Videre langs deilig buktende landevei ved Tyrifjorden.
Men Nordmarka stikker av med idyllprisen. Igjen. Her fra Storflåtan.
Turen gikk altså fra Sørkedalen til Hønefoss via Nordmarka, videre opp til Norefjell, siden retur via Norefjellsruta fra Noresund til Åmot, og langs Tyrifjorden.
Det blir vel nærmeste snaufjell til Oslo? Har vurdert turen selv, men frister ikke med overnatting. Kanskje tog til Hønefoss kan være greit hvis man vil ta det som dagstur?
Kanskje tog til Hønefoss kan være greit hvis man vil ta det som dagstur?
Ta heller toget til Flå og start derfra. Nydelig å sykle langs Krøderen til Noresund. Planlegger man godt kan man som et alternativ til Hønefoss også kanskje ta toget hjem fra Vikersund. Togene på Bergensbanen går dog ikke ofte og enda sjeldnere fra Vikersund. Hokksund/Drammen er enklere sånn sett. Selv tok jeg buss fra Hønefoss den ene gangen jeg har sykla opp Norefjell, men ruta fra Noresund til Vikersund/Åmot er nok finere. Jeg hadde ikke den muligheten pga stengt Drammensbane den gang (Bergensbanen gikk da via Roa til Hønefoss).
Hønefoss-Noresund er ikke spesielt spennende som sykkeltur, så om man først skal ta tog, ville jeg også valgt Norefjellsruten/Sykkelrute 4 langs Krøderen, slik du skisserer.
Like ved Flå har du også Bjørneparken, som er verdt et besøk.
Eller ta toget til Nesbyen, tråkke opp og overnatte med gaupene på Langedrag, i ro og fred uten flokker av besøkende, og deretter Norefjellsruten til Vikersund. Om man ikke vil ha kuperte skogsveier på Sykkelrute 4, kan man trille nedover på hovedveien
Hønefoss-Noresund er ikke spesielt spennende som sykkeltur, så om man først skal ta tog, ville jeg også valgt Norefjellsruten/Sykkelrute 4 langs Krøderen, slik du skisserer.
Tenker du da på RV7 mot Sokna og videre til Noresund?
Nei, nei jeg tenker på nevnte Norefjellsrute/Nasjonal Sykkelrute 4. Se f.eks. Bikemap (gjerne i Chrome). Eller strekningen Noresund-Åmot på min Komoot-rute.
Hovedveiene kun hvis du vil trille rett frem i kraft av jordklodas helning
De nasjonale sykkelrutene er en skattekiste av opplevelser, men det er dessverre også noe av en nasjonal hemmelighet hvor de faktisk går. Rutene kan gjenfinnes på enkelte kart/app'er, men hvis noen har en god kilde til kart spesifikt over alle de nasjonale rutene, legg gjerne ut tips
Nei, nei jeg tenker på nevnte Norefjellsrute/Nasjonal Sykkelrute 4. Se f.eks. Bikemap (gjerne i Chrome). Eller strekningen Noresund-Åmot på min Komoot-rute.
Masse å velge. Jeg slår et slag for å starte v Noresund (evt Nordmarka til Jevnaker og så til Noresund), vestsiden av Krøderen, Flå, Østlandets seigeste bakke på grus fra Stavn til Flenten (Haglebu), suse ned på asfalt til Eggedal, opp til Bøseter, hysterisk svingete deilig asfalt ned til Noresund, småveier til Åmot, igjennom Finnemarka til Sylling, opp og igjennom Vestmarka til Asker og strandpromenaden til Oslo eller Lommedalen til Sørkedalen og Nordmarka til Maridalsvannet :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Hovedveiene kun hvis du vil trille rett frem i kraft av jordklodas helning
De nasjonale sykkelrutene er en skattekiste av opplevelser, men det er dessverre også noe av en nasjonal hemmelighet hvor de faktisk går. Rutene kan gjenfinnes på enkelte kart/app'er, men hvis noen har en god kilde til kart spesifikt over alle de nasjonale rutene, legg gjerne ut tips
De ligger iallefall inne på OSM cycle kartet i RWGPS.
Noen turer på strava, den først med den syyykt gøyale filmen til Erik (jeg fikk Oscar for beste mannlige birolle) Nesodden Haglebu via Vestmarka, Finnemarka, Krøderen, Stavn https://www.strava.com/activities/3675105140
Haglebu - Nesodden via Bøseter, Åmot, Finnemarka, Vestmarka (bommet på vei ut av Vestmarka og fikk for mye asfalt fra Vestmarksetra var det vel) https://www.strava.com/activities/3776359284
...... og er man på ville veier, denne er helt kalas. Grus fra Brandbu på østsiden av Randsfjorden, langs åsryggen forbi Søsterkirkene og inn i Nordmarka. Kan passe fint på den Gjøvikturen til Alpers... NB vi bommet rett etter vi krysset riksveien på veien inn i Nordmarka https://www.strava.com/activities/3685000150
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Tok oss en liten tur ut til Herdla på Askøy i går siden det plutselig ble sol i Bergen, var litt småbekymret for all grusen pga veiarbeid, men gikk veldig fint og vi rakk solnedgangen.
Tok oss en liten tur ut til Herdla på Askøy i går siden det plutselig ble sol i Bergen, var litt småbekymret for all grusen pga veiarbeid, men gikk veldig fint og vi rakk solnedgangen.
No ser eg atter slike fjell og dalar som dei eg i min fyrste ungdom såg, og same vind den heite panna svalar; og gullet ligg på snjo som før det låg.
Det er eit barnemål som til meg talar, og gjer meg tankefull, men endå fjåg.
Med ungdomsminne er den tala blanda: det strøymer på meg, so eg knapt kan anda.
Ja, livet strøymer på meg som det strøymde, når under snjo eg såg det grøne strå.
Eg drøymer no som før eg altid drøymde, når slike fjell eg såg i lufti blå.
Eg gløymer dagsens strid som før eg gløymde, når eg mot kveld av sol eit glimt fekk sjå. Eg finner vel eit hus som vil meg hysa, når soli heim til notti vil meg lysa.
Ved Rondane, A. O. Vinje, sommeren 1860 / Tour de Dovre, høsten 2020
Dette er altså runden rundt Dovre nasjonalpark, bedre kjent som Tour de Dovre (informasjon, kart og GPX-filer). 13 mil mellom de tre parkene Dovrefjell-Sunndalsfjella, Rondane og Dovre.
Vi befant oss i et storslått landskap i høstlig fargeprakt. Dessverre klarte de små mobilkameraene våre på ingen måte å fange panoramaene rundt oss, langs Nasjonalparkvegen fra Dombås til Hjerkinn, i vakre Kvitdalen, gjennom majestetiske Grimsdalen og i den lettere vanvittige nedkjøringen til Dovre og Toftemo.
Sitat: ekstraslange
Det ble noen få kilometer på sti?
Dette er en real blandeveistur, der en av de fineste etappene er grov kjerrevei og litt sti gjennom Kvitdalen. Den vesle broen over Kvita-elva i forrige innlegg er like før en bratt skråning, som var det eneste stedet der vi valgte å trille syklene.
Kvitdalen for øvrig, i likhet med hele ruten, lar seg lett forsere på brede landeveisdekk. Ruten er for det meste helt fin grus eller landevei. Se Komoot.
På et litt grovt, steinete strekk av oppstigningen fra Dombås, gikk jeg ned fra rundt 60 psi til det tommeltotten mine tolket som 45-50 psi, og deretter var dekkene på 30 mm som behagelige luftputer som gjorde det enkelt å holde flyten. Turkameraten var på 28 mm.
Ser ut som du knapt trengte å utpå E6?
Man må alltid unngå E6. Alltid
Mellom Toftemo og Dombås har du både Solsidevegen og Baksidevegen (geniale navn) som alternativer.
Fra den siste oppstigningen langs Grimsdalsvegen før man flyr nedover mot Dovre. Fra 1200 til 500 meter over havet i en fei.
Vet ikke om noen har lagt merke til det, men etter vannskillet på 10.000 innlegg, har Sepeda så å si sluttet å diskutere geometri, komponenter og utstyr, og fordyper seg utelukkende i opplevelser, kultur og natur.
Onde tunger har dog påpekt at jeg minner mer om Hallstein Bronskimlet d.a.y. (den aller yngste) enn Aasmund Olavsson Vinje.
Eg vakna døgervill ei natt i otta å, tikka pulla og stappa kaldgraut i strikkavåtta å, tikka pulla og fjog og vindfus... Fór eg i miss innpå Folgefonni?
Det får være som det er. I fjellheimen fornemmer man uansett at lite har endret seg siden Vinje vandret her.
Og Ved Rondane, i Griegs toner, er tidløs. Her i en historisk fremførelse av Oslo Vocalis 17. mai 2020.
Kun 1500 høydemeter på ca 13 mil med Tour de Dovre (...) Stemmer det som står i Komoot?
Ingen anelse. Bruker ikke andre apper
Men jeg hører fra andre at Komoot måler noe annerledes enn f.eks. Strava, der jeg forstår at høydemetrene renner raskere unna.
Du ser høydeprofilen her, med start i Toftemo før Dombås. Reell høydeforskjell på rundt 700 meter. Ingen tung tur, det går deilig unna på flatene, men siste kneiken på Grimsdalsvegen opp mot nærmere 1200 meter var litt seig med tolv raske mil i beina. Syntes jeg.
Mindre klatring om man velger bort Kvitdalen (knausen etter rundt fem mil på bildet over), men det bør man ikke
Etter min erfaring er det i grunnen vær og vind som er avgjørende for hvordan fjellturene oppleves, mer enn høydemetrene. I helgen var været like nydelig som fargene.
Uansett er det bare å nyte turen Neste gang vil jeg forlenge den ved å utforske avstikkerne.
Tour de Dovre er lettsyklet. Starter du på Dombås så er det oppover første halve timen, deretter bare småbakker. Fin tur med barn hvis du starter på Hjerkinn og overnatter på Grimsdalshytta.
Kun 1500 høydemeter på ca 13 mil med Tour de Dovre (...) Stemmer det som står i Komoot?
Ingen anelse. Bruker ikke andre apper
Men jeg hører fra andre at Komoot måler noe annerledes enn f.eks. Strava, der jeg forstår at høydemetrene renner raskere unna.
Ingen sammenligning med Strava appen og høydemeter, men når jeg sammenligner høydemeter fra Komoot med høydemeter målt med Garmin 520 så er de i praksis identiske.
Sitat: Sepeda
Oj, flott tur!
Takk!
Dette er altså runden rundt Dovre nasjonalpark, bedre kjent som Tour de Dovre (informasjon, kart og GPX-filer). 13 mil mellom de tre parkene Dovrefjell-Sunndalsfjella, Rondane og Dovre.
Vi befant oss i et storslått landskap i høstlig fargeprakt. Dessverre klarte de små mobilkameraene våre på ingen måte å fange panoramaene rundt oss, langs Nasjonalparkvegen fra Dombås til Hjerkinn, i vakre Kvitdalen, gjennom majestetiske Grimsdalen og i den lettere vanvittige nedkjøringen til Dovre og Toftemo.
Det ble noen få kilometer på sti?
Dette er en real blandeveistur, der en av de fineste etappene er grov kjerrevei og litt sti gjennom Kvitdalen. Den vesle broen over Kvita-elva i forrige innlegg er like før en bratt skråning, som var det eneste stedet der vi valgte å trille syklene.
Kvitdalen for øvrig, i likhet med hele ruten, lar seg lett forsere på brede landeveisdekk. Ruten er for det meste helt fin grus eller landevei. Se Komoot.
På et litt grovt, steinete strekk av oppstigningen fra Dombås, gikk jeg ned fra rundt 60 psi til det tommeltotten mine tolket som 45-50 psi, og deretter var dekkene på 30 mm som behagelige luftputer som gjorde det enkelt å holde flyten. Turkameraten var på 28 mm.
Ser ut som du knapt trengte å utpå E6?
Man må alltid unngå E6. Alltid
Mellom Toftemo og Dombås har du både Solsidevegen og Baksidevegen (geniale navn) som alternativer.
Fra den siste oppstigningen langs Grimsdalsvegen før man flyr nedover mot Dovre. Fra 1200 til 500 meter over havet i en fei.
Flott tur! Har prøvd deler av rutene du beskriver selv. Nydelig område.
Inspirert av Alpers sak om turer i Nordmarka, ble det en slik variant i dag. Første gang jeg har vært i Snøplogkrysset, og rundt til Gjerdingen. Og jaggu var det ikke kommet en enda artigere sak i dag.
Det er veldig fint i marka nåtildags altså. Fra høyden over Hakklokalven, og utsyn rett sørover.
Takk Det er blandeveismodellen Orbea Terra. Akkurat denne er nest billigste H30, men den er å få i mange forskjellige utstyrsgrader, også karbon. Kostet rundt 19.000 hos Unaas (de ligger under Orbeas offisielle priser)