjenklang i hele sykkelen.
Vibrasjon kan skyldes at bremse-klossene ikke tar likt på begge sider av bremseskiven og at bremseskiven da blir bøyd/flyttet noen mm til den ene siden. Se nøye på bremseskiven når du presser inn bremsen og se om bremseskiven beveger seg sideveis. Gjør de det så må du justere litt på bremsecaliperen.
@sepeda Høres ut til at du går glipp av masse bra vintersykkelerfaringer ved å utføre alt for bra/omfattende vedlikehold av jobbsykkelen Det er slik som dette det skal se ut:
Altså. Det der ser helt grusomt ut. Hvis du behandler andre ting rundt deg på samme måte så lurer jeg på hvordan det står til med bostedet ditt, dine andre transportmitdler, partneren din, jobben din og vennene dine...
Det kreves ikke mye vedlikehold, selv ved tung bruk på saltede veier, for å unngå nettopp dette. Vann og smøremiddel er nok...
@sepeda Høres ut til at du går glipp av masse bra vintersykkelerfaringer ved å utføre alt for bra/omfattende vedlikehold av jobbsykkelen Det er slik som dette det skal se ut (..)
Jeg er ikke helt sikker, men mener bestemt at dette må utgjøre et brudd på menneskerettighetene. Rammes uansett utvilsomt av straffeloven.
Sitat: magnusc
Min erfaring er at Shimano bråker på en litt annen måte enn andre bremser. Det tar ofte også litt lenger tid før de slutter å bråke etter de har vært våte. Man hører når noen har Shimanobremser i skogen på den litt dypere lyden som høres ut til å gi gjenklang i hele sykkelen.
Og det sier en kar som har verdens mest mishandlede SRAM-gruppe
Men altså, jeg syklet i regn med Shimano hydraulisk landeveisgruppe senest i dag, og bremsene var hverken bråkete eller produserte noen dyp gjenklang i hele sykkelen. Man får som regel de bremsene man fortjener etter oppsett, justering og vedlikehold.
Ellers sier du så mye fornuftig på forumet at jeg egentlig ikke tror på at den mishandlede sykkelen virkelig er din
Og om den virkelig er din, har den vel folkelig flatt styre, så den er uansett komplett irrelevant for dette dannede forumet for noble, sofistikerte, distingverte og ikke minst skinnende rene bukkestyrer.
Takk for at du postet det bildet Magnusc, det får alle oss med en gammel dårlig vedlikeholdt vintersykkel i garasjen til å føle oss litt bedre . Kanskje det er nettopp fordi noen bruker tiden på partneren/unga/jobben og ikke sykkelen at det av og til blir som det blir?
Hvis du behandler andre ting rundt deg på samme måte så lurer jeg på hvordan det står til med bostedet ditt, dine andre transportmitdler, partneren din, jobben din og vennene dine...
Det kreves ikke mye vedlikehold, selv ved tung bruk på saltede veier, for å unngå nettopp dette. Vann og smøremiddel er nok...
Altså. Hadde jeg behandlet alt i livet mitt med samme innsats og omtanke så hadde jeg nok (som resten av verdens befolkning) vært lagt inn på psykiatrisk avdeling for lenge siden.
Dette er en gammel sykkel med gamle slitte deler som brukes til de faller fra hverandre. For å bli kvitt saltslaps så har det ikke for meg funket med iskaldt vann fra utekrana. Er man heldig å ha tilgang på varmt vann blir det selvsagt mye enklere å holde sykkelen ren. På denne sykkelen står det Formula-bremser.
Sykkelen er min. Folkelig flatt styre. Du skal ikke se bort fra at denne sykkelen kommer til å gå lenger enn de fleste nye vintersyklende grusracere som vedlikeholdes godt. Lett å la seg lure av litt rust … , men etter å ha vasket så funker drivverket fortsatt strålende. Denne sykkelen ser mye saltslaps, og det er det som er det største problemet. Saltede veier er ikke så ille, men det blandes i slaps som så fryser på sykkelen når man kommer hjem litt oppe i høyden
Denne sykkelen er en god test på hvordan en sykkel (uten noe særlig stålkomponenter) blir av å bli vintersyklet av en person som bryr seg lite om sykkelen, men kun bruker den for transport. Slik som en god del bilister tenker om bilen sin.
Sitat: Sepeda
Men altså, jeg syklet i regn med Shimano senest i dag, og de var hverken bråkete eller produserte noen dyp gjenklang i hele sykkelen. Man får de bremsene man fortjener etter oppsett, justering og vedlikehold.
Finnes selvsagt Shimanobremser som ikke låter som et uvær. Det jeg mener er at min erfaring tilsier at det mye oftere er lydproblemer med Shimano enn med SRAM, og at Shimano sin ulyd er mer fremtredende enn andre merker.
Dette er typisk Shimano sin bremse(u)lyd. (Ny sykkel og nye bremser)
Har en sykkel med flatt styre som lider samme skjebne. Det ble mye sparking på frontskifteren de ukene jeg holdt på i vinter.
Fikk den omsider igang igjen med litt smøring og kjærlighet, men satt den innendørs og ikke rørt siden. Konkluderte med at oppvarmet T-bane er undervurdert, men beundrer de som holder ut.
@Sepeda: Neida, skal sette av litt tid og ta noen rolige og kontrollerte nedbremsninger ala videoen, så får vi se om det har noe effekt.
@magnusc: Det bilde du posta litt lengre opp var ikke mye pent nei, nesten så jeg blir litt usikker på om jeg i det hele tatt ønsker å teste meg på vintersykkling i år, hehe. Den videoen din av Shimano u-lydene, det der hørtes jo veldig ille ut faktisk, måtte teste mine egne her, men de er ikke i nærheten av det jeg hører i videoen, heldigvis.
Har et annet spørsmål, fult mulig det bare er en vanesak enda, men føler at toppen av styret(horna?) er en smule langt unna, og har hørt at man gjerne kan justere "Stem reach" på et eller annet hvis, endring på headset, kortere stem, eller mulig å flytte sete. Hvor er det anbefalt å begynne hend?
Det kreves ikke mye vedlikehold, selv ved tung bruk på saltede veier, for å unngå nettopp dette. Vann og smøremiddel er nok...
+1
For å vende tilbake til trådstarter, kan jeg varmt anbefale en mobil sykkelspyler eller tilsvarende.
Med en innsats på kun et par minutter, har du ren sykkel hver dag, noe som sparer deg for utgifter til hyppig bytte av utslitte komponenter og tid til kjedelig skippertak-vasking. Og ikke minst bidrar det til en velfungerende, ren og pen sykkel med deilig stillegående drivverk og bremser som det er en fryd å bruke året rundt.
Som illustrasjon - det er kun et par minutter som skiller disse bildene. Og de par minuttene går ikke utover hverken arbeid eller familie.
Så må det sies at voks på kjedet etter min erfaring betyr en markant renere sykkel, særlig på vinteren, da man unngår at olje blander seg med salt og søle og klistrer seg til ramme og komponenter. Det er også lekende lett å rengjøre kjedet.
Sitat: magnusc
Det jeg mener er at min erfaring tilsier at det mye oftere er lydproblemer med Shimano enn med SRAM, og at Shimano sin ulyd er mer fremtredende enn andre merker.
Registrerer at mange har bastante oppfatninger om egenskaper hos de forskjellige merkene.
Min erfaring med hydrauliske landeveisgrupper fra Shimano, SRAM og Campagnolo, foruten diverse terrengbremser fra Shimano (Deore, XT og XTR), Formula, Tektro og SRAM, er at med rett oppsett, justering og vedlikehold, fungerer de alle utmerket, uten ulyder eller vibrasjoner.
Men dessverre opplever de fleste av oss før eller siden problemer, og det kan være en frustrerende prosess å finne og rette opp feil. Det kan være så mangt, helt til mangler ved selve rammesettet. Har selv slitt litt med Campagnolos hydrauliske bremser, men venter i grunnen bare på at en av det allvitende forumets eksperter skal forklare hvor jeg selv bommet. Og han eller hun vil ha rett!
Synes det er mer givende å snakke om tekniske forskjeller mellom konkrete modeller av kalipere, eller mellom konkrete bremseklosser i forskjellig materiale.
Sitat: magnusc
Dette er typisk Shimano sin bremse(u)lyd. (Ny sykkel og nye bremser)
Ser at det er du som har lagt dette ut.
Kjedelig og frustrerende, ja.
Jeg mener ikke å være frekk, men tror oppriktig talt at dette ikke skyldes Shimano, men svakheter ved oppsett, innkjøring eller justering, om det ikke er olje eller urenheter på skive eller klosser, eventuelt glasering.
Dersom det skulle vise seg at det skyldes kontaminering som følge av lekkasje i kaliper, er det en klar reklamasjonssak.
Regner med at du går systematisk til verks for å identifisere årsaken til problemet. Har opplevd liknende utfordringer selv, men heldigvis alltid lykkes med å løse dem, om det så har betydd bytte av slitedeler. Har også lav terskel for å oppsøke dyktig mekaniker når jeg ikke får det til selv.
***
For øvrig synes jeg at både industri og forhandlere dessverre gjør en slett jobb med å forklare kunder viktigheten av å kjøre inn bremser.
Kanskje har Landevei eller Terrengsykkel allerede gjort noe på det, men jeg har ikke fått det med meg.
Sitat: Nitrius
Har et annet spørsmål, fult mulig det bare er en vanesak enda, men føler at toppen av styret(horna?) er en smule langt unna, og har hørt at man gjerne kan justere "Stem reach" på et eller annet hvis, endring på headset, kortere stem, eller mulig å flytte sete. Hvor er det anbefalt å begynne hend?
Nå snakker vi tilpassing. Det er viktig. Forhandler bør kunne hjelpe deg med dette. Men jeg synes denne er et greit utgangspunkt.
Se den først i sin helhet. Husk siden riktig rekkefølge i tilpassingen. For å bruke samme språk: 1. Saddle height, 2. Saddle layback, 3. Reach.
At man velger styrefremspring/stem av annen lengde enn originalt, og/eller endrer antallet avstandskiver/spacers under styret, er ganske så vanlig.
Og så finnes det forskjellige skoler, særlig hva gjelder KOPS (kne over pedal), så jeg hevder på ingen måte at dette er fasit
Profesjonell tilpassing/bikefit er det optimale, men gjerne ikke nødvendig.
Har et annet spørsmål, fult mulig det bare er en vanesak enda, men føler at toppen av styret(horna?) er en smule langt unna, og har hørt at man gjerne kan justere "Stem reach" på et eller annet hvis, endring på headset, kortere stem, eller mulig å flytte sete. Hvor er det anbefalt å begynne hend?
Hvis rammestørrelsen er riktig, vil jeg tro det bare er en vanesak. Man skal jo være mer utstrakt enn på en vanlig bysykkel. Hvis rammen er litt stor tror jeg det er mest riktig å prøve med et litt kortere stem.
(edit: jeg hadde av en eller annen grunn ikke lagt merke til videoen over når jeg skrev dette. Du kan sikkert se bort fra det jeg sier :D)
---------------- Angående vasking, ønsker jeg meg varmt vann i utekranen, eller en sånn mobil vasker som Sepeda linker til. I mangel av begge deler prøvde jeg hagekannen breddfull av halvvarmt vann tidligere i dag. Det funket strålende. Med litt vaskemiddel og en myk børste ble sykkelen god som ny på et minutt eller to, inkludert fylling av vann.
PS: til og med jeg fikk vondt i magen av de bildene dine Magnusc Dog kan jeg si meg enig i at det kan være en kurant fremgansmåte så lenge det er snakk om pendling med ultrabillig brukssykkel.
Redigert av ekstraslange; 29/09/202018:41. Rediger grunn: trenger briller
Har et annet spørsmål, fult mulig det bare er en vanesak enda, men føler at toppen av styret(horna?) er en smule langt unna, og har hørt at man gjerne kan justere "Stem reach" på et eller annet hvis, endring på headset, kortere stem, eller mulig å flytte sete. Hvor er det anbefalt å begynne hend?
Nå snakker vi tilpassing. Det er viktig. Forhandler bør kunne hjelpe deg med dette. Men jeg synes denne er et greit utgangspunkt.
Se den først i sin helhet. Husk siden riktig rekkefølge i tilpassingen. For å bruke samme språk: 1. Saddle height, 2. Saddle layback, 3. Reach.
At man velger styrefremspring/stem av annen lengde enn originalt, og/eller endrer antallet avstandskiver/spacers under styret, er ganske så vanlig.
Og så finnes det forskjellige skoler, særlig hva gjelder KOPS (kne over pedal), så jeg hevder på ingen måte at dette er fasit
Profesjonell tilpassing/bikefit er det optimale, men gjerne ikke nødvendig.
Flott video nok en gang, takker. Utifra videoen så virker posisjonen min ganske fin allerede, noe usikker med den "plum-line" teknikken dog, men må kanskje ta from et tynt tau med noe tungt festet i ene enden for å teste
Med tanke på sete posisjon, setet mitt er ikke flatt, baken er høyere enn fronten, hvordan finner man egentlig en nøytral stilling på et slikt sete? Har lest noe varierende meninger, at noen mener at baken skal være "oppreist" mens det er ca. fra midten og mot fronten som eventuelt bestemmer om sete er i "vater" eller ikke, mens andre legger en bok oppå hele setet og måler "vater" utifra det, er det noe fasit på dette? Sete er veldig likt mitt, bare at høyden på bakre del av sete hos meg er enda litt mer oppreist vil jeg si, om dette gir noe mening. Legger man et vater over sete her så vil det være noen grader i minus, mens måler man fra ca. midten så er det vel så og si vannrett.
Edit: Tok og kjørte inn bremsene etter videoen din lengre oppe her @Sepeda, og det hjalp på! Fant ikke noe optimal strekning å gjøre det på, samt grått og trist vær her for øyeblikket, så langt ifra optimalt, men merker en betydelig bedring hvertfall.
Hvis det er første gang med bukkestyre ville jeg først og fremst syklet en god stund før du gjør for mange tilpasninger. Rett og slett for å bli vant til stillingen og lære sykkelen å kjenne. Bytt på hvor du plasserer hendene, sett deg opp og strekk ut rygg og nakke fra tid til annen. Så lenge sykkelstørrelsen og grunnleggende oppsett ikke er helt på jordet da. Og invester i en god shorts/bukse med pute om du ikke har gjort det allerede.
Om du har handlet i fysisk butikk kan de kanskje være behjelpelige med å tilpasse noen ting, men da ville jeg ikke ventet lenge med å dra innom.
@BZE: Handlet i fysisk butikk ja, utrolig god kundeservice der så det kan absolutt hjelpe til Og det er vel som du sier at det tar litt tid å venne seg til dette, absolutt stor fremgang fra forrige uke til nå.
Ellers så skulle jeg gjerne hatt noen erfaringer på det å sette sete i vater, hvis vi tar utgangspunkt i sete-bilde jeg postet over. Er det "bok-metoden" som er tingen? Eller kommer det an på utforming av sete? Eller må man bare prøve seg frem for vi er alle forskjellig? Skal sies at jeg føler at slik setet står nå så har jeg en tendens til å skli fremover, så tenker jo at jeg gjerne må reise fronten litt opp.
Setet er kanskje det mest personlige når det gjelder preferanser på en sykkel. Ofte må man prøve en del forskjellige former/størrelser for å finne det som er best for nettopp deg. Noen butikker kan muligens hjelpe deg å måle korrekt bredde.
Vanligvis vil man sette setet i vater, men noen proffer har de siste årene foretrukket noen grader nedover. Men de har igjen gjerne også en mer aggressiv posisjon med slammet stem (ingen spacers) og ramme laget for ritt.
Igjen ville jeg gitt det litt tid, evt testet litt i samarbeid med butikken.
Tok og kjørte inn bremsene etter videoen din lengre oppe her @Sepeda, og det hjalp på!
Som takk for tipset må du fjerne mutre og hetter fra ventilene.
Hard krav Sender de til vurdering.
@BZE: Yes det du sier stemmer vel, får gi det litt mer tid. Har fortsatt en fornemmelse av at jeg sklir av sete, så kommer nok til å prøve å justere det et hakk opp i front hvertfall.
Fant en On/Off switch på bakre derailleur, og etter litt søk så ser det ut som dette er en såkalt "clutch"? Uansett denne sto til Off, så skrudde den On, ting ble mye strammere bak der da, kan virke som at dette skal minimere at kjedet slenger. Derimot merket at giringa med denne på ikke ble helt god, spesielt det å gira fra tung til lettere gir bak, sto å sluret på en del gir, greide ikke å gire før jeg gikk enda ett hakk opp, dette er vel ikke normalt?
Men nei, clutch skal ikke påvirke giringen på denne måten. Det skal som du sier forhindre at kjedet hopper, og da blir det noe mer friksjon og motstand, men ikke slik du beskriver. Det er vanlig å etterjustere gir etter 100 km eller så, ofte som en gratis førstegangsservice fra butikk. Høres ut som det kan være tilfellet her. Vet ikke hvor langt du har rukket å sykle, men ville vært overrasket om kjede/kassett er slitt allerede. Og clutchen skal altså ikke forårsake dette, selv om den også vil bli noe slackere over tid.
Re: Kjøp av førstegangs grusracer?
[Re: BZE]
#263158505/10/202021:54
Er vel rett rundt 200km til nå, så har jo blitt noe. Har egentlig stussa litt på giringa generelt siden jeg fikk sykkelen, mye har nok vært vane, men var faktisk innom butikken i forrige uke for å ta en titt, og da ble det gjort noen justering og ting ble mye bedre. Men var ikke før idag at jeg fant ut at det var en On/Off switch bak der, denne sto jo til Off, så måtte teste med On, men da ble giringa kjip igjen..
Høres ut som de kanskje burde reindeksere girene med clutchen på. Selv skrur jeg bare av clutch om hjulet skal av eller lignende.
Det er vel også dette som er tanken med kløtsjen. Den skal stå på når du sykler. Av-funksjonen er der kun for å lette det å få av hjulet. Ha kløtsjen på og justere giret på nytt.
Sykkelen var inne til en liten justering her tidligere i uka, samt at de gikk over clutchen, og nå i etterkant har giringen vært som en drøm Må si at det er utrolig givende å sykle på denne sykkelen, nå håper jeg det bare dukker opp en noenlunde regnfri/solfylt dag så jeg kan få prøvd meg på en 100km tur