Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning

Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning #2629006 18/09/2020 00:13
R
Ragnarok Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei,

Håper noen kan hjelpe meg med noe som har plaget meg lenge.

Jeg har i lang tid hatt vanskelig med å finne riktig sittestilling på sykkelen.
Det føles som jeg blir sittende skjevt på sykkelen uansett hva jeg gjør. Det føles som hofta
sitter skjevt på setet og jeg ser at kneet/lårbenet blir vinklet inn nærmere overrøret på høyre
side i forhold til venstre. Belastningen på armene/skuldrene føles også noe forskjellig ved at det
blir noe mer belastning på den ene siden. Og jeg blir sittende og løfte meg opp og ned på setet for å
finne bedre posisjon uten at det hjelper.

Jeg har stort sett de siste årene syklet inne på rulle på en gammel sykkel med vanlige treningssko
og tåstraps i tillegg til litt terrengsykling i marka om sommeren. Men for et par år siden kjøpte
jeg meg en ny landeveisykkel og en Wahoo Kickr rulle da den gamle rullen gikk i stykker. Jeg kjøpte
også shimano spd-sl pedaler med gule klosser og shimano sko til landeveisykkelen.

I forbindelse med dette kjøpet var jeg først hos en sykkeltilpasser for å finne riktig
rammestørrelse og stemlengde på sykkelen (kjøpte fra Canyon på nett). Jeg gikk da gjennom noen øvelser
for å finne styrke og fleksibilitet i kroppen etc. og syklet etterpå på jigg med videoanalyse. Jeg nevnte
for vedkommende at jeg hadde problemer med at jeg føler at jeg sitter skjevt på sykkelen, og
vedkommende mente at det virket som jeg var litt sterkere i det ene benet enn det andre og at
kanskje litt mer styrketrening på det andre benet kunne hjelpe. H*n hadde ihvertfall ingen andre
tips.

Etter at jeg syklet noen måneder på den nye sykkelen i fjor begynte jeg å få smerter på innsiden
av høyre kne som etterhvert tiltok slik at det ikke var mulig å trene i det hele tatt. Heller ikke
vanlig styrketrening som jeg har drevet ganske mye av. Etter 7-8 måneder uten noe
trening var smertene såpass borte at det var mulig å trene knebøy og annen styrketrening, og jeg er
nesten helt smertefri nå. Men sykkelen har jeg bare latt stå, da jeg er redd for å bli skadet igjen.

Nylig oppdaget jeg at det virker som om den ene foten er skjev i forhold til den andre, dvs at hvis
jeg står med knærne rett fram, så peker den høyre foten en del mer til siden enn den andre. Jeg
mistenker nå at det er det som er årsaken til problemene jeg har hatt. Det virker isåfall logisk
siden problemene økte da jeg begynte å sykle med klikkpedaler hvor foten da isåfall blir låst inn i
en posisjon som ikke er riktig.

Det jeg lurer på er om noen vet om en ekspert som har erfaring med slike ting og som kan hjelpe meg med
å diagnostisere dette og eventuelt hjelpe meg med tilpasninger. I Oslo-området helst.

Noe slikt som en ortoped med kunnskap om sykkeltilpasning kanskje? Ihvertfall noen som har kunnskap
om anatomi da jeg som nevnt tidligere har vært til vanlig sykkeltilpasning uten å få hjelp.

Det trengs vel noe spesialtilpasning også isåfall med muligens større q-faktor på den ene siden i
forhold til den andre som det ikke er mulig på vanlige pedaler.

Noen som har tips? Jeg er veldig frustrert med at sykkelen bare står og støver ned mens jeg blir i
dårligere og dårligere form.

Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629022 18/09/2020 07:04
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
sFit Helse, Fornebu funka for meg. Lett tilgjengelig

Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629028 18/09/2020 07:18
TOSK_sykkelist Offline
Medlem
Medlem
Tror Heidi på sFit Helse er utdanna kiropraktor i tillegg til å drive med sykkeltilpasning, hun vil nok da ha gode forutsetninger for å identifisere dine problemer.

BikeFitStudio som blant annet har timer på The Service Course virker flinke.

Sykkeltilpasning i Drøbak virker å være noe av det beste det også.

Gitt dine problemer og nærhet til Oslo ville nok jeg holdt en knapp på sFit.

Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629035 18/09/2020 07:39
9
92er Offline
Medlem
Medlem
9
Jeg fikk ofte vondt i knærne når jeg økte treningsmengden for noen år siden. Mitt høyre kne er faktisk også vinklet nærmere overrøret. Løsningen for meg var å begynne å bruke Specialized sko med BG-såler. Verdt å prøve!

Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629063 18/09/2020 09:39
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan se Heidi på sFit Helse i arbeid på Landeveis Redacteur Sportif her:
https://www.landevei.no/sykkelkultur/livet-paa-landeveien/slik-tilpasser-proffene-sykkelen

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629153 18/09/2020 17:47
R
Ragnarok Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei, folkens.

Takk for svar. Jeg har som sagt hatt sykkeltilpasning hos ekspert tidligere (skal ikke si hvor her, men det var et anerkjent sted).
Jeg er derfor litt skeptisk til om dette er noe som ligger innenfor deres kompetanseområde.

Det er ikke pronasjen i foten som er problemet, så det går ikke an å fikse med noen såler tror jeg.
Jeg kan ikke den korrekte fagterminologien, men det er likt det som kalles "Heel rotation" i diagrammet under, altså
at vinkelen er større på den ene foten i forhold til den andre når jeg står med knærne rett fram. Vet ikke hvor vanlig dette er?

[Linket bilde]

Redigert av Ragnarok; 18/09/2020 17:48.
Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629182 18/09/2020 23:24
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Du ønsker deg noe som dette?:
https://www.kneesaver.net

Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629193 19/09/2020 07:09
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Finn en dyktig sykkeltilpasser son kan dra inn spesialkompetansen du trenger.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629218 19/09/2020 14:01
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Prøv eggbeater pedaler, det hjalp meg mhp knesmerter.

Har du målt kroppen din, det er relativt normalt med en del avvik ICON_SMILE som at du har forskjellig armlengde, fotlengde, benlengde og vinkler på føtter.
I tillegg kan du være bredbeint, hjulbeint, kalvbeint, halt og kombinasjoner av dette.

Vurder å gå til en fotterapaut

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629237 19/09/2020 19:11
R
Ragnarok Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Takk for svar folkens.
Nei, jeg har ikke målt kroppen min, vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det eller hvem som kan gjøre det for meg?
Men hvis det hadde vært mulig å måle avviket nøyaktig burde det være enkelt å justere for det etterpå.
Hvem er det jeg kan kontakte for å få foretatt det isåfall?

Jeg har vurdert noen slike extenders men er litt skeptisk til å begynne å endre på slike ting på egen hånd
uten å ha kompetanse på det. Det er vel stor sjanse for å få belastningsskader hvis man gjør det feil. Dessuten har de
fast lengde på 20mm og det er vel liten sjanse for at det er akkurat det jeg trenger.

Hva er fordelen med eggbeater pedaler? Har de noen justeringsmuligheter som vanlige pedaler ikke har?

Tenker jeg forsøker å sende en e-post til de nevnte sykkeltipasserne tidligere i tråden og beskriver problemet mitt og om
de har erfaring og kan hjelpe meg med det. Hvis ingen andre har noe bedre forslag da.

Redigert av Ragnarok; 19/09/2020 19:12.
Re: Trenger ekspert-hjelp til sykkeltipasning [Re: Ragnarok] #2629240 19/09/2020 19:50
lasselicious Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gå til fastlegen din, få henv til beinlengdemåling ved f.eks Unilabs eller Aleris Røntgen samt henv til ortoped. Så ringer du Volvat Oslo, gjerne dr.Rosenlund eller dr.Midjod eller Ringvollklinikken ved dr.Kase og ber om en time. Alle ekstremt flinke ortopeder samt de har jobbet innen idrett i flere år.

Moderator  support, Valentino