Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk

XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk #2629087 18/09/2020 10:50
ahs Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Er det noen som har bruker erfaring med begge gruppene som kan si noe om det er ett stort poeng med den ekstra investeringen med elektronisk?
Gjerne noen synspunkter på fordeler og ulemper:)

Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629092 18/09/2020 11:02
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: ahs
Er det noen som har bruker erfaring med begge gruppene som kan si noe om det er ett stort poeng med den ekstra investeringen med elektronisk?

Erfaring med XO1, som jo egentlig er det samme.

XO1 (mekanisk):
Fungerer 100%, null stress, og bare trivelig.

XO1 AXS (EDB):
Fungerer 100%, null stress, og enda triveligere.

Fordeler med AXS vs mekanisk etter mitt syn:
- Fint med færre kabler, og da en stillere sykkel.
- Oppsett og justering av gir er et ikke-problem. Byttet gir vinteren 2019, og satte opp AXS på 10 minutter og har fungert feilfritt hele 2020.
- Fungerer feilfritt (som nevnt).
- Triggerfølelsen.
- Nerdete

Ulemper med AXS vs mekanisk (fortsatt slik jeg ser det):
- Pris
- Må lades, men med samme batteri som setepinne, eventuelt som landeveissykkel med AXS, så er det null stress å dra med et ekstra batteri dersom en har lett angst for å gå tom. Erfaringen er uansett at dette er ikke et tema, og bruker en eksempelvis Garmin kan en få opp batteristatus på gir på denne.

Jeg gikk forøvrig "all in" og kjøpte og AXS setepinne, og der var den umiddelbare tanken: "Hvor har du vært hele mitt liv?".

Redigert av tmork; 18/09/2020 11:04.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629203 19/09/2020 10:18
ahs Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for tilbakemelding:) Vurderer dropper selv for neste år, hvordan funker AXS setepinnen? Noen hick-ups der?

Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629242 19/09/2020 19:53
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En annen viktig forskjell syns jeg, er hvor digg det er å bare er å gi girhendelen ett svært lett trykk så gires det. Axs fungerer som bare pokker:).

Batteriet varer svært lenge på en lading. Lett å følge med via feks en app i forhold til batterinivået..

CK ELVERUM

Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629250 20/09/2020 07:03
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Takk for tilbakemelding:) Vurderer dropper selv for neste år, hvordan funker AXS setepinnen? Noen hick-ups der?

Når den fungerer så er den helt topp, den er veldig kjapp og rent funksjonelt digger jeg den, merker dog at den har mindre drop enn en tilsvarende BikeYoke, er vel 170 vs. 185 mm. Jeg har hatt problemer med min, så den har i praksis hatt time-share med SRAM for fix, dvs. tre måneder hos dem og åtte hos meg, nå endte det til slutt opp med helt ny pinne, så da satser jeg på at at alt er bra og at jeg kun hadde uflaks med min.

Lars-Erik
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629251 20/09/2020 07:13
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg har erfaring med X01 mekanisk vs. AXS. Det er neppe verdt det rent økonomisk, men når jeg ser på sykkelen min og alle komponentene der så er vel det mer regelen enn unntaket.

Terje setter gode ord på det meste ift. AXS, jeg vil bare tillegge at jeg liker at jeg får opp hvilket gir sykkelen står i på min Garmin Edge. I tillegg kan man få distribusjon av de ulike girene på en tur temmelig detaljert noe nerden i meg synes er kult.

Til stibruk hadde jeg vel heller valgt X01 enn XX1, det er samme pris, men X01 er kraftigere, les tåler mer deng. Jeg har skrapet mitt gir ganske kraftig inn i noen steiner og det har overhodet ikke nedsatt funksjonen.

Liker også triggeren hvor man kan konfigurere den selv, jeg veksler til tyngre gir også med knappen på baksiden av triggeren. Du kan også konfigurere hva som skjer dersom du bare holder knappen inne både oppover og nedover.

Mikrojusteringen av giret er også toppers. Batteriet har jeg aldri opplevd har gått tomt, det er plenty med strøm igjen når det switcher til rødt.

Lars-Erik
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629273 20/09/2020 10:26
olechr Offline
More than words
More than words
Ulempen med Aas synes jeg er batteri tid og at triggeren på vanlig mekanisk er bedre utformet. Ellers er AXS OK, men synes ikke det er noe spesielt mye bedre heller.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629300 20/09/2020 17:05
F
Flytstien Offline
Entusiast
Entusiast
F
Men seriøst, på terrengsykler, (ikke grusracere da) så er giret veldig utsatt for slag. Axs blir litt tullete dyrt å rive istykker en gang i året

Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629326 20/09/2020 20:03
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
En fordel med AXS er også microjusteringen på giret - helt genialt. Kan også gjøres i fart om nødvendig (been there, done that....)

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: Flytstien] #2629384 21/09/2020 07:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flytstien
Men seriøst, på terrengsykler, (ikke grusracere da) så er giret veldig utsatt for slag. Axs blir litt tullete dyrt å rive istykker en gang i året

At man får en og annen skrape i det er helt normalt, men jeg kan ikke se at noen av de jeg henger med, eller meg selv for den saks skyld er spesielt plaget med at vi bytter bakgir i nærheten av årlig. AXS har også en frikoblingsmekanisme dersom det får et slag.

Lars-Erik
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: eOpseth] #2629392 21/09/2020 08:08
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
En fordel med AXS er også microjusteringen på giret - helt genialt. Kan også gjøres i fart om nødvendig (been there, done that....)

Microjustering i fart har vi jo alltid hatt på girvaieren også. Et par kvarte omdreininger på skrutønna på girspaken fikser som regel en ujustering. Da kan man også sykle mens man gjør det slik at man hører når det er perfekt.
Men eTap-justeringen er veldig enkel, ja.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629399 21/09/2020 08:21
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
En litt uventet fordel, var redusert forbruk av kjeder ;-) Perfekt for oss som drifter sykler til juniorer og andre som gjerne liker å gire med 1600w i pedalene og ikke alltid timer tommel/tråkk korrekt.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: sykkeloyvind] #2629416 21/09/2020 09:05
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: sykkeloyvind

Microjustering i fart har vi jo alltid hatt på girvaieren også. Et par kvarte omdreininger på skrutønna på girspaken fikser som regel en ujustering. Da kan man også sykle mens man gjør det slik at man hører når det er perfekt.

Noen av oss husker aldri hvilken vei en skal skru, det er lettere med eTap i hvert fall...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: eOpseth] #2629432 21/09/2020 09:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Noen av oss husker aldri hvilken vei en skal skru, det er lettere med eTap i hvert fall...

Der er vi helt enige. Jeg skrur som regel en vei og lytter og kjenner - lager drivverket mer lyd, skrur jeg den andre veien.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: Flytstien] #2629437 21/09/2020 10:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words

At jeg risikerer 8000kr på ei ukjent og uvillig grein på fjellet i Trollheimen gjør at det utgår så til de grader. Men folk sjiter nok penger :-D

1500 for GX kan jeg overleve, 8000 for en random tur...not so much.
Dette tross lenge mellom gir ryker, så skjedde det senest i vår.

At giret har motor som "gir etter" løser bare treff det man treffer paralellogrammet, ikke cage eller treff/røsk i kroppen til giret.

Men det er fett som fy, så det er høyt på sikle-lista.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629450 21/09/2020 11:09
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Apropos det, er det mulig å bytte mekanikken og beholde elektronikken? Jeg synes også det høres litt dyrt ut å ødelegge en girarm. De må byttes av og til uansett da de typisk blir mer og mer bøyd med tid og bruk...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: RazeFaze] #2629461 21/09/2020 11:49
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: RazeFaze

At jeg risikerer 8000kr på ei ukjent og uvillig grein på fjellet i Trollheimen gjør at det utgår så til de grader. Men folk sjiter nok penger :-D

1500 for GX kan jeg overleve, 8000 for en random tur...not so much.
Dette tross lenge mellom gir ryker, så skjedde det senest i vår.

At giret har motor som "gir etter" løser bare treff det man treffer paralellogrammet, ikke cage eller treff/røsk i kroppen til giret.

Men det er fett som fy, så det er høyt på sikle-lista.

Jeg banker i stem og sykler videre.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: XX1 Eagle AXS vs XX1 Eagle mekanisk [Re: ahs] #2629466 21/09/2020 12:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Girarm er reservedel fra SRAM på AXS. Sjekk reservedelslista ICON_WINK

Jeg klarer heller ikke å se at det er så spesielt med at motoren gir etter ved slag mot giret. Parallellogrammet på vanlig mekanisk gir jo også etter ved slag mot siden på helt samme måte, med mindre man har rapid rise (fjær mot stort tannhjul, stramming av vaier mot lite tannhjul for de som aldri har vært utsatt for ondskapen)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support