Korona - historien gjentar seg (?)
|
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: Havre]
26/10/2020 09:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Spekulasjoner rundt meg antar jeg faller inn i kategorien hvor du mener man ikke trengere å begrunne noe så lenge det er "negative" spekulasjoner. Det er ikke spekulasjoner å stille spørsmål om hvorfor. OK, men hvorfor trekker du konklusjoner ut fra noe som endrer seg veldig fort?
Redigert av GeirK; 26/10/2020 09:49.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ]
26/10/2020 10:25
|
Havre
Besatt
|
Besatt
![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/1hwwqwQ.jpg) Man får vel klamre seg til de få lyspunktene som finnes. At man nå faktisk kan stille spørsmål til ting - å bli trykket.
|
|
|
26/10/2020 10:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er litt som å få gjester på besøk, man visste de ville komme i løpet av jula, men visste ikke når. Men når de først kommer, blir man veldig overrasket, og har ikke kjøpt inn mat, ikke rydda og vasket, og ikke tenkt på soveplasser. Så får man en masse ros for at man klarte å slenge sammen en lapskaus og plasserte gjestene på madrasser i kjelleren. Ja, det var fint gjort sånn operasjonelt sett, men taktisk og strategisk er det helt på trynet.
Nei. Gjestene kan dukke opp når som helst, i morgen eller om femti år. Og man vet ikke om det kommer en eller 100.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/10/2020 10:47
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Absolutt og jeg er rimelig sikker på at en god del folk hadde vært like msifornøyd med sløysing av penger på å bygge opp hastesykehus som med coronotiltak. Men nå er det slik at man har valgt tiltak og ikke utbygging av helsevesenet som strategi. Dette høres litt merkelig ut, sånn med tanke på at en pandemi var utpekt som den største trusselen ifølge Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap. Så når har det vært snakk om å bygge hastesykehus? Det har vært snakk om en beredskap for å ta hensiktsmessig vare på liv, helse og verdier. Det er litt som å få gjester på besøk, man visste de ville komme i løpet av jula, men visste ikke når. Men når de først kommer, blir man veldig overrasket, og har ikke kjøpt inn mat, ikke rydda og vasket, og ikke tenkt på soveplasser. Så får man en masse ros for at man klarte å slenge sammen en lapskaus og plasserte gjestene på madrasser i kjelleren. Ja, det var fint gjort sånn operasjonelt sett, men taktisk og strategisk er det helt på trynet. Hvis man forbereder seg på at folk blir syke er man ikke da en morder som ikke bryr seg om å unngå at folk blir syke i første omgang? Mhm. Nettopp.
|
|
|
26/10/2020 11:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skal vi bare bli enige om at hvis jeg poster analogi, så tenker du at dette er ikke til deg og noe du trenger svare på?
Nei, jeg synes heller du bør forfatte analogier som viser at du har forstått problemstillingen. Inntil det skjer, kommer jeg til å forklare hvorfor de bommer.
|
|
|
26/10/2020 13:22
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Absolutt og jeg er rimelig sikker på at en god del folk hadde vært like msifornøyd med sløysing av penger på å bygge opp hastesykehus som med coronotiltak. Men nå er det slik at man har valgt tiltak og ikke utbygging av helsevesenet som strategi. Dette høres litt merkelig ut, sånn med tanke på at en pandemi var utpekt som den største trusselen ifølge Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap. Så når har det vært snakk om å bygge hastesykehus? Det har vært snakk om en beredskap for å ta hensiktsmessig vare på liv, helse og verdier. Det er litt som å få gjester på besøk, man visste de ville komme i løpet av jula, men visste ikke når. Men når de først kommer, blir man veldig overrasket, og har ikke kjøpt inn mat, ikke rydda og vasket, og ikke tenkt på soveplasser. Så får man en masse ros for at man klarte å slenge sammen en lapskaus og plasserte gjestene på madrasser i kjelleren. Ja, det var fint gjort sånn operasjonelt sett, men taktisk og strategisk er det helt på trynet. Det kan man jo være enig i, men det blir jo ikke hyggelig jul for noen om gjestene klager på maten og nekter å sove på madrasser. Det er jo ikke bare å få kjøpt ribbe og juleøl 1. juledag lissom. Da får man gjøre det beste ut av det og heller ta det opp etterpå. Det er jo valg om et år så da kan man si fra om man var fornøyd med løsningen eller ei
|
|
|
26/10/2020 14:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Altså ingen analogier. Sånn gitt din komplette mangel på å fantasi og even til å godta analogienes iboende premiss.
Er det manglene evne til selvkritikk som gjør at du rygger inn en lastebil med stråmannsargumenter noen ganger når du får kritikk for argumentasjonen, eller er det noe annet som driver deg?
|
|
|
26/10/2020 14:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du forklarer egentlig ikke noe annet enn dårlig abstraksjonsevne.
Nei - det at dine analogier bommer, er ikke fordi jeg har dårlig abstraksjonsevne.
|
|
|
26/10/2020 14:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke sånn det er. Man vet det svært høy sannsynlighet for at det skjer i løpet av hundre år. DSB sier 75%. Dette er gir katastrofesannsynligheten "Høy". Det er ikke snakk om en komet eller gigantgorillaer. Så du kan bare legge vekk argumentet om at dette ikke er noe man i særlig grad kan forberede seg på i særlig grad mer enn vi har gjort.
De sier også "Konsekvensene av det gitte scenarioet vurderes samlet sett som svært store.". Så vi har noe som er er svært sannsynlig og har svært store konsekvenser. Men du har vært svært vokal mot de som mener forberedelsene har vært for dårlige, med argumentasjon at det er umulig å forberede seg særlig mer. Til tross for av vi nå har blitt rammet av noe som DSB som så sent som i fjor tok fram som mest sannsynlig scenarie.
Coronapandemien er ca spot-on det scenariet DSB analyserer ut fra. Så juleanalogien holder mål i massevis, men ikke hvis man er så fantasiløs at man ikke skjønner at man må tenke litt utenfor boksen, da jula bare varer en ukes tid, som jo er mye kortere enn sannsynlig tid mellom to pandemier. Og de forkjølelse/influensapendemi er ca analogt med at det kommer ca det antallet man regner med, pluss/minus.
* Det indirekte økonomiske tapet vurderes som svært stort. * De direkte økonomiske kostnadene vil være store
Så her sitter vi på en realitet som er mye mindre farlig og dødelig en scenariet til DSB, mens vi fortsatt har indirekte økonomiske tap som er astronomiske.(At DSB kaller de sosiale og psykologiske konsekvensene "Usikre og skremmende" får bli en annen underdiskusjon)
Realitetene er at myndighetene ikke har tatt tak i noe som klassifiseres som høy katastrofesannsynlighet og en analyse som sier sier 6000 døde pluss 2000 døde av manglende behandling av andre sykdommer. Dette var ikke viktig nok til å ta tak i, mens når vi har en mildere form enn det scenariet baserer seg på og vi ligger på 4-5% av antall døde iht. scenariet, så kjøres det på med restriksjoner langt utenfor det blir beskrevet i forslagslisten. Med bakgrunn i DSBs analyser mener jeg at har veldig gode argumenter til å være kritisk til både forberedelsene og håndteringen.
Kan du forklare hvordan du konkret ville håndtert dette dersom du fikk bestemme samtidig som du argumenterer for hvorfor det i sum er den beste løsningen? Så kan vi jo få sett på i felleskap hvor gjennomtenkt ditt alternativ er.
|
|
|
[Re: GeirK]
26/10/2020 14:52
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hvorfor spør du noen om hvordan de konkret ville håndtert noe som helst da deres personlige mening uansett er irrelvant? Og at man må anta at de som er valgt til å ta den slags beslutninger uansett vet bedre?
Så må jeg gi pedal terningkast 6 for at han orker å skrive skikkelige svar på slikt mas. Dvs. gir han også terningkast 1 for at han tror at noe interessant skal komme ut av den diskusjonen.
|
|
|
26/10/2020 15:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor spør du noen om hvordan de konkret ville håndtert noe som helst da deres personlige mening uansett er irrelvant? Og at man må anta at de som er valgt til å ta den slags beslutninger uansett vet bedre?
Fordi jeg vil gi anonymous13 en sjanse til å vise at kritikken hans faktisk er berettiget.
|
|
|
26/10/2020 15:30
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Fordi jeg vil gi anonymous13 en sjanse til å vise at kritikken hans faktisk er berettiget. Ville jo vært litt merkelig hvis du tror at du selv er i stand til å vurdere det.
|
|
|
26/10/2020 15:32
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Det kan man jo være enig i, men det blir jo ikke hyggelig jul for noen om gjestene klager på maten og nekter å sove på madrasser. Det er jo ikke bare å få kjøpt ribbe og juleøl 1. juledag lissom. Da får man gjøre det beste ut av det og heller ta det opp etterpå. Det er jo valg om et år så da kan man si fra om man var fornøyd med løsningen eller ei Dette har ikke noe med valg å gjøre. Det er ikke noen politisk fraksjon som er skyld i dette (SELV OM ARBEIDERPARTIET!!! ;-)) . Dårlig beredskap er en slags norsk paradegren, godt unnskyldt med høy tillit og godhet, uten at jeg forstår hvorfor tillit og beredskap ser ut til å bli sett på som gjensidig ekskluderende egenskaper. Når noen vet de ville få besøk i løpet av jula og ikke har rigga til sånn de har fått beskjed om de burde (etter at de selv har spurt), så kan de ikke forvente at folk sitter pent rundt bordet og gjør det beste ut av det. (Dette blir da analogi til DSBs stadige trusselvurderinger og politikerne stadige evne til å helehetsvurdere seg bort fra de.) Om man aldri straffes ved valg for dette vil det jo bare fortsette? Solberg har sittet i 7 år nå og kan vanskelig skylde på andre for dette. Læringspunktene var tydelige etter fugleinfluensaen og de er ikke fulgt opp. Jeg skjønner ikke hvor du vil dersom det ikke har noe med valg å gjøre. Noe sier meg at vi er ganske forskjellige. Jeg hadde nok heller gjort det beste ut av det enn å lage bråk på et julebesøk som jeg ikke kunne forlate. Men jeg hadde nok ikke kommet tilbake til påske.
Redigert av jorn; 26/10/2020 15:35.
|
|
|
[Re: jorn]
26/10/2020 15:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Læringspunktene var tydelige etter fugleinfluensaen Virkelig? Fugleinfluensaen smittet nesten ikke mellom mennesker. Er det svineinfluensaen du mener?
|
|
|
26/10/2020 15:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ville jo vært litt merkelig hvis du tror at du selv er i stand til å vurdere det.
Det har jeg heller ikke påstått.
|
|
|
26/10/2020 16:14
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Læringspunktene var tydelige etter fugleinfluensaen Virkelig? Fugleinfluensaen smittet nesten ikke mellom mennesker. Er det svineinfluensaen du mener? Ja 
Redigert av jorn; 26/10/2020 16:19. Rediger grunn: Flaut
|
|
|
26/10/2020 16:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Absolutt og jeg er rimelig sikker på at en god del folk hadde vært like msifornøyd med sløysing av penger på å bygge opp hastesykehus som med coronotiltak. Men nå er det slik at man har valgt tiltak og ikke utbygging av helsevesenet som strategi. Dette høres litt merkelig ut, sånn med tanke på at en pandemi var utpekt som den største trusselen ifølge Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap. Så når har det vært snakk om å bygge hastesykehus? Det har vært snakk om en beredskap for å ta hensiktsmessig vare på liv, helse og verdier. Det er litt som å få gjester på besøk, man visste de ville komme i løpet av jula, men visste ikke når. Men når de først kommer, blir man veldig overrasket, og har ikke kjøpt inn mat, ikke rydda og vasket, og ikke tenkt på soveplasser. Så får man en masse ros for at man klarte å slenge sammen en lapskaus og plasserte gjestene på madrasser i kjelleren. Ja, det var fint gjort sånn operasjonelt sett, men taktisk og strategisk er det helt på trynet. Nå vet jeg ikke hvordan der er hos dere hjemme, men jeg anser ikke mine gjester for å være noe særlig sikkerhetstrussel, og om de var den største trusselen hadde jeg ikke invitert dem. Da ville jeg heller kalle dem fior ubudne gjester. I Norge og Norden skaffer man seg gjerne alarm for å holde ubudne gjester ute. I sør-eurpeiske land har man heller en annen stragegi; der setter man opp murer og gjerder rundt eiendommen (ikke ulikt i USA) og har gitter og rulleskodder foran dører og vinduer. Om man tar seg en langhelg på Trysil fra Italia og ubudne gjester klarer å komme seg inn kan man finne både juleribben spist og funnet at det har vært sovet i alle. Det hadde de god til. Om man tar seg en langhelg på Trysil fra F-stad og ubudne gjester klarer å komme seg inn klarer de sikker å spise julemarsipanen, men de rekker ikke å steke jukeribben før vekteren kommer og du har fått melding på at du bør kjøpe mer julemarsipan på vei hjem. Jeg vet ikke hva som er den beste strategien.
|
|
|
26/10/2020 16:24
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ville jo vært litt merkelig hvis du tror at du selv er i stand til å vurdere det.
Det har jeg heller ikke påstått. Har noen påstått noe som helst? Må være trivelig å se etter 30k innlegg at barnet endelig vokser opp slik man hadde drømt at det skulle.
|
|
|
26/10/2020 16:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg har aldri argumentert for at situasjonen ikke var ille i et spesifikt område i Italia. Ei heller New York (selv om jeg tror det meget mulig var delvis grunnet at man sendte syke eldre tilbake til sykehjemmene - det får tiden vise når folk får undersøkt dette bedre). Og et par spesifikke andre steder i verden. Jeg skjønner også som sagt at et nytt virus knapt kan være et gode. Spiller ingen rolle om det er like dødelig som en forkjølelse. Får man en forkjølelse på toppen av den "vanlige" så vil noen ekstra død.
Beklager at jeg gir inntrykket at du har argumentert for det. Det har du ikke, men spørsmålet står for det, i denne tråden. Personlig er jeg egentlig sjokkert over hvor få som dør. Og da er vi fort inne i den delen av diskusjonen man aldri kommer ut av. Hvis man mener det er pga tiltakene så kan det knapt hverken bevises eller motbevises. Sverige og nå Florida er mitt håp der. Kanskje også Brasil med tiden. Hvis et sted som tidligere har vært rammet, men så åpnet klarer seg fint blir det vanskeligere for resten å skulle argumentere for strenge restriksjoner. På samme måte som jeg må innse at min oppfatning var feil hvis overdødeligheten stiger voldsomt. Sett fra et fullstendig kynisk ståsted er det derfor bra med økende smitte fordi man vil fremskynde et slags svar. Noe jeg forsåvidt tror vil redde liv - men det vil tiden også vise. Det overrasker meg. Jeg fikk inntrykk av at du har følgt med ganske bar fra starten av. At dødeligeheten blir påvirket av lokale eksterne faktorer tror jeg ingen er uenig i, men de var jo ganske fort tydelig aat vi ikke hadde med en ny SARS eller MERS å gjøre. Det som også overrasker meg at du fortsatt fokuserer på dødeligheten (det virker i hvertfall for meg å være tilfelle). Om det er det viktigste skal det litt til for at svenskene får en medalje om noen eller flere klarer å produsere en brukbart vaksine i løpet av vinteren. Og om de får en medalje fordi Norrge går forbi Sverige i antall dødsfall i løpet av vinteren vil det jo vise hvor farlig viruset var, alllikevel. Men om vi om fem år har funnet ut at ingen klarer å lage en brukbar vaksine og vi har lært å leve med COVID-19 som en av mange andre luftveissykdommer, da får svenskene en medalje. Eller ikke allikevel. For selv om mediene i største grad også fokuserer på dødstall tror jeg ikke det endelige oppgjøret kommer til å dreie seg om dødsfall. Men det kan hende jeg tar feil. Jeg håper i hvertfall at Høies initielle mundbindbruk (og staben) bare var en glippe og at han som helsebonzo hadde brukbar oversikt over andere luftveis og sesongsykdommer og hvordan de påvirker både pasienter, helsevesenet, samfunn og økonomi.
|
|
|
26/10/2020 17:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kan du forklare hvordan du konkret ville håndtert dette dersom du fikk bestemme samtidig som du argumenterer for hvorfor det i sum er den beste løsningen?
Så kan vi jo få sett på i felleskap hvor gjennomtenkt ditt alternativ er.
Jeg har ikke noe bedre forslag enn det DSB sier: • Planlegging og koordinering, som blant annet innebærer å ha en oppdatert influensapandemiplan • Overvåking og begrensning, som blant annet innebærer å ha gode overvåkningsdata om årlige influensautbrudd hos mennesker og dyr, samt vaksinasjonsdekning. • Forebygging og begrensning, som blant annet innebærer å ha strategi for distribusjon og bruk av antiviralia og pandemivaksine. • Respons, som innebærer å ha oppdaterte beredskapsplaner og strategier for å håndtere en pandemi i alle deler av helsesektoren og andre samfunnssektorer.• Kommunikasjon, som blant annet innebærer å ha planer for krisekommunikasjon. Særlig den uthevede saken der er jo åpenbart forsømt. Noe så enkelt som at vi måtte vente på systemutvikling fra NAV for at folk skulle få penger å leve for, er en slags smoking gun. Om det er gjort arbeids på beredskap, har det tydeligvis ikke vært noen som har vært interessert i å validere og verifisere arbeidet. Ubetydelige beredskapslagre for smittevernsutstyr er smoking gun for at de ikke har tatt DSB på alvor. Smittetstopp App'en er smoking gun på at det er fryktelig mye mer famling i blinde enn nødvendig. Måten Høie snakket om Smittestopp er tegn på at krisekommunikasjon brukes for å dekke egen ræv fremfor å gavne innbyggerne. Beredeskapsplaner og diverse er det jo 'flust' av. Fra 2006, fra 2014 og en oversikt over samfunnskritiske funksjoner som må 'beskyttes fra 2019: https://www.regjeringen.no/globalas...d/pdfv/273635-beredskapsplan_pandemi.pdfhttps://www.regjeringen.no/contenta...EqFzHrDOuov4k2UOb9v0qWUZlwzqflDDLimNs7Ashttps://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-13/id2654109/?ch=3Og C BRNE-strategi for 2016-2020. Antar at den fortsatt gjelder et par mååneder til: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nasjonal-strategi-for-cbrne-beredskap/id2513675/
|
|
|
26/10/2020 17:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den er i høyeste grad berettiget uten at jeg sier noe som helst. Det er du som tenker at DSB ikke gjør jobben sin,
Da du skrev dette, tenkte jeg ikke det - men jeg begynner å bli så vant til at du publiserer detaljerte beskrivelser av egne fantasier om hva jeg tenker at jeg nesten ikke registrere det lenger. Det er litt som hvordan Trump stadig rekaliberer synet vårt på hva som er normal oppførsel, så når han offentlig kommanderer at Biden og Obama skal fengsles og vi får vite at han har en hemmelig kinesisk bankkonto, er vi kalibrert til et nivå hvor vi ikke en gang reagerer. Men likevel kan du fremdeles ta springfart og drite i å publisere disse fantasiene sliden det faktum at du gjetter på noe som er galt, ikke endrer virkeligheten og er fullstendig irrelevant for om samfunnsberedskapen er adekvat eller ikke. Denne oppfordringen gjelder inntil du greier å lære deg saklig diskusjon uten å tillegge folk meninger og holdninger de ikke har. ETTER at du skrev dette, har jeg lest gjennom analysen til DSB - og jeg finner ikke at den på noe sted beskriver delvis nedstengning av samfunnet for å hindre smitte. Problemene er for det meste knyttet til antallet mennesker som blir syke og det at befolknignen på eget initiativ vil unngå å bli smittet. INGEN STEDER så mye hintes det om økonomiske og sosiale kostnader som følge av nedstengning. Jeg klarer ikke å konkludere på annen måte her enn at DSB ikke har tatt høyde for de inngrepende tiltakene som ble iverksatt i mars i det hele tatt. https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/rapporter/p1808779_aks_2018.cleaned.pdf
|
|
|
26/10/2020 17:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Må være trivelig å se etter 30k innlegg at barnet endelig vokser opp slik man hadde drømt at det skulle. Jeg vet ikke hva du mener her, men good for you.
|
|
|
[Re: Tange]
26/10/2020 18:24
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri argumentert for at situasjonen ikke var ille i et spesifikt område i Italia. Ei heller New York (selv om jeg tror det meget mulig var delvis grunnet at man sendte syke eldre tilbake til sykehjemmene - det får tiden vise når folk får undersøkt dette bedre). Og et par spesifikke andre steder i verden. Jeg skjønner også som sagt at et nytt virus knapt kan være et gode. Spiller ingen rolle om det er like dødelig som en forkjølelse. Får man en forkjølelse på toppen av den "vanlige" så vil noen ekstra død.
Beklager at jeg gir inntrykket at du har argumentert for det. Det har du ikke, men spørsmålet står for det, i denne tråden. Personlig er jeg egentlig sjokkert over hvor få som dør. Og da er vi fort inne i den delen av diskusjonen man aldri kommer ut av. Hvis man mener det er pga tiltakene så kan det knapt hverken bevises eller motbevises. Sverige og nå Florida er mitt håp der. Kanskje også Brasil med tiden. Hvis et sted som tidligere har vært rammet, men så åpnet klarer seg fint blir det vanskeligere for resten å skulle argumentere for strenge restriksjoner. På samme måte som jeg må innse at min oppfatning var feil hvis overdødeligheten stiger voldsomt. Sett fra et fullstendig kynisk ståsted er det derfor bra med økende smitte fordi man vil fremskynde et slags svar. Noe jeg forsåvidt tror vil redde liv - men det vil tiden også vise. Det overrasker meg. Jeg fikk inntrykk av at du har følgt med ganske bar fra starten av. At dødeligeheten blir påvirket av lokale eksterne faktorer tror jeg ingen er uenig i, men de var jo ganske fort tydelig aat vi ikke hadde med en ny SARS eller MERS å gjøre. Det som også overrasker meg at du fortsatt fokuserer på dødeligheten (det virker i hvertfall for meg å være tilfelle). Om det er det viktigste skal det litt til for at svenskene får en medalje om noen eller flere klarer å produsere en brukbart vaksine i løpet av vinteren. Og om de får en medalje fordi Norrge går forbi Sverige i antall dødsfall i løpet av vinteren vil det jo vise hvor farlig viruset var, alllikevel. Men om vi om fem år har funnet ut at ingen klarer å lage en brukbar vaksine og vi har lært å leve med COVID-19 som en av mange andre luftveissykdommer, da får svenskene en medalje. Eller ikke allikevel. For selv om mediene i største grad også fokuserer på dødstall tror jeg ikke det endelige oppgjøret kommer til å dreie seg om dødsfall. Men det kan hende jeg tar feil. Jeg håper i hvertfall at Høies initielle mundbindbruk (og staben) bare var en glippe og at han som helsebonzo hadde brukbar oversikt over andere luftveis og sesongsykdommer og hvordan de påvirker både pasienter, helsevesenet, samfunn og økonomi. Mindre overraskende hvor nedlatende dine innlegg er. Det er rimelig konsekvent. Hvorfor er det så overraskende at jeg "fortsatt" fokuserer på dødeligheten?
|
|
|
26/10/2020 18:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men de gjorde jo en så dårlig jobb i følge deg at de andre myndighetene kunne bare ignorere jobben deres.
Er dette "fakta" du dikter opp inni hodet ditt eller er det fakta du har bevis for? De har ansvar å peke på farene, konsekvensene og begrensing av faren
Har du lest konsekvenvurderingen på side 71?
|
|
|
26/10/2020 19:19
|
Havre
Besatt
|
Besatt
https://www.nettavisen.no/okonomi/topplege-refser-koronatiltak/3424037511.html"Både regjeringen og Oslo-byrådet har lagt frem nye innstramninger. Det er feil vei å gå, mener topplege Charlotte Haug.
Charlotte Haug er lege og tidligere redaktør i tidsskriftet for Den norske legeforening. Hun har doktorgrad i immunologi og infeksjonssykdommer."
|
|
|
27/10/2020 08:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv Fauci satt på tv og sa munnbind hadde lite eller ingen eller negativ effekt moro corona i mars (eller var det april).
Jeg tipper at en munnbindfabrikant har en kopi av barneporno fra laptopen hans, for nå sier han ikke det lenger. "As cooler weather comes, people need to "double down" on measures that work, Fauci said. "Universal mask wearing" is one, he said"https://edition.cnn.com/2020/10/23/health/fauci-covid-mask-mandate-bn/index.html
|
|
|
27/10/2020 08:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi diskuterer hva Høie sa i begynnelsen Nei. Det er Tange som diskuterer det. Du diskuterer Fauci.
|
|
|
27/10/2020 08:59
|
Havre
Besatt
|
Besatt
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/eKKP0y/dette-er-altsaa-takkenSelv om jeg er uenig i måten det er blitt håndtert på er det foreløpig tross alt mer fornuftig enn de fleste andre steder, men blir vi nye Tsjekkia? Skal bli interessant å se. Og enda mer interessant å se hvordan våre politikere da håndterer det. Vi har tross alt mer penger vi kan #"!%%" bort enn de fleste andre land. Vi har også tilsynelatende en befolkning som tross alt har brukbar tillit til sine politikere - og hører noenlunde etter. Men hvor lenge varer det hvis man nå skal stramme til? Jeg kjenner ingen personlig og ikke engang noen på kontoret lengre bryr seg et fnugg om Covid-19. Spesielt på kontoret er det en ganske stor forandring fra tidligere.
|
|
|
27/10/2020 09:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men de gjorde jo en så dårlig jobb i følge deg at de andre myndighetene kunne bare ignorere jobben deres.
Er dette "fakta" du dikter opp inni hodet ditt eller er det fakta du har bevis for? De har ansvar å peke på farene, konsekvensene og begrensing av faren
Har du lest konsekvenvurderingen på side 71? Har du det?
|
|
|
|
|