Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay?

Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? #2630878 01/10/2020 07:05
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg vurderer å montere en garasjeport med motor. Nå lurer jeg på omtrent hvor vanskelig det er å montere den selv. I de tilbudene jag har fått så langt tar de 5000 kr for montering. Det kan tyde på at det er en ganske omfattende jobb (~10 timer??) eller at de tar seg godt betalt.

Så hvor vil dere rangere montering av port, skinne og motor på skalaen fra "helt greit" til "ikke tenk på det!!".

Garasjen er av trekonstruksjon og det ser ut til at det er greit med plass over og på sider.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2630884 01/10/2020 07:17
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2630885 01/10/2020 07:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var med å monterte en for en del år siden (leddport). Det er ikke rakettforskning, men det er greit å være to. Kanskje tre mann om ikke alle har satt sine ben i en hammer før.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2630889 01/10/2020 07:32
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Vi kjøpte ferdig montert garasje fra Grimstad garasjen for noen år siden. To porter. De som satt opp garasjen (2 personer) brukte 3 lange dager totalt, og hvis jeg ikke husker feil brukte de 1 av dagene kun på portene. Tipper du får det til, mer at det tar en del tid.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: Stupfull] #2630891 01/10/2020 07:56
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Dette så jo overkommelig ut, men det spørs m det er mer eller mindre komplisert med motor.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: MrAlfred] #2630892 01/10/2020 07:58
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: MrAlfred
Vi kjøpte ferdig montert garasje fra Grimstad garasjen for noen år siden. To porter. De som satt opp garasjen (2 personer) brukte 3 lange dager totalt, og hvis jeg ikke husker feil brukte de 1 av dagene kun på portene. Tipper du får det til, mer at det tar en del tid.

Ja, om en profesjonell bruker en lang dag på montering av en port så er ikke 5000 kr for montering de enkleste kronene å spare. Da er det ikke som om at jeg klarer det på et par ettermiddager.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2630894 01/10/2020 07:59
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Monterte porten selv på Igland garasjen (som jeg også bygde selv). Bruksanvisningen var ikke kjempe god, men det er ikke rakettforskning om man har bygd litt før. Det viktigste er at man sørger for at ting er i vater når man monterer opp og det hjelper å ha en god slagtrekker til alle skruene. Gode weisgripp tenger er også et must så du ikke blir slått ihjel når du skal stramme fjæra

Redigert av AndreasLie; 01/10/2020 08:02.
Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2630923 01/10/2020 09:44
H
HansC Offline
Medlem
Medlem
H
Sitat: erikskon

Dette så jo overkommelig ut, men det spørs m det er mer eller mindre komplisert med motor.

Jeg monterte motoren selv og det var ikke vanskelig. Når det er sagt så hadde jeg lett betalt 5000,- for hele jobben.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2630966 01/10/2020 11:32
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Jeg bygde også garasje fra Igland selv. Montering av dobbeltport med motor tok ca en halv dag for to personer.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2631017 01/10/2020 16:16
Panda Offline
Besatt
Besatt
5000 hørtes billig ut. Fikk akkurat montert dusjkabinett av lokale rørlegger. Han tok 8250 for dette (7,5 timer a 1100 kr).

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2631037 01/10/2020 18:03
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jag gjorde det alene på en kveld. 3 m bred port Null problem. Hadde aldri betalt 5000 for noe sånt.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: Tor Arne] #2631041 01/10/2020 18:20
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tor Arne
Jag gjorde det alene på en kveld. 3 m bred port Null problem. Hadde aldri betalt 5000 for noe sånt.

Du bygde også en velomobil og en datstyrt fres? Bare sånn for å rangere dine evner mot mine ICON_WINK

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: AndreasLie] #2631043 01/10/2020 18:26
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: AndreasLie
...det hjelper å ha en god slagtrekker til alle skruene. Gode weisgripp tenger er også et must så du ikke blir slått ihjel når du skal stramme fjæra

Det var godt å høre da det ligger en frekk Makita slagskrutreker og venter på meg på posten. Og jeg blir alltid glad for å få ta frem min Würth Weisgripp.
Litt av årsaken til at jeg føler at jeg burde få til dette, er at kjelleren viser at når det kommer til verktøy har jeg SKYHØYE ambisjoner og anser meg selv som svært kompetent. Ja rett og slett en profesjonell og vel så det.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2631083 01/10/2020 20:15
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Hva slags port snakker vi?
Jeg vil påstå at dette er en helt grei oppgave, men forarbeidet er viktig: Lysåpninga må ha riktig størrelse, og ting bør være i lodd og vater.
Greit å ha fire hender. Sist jeg monterte port var selve montasjen unnagjort på et par-tre timer, men da hadde vi luksusen av å ha bygd veggen og Lysåpninga fra scratch. En portåpner tar typ en time eller to.
Men aller viktigst: LES montasjeanvisninga nøye (og gjerne flere ganger).

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2631084 01/10/2020 20:16
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Hadde gjerne hjulpet det hvis jeg bodde i nærheten. Det var bare moro å montere den. Bruksanvisningen fungerte greit, selv om den rota litt med å blande inn andre portvarianter enn den jeg hadde.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: Pjoltergeist] #2631124 02/10/2020 06:43
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Pjoltergeist
Jeg vil påstå at dette er en helt grei oppgave, men forarbeidet er viktig: Lysåpninga må ha riktig størrelse, og ting bør være i lodd og vater.
Greit å ha fire hender. Sist jeg monterte port var selve montasjen unnagjort på et par-tre timer, men da hadde vi luksusen av å ha bygd veggen og Lysåpninga fra scratch. En portåpner tar typ en time eller to.

Det er vel snakk om en enkelt port, leddport? Ganske liten ca 2,3 x 2 m. Garasjen er av trekonstruksjon så jeg vil anta at det er overkommelig å tilpasse åpningen til porten. Ser jo det på videoen det ble lenket til at mye er gjort bare garasjen er preppet før montering.

Et tillegspunkt er at vi blir mange som skal bruke denne og vi vil gjøre den så innbruddssiker som mulig da det blir en sykkelgarasje. Det er også en grunn til å gjøre det selv i tilfelle vi vil inn med noen form ekstrautstyr/sikring.

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2631222 02/10/2020 11:32
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Pjoltergeist

Det er vel snakk om en enkelt port, leddport? Ganske liten ca 2,3 x 2 m. Garasjen er av trekonstruksjon så jeg vil anta at det er overkommelig å tilpasse åpningen til porten. Ser jo det på videoen det ble lenket til at mye er gjort bare garasjen er preppet før montering.

Et tillegspunkt er at vi blir mange som skal bruke denne og vi vil gjøre den så innbruddssiker som mulig da det blir en sykkelgarasje. Det er også en grunn til å gjøre det selv i tilfelle vi vil inn med noen form ekstrautstyr/sikring.

Så lenge du evner lese bruksanvisning og ikke er satt opp med alt for mange tommeltotter så er dette tut og kjør!
Tore Ligaard i Tr.heim har ofte veldig gunstige priser på Hörmann-porter, og deres Z-beslag er veldig snopt å montere!

Lykke til!

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Montere garasjeport m. motor selv? Yay og nay? [Re: erikskon] #2631489 05/10/2020 08:18
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: AndreasLie
...det hjelper å ha en god slagtrekker til alle skruene. Gode weisgripp tenger er også et must så du ikke blir slått ihjel når du skal stramme fjæra

Det var godt å høre da det ligger en frekk Makita slagskrutreker og venter på meg på posten. Og jeg blir alltid glad for å få ta frem min Würth Weisgripp.
Litt av årsaken til at jeg føler at jeg burde få til dette, er at kjelleren viser at når det kommer til verktøy har jeg SKYHØYE ambisjoner og anser meg selv som svært kompetent. Ja rett og slett en profesjonell og vel så det.

Kjenner følelsen ICON_LAUGH Er leddport på 5m jeg har montert og det gikk greit alene, men ekstra hender er alltid kjekt. På min så brukte man delene til flere ting, feks tverrstaget bruker man først til å få riktig avstand mellom skinnene langs åpningen. Får du disse i lodd og riktig avstand fra bakken så er det veldig greit. Veldig lurt å tegne opp noen streker hvor ting skal stå så ser du at det blir riktig under veis. Sørg også for at skinna motoren sitter på er godt festet så det ikke blir svai på den. Jeg fikk svai på min og den subba derfor i porten et par ganger og lagde merke. LItt kubbinger her og der feks til fester er lurt.

Moderator  support