Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Leilighet på fjellet - hvor?

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: skubisan] #2662143 04/05/2021 13:27
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skubisan
Sprøtt at den klassiske norske hyttedrømmen er i ferd med å bli noe som er forbeholdt de rike (eller de som arver) i et så tynt befolket land som Norge. Men jeg er helt for byggestopp i fjellet og langs sjøen.

Man får nok rimelige hytter om man ser andre steder enn de store destinasjonene. Men ja, hytte (som sykling) er jo noe som er forbeholdt godt bemidlede, hvite mennesker. Dessverre.

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: sykkelslask] #2662154 04/05/2021 13:53
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hyttedrømmen er vel litt som husdrømmen og mye annet - det er styrt av markedskreftene.
Dersom mange vil til samme sted så blir det knapphet og dermed går prisene opp.

Det er fullt mulig å skaffe seg hytte, om det er det man ønsker,for en rimelig penge, men ikke i et pressområde.
Vi endte med å kjøpe tomt på et lite felt litt utenfor der massene er for å ha råd og ikke naboer klin i veggen.

15 minutter til skianlegget, langrennsløyper og sykling fra døra og rett under 2.30 fra Oslo til hyttedøra.

Ser ikke helt hva alternativene til markedskrefter i hyttemarkedet skulle være?
Om noen har gode løsninger som gjør det rimeligere for folk flest så "bring it on"

AG

40+ and still climbing......
Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: Gullars] #2662157 04/05/2021 13:58
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gullars

Ser ikke helt hva alternativene til markedskrefter i hyttemarkedet skulle være?
Om noen har gode løsninger som gjør det rimeligere for folk flest så "bring it on"

Kibbutz i Hemsedal?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: sykkelslask] #2662298 05/05/2021 07:29
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
Det er vel også slik at rundt selve skibakken blir det tett med bebyggelse, da folk vil ha ski inn / ski out. så har jo også tomtestørrelser og utnyttelsesgrad endret seg med tidens løp, om man ser på Hafjell og områdene som da ble "laget til OL" så er tomtene noe større og hyttene ligger mer spredt, og når etterspørselen har økt, leges det ut flere mindre tomter og større utnyttelsesgrad. og det blir bygget leiligheter med mer. Slik er det også på Sjusjøen, hvor det har eksplodert med hytter / Leiligheter på nedsiden av Sjusjøen, masse leiligheter rundt ved kiwi, og når man kommer opp på Storåsen og de eldre områdene så er det mer "luft i mellom" hyttene (foreløpig, det blir nok fortettet der også). endringene på eksempelvis Gaustablikk som tidligere hadde lite hytter har nå endret seg betraktelig, det samme gjelder Kvitfjell, som tidligere kun hadde "skyggesiden" med hytter, nå er det mye leiligheter på vestsiden og da siden mot Skei, Skeikampen har også endret seg mye og det popper opp hytter. Grunnen? tja, det er jo skianlegget og aktivitetene som teller mye, langrennsløyper, skibakke, afterski, sykkelmuligheter, Golf etc etc.

Men ja vi skal tenke oss om når man utvider og tar mer og mer natur og gjøre ting riktig. og vi har jo et flott land, så jeg skjønner godt at mange vil ha hytte på steder med helårsaktiviteter for familie og venner. Nå er vi så heldige å gå under arv som det nevnes over her, for å kjøpe på eksempelvis Hafjell er ikke for alle lengere (Dessverre og kanskje heldigvis, for om alle skulle ha hytte på fjellet hadde det vært mye utbygging, men ja det kan virke urettferdig at man ikke har muligheten til å kjøpe hytte hvor man ønsker)

Slik er det jo også langs sjøen også

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: Garpen] #2662342 05/05/2021 09:10
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det finnes jo forskjellig løsninger for "å komme seg på fjellet" det kommer litt an på hva fokus er.

For egen del så vil vi ha litt mer luft rundt oss på fjellet enn hjemme og vi bor "på landet" i enebolig.
Ergo så havner vi naturlig utenfor det hvor prisene er for høye for oss.

Samtidig så har vi prioritert nærhet til langrennsløyper på vinteren høyere enn "ski in/ski out" og det trekker i samme retning.
Når vi i tillegg er villige til å kjøre litt om vi må både for langrenn, sykling og alpint så løser et seg ganske greit.

Våre krav
- maks 3t kjøring hjemmefra
- snøsikkert, for vår del over 800moh
- strøm og vann/avløp
- ok plass og grei std
- alpinanlegg/langrennsløyper og sykkelmuligheter

Dersom man bytter ut hytte/leielighet med campingvogn og spikertelt og aksepterer å dele noen fasiliteter så kommer man jo langt ved å investere 100' og bruke 25.000 i året på strøm og plassleie.

Kjenner mange som har brukt den løsningen for å komme seg til fjells for en rimelig penge, men da må man prioritere ute aktiviteter og akseptere endel kompromisser.

Campingvogn løsningen er nok det som kommer nærmest "Kibbutz i Hemsedal"

Dette er jo som med de fleste andre ting inkl sykkel, man får det man er villig til å betale for.
Selv den rimeligste løsningen funker, men graden av kompromisser reduseres ved økt pris/kostnad.

40+ and still climbing......
Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: aug11x] #2662368 05/05/2021 10:39
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: aug11x
Sitat: skubisan
Sprøtt at den klassiske norske hyttedrømmen er i ferd med å bli noe som er forbeholdt de rike (eller de som arver) i et så tynt befolket land som Norge. Men jeg er helt for byggestopp i fjellet og langs sjøen.

Man får nok rimelige hytter om man ser andre steder enn de store destinasjonene. Men ja, hytte (som sykling) er jo noe som er forbeholdt godt bemidlede, hvite mennesker. Dessverre.

Var ikke klar over at man måtte være hvit for å kjøpe hytte eller sykle? Du får en hytte til prisen av en godt brukt Tesla, og en bra sykkel til prisen av en Canada Goose jakke, så du trenger ikke å være så bemidlet heller.

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: Dexter] #2662371 05/05/2021 10:46
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Dexter

Var ikke klar over at man måtte være hvit for å kjøpe hytte eller sykle? Du får en hytte til prisen av en godt brukt Tesla, og en bra sykkel til prisen av en Canada Goose jakke, så du trenger ikke å være så bemidlet heller.

Tenkte det samme, og lurte på hvorfor det var synd at fargede folk hadde andre interesser?

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: sykkelslask] #2662377 05/05/2021 10:56
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Skal ikke komme med anbefalinger, men kan si litt om hva vi gjør. Som @Gullars nevner kan det for noen funke med vogn og det har det gjort for oss siden 1985.
Vi har stått på mange forskjellige vinter / sommerdestinasjoner opp gjennom årene. På fjellet om vinteren og ved sjø, eller innsjø om sommeren og følte at vi fikk i både pose og sekk.

I 2010 satte vi vogna på Sjusjøen. Planen var vintercamp, men sommeren kom og gikk, og der står vogna ennå. For 15-16000,- (inklusiv strøm) i året får jeg topp skiforhold og gode fot og sykkelforhold på sommeren.

Bortsett fra til alpinbakken kan jeg la bilen stå fra ankomst til avreise. Gangavstand til alt jeg trenger setter jeg mer og mer pris på.

Felles fasiliteter bruker vi typisk ved ankomst (hente vann) og avreise (tømme do). Ønsker en å slippe dotømming kan en bruke sanitæret i stedet.

Vogn passer sikkert ikke for alle, men vi prioriterer fritidsaktiviteter foran vedlikehold og da er vogn og spikertelt midt i blinken for oss. Kostnaden er også så lav at vi med god samvittighet kan reise til andre steder uten å få dårlig samvittighet.

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: saktetur] #2662381 05/05/2021 11:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: saktetur
Kostnaden er også så lav at vi med god samvittighet kan reise til andre steder uten å få dårlig samvittighet.

Vår leilighet i alpinanlegg har steget 200 000 kr/år i verdi de årene vi har eid den.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: GeirK] #2662407 05/05/2021 11:56
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S

Ja mye bedre avkastning på eiendom, enn vogn og spikertelt. Med leilighet har man heller ikke så mye vedlikehold. Vinn vinn.

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: sykkelslask] #2662494 06/05/2021 05:14
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
Hmm, ser jeg klarte å skrive feil:
jeg skrev:

å toppen og ned mot gondolen er det et familieområde, så der er det relativt snilt, men det er ikke så lenge siden det var ungdoms OL i Hafjell (2018?) , jentene kjørte utfor, super G etc i hafjell under OL, og de tar ikke til takke med "snille" bakker de heller., så det blir bratt i massevis om du velger de riktige stedene å kjøre ( de som er på venstre side når du står i bunnen å ser opp),

det riktige skal selvsagt være: ( de som er på HØYERE side når du står i bunnen å ser opp),

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: Hummerfiskern] #2662502 06/05/2021 06:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Mistenkte det. Bl.a. OL-løypa m.a.o.
Hvordan de har klart å gjøre det slik at man må ta to heiser med litt kjøring i mellom for å kjøre hele løypa, lurer jeg på.
Eller så var det en smart måte å få få personer i den bakken ICON_WINK

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: anonym22] #2662514 06/05/2021 07:06
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
Noe av grunnen er nok for at mange av oss "nesten" bare bruker øverste delen i anlegget (spesielt vi med barn, selv om vi nå bruker mer og mer av det hele anlegget) Så er det jo ofte bedre med snø lenger opp. Så da slipper vi å kjøre helt ned for å komme oss opp igjen. Men jeg vet ikke planen deres egentlig. men det funker for oss selv om det er 30 meter i mellom de to heisene som du beskriver. en annen ting når det kommer en god "snødump" så er nettopp disse bakkene ved Geiteryggen lite brukt og man kan kjøre løssnø der de første timene på dagen uten for mange i den bakken, ops der røpet jeg en godt bevart hemmelighet. Vi har en guttetur i løpet av året og da bruker vi nettopp disse bakkene mye da det er lite folk nettopp der.

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: anonym22] #2662516 06/05/2021 07:09
H
hmhelland Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: anonymous22
Eller så var det en smart måte å få få personer i den bakken ICON_WINK

hyysj.. ICON_WINK

Selv på de folksomme dagene kan man lapse veldig effektivt med stolheis 1 og skogsheisen, og holde seg skivenstre, kort, men effektivt. Der er det og bratt nok og breitt nok til at man kan kruse 100+ km/t om man ønsker det. Skal ha spesielle behov, alla herre-utfor-fart om det ikke er bratt nok der. ICON_WINK

Årets koronasesong er ikke helt beskrivende.. men bildet viser midt på dagen, en av dagene i vinterferien (for innlandet), her var valget lang gondolkø eller en folketom stolheis.. Samme opplevde jeg i første del av påsken.
[Linket bilde fra i.ibb.co]

Re: Leilighet på fjellet - hvor? [Re: sykkelslask] #2662526 06/05/2021 07:42
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
hehe, ja hadde samme opplevelse i år, da både juleferie, vinterferie og påskeferie uten kø som ødela for mye, men det var jo et spesielt år ja. vi har sesongkort og kunne stå når vi ønsket, men jeg så at det var tomt for dagskort etc noen ganger i løpet av vinteren pga covid restriksjoner. Og ja enig med deg at trenger man enda brattere så er nok eksempelvis kvitfjell et godt alternativ.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå