Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe ut leasingbil

Kjøpe ut leasingbil #2629532 21/09/2020 18:46
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei
Vi har leaset en Golf 1.5 tsi dsg highline stasjonsvogn 2018 modell i snart tre år. Avtalen går ut 30. november i år. Vi har fått tilbud om å kjøpe ut bilen til kr. 259.000 ferdig på veien. Prisen virker tilforlatelig, men tvilen melder seg om det er fornuftig å kjøpe den ut. Alternativet er en ny leasingavtale på samme nivå. Dvs. kr. 60.000 i engangsleie og kr. 2.900 i mnd. Om vi kjøper den ut satser vi på salg med litt rest på garantien, altså om ca to år. Kom gjerne med synspunkter til en grublende bilkjøper.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2629860 23/09/2020 13:09
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Siden det er så stor pågang her, vil jeg bare infomere om at utkjøp ikke er aktuelt.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2629879 23/09/2020 16:15
Panda Offline
Besatt
Besatt
Er det egentlig god økonomi å lease bil privat?

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2629888 23/09/2020 17:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nei.
Men folk kjøre ikke bil ut i fra god økonimi, men ut i fra følelser.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Panda] #2629919 23/09/2020 22:21
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Panda
Er det egentlig god økonomi å lease bil privat?

Økonomi er så mangt. Men hvis du aldri vil ha eldre bil enn 3 år, er flink å ta vare på bilen og aksepterer å kjøre den bilen forhandlern har best leasingdeal på. Så er det ikke så dårlig økonomi å lease. Man kan faktisk «slå banken» ved å lease bil, men som oftest er det andre veien.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2629920 24/09/2020 03:35
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Leasing lønner seg aldri for privatpersoner. Men MÅ du ha ny en bil for å imponere andre er det kanskje det riktige. Kunne godt tenke meg å lease en elbil i 1 år men det er umulig. De fleste vil kun lease ut i 3-5 år. Hva om du bytter bosted, jobb, land? Da sliter du skikkelig med å bli kvitt avtalen. Og dette tullet med "forskuddsleie".....

Redigert av gutt45kg; 24/09/2020 03:36.
Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: gutt45kg] #2629935 24/09/2020 06:38
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gutt45kg
Leasing lønner seg aldri for privatpersoner. Men MÅ du ha ny en bil for å imponere andre er det kanskje det riktige. Kunne godt tenke meg å lease en elbil i 1 år men det er umulig. De fleste vil kun lease ut i 3-5 år. Hva om du bytter bosted, jobb, land? Da sliter du skikkelig med å bli kvitt avtalen. Og dette tullet med "forskuddsleie".....

Umulig og umulig. Nå har jo markedet beveget seg litt i det siste og skillet mellom tradisjonell leasing og leie har jo blitt vasket ut.

Care by Volvo, Fleks osv... Gjennom Fleks kan du feks leie en Peugot el-bil til en ganske ok månedspris i ett år om du vil.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2629941 24/09/2020 06:58
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Prinsipielt vet jeg ikke om det er så stor forskjell på å "kjøpe" og å "lease".

Kjøper man så har man

Volvo - forhandler - kunde, mens man ordner med bank og salg selv

Leaser man så:

Volvo - forhandler (merkelig nok) - Nordea finans (isteden for bank) - kunde og man slipper å selge den selv

Antall ledd er etter min vurdering tilsvarende. Prinsipielt burde den største ekstra kostnaden være at i leasing-scenarioet må noen andre ta risikoen for verditap. La oss si at man leaset en dieselbil da man i Norge oppfordret til å kjøpe diesel, men at man gjennom perioden fikk den forandringen vi har sett. Som privatperson i alt. 1 hadde man da selv tatt tapet. I alt. 2 er det noen andre som tar det tapet. Ergo må man forvente at man i alt. 2 har noen som legger inn en sikkerhetsmargin.

Verdi bil ny: 600 000
Antatt verdi etter x år: 400 000

Hva gjør man i et scenario hvor man skal lease? Man setter antatt verdi til f.eks 350 000 (hvor mye lavere avgjøres selvsagt av konkurransesituasjonen - desto vanligere leasing blir desto nærmere 400 000 kommer man). Det betaler man for hvis man leaser. Man flytter risikoen fra seg selv til noen andre. Det skjer ikke gratis.

Så mer eller mindre enig med pedal. Risikovilje (hvor raskt vil den Golf'n synke i pris? Samt det muligens er bedre vilkår ved leasing hvis den havarerer etc.) og hvor komfortabel man selv er med å selge privat. Kan fort være ganske mange tusen forskjell i hva man får 2 år senere for den bilen basert på god man er til å selge.

Redigert av Havre; 24/09/2020 07:03.
Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632063 08/10/2020 17:49
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sparker liv i denne tråden igjen. Beklager at jeg ikke har fulgt opp. Leasing og utkjøp er en ting. Et annet element er hvor lurt det er å kjøpe en tre år gammel fossilbil nå. Usikkerheten med verditap på en fossilbil etter f.eks tre år har vel ikke vært større. Blir mye mas fra min side, men har liten lyst til å gå på en smell her.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632146 09/10/2020 10:32
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg syns det er mer usikkert å kjøpe elbil enn fossilbil. Hva om teknologien og rekkevidden blir betraktelig bedre ila 5 år? Da blir det verditap både på alder og på teknologi (dårlig batteri).

Bensintanken i fossilbilen blir jo ikke mindre 5 år etter du har kjøpt den.

Lurer selv på å kjøpe en Tesla Y eller Audi e-tron, men er skeptisk til om jeg får solgt den igjen om 5 år når batteriteknoligen er utdatert.

Akkurat derfor kan det sikkert være lurt å lease elbil. Kanskje...

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632153 09/10/2020 11:19
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Interessant problemstilling. Hvem vet hva som skjer med fossilbiler når MDG sitter i regjering om 11 mnder?

Jeg vet ikke om risikoen er noe særlig større/mindre den ene eller andre veien. Eller kanskje mer presist usikkerheten om hva som vil skje er rimelig stor i alle retninger. MDG skal jo bli enige med Statsminister Vedum også....

Hva gjelder batterikapasitet har jeg litt vondt for å forstå at den skal gå opp til det uendelige innen 3-5-10 år. 50 mil er 50 mil om 5 år også. Hvorfor skulle man produsere ei bil med 300 mil kapasitet? Skulle batteriteknologien ta kvantesprang der vil jeg anta det presser prisene ned mer enn at man for evig øker kapasiteten. Presses prisene på elbil vil det også påvirke fossilbilenes pris.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632161 09/10/2020 11:55
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis det fortsatt er stor etterspørsel når nybilsalget av fosilbiler stopper i 2025(?) kan jo det gi utslag på bruktmarkedet.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632185 09/10/2020 14:03
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Egil52
Sparker liv i denne tråden igjen. Beklager at jeg ikke har fulgt opp. Leasing og utkjøp er en ting. Et annet element er hvor lurt det er å kjøpe en tre år gammel fossilbil nå. Usikkerheten med verditap på en fossilbil etter f.eks tre år har vel ikke vært større. Blir mye mas fra min side, men har liten lyst til å gå på en smell her.

Tipper det ikke utgjør noenting som helst, kjøp bil etter behovet ditt og behold/kjøp ny/endre når det blir aktuelt. Den daglige kostnaden med å i det hele tatt eie en bil er så høy at problemstillingen egentlig blir en bagatell, etter min mening.

Jeg har i år kjøpt 4 år gammel brukt bensinbil, og inngått leasingavtale på en ny el-bil. Bensinbilen har en spesifikasjon som jeg trenger, og lever den i 3-5 år så er restverdien så lav at risikoen for store tap er minimal.

Sjekket regnestykket for leasing av den nye el-bilen og sammenlignet med dieselbilen vi har eid i 7 år, og kjøpte ny, og jeg mener forskjellen ligger i hvor dyktig selger du er den dagen bilen legges på finn. I kroner og ører er det liten forskjell på den månedlige utgiften.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632197 09/10/2020 15:48
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takker igjen for mange gode innspill. Som flere har sagt, er jo bil i seg selv et tapsprosjekt, men utfordringen er å minimere tapet. Jeg har også regnet på dette med å eie kontra lease, og kommer som Brusdalen, frem til at forskjell på den månedlige kostnaden er relativt liten. Dette gjør at vi også vurderer å inngå vår tredje leasingavtale for å kjøpe oss ut av usikkerheten. Vi har fått diverse tilbud på leasing av både ren fossil, hybrid og el-bil. Den dyreste var uten sammenligning el-bilen. Kan jeg spørre hvilken el-bil du leaser, Brusdalen?

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632216 09/10/2020 21:06
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Leaser en Peugeot e2008 2020-modell. Det er første gang vi leaser, så forutsigbarheten med å få totalkostnaden presentert før kontrakt er jo skremmende, pga den høye summen. Men når vi kan sammenligne med å eie, så vet jo vi at summen er realistisk.

Jeg tror egentlig at vi hadde kommet bedre ut økonomisk om vi hadde kjøpt/lånt på vanlig måte. Det inkluderer veldig gode rabatter gjennom familie og bedriftsavtaler. Men forskjellene er så små at vi vurderte det til at å eie en ny bil som vi kan levere inn etter tre år, med en forutsigbar kostnad, var bedre enn å kjøpe til full pris og måtte selge selv på et seinere tidspunkt, med en uforutsigbar salgs- eller innbyttepris.

En faktor i dette er jo hvor mye lån man er villig til å ha, spesielt for vår del når vi «måtte» ha to biler på kort tid.

Men, elefanten i rommet, er den dagen vi leverer inn leasin-bilen og må ha nye 100 000,- i innskudd på neste bil... vi starter å spare nå ICON_SMILE

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632264 10/10/2020 15:21
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Kjekk liten sak det. Vi har vurdert VW ID3, men syntes den ble for dyr. Prisen skvatt opp i 420K for å komme over en ribbet versjon. Ikke mulighet for hverken henger eller taklast, så den røyk ut. Når det gjelder økonomi og bil gjelder det bare å minimere tapet. Grisedyrt blir det uansett, men en lever jo bare en gang, og livet er for kort for kjipe biler. Tviler på at vi kjøper ut Golfen. Salg av bilen etter to til tre år vil også innebære en usikkerhet. Har null erfaring med salg på finn, så det gjør ikke saken bedre. Så alt i alt går det nok mot en ny leasingavtale. Igjen takk for alle gode innspill.

Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632773 14/10/2020 08:31
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Alt handler om verditap og hvem som skal ta kostnaden. For privatpersoner er leasing det desidert dyreste alternativet, uansett drivlinje/motortype. Restverdier er nesten uten unntak kunstig satt av leasingselskapene (som ler hele veien til pengebingen, mens du betaler regninga), og slitasje-påkost ved retur etter endt leasingperiode er som regel helt hinsides. Du blir rett og slett skrudd.
Etter å ha prøvd nærmest alle mulige eierformer og utallige bilbytter gjennom flere tiår, fra hel-elektrisk, via plug-in-hybrider med både diesel og bensin til rene forbrenningsmotorer, har jeg kommet frem til en relativt gunstig oppskrift for å holde bilkostnadene nede over tid: Kjøp (eller importer selv) en 1-3 år gammel bil med så lav km-stand som mulig, og med så mye utstyr som mulig. 4wd, diesel, krok og god plass er populært. Selg den igjen om ett år eller to før den har rullet for langt og innen de større servicekostnadene begynner å komme (bytte bremseskiver etc). Tenk hele tiden på at du skal selge bilen snart, og behandle den deretter. Kanskje har den også 5-7 års garanti, og verditapet ditt vil være minimalt. Grå eller sort farge er mest omsettelig. I beste fall har du gjort et såpass godt og riktig kjøp, at markedet er villig til å betale MER for bilen enn du betale for 1-2 år siden. Av erfaring kan jeg si at biler med lyst og brunt skinninteriør er ekstremt tungsolgt, så tenk nøytralt og smart. Med en NAF-test kan du trygt selge bilen selv på Finn.

Redigert av Heliboy; 14/10/2020 08:33.

Løvsteika
Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Heliboy] #2632846 14/10/2020 11:56
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Heliboy
. Av erfaring kan jeg si at biler med lyst og brunt skinninteriør er ekstremt tungsolgt, så tenk nøytralt og smart.

Enig i alt du skriver, men akkurat denne setningen kom litt overraskende. Vi byttet bil for et år siden, og den modellen vi skulle kjøpe kommer enten i mørkegrått skinn eller lys brunt skinn. Vi forsøkte utelukkende å kjøpe en bil med lyst skinn, men endte opp med at alle ble snappet opp foran nese på oss bortimot dagen de kom ut på markedet.
Vi var raskest på labben tilslutt, og fikk kjøpt den bilen vi ønsket, med lyst brunt skinn (for øvrig null problem å holde rent med en enkel skinnrens og balsam).

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Egil52] #2632847 14/10/2020 11:57
gare Offline
More than words
More than words
Jeg er neppe en del av majoriteten, men hadde gjerne sett at jeg kunne fått lyst interiør i min nåværende bil, og søkte aktivt etter lyst interiør i min forrige(skinn ja)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: parob] #2632961 15/10/2020 06:55
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: parob
. Av erfaring kan jeg si at biler med lyst og brunt skinninteriør er ekstremt tungsolgt, så tenk nøytralt og smart.

Enig i alt du skriver, men akkurat denne setningen kom litt overraskende. Vi byttet bil for et år siden, og den modellen vi skulle kjøpe kommer enten i mørkegrått skinn eller lys brunt skinn. Vi forsøkte utelukkende å kjøpe en bil med lyst skinn, men endte opp med at alle ble snappet opp foran nese på oss bortimot dagen de kom ut på markedet.
Vi var raskest på labben tilslutt, og fikk kjøpt den bilen vi ønsket, med lyst brunt skinn (for øvrig null problem å holde rent med en enkel skinnrens og balsam).

Stikk motsatt av min erfaring med bruktmarkedet på MB, Audi og BMW, men folks smak varierer stort med bilmerke og modell. Desto lysere interiør, desto bedre vises skitt, lort og merker. Har sett mange jeans-fargede "lyse" skinnseter i biler. Hadde en nabo som kjøpte Tesla med lyst skinn. Den så ikke ut etter kort tids bruk, og viste seg å være nokså vedlikeholdskrevende. De fleste har vel annet å bruke fritiden på enn å rense og gnikke på skinnseter :-)

Løvsteika
Re: Kjøpe ut leasingbil [Re: Heliboy] #2632998 15/10/2020 09:26
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
De fleste har vel annet å bruke fritiden på enn å rense og gnikke på skinnseter :-)

Jeg tror å deale i bruktbil- og importmarkedet også er noe som ikke blir prioritert høyt ICON_WINK

Moderator  support