Handlet for ca.1 måned siden min første sykkel på mange mange år, en hybrid av typen Scott Sub Cross 30, og denne er jeg veldig fornøyd med. Var noe usikker på om sykling var noe for meg når jeg først hoppet ut i dette, men fant fort ut at dette var gøyale saker
Så nå har jeg den siste uken gått å siklet på en grusracer, syns de syklene ser gromme ut. Det er spesielt en som har fanget blikket mitt, og det er en Scott Speedster Gravel 30(https://www.scott-sports.com/dk/en/product/scott-speedster-gravel-30-bike?article=274779022) og det har mest med farge kombinasjonen å gjøre, så den i en butikk i nærområdet og den ser helt rå ut.
Scott har også en annen sykkel, Scott Addict Gravel 30, her har jeg sett at prisen nesten er det dobbelte, men jeg greier ikke helt å skjønne hvorfor, er det karbon? Isåfall er det verdt pris påslaget?
Sykelen skal bli brukt til pendling til jobb og ellers ymse turer rundt om på asfalt og i marka(grus/jordstier), tenker maks 30k, men jo mer jeg får for pengene jo bedre.
Nå er jeg åpen for flere forslag, så hva anbefaler folk her? Merke burde vel ikke ha så mye å si om jeg har forstått riktig, det viktigste er vel utstyret som er skrudd på sykkelen, men det er en jungel jeg ikke skjønner meg på, bortsett fra at Shimano går igjen mange plasser.
Var noe usikker på om sykling var noe for meg når jeg først hoppet ut i dette, men fant fort ut at dette var gøyale saker
Kult
Sitat: Nitrius
Så nå har jeg den siste uken gått å siklet på en grusracer, syns de syklene ser gromme ut. (...) Sykkelen skal bli brukt til pendling til jobb og ellers ymse turer rundt om på asfalt og i marka (grus/jordstier), tenker maks 30k, men jo mer jeg får for pengene jo bedre.
Det er flott at du har stor glede av din Sub Cross. Samtidig vil enhver grusracer være en solid oppgradering i fartsfølelse og spenst.
Ingenting galt i å bruke 30k, om du har råd, men det er slett ikke nødvendig. Du kan få utmerkede sykler til under halvparten av den summen. Kanskje er det smart å begynne med en rimeligere modell der du kan finne ut mer av hva du liker og hvordan du vil bruke sykkelen over tid.
Du finner omtale av alt fra de rimeligste til de mest kostbare modellene i trådene her på forumet. Fire gode sykler som gir mye for pengene er nevnt i den helt ferske tråden Billig grusracer til grusjomfru.
Det er spesielt en som har fanget blikket mitt, og det er en Scott Speedster Gravel 30 (...) Scott har også en annen sykkel, Scott Addict Gravel 30, her har jeg sett at prisen nesten er det dobbelte, men jeg greier ikke helt å skjønne hvorfor, er det karbon?
Samtidig er de forskjellig på mange vis. Rammene er ikke bare laget av forskjellige materale (aluminium versus karbon), de har også forskjellig geometri, altså lengde på rør og grader av vinkler i rammen som påvirker hvordan sykkelen føles og styrer. Speedster Gravel er basert på komfortraceren Speedster med lik geometri, bare lengre kjedestag for bredere dekk. Addict Gravel derimot er samme ramme som krossykkelen Addict CX. Addict er altså i høyere grad en rittsykkel for røft terreng.
Speedster har også litt eldre standard akslinger (tradisjonelle hurtigkoblinger/QR) mens Addict har siste standard akslinger (gjennomgående/thru axles). Begge systemer fungerer fint, men som Øyvind skrev i testen av Speedster:
Sitat: Landevei/Øyvind
Vi stusser også på at Scott Speedster er den eneste sykkelen i testen som bruker vanlige hurtigkoblinger, mens de andre har gjennomgående akslinger. Den gjeldende normen på sykler med skivebremser er gjennomgående akslinger både foran og bak. Dette gir mer presis styring under bremsing og gjør det lettere å få hjulet rett i bremsekaliperen, hver gang.
Komponentene på de to syklene er også forskjellige. Begge har lett og fin utveksling, men Speedster har Shimano GRX 400 2x10 mens Addict har mer kostbare og lettere GRX 600 2x11. Hjulene er på samme måte forskjellige, likeså setepinne og andre deler
Isåfall er det verdt pris påslaget?
Jeg har ikke sjekket priser, men det er helt naturlig at Addict er betydelig dyrere. Er det verdt det? En av Norges beste ryttere og hyppig bruker av forumet har en Addict. For ham er det utvilsomt verdt det. For andre erfarne ryttere som vet hva de vil ha og hvorfor de vil ha det, vil det også være verdt det. For din del, må du vurdere selv, ut fra tykkelse på lommeboka. I ditt sted ville jeg som nevnt trolig valgt en god, men rimelig modell, og deretter sett an hvordan interessen utvikler seg. Om du har falt for Speedster Gravel, gå for den. Det er en flott sykkel Med tiden vil du få erfaring og tydeligere preferanser, og vil dermed kunne være sikrere på valget av en eventuell fremtidig, kostbar modell.
Tusen takk for en utrolig god og utfyllende post @Sepeda
Du snakker om akslinger, speedster sin tradisjonelle og Addict med siste standard akslinger, hva er fordelene der? Skal nevnes at jeg er grønn på området, ble nysgjerrig på hva slags type akslinger hybriden min har nå, vet hvertfall at det kalles hurtigkobling da det bare er å dra i håndtaket også er felgen løs.
Du nevner at Addict har "lettere" giring med GRX 600 2x11, er dette i form av at det er lettere å sykle denne sykkelen i bratte oppover bakker?
Også må jeg igjen takke for linker og godt informasjon!
Du snakker om akslinger, speedster sin tradisjonelle og Addict med siste standard akslinger, hva er fordelene der?
Litt redd for å svare siden jeg tidvis får kjeft på forumet om jeg anbefaler det ene fremfor det andre, selv i 2020
Ta en titt på denne for bakgrunn. Den er forresten fra 2016, da gjennomgående akslinger fortsatt var en nyhet på sykler med bukkestyre.
Det er nå standard med gjennomgående akslinger på sykler med skivebremser. Det gir en mer presis plassering av skiven i kaliperet og stiver opp gaffel og baktriangel. Det reduserer subbing og kan også bidra til mer presis styring.
Jeg tør nesten ikke si det, for da får jeg i hvert fall kjeft, men gjennomgående aksling fjerner også enhver mulighet for at navet skal kunne løsne i gaffelen under de betydelig større kreftene som virker på det ved bruk av skivebremser.
Nyere hjul for skivebremser kommer nå som regel originalt for gjennomgående akslinger. Mange hjul kan enkelt konverteres til tradisjonelle hurtigkoblinger, for bruk på eldre rammer med eldre standard, men ikke alle. I så tilfelle kan man bruke adapter. Men det er altså noe man må huske på i fremtiden.
Kort sagt fungerer hurtigkoblinger også på sykler med skivebremser, men gjennomgående akslinger er nå standard, og har sine fordeler. F.eks. alle de rimelige modellene nevnt i denne tråden har siste standarder.
Det er derfor en smule overraskende at Scott ikke har oppgradert til gjennomgående akslinger i det som ellers er et anerkjent og godt rammesett i Speedster. Uten at jeg sier at det må være avgjørende for ditt valg!
Du nevner at Addict har "lettere" giring med GRX 600 2x11, er dette i form av at det er lettere å sykle denne sykkelen i bratte oppover bakker?
Nei, her tenkte jeg rett og slett på at gruppesettet, så vidt jeg vet, veier færre gram. Utvekslingen, i betydning tyngste og letteste gir, er den samme på de to syklene.
Men Shimano GRX 400 har altså 2x10 (2 krankdrev og 10 tannhjul på kassett) mens GRX 600 har 2x11. Litt tettere giring på den sistnevnte siden den har flere tannhjul på kassett, men begge fungerer aldeles utmerket.
Det er for øvrig betydelig lettere utveksling i GRX-gruppen enn i landeveisgruppene Tiagra, 105, Ultegra og Dura-Ace. Dette med tanke på bratte stigninger på røft underlag, og for bikepacking/touring med bagasje.
Takker nok en gang for gjennomgående god post @Sepeda
Nå vil jeg jo gjerne ha Thru-axle, så det at Scott Speedster ikke hadde det var jo en liten nedtur.. Men som jeg leser så har det jo fungert flott i mange år, så burde vel egentlig ikke være noe problem, selv om det ikke er nymoderne.
Ellers var jeg en tur innom den lokale sykkelbutikken og pinget på både Scott Speedster og Addict, men var vist utsolgt for begge, det var jo også en liten nedtur, men skulle sjekke opp mot leverandøren, så er enda håp. Merkelig hvor hardt jeg har falt for fargekomboen der, er jo mange andre fine sykler rundt om, men har ikke funnet noen som har fanget interessen på lik linje.. Men kan hende jeg kanskje må gi glipp på den å se etter andre merker.
Vær oppmerksom på at Speedster Gravel er testet i siste nummer av Fri Flyt, som kom ut i dag. (Om du ikke allerede abonnerer på Landevei/Fri Flyt, er det en god investering å gjøre det. Du får tilgang på arkiv med alle magasiner digitalt. Se Abonnement.)
Jeg skal ikke røpe utfallet av hele testen, men legger merke til at Øyvind påpeker et forhold som også slo meg da jeg sammenlignet Speedster og Addict: Speedster har brattere styrerørsvinkel og kort frontramme. Ifølge testen gir det seg utslag i begrenset stabilitet og fare for tåoverlapp. Denne geometrien, sammen med manglende gjennomgående akslinger, får Øyvind til å konkludere at det eldre rammesettet trolig er på vei ut.
Mener ikke å skyte ned din begeistring for Speedster, men det er verdt å ta med i vurderingen.
Andre sykler i testen er Cannondale Topstone, Giant Contend, GT Grade og Nakamura Pursuit. Lesverdig, som alltid.
Scott Speedster/Addict er noe vanskelig å oppdrive, det virker alt annet å være også. Fått noe sansen for Specialized men disse greide ikke butikken å oppdrive i min størrelse før i september. Var å testet en Trek Checkpoint ALR5 2021 modell og den var ikke så gal, kul farge kombo også selv om den ikke når helt opp til Scott.
Så akkurat nå virker det som Trek sykkelen er eneste alternativet, ca 25k, men aluminiums ramme, usikker på om det har noe betydning for min del.
Edit: Og må jo si at utifra det du skriver om Scott Speedster @Sepeda så blir jo den mindre og mindre attraktiv nå, selv om fargen er helt rå, hehe.
Ja, det var min opprinnelige tanke også, man får vel gjerne carbon sykler til den prisen, men kommer vel an på resten av utstyret også. Ser det er oppgitt samme pris på Trek sin hjemmesider.
Edit: Noen her som har kjennskap til Specialized Diverge Sport Carbon?
Tips: Google "sykkelnavn+review" og les noen tester. Der får man som regel tips om: mye for pengene? noe problematiske komponenter? hvem passer den for? Tester gir nok grundigere svar for førstegangskjøpere enn et anekdotisk tips fra en forumkar med kleint brukernavn.
Bare et vennlig tips fra en forumkar med kleint brukernavn
@Liffa denne var hos Sørensen Sykler i Oslo. Flott sykkel, men ble ikke noe handel. Prøver for øyeblikket å få tak i Specialized, men det viser seg å være vanskelig..
@yolo Godt tips, og google er mye brukt, men alltids hyggelig å høre fra folk her med erfaringer man har gjort seg opp igjennom årene.
For ordens skyld: Jeg har ikke en agenda mot Speedster Gravel og er sikker på at eierne er strålende fornøyde.
Men det er en sykkel jeg i flere omganger har undret meg over.
Først, da Scott for 2016 lanserte ny versjon Addict CX og Speedster CX. Begge syklene delte ny amerikansk, stabil krossgeometri. Og begge hadde flatmount bremsefester, som den gang var et progressivt valg. Men Scott valgte gjennomgående akslinger for Addict og tradisjonelle hurtigkoblinger for Speedster. En del av forklaringen kan være at man så for seg at tradisjonelle hurtigkoblinger skulle forbli standard for budsjettmodeller. Det skjedde ikke.
På den tiden forsvarte f.eks. Cannondale fortsatt tradisjonelle hurtigkoblinger i rammen, men valgte i likhet med de aller fleste gjennomgående aksling i gaffel, av hensyn til sikkerhet og stivhet. På Speedster var det, og er forblitt, tradisjonelle hurtigkoblinger både foran og bak. Som eneste sykkel i kategorien/prisklassen som jeg kjenner til.
Siden, da Scott introduserte Speedster Gravel. Jeg trodde Speedster Gravel geometrisk var en Speedster CX satt opp med gravel-vennlige komponenter, slik Addict Gravel er lik Addict CX. Men det viser seg at geometrien i all hovedsak er hentet fra standard Speedster i landeveissversjon. Scott valgte altså bort den lengre, slakkere og mer stabile geometrien vi kjenner fra Addict og stadig flere grus/blandeveissykler.
Dernest, har jeg i flere år undret meg over at Speedster ikke er blitt oppdatert. Et tegn på at noe er i gjære, kan være at Speedster CX ikke lenger synes å inngå i Scotts modellrekke. Før eller siden må noe skje.
The 2021 SCOTT Speedster Gravel receives new colors and thru-axles front and rear.
Likevel verdt å høre med lokal forhandler eller importør Ramo.
Så vidt jeg kan se, er geometrien uendret. Med andre ord fortsatt lik den eldre landeveisversjonen av Speedster. Øyvind måtte dessverre gi trekk for tåoverlapp i testen i Landevei.
The 2021 SCOTT Speedster Gravel receives new colors and thru-axles front and rear.
Likevel verdt å høre med lokal forhandler eller importør Ramo.
Så vidt jeg kan se, er geometrien uendret. Med andre ord fortsatt lik den eldre landeveisversjonen av Speedster. Øyvind måtte dessverre gi trekk for tåoverlapp i testen i Landevei.
Stemmer at det er gjennomgående aksler her ja, var å titta nærmere idag på modellen i butikken, samt en testtur, og det endte med kjøp gitt Første sykkel med bukkestyre for min del.
Merket at tåa traff forhjulet på testturen enkelte ganger, som du nevner, men forhåpentligvis noe jeg greier å leve med, den var ihvertfall ellers ganske digg å sykle på, og ga utrolig mye mer for hvert tråkk enn hva hybridsykkelen min gjør, men det skulle vel bare mangle, hehe.
Gratulerer med ny sykkel (og velkommen i klubben), man skal ikke underestimere verdien av en sykkel som er digg å sykle på og som gir deg lyst til å tråkke mer
Tusen takk Har ikke sykkelen i hus enda vel og merke, men blir mest sannsynligvis plukket opp i morgen.
Dette er jo forøvrig første sykkelsesongen min på mange år, og er jo en smule spent på vinteren som kommer, med tanke på den ville saltingen av veiene her i Oslo, noen som har erfaringer å dele med hvordan dette går utover sykler?(blir en smule off-topic men det får gå).
Tusen takk Dette er jo forøvrig første sykkelsesongen min på mange år, og er jo en smule spent på vinteren som kommer, med tanke på den ville saltingen av veiene her i Oslo, noen som har erfaringer å dele med hvordan dette går utover sykler?(blir en smule off-topic men det får gå).
Nå holder jeg til på vestlandet hvor de ikke salter så mye (litt greit med milde vintre), men tror det beste er å prøve å spyle av sykkel / drivverk regelmessig / etter tur. Jeg er f.eks stor fan av en 5L sprøytekanne fra Clas med lunkent vann om du ikke har en fornuftig hageslange tilgjengelig.
Da har man fått kjørt noen par kilometer på den nye sykkelen, og etter litt tilvenning så må jeg si at dette er en fryd å sykle på så langt, fortsatt veldig uvant, spesielt giringen, men dæven denne sykkelen spiser bakker
Kult, skikkelig Batman-sykkel Du venner deg til bukkestyre etter hvert. Sikkerhet er alltid bra, men personlig skrudde jeg av refleksene på Trek'en min. Kjører baklykt i stedet
Kult, skikkelig Batman-sykkel Du venner deg til bukkestyre etter hvert. Sikkerhet er alltid bra, men personlig skrudde jeg av refleksene på Trek'en min. Kjører baklykt i stedet
Takker
Sikter du til refleksene på hjula eller? For det har jeg nemlig ikke tenkt på før nå, har allerede demontert refleks på sete og styret Har lykt(både bak og foran) når det trengs.
Forøvrig Trek Checkpoint du har regner jeg med? Testet nemlig alr5 tidligere i sommer, og det var ikke langt unna et kjøp. Trek'en er vel en mer "moderne" grussykkel enn Scott'en min, men her var det rett og slett fargekomboen som fanget meg, hehe.
Når vi først er i gang, må noen si at dork-disken (plastikkdisken bak kassetten) og ventilhettene også må gå. Ikke spør hvorfor. Bare godta det.
Men alvorlig:
Pass på å være synlig nå som vi går inn i mørketiden. Jeg ser hver dag syklister i duse og mørke farger som smelter fullstendig sammen med grå og våt asfalt, på dagtid så vel som i grålysningen og i skumring. Gjerne med en liten, svakt blinkende diode som man ser først når man er på en armlengdes avstand.
Heldigvis har high viz vært high fashion i sykkelverdenen i flere år, selv om man paradoksalt nok ikke har fått det helt med seg i mørke Norge, så det finnes mye elegant sykkeltøy i spenstige farger.
Er ventilhetter fy-fy også??? Det er så mange rare regler i bukkestyrejungelen som aldri kan forstås, bare avvises. Og noen kan man jo akseptere selvsagt.
Re: Kjøp av førstegangs grusracer?
[Re: pcb]
#263044028/09/202008:23
Det å droppe ventilhettene er noe man gjør for å raskere kunne fikse punktering i ritt. Til hverdagsbruk har det ingen betydning. Skal du sykle på saltede veier så ville jeg beholdt ventilhettene på slik at ikke ventilkjernen korroderer fast.
Dork disken kan du ta av når du er sikker på at giret er satt opp riktig og du ikke risikerer at kjedet havner mellom kassett og eiker.
Med Shimanobremser og saltede veier kan det være en god ide å kjøpe noise cancelling headset.
BTW: Bilde av sykkel tar man alltid med drivverk mot kamera
Når det er sagt, har jeg syklet vinteren gjennom i nærmere ti år uten å ha opplevd at ventilkjernen korrodere. Men utelukker ikke at det kan skje.
Shimanobremser, saltede veier og ulyder er gjerne tema for en annen tråd, men jeg har heldigvis ikke opplevd det problemet. Er derimot strålende fornøyd med stillegående Shimano året rundt. Vet ikke, men mistenker at en del opplever lekkasje i kaliper, muligens forårsaket av korrosjon? Kanskje er det et av flere problemer jeg er skånet for siden jeg spyler sykkelen varsomt i varmt vann hver dag og tørker den innendørs? Ikke vet jeg.
Hva gjelder stilreglene, har de gjerne sitt utgangspunkt i pragmatiske, praktiske hensyn, slik Magnusc skriver. Men på et tidspunkt får de en egenverdi, og fungerer som noe av en felles kode og kjennetegn mellom syklistene. Når jeg ser en sykkel med mutre på ventilene, men ingen ventilhetter, vet jeg at rytteren er en beslektet sjel
Sikter du til refleksene på hjula eller? For det har jeg nemlig ikke tenkt på før nå, har allerede demontert refleks på sete og styret
Forøvrig Trek Checkpoint du har regner jeg med? Testet nemlig alr5 tidligere i sommer, og det var ikke langt unna et kjøp. Trek'en er vel en mer "moderne" grussykkel enn Scott'en min, men her var det rett og slett fargekomboen som fanget meg, hehe.
Da er du i god gang med å gjøre sykkelen klar til bruk
Det er en flere år gammel Émonda, som jeg kjøpte ubrukt i våres. Nå har jeg fått en Orbea Terra i stallen, så veldig usikker på hvor mye Trek'en kommer til å bli brukt...
Forresten var det herlig å kjøpe sykkel hos Unaas - de leverte ut sykkel uten alt dette dildallet påmontert.
Sitat: Sepeda
Kanskje er det et av flere problemer jeg er skånet for siden jeg spyler sykkelen varsomt i varmt vann hver dag og tørker den innendørs? Ikke vet jeg.
@Sepeda: Takker og bukker Men vet ikke helt om jeg har lyst til å fjerne ventilhetter og mutterne med det første Derimot den plastikk-disken bak girkassa bak har jeg egentlig alltid fundert over hva gjør, rett og slett beskyttelse for at kjede ikke skal hoppe bak første giret? Og for å fjerne denne må vel felg og girkassa bak separeres? Eventuelt så kan den vel kanskje "klippes" i stykker.
@magnusc: Er det godt kjent at Shimanobremser bråker? Merker det er noe "skriking" med bremsene inne og bevegelse av sykkelen frem og tilbake når man står i ro, men ikke hørt noe i fart enda, derimot har jeg noe vibrasjon i forbremsen under nedbremsing i høy fart, vet ikke helt om jeg liker det på en helt ny sykkel.. Skal huske å ta bilde av sykkelen riktig vei neste gang
@ekstraslange: Orbea Terra ja, den er ganske snasen! Viste ikke at Unaas førte de, men hadde heller ikke hørt om Unaas før nå vel og merke så måtte en tur innom siden deres for å titte, hehe.