|
El-sykkel- trenger kjøperåd?
|
El-sykkel- trenger kjøperåd?
27/09/2020 08:48
|
Rakafisk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei, Jeg trenger råd fra erfarene karer om valg til neste sykkel. Jeg har revmatisme som innebærer en del betennelser i kroppen som knær, rygg nakke etc. Jeg har i løpet av sommeren innsett at jeg må kjøpe meg en el sykkel. Jeg ser på Haibike, men kom gjerne med gode alternativer!
Pga av rygg å nakke antar jeg at oppreist sittestilling er å foretrekke, bør jeg da velge den minste ramma innen før min høyde? Jeg er 182, og kan etter målene bruke både M og L, men bør jeg da gå for M?
Hva med demping, kun demper foran eller vil en fulldempemper være mer skånsom for kroppen, selv om jeg ikke sykler mye på stier. Bruksområde vil i hovedsak være grusveier og asfalt(jobb sykling). Er det noen ulemper med fulldemper for jobbpendling, bortsett fra pris?
27,5 eller 29 tommer?
Sikkert mange andre spørsmål som dere kanskje ser jeg bør vurdere også?
|
|
|
Re: El-sykkel- trenger kjøperåd?
[Re: Rakafisk]
27/09/2020 10:20
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hei. LItt av samme problematikk her. Korte innspill; Large ramme, kort stem og styre med mye rise funger for meg (179cm). Velg en sykkel du sitter godt på, gjerne hos en forhandler som tar seg tiden med å tilpasse med styre&stem som passer for deg. Det er vel det viktigste tipset.
29" og fulldemper ville jeg gått for. Får betydelig mer juling på hardttail. Men her må du jo vurdere bruken selvsagt. Ulempen med fulldemper til jobbpendling er jo bare pris og etterhvert mer vedlikehold. Det finnes masse masse sykler som sikkert vil fungere for deg. Specialized Levo finnes f.eks både i hardtail og fulldemper og er en sykkel jeg trives på.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
27/09/2020 11:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Om du vurderer fulldemper utelukkende med tanke på demping for en mer behagelig og skånsom opplevelse, av hensyn til revmatismen, altså ikke for røff stisykling, kan en dempende setepinne som Redshift ShockStop på en halvdemper være en rimeligere løsning. Bikeshop har klart å legge ut feil video, så for funksjon, se Redshift. ![[Linket bilde fra gravelandtour.co.za]](https://gravelandtour.co.za/wp-content/uploads/2019/09/shockstop_seatpost_-_closeup.gif) For ordens skyld: Brede kvalitetsdekk med lavt lufttrykk vil også i seg selv være dempende.
|
|
|
27/09/2020 16:53
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ikke noe tvil om at en fulldemper er det beste for å hindre vibrasjoner. Det som er ulempen med fulldemper er at det er vanskelig å montere gode skjermer for hverdagssykling/pendling. Du kan i tillegg montere flyvende rumpeteppe som Sepeda viser til hvis du vil ta bort den siste resten av vibrasjoner.
Jeg ville ikke nødvendigvis valgt en mindre ramme. Det kan gjøre at styret kommer veldig lavt sammenlignet med setet. Heller noe i riktig størrelse men med kort overrør og kanskje høy stack.
|
|
|
28/09/2020 09:01
|
Rakafisk
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for gode innspill folkens!
Dette "flyvende rumpeteppe" visste jeg ikke om, men dette så fint ut og til en rimelig penge.
Sykkelen vil nok bli mest brukt til fritid, men har et håp at dette kan fungere så bra etter hvert at jeg kan sykle et par dager til jobb i uka. Nå er kanskje ikke dette så stor problemstilling på en el- sykkel, men vil en del av "tråkraften" opptas i fjæringen på en fulldemper?
Jeg er ikke veldig kyndig til å skru på sykkel selv, så jeg regner vel med å sette bort servicen til de som driver med det. Vil en service være veldig fordyrende på en fulldemper?
Angående rammestørrelse så var det en på jobben som mente jeg burde gå for den minste rammen pga at jeg da ville få en mer oppreist sittestilling, men dette er ikke nødvendigvis riktig kan det se ut til? Ser ut til at om jeg ligger innenfor målene til både M og L så anbefaler dere L?
Uansett må jeg først bestemme meg for fulldemper eller med kun demper foran. Jeg føler meg som en gammel mann med hatt, og at det vil se overkill ut med en fulldemper, men om dette vil være mest skånsomt for kroppen så burde jeg kanskje prøve det, så sant det ikke medfører andre ulemper enn vedlikehold/pris....?
Vil det være mulig å montere skjermer på en fulldemper, og vil det være mulig å feks sykle med sykkelvogn?
Dette blir mange spørsmål, og sette stor pris på råd fra dere!
|
|
|
28/09/2020 09:10
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
182 er i mine øyne en klar L.
|
|
|
28/09/2020 10:20
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Demperservice er vel 2-2.5k i året hvis du vil være supertysk og følge Fox' anbefalte service-intervall. Vanlige dødelige gjør det nok mye sjeldnere, vet ikke hva forumfolk anbefaler, men til ditt bruk tror jeg fort det kan gå både 3-5 år helt uten problemer. Siden du skal ha el og det bruket du beskriver tror jeg fulldemper blir en no-brainer.
|
|
|
28/09/2020 11:04
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Med jobbpendling i variert vær så ville jeg nok ikke ventet 3-5 år før jeg tar noe som helst service på sykkelen, enten det er bakdemper, gaffel eller noe annet.
|
|
|
|
|