Et forhold som Øyvind så vidt jeg kan se ikke nevner, men som er umiddelbart iøynefallende for oss som allerede er på Campa-hydraulikk, er at Campa med Ekar forlater idéen om spesifikk utforming av bremsekalipere foran og bak. Det er bra, og øker fleksibiliteten. Dertil tyder alt på at kaliperne, utviklet i samarbeid med Magura, er kompatible med landeveisgruppene.
Dersom Campa nå også begynner å tilby kalipere separat, ikke kun som sett sammen med hendel, ser vi fremskritt som kommer også Campa-eiere på 2x til gode.
Shamal Carbon DB er likeledes et flott blandeveisprodukt for oss andre. Meget fristende.
Og dersom Campa på toppen av det hele arbeider aktivt, målrettet og langsiktig med å bedre sitt eget forhold til nasjonale importører og forhandlere, slik at et minimum av komponenter og slitedeler for hydrauliske grupper faktisk er tilgjengelig lokalt eller i det minste nasjonalt, er det helt overveldende bra.
Digger den knotten! Hadde vært kult om noe tilsvarende ble tatt inn i SR/R/C-hendlene når de en gang får en midtlivsoppgradering. Ikke alle har pianohender.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Den knott'n blir "spennende" med styreveske men ellers ser det helt genialt ut :-) Hvordan går det egentlig med Campagnolo ? Tjener de penger eller er det bare fall i markedsandeler, gråvær, neglebiting men fortsatt rødvin og parmesan i lunsjen ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Hypotetisk spørsmål til dere som kan Campa: Hvis det i fremtiden skulle dukke opp en Ekar EPS versjon, hvilken ville dere valgt (sett bort fra prisforskjell)?
Ingen erfaring med Campa, liker DI2 men er tilbøyelig til mekanisk om det oppleves raffinert.
Vurderer til 1x landevei. Force 1x11 funker greit, men er ikke et smykke av en gruppe...
Et forhold som Øyvind så vidt jeg kan se ikke nevner, men som er umiddelbart iøynefallende for oss som allerede er på Campa-hydraulikk, er at Campa med Ekar forlater idéen om spesifikk utforming av bremsekalipere foran og bak. Det er bra, og øker fleksibiliteten. Dertil tyder alt på at kaliperne, utviklet i samarbeid med Magura, er kompatible med landeveisgruppene.
Takk for det innspillet. Jeg oppdaterte artikkelen med litt informasjon. Campas egne nettsider for Ekar var nede rundt lanseringstidspunktet i går, noe som kludra ting til litt.
Virker smart den tommelskifteren. Virker egentlig veldig fornuftig hele gruppesettet. Hadde vært strålende hvis Campagnolo fikk seg en opptur med et produkt som de fikk bra volum på.
Ville ikke en styreveske som kom i konflikt med den tommelskifteren også være i veien for tommelen? Eller girspaken til Sramano for de saks skyld?
Min erfaring er at tommelskifterne, som jeg for øvrig elsker, i utgangspunktet kan reduserer plassen for styreveske noe mer enn hva som er tilfellet med Shimano og SRAM sine hendler. Rett og slett fordi det er enklere å dytte en hendel litt inn i en myk veske enn det er å plassere tommel mellom veske og styre for presist å trykke ned tommelskifteren. Og fordi tommelskifteren ikke bør komme i klemme mot vesken.
Men i praksis opplever jeg det ikke som et problem. De aller fleste veskene henger lavere på styret, slik at det ikke oppstår konflikt mellom veske og tommelskifter. Og man kan tilpasse oppsettet.
Flere av syklene som nå kommer med Ekar originalt, har uansett styre med flare, om man skulle foretrekke det, og dermed mer plass til veske.
Har nettopp lagt ut noen erfaringer med Campas hydrauliske bremser. Man skal passe seg for å generalisere ut fra egne, anekdotiske inntrykk, men jeg har opplevd at Campas bremser er mer følsomme for støv, grus og sand, og særlig våt, finkornet, leiraktig sand.
Dersom mine erfaringer har noen generell verdi, og ikke bare skyldes eget oppsett, er jeg spent på om Campa på noe vis har gjort sine bremser mer grusvennlige med Ekar, slik Shimanos GRX-kalipre etter sigende skal være designet for å hamle bedre opp med gjørme.
Campa-newbie spørsmål som jeg sikkert kunne Google meg til; men hvordan er campagnolo med tanke på verktøy, boss og slikt? Antar de har eget boss? Og egne kranklager, med dertilhørende spesial verktøy?
Har en ide som ble plantet i bakhodet for sikkert 20 år siden at Campagnolo er som all italiensk mekanikk: litt sån spesiell på egen måte *gestikulerer med hendene*
Den setningen .... "spiller pris ingen rolle velger du SRAM fremfor Campa".... Jada elektronisk mot mekanisk men hva slags verden er det vi lever i, dette er jo uhørt !!!
Den Ekar gruppa virker helt knall og lkeverer tydeligvis i praksis også, samt tette steg i bunnen og mer enn stort nok spenn fra minste til største. Jeg ville valgt 38 / 9-42 :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Campa har egne boss-standarder: Den som fungerer med alt fra 9 til 12-delte kassetter. Den nye, N3W, som fungerer med alt fra 9 til 13-delte kassetter.
Campa har også en egen måte å gjøre krank og lager på: Ultra-Torque (alle nåværende landeveisgrupper) Pro-Tech (den nye grusgruppen Ekar) Felles for begge er at aksling, lager og armer er samlet og at du alt etter rammemodell velger den typen lagerkopper som passer rammen.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Campa har egne boss-standarder: Den som fungerer med alt fra 9 til 12-delte kassetter. Den nye, N3W, som fungerer med alt fra 9 til 13-delte kassetter.
Campa har også en egen måte å gjøre krank og lager på: Ultra-Torque (alle nåværende landeveisgrupper) Pro-Tech (den nye grusgruppen Ekar) Felles for begge er at aksling, lager og armer er samlet og at du alt etter rammemodell velger den typen lagerkopper som passer rammen.
Krever Pro-Tech noen nye verktøy?
Husker ikke helt. Men nå har jeg vel en liten dings til kassetten og en "allen key" til kranken (som ikke trenger å være "Campagnolo" selvsagt).
Mulig man må ha noe mer hvis man skal bytte lager. Aldri hatt behov for å bytte noe lager - enda. Så enn så lenge ikke mye jeg har hatt behov for some er Campagnolo-spesifikt.
Ser for meg ikke ut som at nytt verktøy er nødvendig for Pro-Tech. Lang sekskantnøkkel og en momentnøkkel som kan dra 50 Nm ersom før nødvendig for kranklagervedlikehold. Skal man bytte Campa-kranklager trenger man en lageravdrager og en "hammerhylse". Park Tools har en fin pakke der. Campas eget kjedepinneverktøy for 11- og 12-delt (300) er for grovt, de har et nytt (400) for 12- og 13-delt. Man kan også bruke en ny C-lenke på 13-delt. Dyrere med lenke enn pinne, men spesialverktøyfritt. Kassettlåseverktøy er spesifikt for Campa. Bremseskivene bruker senterlås etter Shimanostandard (Campa kaller det noe annet...). Verktøyet for å bytte kranktannhjul er standardsaker.