Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Elsykler risikerer millionkrav

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: vids] #2629127 18/09/2020 12:59
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: vids
Jeg synes ikke dette er så klart i dagen egentlig?

Om du avregistrerer en tradisjonell moped og fjerner motoren, så er den vel kanskje ikke en moped lenger, men en sparkesykkel?

Om du avregistrerer en bil og begynner å bruke den som kjerre bak en hest, vil det være lov? Trenger den å oppfylle andre krav enn at den kan trekkes av hest?

Så, om du avregistrerer en moped-elsykkel, og fjerner det som gjør den til en moped-elsykkel, så antar jeg det vil være vanskelig å si at det er en moped lenger. Og da vil den vel falle inn i kategorien som sykkel så lenge det ikke er noe ulovlig over den?

Om det lønner seg økonomisk er vel litt avhengig av hva prisen for tilsvarende vanlig elsykkel hadde vært? For en vanlig billig elsykkel til 15K så hadde det vel neppe lønt seg...

Men det kan jo fort være at det er ulovlig å ta steg for å unngå mva? Skatter og avgifter er ikke å spøke med. Men jeg er ingen jurist og har jo heller ikke tenkt å gjøre dette, så kommer ikke til å sjekke opp. Bare interessant problemstilling?

Det er bare å begynne i merverdiavgiftsloven. Der er det med stor sannsynlighetsovervekt regulert hva som skjer når en gjenstand bytter avgiftsklasse etter at et kjøp(/transaksjon) har funnet sted, og gjenstanden fremdeles har en vesentlig verdi. Akkurat som om du f.eks. skulle satt en bensinmotor inn i elbilen din. Eller om du kjøper en avgiftsfri elbil for å dele den opp og selge delene til fossilbiler (e-golfdeler i en vanlig golf f.eks.). Paralellen med elbiler er interessant fordi det er der mva-fritaket for el(sykkel)mopeder opprinnelig kommer fra.

Dette er ikke vanskelig. Det er bare å begynne å lese i lov, forskrift og forarbeider. Kom gjerne tilbake til forumet med paragrafene, kanskje finner du noe interessant? Deretter kan vi jo se om diskusjonen egentlig er interessant overhode.

Ut på tur!

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Sepeda] #2629130 18/09/2020 13:19
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Sepeda
Takk for at jeg slipper å svare på det ICON_SMILE Jeg er en fæl fyr som henger på forumet bare for å skape dårlig stemning.

God helg, folkens, med eller uten mva!

God helg ja. Fra en fær fyr som bare er på forumet for å krangle ICON_WINK

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Supermann] #2629139 18/09/2020 14:03
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Supermann

Det er bare å begynne i merverdiavgiftsloven. Der er det med stor sannsynlighetsovervekt regulert hva som skjer når en gjenstand bytter avgiftsklasse etter at et kjøp(/transaksjon) har funnet sted, og gjenstanden fremdeles har en vesentlig verdi. Akkurat som om du f.eks. skulle satt en bensinmotor inn i elbilen din. Eller om du kjøper en avgiftsfri elbil for å dele den opp og selge delene til fossilbiler (e-golfdeler i en vanlig golf f.eks.). Paralellen med elbiler er interessant fordi det er der mva-fritaket for el(sykkel)mopeder opprinnelig kommer fra.

Dette er ikke vanskelig. Det er bare å begynne å lese i lov, forskrift og forarbeider. Kom gjerne tilbake til forumet med paragrafene, kanskje finner du noe interessant? Deretter kan vi jo se om diskusjonen egentlig er interessant overhode.

Forskjellen er at man ikke trenger registrere en sykkel for å bruke den. Den samme problemstillingen er jo der hvis du setter en bensinmotor i en elbil men bare kjører med den på ditt eget jorde.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Syklus] #2629164 18/09/2020 19:32
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Vil tro omregistreringen fra moped til sykkel vil utløse mva-plikt.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Paulus] #2629165 18/09/2020 19:46
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Paulus

Hvordan registrerer du en sykkel? Hva om mopeden allerede innfrir alle krav til sykkel?

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: neonstz] #2629166 18/09/2020 19:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: neonstz

Hvordan registrerer du en sykkel? Hva om mopeden allerede innfrir alle krav til sykkel?

Poenget er at en speed pedelec i henhold til lovverket er en moped

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: baronKanon] #2629169 18/09/2020 20:14
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: baronKanon

Poenget er at en speed pedelec i henhold til lovverket er en moped

Jeg tenkte mer generelt.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Syklus] #2629171 18/09/2020 20:18
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ser i https://lovdata.no/static/NLX3/32013r0168.pdf at en elsykkel ikke er moped, så da utgår det å registrere elsykkel som moped. Man må i såfall bygge den om til elsykkel etterpå.

2. Denne forordning får ikke anvendelse på følgende kjøretøyer:
...
h) tråsykler som er utstyrt med en elektrisk hjelpemotor med
en største kontinuerlige nominelle effekt på 250 W eller
under, der motorytelsen opphører dersom syklisten slutter å
trå, og ellers reduseres gradvis og til slutt opphører helt før
kjøretøyet når en hastighet på 25 km/t,

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: neonstz] #2629180 18/09/2020 22:16
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Spedelec har 350w kontinuerlig effekt hjelpemotor. Vet ikke om du troller eller ikke, men jeg gir deg uansett et svar. Spedelec må registreres som moped for å brukes lovlig i norge. I dag er en del spedelec typegodkjent slik at butikken kan hjelpe deg med å få den registrert. Spedelec kan vel i teorien omprogrameres slik at den tilfredsstiller kravene til elsykkel som har samme status som sykkel etter trafikkforskriften. Jeg vil tro at eneste måten å endre klasse fra kjøretøy med registreringsplikt til ikke registreringspliktig kjøretøy er å omregistrere. Jeg vet ikke om det er riktig terminologi, men med omregistrering i dette tilfellet mener jeg prosessen med å fjerne registreringsplikten for kjøretøyet. Ved omregistrering kan jeg tenke meg at man utløser mva-plikt og at man må betale moms før kjøretøyet blir lovlig omregistrert. Men jeg vet ikke. Du får bare prøve, og etterpå kan du fortelle oss hvordan det gikk.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Syklus] #2629183 19/09/2020 00:24
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Denne diskusjonen minner meg om de som tok inn Porsche som pickup. Satte inn en liten vegg bak setene, og fjernet bakluka. Voila: pickup med lavere avgift. Ikke mange biler som kom inn på den måten før det kom regler om størrelse på planet.

Litt mer suksess med Excursion som var lastebil og lavere avgift. Gikk litt lengre tid (og flere biler solgt) før vektgrensa ble justert høyere enn vekta på Excursion.

Toll- og Vegvesen er rigide instanser å forholde seg til, men ganske raske å tette smutthull.
Å.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Syklus] #2629574 22/09/2020 07:22
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
For å komme med en liten digresjon, men som kanskje kan være litt beskrivende for en slik prosess. Vi hadde en kano-henger på jobb med plass til 8 kanoer på et sånt svært stativ. Hengerens godkjente totalvekt var 1250kg, men ferdig lastet med kanoer veide den ikke mer enn rundt 500kg. En slik henger har ingen andre praktiske bruksområder. For at vi lovlig skulle kunne trekke denne på B-sertifikat med HiAcen vi hadde, bestemte vi oss for å klasse ned godkjent totalvekt til 750kg (Med andre ord, få nytt vognkort). Etter 4 turer til vegvesenet, avlevering av dokumentasjon fra fabrikk på godkjenning, en haug med bilder av understell, kulehanske, typegodkjennings-skilt og støtdempere og jeg vet ikke hva. Hele tiden med en følelse at NÅ var det snart i orden. Til slutt sa de kort og greit: "Det hjelper ikke hva du kommer med, eller hva du gjør. Vi blir ALDRI å skrive ned godkjent totalvekt." Punktum. Ferdig. Ingen forklaring.
Så lykke til med å få omklasset et motorkjøretøy...

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: DeepFu] #2629576 22/09/2020 07:35
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Det er ikke snakk om å omklasse noe, bare avregistrere. Da faller det jo tilbake til sin orginale form, en ting med to hjul og pedaler. Tar du vekk motoren så er et jo bare en sykkel. En sykkel har ingen klasse den må godkjennes i.

Redigert av vids; 22/09/2020 07:35.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Tor Arne] #2629715 22/09/2020 16:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tor Arne
Men en elsykkel som ikke kan brukes på gang-og sykkelvei når det passer er ikke særlig nyttig syns jeg.

Nei, men å registere en vanlig sykkel som moped løser derimot det nylig oppståtte problemet rundt sykling i kollektivfelt.
Om man registerer sykkelen som moped får man ikke bruke fortau eller GS-vei lenger og da er det ikke noe alternativ på Mosseveien enn å holde seg i kjørebanen.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Tange] #2629725 22/09/2020 17:50
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange
Men en elsykkel som ikke kan brukes på gang-og sykkelvei når det passer er ikke særlig nyttig syns jeg.

Nei, men å registere en vanlig sykkel som moped løser derimot det nylig oppståtte problemet rundt sykling i kollektivfelt.
Om man registerer sykkelen som moped får man ikke bruke fortau eller GS-vei lenger og da er det ikke noe alternativ på Mosseveien enn å holde seg i kjørebanen.

Dette er ikke mulig i følge dokumentet jeg siterte et par hakk opp i tråden. :/

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Syklus] #2629730 22/09/2020 18:21
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Saken er vel at i Danmark og diverse har de lov å kjøre på sykkelvei med slike "mopeder"?
Det er vel grunnen til den tullete 45 km/t grensen på norske mopeder?

Det man burde fått var å registrere slike raske mopedsykler og gitt de tillatelse på sykkelvei/sykkelfelt, og gjerne noen utvalgte gang og sykkelveier?

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Appelsin] #2629734 22/09/2020 19:32
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Da kan du jo likså godt tillate moped på gang- og sykkelsti.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Paulus] #2629736 22/09/2020 19:48
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
tillate moped på gang- og sykkelsti.

... så får vi "gang-, sykkel- og mopedsti" 🤣
Det blir helt sjef, og garantert ingen problemer ICON_SMILE

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Syklus] #2629739 22/09/2020 20:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
I Sverige får man köra mopeder som får gå i 25 km/h på sykkelveier och g/s veier. Det resulterar i att det är rätt vanligt att mopeder som får gå i 45 km/h också kör där. Tycker inte det är så väldigt morsomt att möta 16 åringar på eu-mopar på g/s veien når man är där med barnen.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: fredriks] #2629752 22/09/2020 21:32
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: fredriks
I Sverige får man köra mopeder som får gå i 25 km/h på sykkelveier och g/s veier. Det resulterar i att det är rätt vanligt att mopeder som får gå i 45 km/h också kör där. Tycker inte det är så väldigt morsomt att möta 16 åringar på eu-mopar på g/s veien når man är där med barnen.

Trodde det var de "mopedene" som gikk i 45km/t som fikk kjøre på sykkelvei, men ser ikke slik ut nei, så kanskje like greit å holde de borte. Men ser det er noen potensielle muligheter: https://www.theverge.com/2020/2/26/...-test-green-light-schiphol-s-pedelec-isa

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: Paulus] #2629753 22/09/2020 21:37
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Da kan du jo likså godt tillate moped på gang- og sykkelsti.

Jeg ser at det kan vere problemer, kanskje også for store til at dette var en god ide. Slippery slope argumentet er likevel ikke et brukbart argument.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: neonstz] #2629900 23/09/2020 19:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Dette er ikke mulig i følge dokumentet jeg siterte et par hakk opp i tråden. :/

Dumt ja, men jeg hadde alt lest forskrift om tekniske krav kjøretøy: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/*#*

Da gjenstår det vel bare å kjøpe elmoped og sykle den uten motorhjelp.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: fredriks] #2629904 23/09/2020 19:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: fredriks

De har man i Nederland og. Men der har man ingen gs-veier så problemet er enkelt å løse.
Tok et kjapt søk rundt ulykker med eu-moped (snorfiets/scooter) på sykkelveier men fant ikke noe spesielt om barn som er utsatt. Virker nesten som om det er brukeren som er mest utsatt fordi de undervurderer håndteringen av et mye tyngre kjøretøy under mer krevende forhold enn bruk av kjørebane på vei. Noen byer har vel særskilte forbudt om bruk av dem på sykkelveier.

Re: Elsykler risikerer millionkrav [Re: thamg] #2629906 23/09/2020 19:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: thamg
tillate moped på gang- og sykkelsti.

... så får vi "gang-, sykkel- og mopedsti" 🤣
Det blir helt sjef, og garantert ingen problemer ICON_SMILE

I utkant-Noreg har vi jo alt mange gang-, sykkel-, moped og bilstier, så ser ingen problemer med å ha et forbud for biler til å bruke gang-, sykkel- og mopedstier.
Bilistene får bare ta en bolle eller kjøpe seg sykkel eller moped.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support