Jeg kan ikke fri meg fra annet enn å tenke at i denne diskusjonen er det noen som operere med hva de selv synes er kunstig. Hvorfor skal Messner sette grensen ved oksygen? Er ikke stegjern en teknisk duppeditt? Briller? Isøks? Eller da el-motor på sykkel.
Det har du nok rett i. Mener ikke å sette meg på en moralsk høy hest, selv om det blir seende slik ut, syns bare det var en flott parallell. Om noen år sykler jeg kanskje på motorsykkel selv, hvem vet
Jeg kan ikke fri meg fra annet enn å tenke at i denne diskusjonen er det noen som operere med hva de selv synes er kunstig. Hvorfor skal Messner sette grensen ved oksygen? Er ikke stegjern en teknisk duppeditt? Briller? Isøks? Eller da el-motor på sykkel.
Det har du nok rett i. Mener ikke å sette meg på en moralsk høy hest, selv om det blir seende slik ut, syns bare det var en flott parallell. Om noen år sykler jeg kanskje på motorsykkel selv, hvem vet
Oksygen endrer de fysiologiske forutsenningene, stegjern og isøks endrer kun de anatomiske/mekaniske. Det er en perfekt analogi og det er ingen tvil om at med og uten oksygen er to helt forskjellige stilarter i der den ene påkaller vesentlig mer respekt i miljøet enn den andre.
En annen klatreanolgi er bruken av borrebolter på førstebestigninger i høyfjellet (kompressor/cerro torre) der enkelte har dratt med seg tungt utstyr og endret fjellet for å passe sine drømmer og dermed frarøvet yngre generasjoner mulighetene for førstebestigninger og eventyr.
Må ærlig si jeg ikke orket å lese lese alle sidene på denne tråden, var jo bare sur oppstøt og negative toner. Det må da bare være positivt at det skjer utvikling på sykler med bukkestyre og? Perfekt for noen som vil sykle til og fra jobb f.eks
Det fins folk som synes det er moro å komme seg ut, uten kondomdrakt og synes tour de france er gørr kjedelig.
Må ærlig si jeg ikke orket å lese lese alle sidene på denne tråden, var jo bare sur oppstøt og negative toner. Det må da bare være positivt at det skjer utvikling på sykler med bukkestyre og? Perfekt for noen som vil sykle til og fra jobb f.eks
Det fins folk som synes det er moro å komme seg ut, uten kondomdrakt og synes tour de france er gørr kjedelig.
Denne tråden handler vel om å sykle elsykkel med kondomdrakt?
Må ærlig si jeg ikke orket å lese lese alle sidene på denne tråden, var jo bare sur oppstøt og negative toner.
Synd du ikke leste leste mer før du konkluderte da. Alle er enige at el-sykkel er en fin greie. Det denne tråden problematiserer, slik jeg forstår det, er blanding av el-landeveissykler med «vanlig» muskel-drevet landeveissykling i ritt, på gruppetur og Strava mm.
At du vil spe på med elektriske watt for å hindre at dine løse klær retarderer deg på vei til jobb, det tror jeg ingen her har noen innsigelser på.
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: yolo]
#262880316/09/202011:34
Basert på empiri fra kommentarfelt: Det er noe personer som ble valgt sist i gymmen kaller sykkeltøy som ikke blafrer.
Og det heter egentlig ikke "kondomdrakt" heller, men "KONDOM DRAKT". Skrives i hvert fall som regel på den måten, med store bokstaver og orddelingsfeil.
Skjønner at hvis du skal pendle til jobb at det kan være fint med el-landeveissykkel, og du kan jo sitte mer korrekt med landeveisstyre enn styre på tvers. Men hvis jeg skulle ut en lørdag og sykle....eller trene en annen dag....så ville jo litt av "me and my bike"-følesen forsvinne hvis det er en elektrisk hjelper som driver og dytter...? Men hvis en har veldig bratte evighetsbakker du må over, så skjønner jeg det mer...særlig siden de bare hjelper til 25km/t... Dvs, denne hjelper visst til nærmere 27km/t... https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/electric-bikes/cannondale-synapse-neo-se-review/
Noen motorer kutter brått, mens andre kutter sakte. Det vil si at de dabber av assistansen gradvis når du kommer over 25, og dette er vel egentlig å foretrekke.
Industrien og sykkelpressen hjemme og ute kjører nå stadig hardere på gravel/blandeveissykler med motor.
Med samme argumenter som motor pushes knallhardt for terrengsykling: Gøy, gøyere og gøyest. Langt, lengre og lengst. Bratt, brattere og brattest.
Å forsere en bratt bakke uten motor er tilnærmet umulig. Og du kommer deg ikke kjapt nok til hverken grus eller terreng uten motor på landeveien dit. Og her klarer Cycling Weekly til og med kunststykket å forklare at du nå også kan sykle i dårlig vær om høsten og vinteren (!) fordi du har motor!!
Uansett om man er skeptisk eller begeistret for motoriseringen, må det innrømmes at el-syklene blir stadig mer elegante både i funksjon og utseende. Sjekk flasken og logo på kjedestaget.