Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 36 av 48 1 2 34 35 36 37 38 47 48

PROFFSESONGEN 2020

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: larsb] #2629404 21/09/2020 08:37
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Sitat: EmilZipp

Jeg forstår fortsatt ikke om de "nye utenomjordiske jyplingene og nesten hele Jumbo" har tatt alt av wattverdier osv til helt nye nivåer eller om Skyneos mfl kollektivt har klappet helt sammen i år. (...)

Cyclingtips.com har gjort analyser av effektdata fra Strava for enkelte ryttere på enkelte etapper. For eksempel Sepp Kuss som gjorde manns jobb og vel så det på etappen til Col de la luze der han lå på et snitt på 360 watt (5.9 W/kg) opp siste klatring. (5.9 W/kg).
https://cyclingtips.com/2020/09/pow...s-best-domestique-on-the-col-de-la-loze/

Og de 20 minuttene som knekket Egan Bernal
https://cyclingtips.com/2020/09/power-analysis-the-20-minutes-that-dropped-egan-bernal/

Pogacar på Peyresourde hvor det avgjørende rykket var "Pogacar launched his final attack; a searing 13 seconds at 687w (10.4 w/kg)." Deretter kjørte han 10 minutter på 6,75 w/kg og til slutt rundt fem minutter på 6,45 w/kg på tempo til mål. I sannhet imponerende tall.
https://cyclingtips.com/2020/09/tdf...esourde-attacks-and-new-climbing-record/

Alle disse analysene viser skikkelig høye tall. Men jeg tror ikke de er så mye høyere enn konkurrentene, Det er ikke analyser av konkurrenter samme etapper. Og om de er umenneskelige og utenomjordiske og utroverdige er jeg ikke kunnskapsrik nok til å mene. Andre får svare for seg der.

Uansett mener jeg det er veldig bra at vi ser wattdata fra toppryttere og får tilgang til analyser som de på Cyclingtips. Jo mer transparent det blir jo bedre og mer mer troverdig blir sporten.

LarsB.

Fransk pensjonist-antidoping-twitter mener at alle verdier over 6 w/kg er umenneskelig og bevis på juks.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: skubisan] #2629425 21/09/2020 09:19
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Sitat: skubisan
Sitat: larsb
Sitat: EmilZipp

Jeg forstår fortsatt ikke om de "nye utenomjordiske jyplingene og nesten hele Jumbo" har tatt alt av wattverdier osv til helt nye nivåer eller om Skyneos mfl kollektivt har klappet helt sammen i år. (...)

Cyclingtips.com har gjort analyser av effektdata fra Strava for enkelte ryttere på enkelte etapper. For eksempel Sepp Kuss som gjorde manns jobb og vel så det på etappen til Col de la luze der han lå på et snitt på 360 watt (5.9 W/kg) opp siste klatring. (5.9 W/kg).
https://cyclingtips.com/2020/09/pow...s-best-domestique-on-the-col-de-la-loze/

Og de 20 minuttene som knekket Egan Bernal
https://cyclingtips.com/2020/09/power-analysis-the-20-minutes-that-dropped-egan-bernal/

Pogacar på Peyresourde hvor det avgjørende rykket var "Pogacar launched his final attack; a searing 13 seconds at 687w (10.4 w/kg)." Deretter kjørte han 10 minutter på 6,75 w/kg og til slutt rundt fem minutter på 6,45 w/kg på tempo til mål. I sannhet imponerende tall.
https://cyclingtips.com/2020/09/tdf...esourde-attacks-and-new-climbing-record/

Alle disse analysene viser skikkelig høye tall. Men jeg tror ikke de er så mye høyere enn konkurrentene, Det er ikke analyser av konkurrenter samme etapper. Og om de er umenneskelige og utenomjordiske og utroverdige er jeg ikke kunnskapsrik nok til å mene. Andre får svare for seg der.

Uansett mener jeg det er veldig bra at vi ser wattdata fra toppryttere og får tilgang til analyser som de på Cyclingtips. Jo mer transparent det blir jo bedre og mer mer troverdig blir sporten.

LarsB.

Fransk pensjonist-antidoping-twitter mener at alle verdier over 6 w/kg er umenneskelig og bevis på juks.

Vayer er det mange meninger om. Det er mye man må ta hensyn til når man skal kun ta w/kg som utgangspunkt for juks/ikke-juks.

Anbefaler å høre på disse episodene fra The Science of Sports. The fremstår som relativt reflektert. Ross Tucker vekter forskjellige faktorer godt syntes jeg.

Litt om Vayer fra tjue-ish minutter
The Science of Sports - TDF uke 1

Litt om Pogacar osv fra 20-ish her også. Fra 33:50-40min bryter de ned hvorfor det f.eks vil være fysiologisk umulig å kjøre 7w/kg i 45min.
The Science of Sports podcast - TDF uke 2

Generelt en god podcast. Anbefales.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629439 21/09/2020 10:19
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Kristoff gjorde vel et ganske bra oppløp i går mtp. hvor langt bak han var i siste sving? Litt vanskelig å se på tv-bildene, men han må da ha vært blant de raskeste på selve rettstrekket? Blir vanskelig å posisjonere seg der uten hjelpere.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Trond Vidar] #2629464 21/09/2020 11:58
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant podcast Trond Vidar. Har bare hørt den første episoden foreløpig men har noen egne tanker om tempoen. Dumoulin synes at prestasjonen til Pogacar i bakken var utrolig men jeg har noen teorier rundt det. Dumoulin bytta ikke sykkel mens Pogacar brukte en spesialpreparert sykkel som garantert var helt på vektgrensen og med en kassett som var spesialtilpasset til bakken. Jeg tror mye av de 1.22(?) Dumuolin tapte i bakken ligger i vekten på temposykkelen som sikkert er minst 1,5-2 kg tyngre. Richie Porte bytta også sykkel og var også et minutt raskere enn Dumoulin opp bakken og bare drøyt 20 sek bak Pog. Alpers burde komme med noen innspill her etter å ha testet dette vitenskapelig i Tryvann.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629465 21/09/2020 12:05
aug11x Offline
Besatt
Besatt
I tillegg er jo også Pogacar en bedre klatrer enn Dumolin, og han hadde mye å kjøre for.
Som du sier, så syklet jo Porte bare 20 sek saktere en Pogacar opp bakken, og han har jo ikke vist seg som den beste klatreren i årets tour.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629472 21/09/2020 12:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
En ting som kanskje kan komme ut av dette er et nytt syn på trening og konkurranser i sykkelsporten. Syklister konkurrerer vanvittig mye og ofte. De er oftest av den oppfatning at de må sykle mye ritt for å holde på formen. De fleste andre utholdenhetsidretter er av en annen oppfatning. Maraton-løpere konkurrerer kanskje 3 ganger i løpet av et år, noe mer nå med de nye tjukke skoene, men fortsatt aldri mer enn 5-6 halv- og helmaraton i løpet av et år.

Syklister på kapteinsnivå har gjerne 60-70 rittdager mellom februar og oktober, noe som ikke gir mye tid til spesifikk trening mellom slagene.
Man kan sikkert se for seg at rittsykling er den beste formen for trening, men det ville ikke forundre meg voldsomt hvis det går an å få større utbytte av uker med konsentrert trening uten reisingen og stresset som følger med rittsykling.

Nå med Covid-19-krisen har syklister i de landene uten lock-down kunnet trene superbra med god kontinuitet og i kjente omgivelser med trygghet rundt seg og soving i egen seng. Det ville ikke være super-rart hvis dette kunne oversettes til spesielt gode bein når det virkelig gjelder.

Det er flere eksempler på syklister som har prestert spesielt bra etter lange konkurranseavbrekk. Mat Hayman tok sin største seier i karrieren i Roubaix etter et langt skadeavbrekk.

Rohan Dennis vant tempo-VM i fjor etter et langt opphold fra konkurranser.

Vino kom tilbake til proff-feltet etter to års utestengelse sterkere enn noen gang. Det samme gjorde Valverde og Contador. Hva av dette som skyldes juks eller bedre trening og restitusjon er det jo litt usikkerhet rundt, men at syklister restituerer mindre enn andre idrettsutøvere tror jeg er ganske åpenbart.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629479 21/09/2020 12:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er litt rart det der med årlige rittdager ja. Det er vel litt mindre "slitasje" på muskler og ledd når man sykler, men den fysiske nedbrytningen er kanskje like stor? Er vel ingen andre idretter med såpass mange konkuranseminutter pr år?
Det er MYE syting fra fotballtrenere når de må ha 90 min kamp både onsdag og lørdag :-D

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: skubisan] #2629485 21/09/2020 13:08
Trond Vidar Offline
Sitat: skubisan
Interessant podcast Trond Vidar. Har bare hørt den første episoden foreløpig men har noen egne tanker om tempoen. Dumoulin synes at prestasjonen til Pogacar i bakken var utrolig men jeg har noen teorier rundt det. Dumoulin bytta ikke sykkel mens Pogacar brukte en spesialpreparert sykkel som garantert var helt på vektgrensen og med en kassett som var spesialtilpasset til bakken. Jeg tror mye av de 1.22(?) Dumuolin tapte i bakken ligger i vekten på temposykkelen som sikkert er minst 1,5-2 kg tyngre. Richie Porte bytta også sykkel og var også et minutt raskere enn Dumoulin opp bakken og bare drøyt 20 sek bak Pog. Alpers burde komme med noen innspill her etter å ha testet dette vitenskapelig i Tryvann.

Jeg skal ikke spore av debatten, men ja - den podcasten er innmari kul. Anbefaler å høre på om Caster Semenya, utviklingen av sko (nike/vapor osv), og ikke minst den om hydrering. Veldig spennende temaer.

Tilbake til poenget ditt, tror du er inne på noe. 1.5-2kg er ganske mye på allerede slanke syklister. At Richie Port var såpass nære Pog nører også oppunder at det ikke var helt crazy. I mye større grad så var Roglic helt ute av rytmen og hadde en skikkelig dårlig dag til han å være.

At Pog kjørte uten wattmåler opp likte jeg godt. Uran gjør det samme. Jeg tror at mange etapperitt hadde vært kulere uten wattmåler. Dette toucher forsåvidt også gjengen i podcasten på i en av episodene.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: aug11x] #2629489 21/09/2020 13:15
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Er litt rart det der med årlige rittdager ja. Det er vel litt mindre "slitasje" på muskler og ledd når man sykler, men den fysiske nedbrytningen er kanskje like stor? Er vel ingen andre idretter med såpass mange konkuranseminutter pr år?
Det er MYE syting fra fotballtrenere når de må ha 90 min kamp både onsdag og lørdag :-D

Syklister slipper jo vanligvis unna harde spark mot leggene og harde landinger under føttene. Men de går til gjengjeld på trynet relativt ofte. Tror ikke det er mange proffer som ikke er i bakken minst 2 ganger i løpet av en sesong.

Jeg kan heller ikke skjønne annet enn at den muskulære belastningen man får av å spurte i 70 km/t etter å ha syklet i 5 timer allerede må være ganske høy. Eller den belastning det er å sykle 20-30 minutter på og over terskel 3-4 ganger i løpet av en fem timers klatreetappe, og da gjerne med en del korte rykk og napp i tilnærmet spurtfart her og der.

Jeg prøvde å stille David Millar dette spørsmålet en gang - Hvordan syklister kan prestere i viktige ritt med så mange konkurransedager i året, når maratonløpere kun ser det som realistisk å prestere 2-3 ganger i løpet av et år.
Han ble snurt, da han trodde jeg antydet at det var doping inne i bildet her - noe det sikkert har vært og er, men ikke-dopa syklister gjør jo også dette.
Fikk med andre ord ikke noe svar.
De svarene som kommer fra Kaggestad og andre går jo som oftest på syklingens skånsomhet. graden av trenthet osv.

Noe å dykke mer ned i, tenker jeg.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629497 21/09/2020 13:59
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Gjorde også Porte sykkelbyttet etter siste mellomtid?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629499 21/09/2020 14:06
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hvor lenge er de som f.eks går for TdF-sammenlagt i god form i løpet av en sesong? Jeg vil si det ofte er ganske begrensede perioder.

Hva gjelder andre type ryttere tror jeg det henger vel så mye sammen med at man som sykkelrytter kan ha verdens beste dag, men allikevel bli nr. 37 - hvis man ikke er med i det riktige bruddet osv. Så hvis man skal toppe formen til ett ritt og man bommer der går alt i "dass". Er man løper og har verdens beste bein så får man sannsynligvis ut det beste resultatet man kan den dagen (eller noe veldig nærme).

Det sagt vil det ikke overraske meg om sykkelsporten henger litt etter der også. Hva gjelder å toppe form i spesifikke perioder.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629501 21/09/2020 14:20
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Fransk politi gjennomsøkte hotellrommene og bilene til Arkéa-Samsic sist onsdag, https://www.cyclingnews.com/news/na...ched-by-french-police-on-tour-de-france/ . Rommene til Nairo Quintana, Dayer Quintana og Winner Anacona i tillegg til soigneur-ene ble gjennomsøkt. Igjen initiert og utført av politi og ikke sportens anti-doping organisasjoner.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629503 21/09/2020 14:35
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ikke umulig at Quintana glemte noe på hotellrommet - tydeligvis ikke fått det i seg.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629513 21/09/2020 15:48
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Gjorde også Porte sykkelbyttet etter siste mellomtid?

Ja. Og det gikk unna hvis jeg husker riktig. Mye bedre bytte enn Roglic.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629524 21/09/2020 18:02
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Fant de noe? Nrk viser til AFP og sier det ble gjort funn av ulovlige produkter, men finner ikke dette i noen sykkelmedier.

Edit: Ser at flere norske medier melder om funn.

Redigert av Elmersen; 21/09/2020 18:12.
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629549 21/09/2020 20:21
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ser ikke bra ut det her. Får håpe at det kommer fram noe konkret og ikke bare ender i enda en langvarig rettsprosess som ikke fører til noe annet enn mistanke og ubesvarte spørsmål.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629567 22/09/2020 06:15
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Rapporter om at det var leger fra utenfor laget involvert.
Bretonerne slåss for lagets overlevelse nå.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629568 22/09/2020 06:18
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Valentino
Rapporter om at det var leger fra utenfor laget involvert.
Bretonerne slåss for lagets overlevelse nå.

Var det ikke en regelendring for et par år siden om trenere/leger som ikke er tilknyttet laget? Det var vel en av grunnene til at Ørn ikke kunne være trener for Kristoff.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629601 22/09/2020 09:08
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Her er neste etappe i saken om hva som er funnet. Etterforskning er åpnet, to er satt i varetekt. Arkea Samsic sier at dette ikke har noe med dem å gjøre og vil kutte bånd så snart noe kommer frem. Hvilket betyr at de allerede har kuttet båndene. Det skal bla. være funn av 100 ml saltvannsoppløsning. Noe som er omtrent det samme som kona har i toalettmappa ICON_SMILE og utstyr som kan tyde på doping. Det er vel slanger og nåler da.

https://www.cyclingnews.com/news/fr...a-samsic-hotel-search-at-tour-de-france/

Jeg har aldri vært fan av Nairo som generelt er ufattelig kjedelig der han henger med de beste nesten helt til slutt og har ett eneste ansiktsutrykk. Men dette var triste greier. I alle fall om han ikke kommer ut på den andre siden skinnende renvasket.

LarsB

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629614 22/09/2020 10:02
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Har de da greid å holde en razzia på et hotell utenfor media fra onsdag sist uke ? Og gitt at det bare var Arkea/Quintana de gikk etter må de ha hatt en konkret mistanke eller noe mer. 10 år på toppnivå, seier i Giro'n og Vuelta'n og alt blir satt i et grumsete lys så langt ut i karrieren, håpløst.

Svake franske resultater og et fransk lag i doping problemer slår nok ikke veldig godt an på hjemmebane. Lurer på om flere har hatt besøk og håper det ender med denne saken og at det ikke siver ut mer som lukter...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: skubisan] #2629619 22/09/2020 10:22
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Som vanlig en spekulativ vinkling i ren tabloidtradisjon av det som skal være spesialisert presse:
"Så kan man jo spørre hva såkalt «uoffisielt støtteapparat», som altså ikke skal ha vært lønnet av laget, gjorde i laget og innenfor «Tour de France-boblen» i utgangspunktet."
Nei, det er ikke det vi spør oss om, vi forstår at de ble akkreditert ihht restriksjonene at de selger tjenester ifm rittet og at de ikke er ansatt av laget men det er selvsagt syltynt av laget å bruke det som forsvar. En kan forvente at laget skal stille like høye krav til en tjenesteleverandør som til en ansatt.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629811 23/09/2020 08:23
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Ut fra Quintanas uttalelse ser det ut til at det kan komme lite ut av dette. Men når de har to personer i varetekt, må de da ha noe å gå på?

Han benekter også å ha brukt personer utenfor laget, som står i kontrast til hva laget uttalte i går.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Elmersen] #2629818 23/09/2020 08:46
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De som var i varetekt er løslatt. Hvis politiet ikke har funnet noe som er helt utvilsomt ulovlig så koker det vel bort i ingenting. Men skaden har allerede skjedd.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629890 23/09/2020 17:36
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tom Pidcock har signert for Ineos, noe som har ligget i lufta en stund. Er det noen som vet om Ineos skal bytte sykkelsposor? Pinarello har jo hverken krossykler eller terrengsykler i sortimentet. Han skal fortsatt sykle for Trinity Racing sesongen 20/21. Håper ikke det blir han siste sesong i krossløypa.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629901 23/09/2020 19:31
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Hva med Pinarello Crossista?

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629950 24/09/2020 07:29
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Apropos proffsykler - Stein Ørn uttalte at Kristoff skal sykle på en ny sykkel i i brosteinsrittene i år som gir mer oppreist sittestilling og rom for større dekk (skiver). Hvilken modell er dette? Han sa at problemet tidligere har vært at han har fått for mye vekt over forhjulet og at 25 mm dekk var det største de fikk plass til - derav alle punkteringene.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629955 24/09/2020 07:42
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Skulle likt å se "bevis" på at den historiefortellingen gir mening. Hvor mange gram vekt klarer man å flytte? Det er ikke kritikk - det er et ærlig spørsmål.

Syklet selv Flanderen Rundt med Vittoria Pave 27mm og 95kg. Null stress med felgbrems det. Men ser definitivt poenget med større 25mm.

Og jeg håper han lykkes. Ser ingen grunn til at han ikke skulle kunne være konkurransedyktig i Flanderen og Roubaix i flere år fremover hvis utstyret fungerer.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Elmersen] #2629962 24/09/2020 07:51
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Colnago V3Rs har plass til 28 mm dekk. Den er ny fra i fjor, men den er jo "bare" den TdF-vinnende monocoque-raceren til Colnago. Mer oppreist sittestilling og mindre vekt å¨forhjulet? Opp en rammestørrelse tenker jeg da.
Men ja, Colnago har ingen egentlig moderne ekvivalent til Roubaix/Domane/Infinito/Synapse på nettsidene sine nå.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629967 24/09/2020 08:00
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Ble uttalt at det var plass til 30 mm dekk, men det er det jo sikkert i V3Rs i praksis. Blir spennende å se om de har noe helt nytt på gang. Men enig i at det burde være mulig å gjøre tilpasninger på eksisterende modell som jo uansett burde være bedre enn fjoråret.

Re: PROFFSESONGEN 2020 [Re: Valentino] #2629995 24/09/2020 09:51
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mogleg dette har vore diskutert tidlegare her, men det er vel litt pinleg for Sram at proffane velgjer å bytte ut standardutvekslinga på AXS til meir tradisjonelle oppsett: https://www.cyclingweekly.com/news/...hat-are-unavailable-to-the-public-467886

Side 36 av 48 1 2 34 35 36 37 38 47 48

Moderator  support, Valentino