Trump-Ukraina skandalen ble vel greit belyst og avvist?
Tja, senatet valgte å ikke grave i saken, ikke avhøre vitner. Hvor enn partipolitisk anklagene var ble ikke rettsaken i senatet utført på noe skikkelig vis. Temmelig parallellt med anklagene mot media i Biden saken.
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: ]
#263518529/10/202010:32
Det er sidespor jeg ikke gidder bli med å diskutere. Se denne om ca hva jeg tenker om journalister og hvordan de kan få sparken:
Dette sidesporet er det du som har lagt, men jeg skjønner at du ikke vil diskutere det fordi det er et blindspor.
Du påstod at fraværet av en by-line ikke betydde noen ting for troverdigheten av historien fordi det å ha navnet sitt på reportasjen kunne føre til at man ble sparket dersom saken var betent nok. Skal jeg forstå det slik at du ikke vil diskutere dette utsagnet fordi du etterhvert har innsett at det er fullstendig ulogisk?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#263523529/10/202015:20
Neida, det er bare du som har misforstått hva jeg mente, og jeg har null interesse av å forklare deg hva det er du har misforstått.
Selvfølgelig. Det er jo dette du gjør hele tiden. Når jeg påpeker logiske glipper, er det jeg som har misforstått.
Her er ditt utsagn: "Og journalister som er redd for å ta i eksplosive saker i USA, er det virkelig noe nytt? De får jo sparken, uansett hvor kjente de er bare det er eksplosivt nok. Hva har det med sakens innhold å gjøre at noen ikke vil sette navnet sitt på saken?"
Her er min tolkning: "Du påstod at fraværet av en by-line ikke betydde noen ting for troverdigheten av historien fordi det å ha navnet sitt på reportasjen kunne føre til at man ble sparket dersom saken var betent nok."
Jeg bare legger dette ut her så folk kan dømme selv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: Havre]
#263525729/10/202019:14
Mindre overraskende hvor nedlatende dine innlegg er. Det er rimelig konsekvent.
Hvorfor er det så overraskende at jeg "fortsatt" fokuserer på dødeligheten?
Tja, like lite overraskende er at du tar slike diskusjoner litt for personlig?
Jeg har sagt det før og kan si det igjen. Det finnes ingen her på forumet som jeg ikke kunne ta en øl med. (Om du lar med spendere er opp til deg).
Det overrasker meg (ja, overasker) fordi dødeligheten ikke er den faktoren man måler på om mn ser bort fra enkeltinnlegg i mediene om dødsfall landet rundt. Var du ikke en av de som flere ganger har lagt ut statistikk om den dødelighet (background mortality) som har vært omtrent som vanlig?
#263525829/10/202019:17
Men det kan hende jeg tar feil. Jeg håper i hvertfall at Høies initielle mundbindbruk (og staben) bare var en glippe og at han som helsebonzo hadde brukbar oversikt over andere luftveis og sesongsykdommer og hvordan de påvirker både pasienter, helsevesenet, samfunn og økonomi.
Selv Fauci satt på tv og sa munnbind hadde lite eller ingen eller negativ effekt moro corona i mars (eller var det april).
Hvorfor det var kommunikasjonen da vet jeg ikke, men man kan jo spekulere i at det ikke var direkte smittefaglige hensyn som lå bak.
Ah, jeg tenkte ikke på signalfunksjonen men på det faktumet at han ikke viste hvordan han skal bruke munnbind og det var åpenbart ingen i staben som korrigerte ham for det. Jeg håper det var en glippe og ikke et tegn på underliggende inkompetanse.
[Re: Tange]
#263527829/10/202021:05
Mindre overraskende hvor nedlatende dine innlegg er. Det er rimelig konsekvent.
Hvorfor er det så overraskende at jeg "fortsatt" fokuserer på dødeligheten?
Tja, like lite overraskende er at du tar slike diskusjoner litt for personlig?
Jeg har sagt det før og kan si det igjen. Det finnes ingen her på forumet som jeg ikke kunne ta en øl med. (Om du lar med spendere er opp til deg).
Det overrasker meg (ja, overasker) fordi dødeligheten ikke er den faktoren man måler på om mn ser bort fra enkeltinnlegg i mediene om dødsfall landet rundt. Var du ikke en av de som flere ganger har lagt ut statistikk om den dødelighet (background mortality) som har vært omtrent som vanlig?
Tar ting veldig lite personlig, men bare så ulidelig kjedelig å skulle lese igjennom før man kommer til essensen. Ser ikke helt poenget annet enn at det er en barnslig form for hersketeknikk. Uansett. Jeg prøver å svare skikkelig på sak.
Det er riktig. Til syvende og sist mener jeg det finnes to gode mål - hvor mange som dør (excess mortality) og evt. langtidsvirkninger (også utover det vanlige). Så er jeg enig i at det er en forsinkelse når folk dør slik at det i en uoversiktlig situasjon som man hadde i mars gjør det vanskelig å skulle "vente" på at folk dør før man vurderer hvor alvorlig situasjonen er. Veldig lite som tyder på at vi er der nå. Så man bruker tester (som i teorien fungerer, men i praksis ikke - fordi man tester på feil måte og sannsynligvis med feil type test).
Mulig det er noe jeg burde ha plukket opp, men skjønte ikke hva du mente - gjør forsåvidt fortsatt ikke det.
#263527929/10/202021:07
Må vel legge til at "excess deaths" muligens ganske snart heller ikke blir et godt mål. Når vil folk begynne å dø pga tiltakene? Noen dør helt opplagt allerede pga tiltakene - utrolig vanskelig å plukke opp hvor mange selvsagt.
#263528029/10/202021:26
Det overrasker meg (ja, overasker) fordi dødeligheten ikke er den faktoren man måler på om mn ser bort fra enkeltinnlegg i mediene om dødsfall landet rundt.
Tror många bryr sig om dödligheten tillsammans med for eksempel hur sjukvården klarar sig.
Men nu är det ju så att antalet döda stiger raskt i många Europeiska land och antal inlagda och pasienter på intensiv vård gör det samma. Länder som Tjeckien och Polen är närmast i fritt fall också med tanke på talen som sier mer än antalet smittade, döda och inlagda alltså. Inte speciellt mycket tyder på att det handlar om en epidemi av falske positiva svar eller att viruset är mycket snillere nu än tidigare.
Länder har ju också begynt med hårda lock downs. Till och med Sverige har börjat komma med riktigt restriktiva anbefalningar. Hur nu de kommer tolkas i praktiken. Flera regioner i Sverige har faktiskt hårdare anbefalningar än vad Norge hade som restriktioner i mars. Hvis man fölger anbefalningarna får man inte göra speciellt mycket där längre.
Tycker att det börjar se väldigt dåligt ut för Europa och sämre och sämre också för Norge.
Sverige verkar ha bytt taktik och jag tycker att FHM på en hel del sätt är mer inkonsekventa och förvirrande än vad man är i for eksempel Norge. I våras skulle inte gränserna stängas men folk fick ikke åka rundt i eget land. Nu är det ok att dra till kanarieöarna men man ska helst inte gå till butikken eller svömmehallen i Stockholm. Flock immuniteten som en del trodde skulle komma i mai i Stockholm har hittills uteblivit och man har bra mycket fler ny smittade än Norge fortfarande och döda tickar sakta men säkert in.
Verkar dessverre som att många Europeiska land nock en gång har börjat med viktiga tiltak för sent och därför tvingas till mycket hårdare tiltak under en längre tid än vad man annars kunde ha gjort.
Men det är ju som vanligt, folk som egentligen inte vill göra något väntar in i det längsta på att göra något och letar efter varje halmstrå som man kan tolka som att det kanske går bra denna gången. Man ser ju exakt samma sak med "climate change".
Smittade går upp -> vi behöver inte göra något, folk har ju inte börjat dö. Viruset är sikkert snillare nu eller så är det test fel eller så beror det ju på att man testar väldigt många. Folk börjar läggas in på sjukhus -> vi behöver inte göra något, de är ju så få och vi har fremdeles kapacitetet igen. Folk börjar dö och läggas in på sjukhus -> vi behöver inte göra något, tall på överdödlighet för några uker sen sier att det inte är några problem.
Så når politikerna tillslut förstår att det är ett problem eftersom de vägrat att se på tendenser, så har man så mycket dynamic i systemet med alla som är smittade att man tvingas till extrema åtgärder över en lång tid för att få tillbaka kontrollen.
Det är så lång tidsförsinkelse i detta pandemi systemet, faktiskt mer än väntat nu når smittan först tog sig upp bland unga nu efter sommaren, att man må reagera på också små ändringar om man ska ha någon slags kontroll.
Norge har hittills klarat sig rätt bra men det är ju faktiskt en del som tycker att man ska slippa upp nu. Det är ju nästan inga som dör, bara 50 inlagda, Norge har ju inte haft någon överdödlighet alls under pandemin osv.
Får se hur det går. Tror det kommer gå riktigt dåligt för många länder i Europa men tror att Norge kan klara sig någorlunda bra också denna gången. Att bo spredt och inte vara alltför sociala jämfört med många andra länder är nog en stor fördel och det tillsammans med att man faktiskt tar till tiltak relativt tidigt, har en befolkning som nog följer regler bättre än i många andra länder och klarat att få tiltaken på en någorlunda grei niva.
Länder som Tjeckien och Ungarn som klarade sig bra i våras pga av hårda tilltag klarar sig inte alls bra nu vilket kan bero på att de helt enkelt tröttnade i våras och begynner försent nu i höst.
edit: Kan lägga til en link till dagens tal fra Frankrike: https://twitter.com/BNODesk/status/1321895776797208583?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1321895776797208583%7Ctwgr%5Eshare_3&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.diskusjon.no%2Findex.php%3Fapp%3Dcoremodule%3Dsystemcontroller%3Dembedurl%3Dhttps%3A%2F%2Ftwitter.com%2FBNODesk%2Fstatus%2F1321895776797208583%3Fs%3D20
Allt ökar rätt raskt.
Redigert av fredriks; 29/10/202021:32.
#263528229/10/202021:32
Tar ting veldig lite personlig, men bare så ulidelig kjedelig å skulle lese igjennom før man kommer til essensen. Ser ikke helt poenget annet enn at det er en barnslig form for hersketeknikk. Uansett. Jeg prøver å svare skikkelig på sak.
Det er riktig. Til syvende og sist mener jeg det finnes to gode mål - hvor mange som dør (excess mortality) og evt. langtidsvirkninger (også utover det vanlige). Så er jeg enig i at det er en forsinkelse når folk dør slik at det i en uoversiktlig situasjon som man hadde i mars gjør det vanskelig å skulle "vente" på at folk dør før man vurderer hvor alvorlig situasjonen er. Veldig lite som tyder på at vi er der nå. Så man bruker tester (som i teorien fungerer, men i praksis ikke - fordi man tester på feil måte og sannsynligvis med feil type test).
Mulig det er noe jeg burde ha plukket opp, men skjønte ikke hva du mente - gjør forsåvidt fortsatt ikke det.
Skjønner ikke helt hvorfor du oppfatter det som en hersketeknikk når jeg sier at jeg er overrasket? Tror du at jeg føler et behov for å 'herske' over deg?
Jeg er ikke like sikker på om dødsfall er et godt nok mål, om man bare ser på avviket når man har tiltak mot årsaken (slik det er for COVID-19). Det krever at man også tar hensyn til andre faktorer for dødsfall som er påvirket av tiltakene. I tillegg tror jeg at også korttidsvirkningen kan være relevante nok. Om korttidsvirkningene er alvorlige nok. Alvorlige nok til å føre til en overdose sykehusinnleggelser. (Merk. Jeg snakker ikke om det er bedre å skaffe alarm eller om det er bedre å bygge murer og gjerder rundt huset og ha gitter foran vinduet. Jeg snakker om konsekvensene av å ha fått ubudne gjester i huset.).
Vi var innom testing før, men jeg tror det forsvant litt i mengden. Hva mener du er feil med 'testprosedyren' her? Altså måte man tester og tolker på.
Jeg trodde nesten at papirene hadde havnet i pizzakjelleren, men nå har UPS klart å finne pakken, og den returneres til Tucker. Så får vi se da, om det er noe spennende innhold. Tidligere påstander har vært mye lyd og lite ull. Obamagate anyone?
Gi noe som varer, gi fan
#263528429/10/202021:38
Må vel legge til at "excess deaths" muligens ganske snart heller ikke blir et godt mål. Når vil folk begynne å dø pga tiltakene? Noen dør helt opplagt allerede pga tiltakene - utrolig vanskelig å plukke opp hvor mange selvsagt.
Nettopp, og samtidig dør det mindre folk av andre årsaker. Eller slik som med traffikkdødsfall som ser ut til å ha økt (/km) i USA til tross for at det er mindre trafikk. Tror vi er i hvert fall enig at det ikke er tilstrekkelig å bare se på dødsfall uten å ha i bakhodet at det er flere faktorer som påvirker dette enn kun COVID-19, i dette tilfelle.
#263528529/10/202021:44
Jeg er ikke like sikker på om dødsfall er et godt nok mål, om man bare ser på avviket når man har tiltak mot årsaken (slik det er for COVID-19). Det krever at man også tar hensyn til andre faktorer for dødsfall som er påvirket av tiltakene. I tillegg tror jeg at også korttidsvirkningen kan være relevante nok. Om korttidsvirkningene er alvorlige nok. Alvorlige nok til å føre til en overdose sykehusinnleggelser. (Merk. Jeg snakker ikke om det er bedre å skaffe alarm eller om det er bedre å bygge murer og gjerder rundt huset og ha gitter foran vinduet. Jeg snakker om konsekvensene av å ha fått ubudne gjester i huset.).
Vi var innom testing før, men jeg tror det forsvant litt i mengden. Hva mener du er feil med 'testprosedyren' her? Altså måte man tester og tolker på.
Jeg har ikke noe nytt å bidra med angående testing annet enn at måten PCR blir brukt på ikke gir særlig mening. Dvs. jeg vet ikke hvordan den brukes i Norge. Så mulig vi har mer fornuftig bruk her.
Og i mellomtiden har Belgia satt en ny rekord i antall IC-pasienter: 1300+. Flere enn de 1283 fra den første bølgen. Og 'de belgiske mediene priser' Norge (og Finland og Estland) for at de klarer å holde smittetallet nede ved å raskt endre tiltakene etter smittesituasjonen..
#263601102/11/202022:08
Og i mellomtiden har Belgia satt en ny rekord i antall IC-pasienter: 1300+. Flere enn de 1283 fra den første bølgen. Og 'de belgiske mediene priser' Norge (og Finland og Estland) for at de klarer å holde smittetallet nede ved å raskt endre tiltakene etter smittesituasjonen..
Hvordan er det med Belgia for tiden - har de en regjering?
Ja, og når man begynner å se på bebygd areal for Norge på ca. 5500 km2 mot ca. 6300 km2 for Belgia er forskjellen plutselig ikke like stor lenger. Eller tror du at alle nordmenn bor i ei hytte på fjellet?
Har ikke tatt meg bryet til å sjekke fordeling av bolig, vei, industri osv,
#263608103/11/202011:01
Ja, det er en veldig positiv ting myndighetene gjør; de er raske til å endre tiltakene. Av og til kanskje så raskt at det er vanskelig å lære nok til å forstå effektiviteten, men det gjør jo at det er lettere å tåle tiltak innført med tynne begrunnelser.
Det er tydelig noe belgerne mener, i hvert fall en del av dem.
#263608603/11/202011:12
Mer smitte har selvfølgelig ingenting med at i Belgia er det vanskelig å holde avstand... 374 innbygger/km2, med 11 431 406 innbyggere på kun 30 528 kvadratkilometer blir det av naturlige årsaker trangt.
Norge har til sammenligning 14 innbyggere/km2.
Kilde: wiki
Logikken til feiler som vanlig. Folk er ikke spredd jevnt utover. Arealet av Hardangervidda og Finnmarksvidda birdrar ikke særlig til å begrense smittespredningen.
[Re: GeirK]
#263608703/11/202011:43
Mer smitte har selvfølgelig ingenting med at i Belgia er det vanskelig å holde avstand... 374 innbygger/km2, med 11 431 406 innbyggere på kun 30 528 kvadratkilometer blir det av naturlige årsaker trangt.
Norge har til sammenligning 14 innbyggere/km2.
Kilde: wiki
Logikken til feiler som vanlig. Folk er ikke spredd jevnt utover. Arealet av Hardangervidda og Finnmarksvidda birdrar ikke særlig til å begrense smittespredningen.
Og poenget var? Annet enn at du skal sutre.
#263608803/11/202011:51
Og poenget var? Annet enn at du skal sutre? Vise dobbeltstandarden du har mellom deg selv og andre?
Snork. Skjønte at den ville komme. Du gjør jo akkurat det samme så velkommen i klubben. Du synes GeirK svarer på en god måte som fostrer diskusjon? Hans innlegg hadde stått seg akkurat like godt uten å påpeke "feilende logikk som vanlig".
Og spørsmålet er reelt. Hva hans poeng var vet jeg ikke.
Redigert av Havre; 03/11/202011:57.
#263609203/11/202011:57
At argumentet hans er ugylidg. Det kalles ikke sutring, det kalles motargument. Det er noe du selv burde prøve å lage noen ganger - fremfor å selv sutre eller bare ignorere andres argumenter.
[Re: GeirK]
#263609303/11/202012:01
At argumentet hans er ugylidg. Det kalles ikke sutring, det kalles motargument. Det er noe du selv burde prøve å lage noen ganger - fremfor å selv sutre eller bare ignorere andres argumenter.
Hvilken del er ugyldig? Hvor mye av Norge må du fjerne før de to landene er sammenlignbare?
Sutringen var ikke ditt svar der - men at du alltid må beskrive andre er noe menn på 53 kanskje normalt har vokst fra....
#263609403/11/202012:03