Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 33 av 73 1 2 31 32 33 34 35 72 73

Korona - historien gjentar seg (?)

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633132 16/10/2020 06:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13
Sitat: GeirK
Glem Covid. Få deg en vaksine mot paranoid assumptionitis.

Jeg skal ta den så fort du har tatt deg autoritetstro-klystér!

Nå tror jeg du forveksler autoritetstro med evnene til å forstå begrensningene i sin egen evne til med særlig grad av nøyaktighet å gjette å hvilke vurderinger som gjøres og hvilken informasjon som legges til grunn for disse.

[Linket bilde fra pbs.twimg.com]

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: jorn] #2633136 16/10/2020 06:33
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: jorn
Ingen komorbiditet men jobber på sykehus og er ganske lei av covdidregime.
Og jeg er oppriktig lite interessert i muligheten for å havne i en situasjon som ligner den i feks nord-italia i vår.

Nå mener ikke jeg at nedstenging er et rimelig tiltak i alle samfunn i enhver situasjon. Jeg bare mener at dersom man skal vurdere om et tiltak er bra eller dårlig må man ha klart for seg målet. Det virker det ikke som alle har.

Der er vi vel alle enige, men hvor realistisk er det at noe slikt uansett vil skje igjen?

Man snakker om Bergamo, men hva med resten av Italia? Italia kollapset ikke - en region i Italia kan man argumentere for gjorde det. Hvis man tar hele verden som utvalg har man Bergamo, New York, Madrid og et par andre steder. Det vil jeg si er rimelig begrenset.

Og hvordan var situasjonen på det tidspunktet i forhold til nå? Vi hadde fri smitte i et samfunn som ikke visste om det. Vi delte fløyter på festivaler, vi festet i kjellere på afterski, vi gikk på konserter og vi gikk på fotballkamper. Det er en lang diskusjon om hvor tidlig dette viruset allerede var i Europa, men det virker nå definitivt at det var her allerede i desember og meget mulig i november. Så med flere mnder med fri smitte og ingen tiltake var det et par spesifikke områder i Europa som kollapset.

De områdene som kollapset burde man også se nøyere på. F.eks ble syke eldre sent tilbake til sykehjem i New York. Man kunne like gjerne ha infisert disse med vilje og man kunne ikke fått en "bedre" effekt. Jeg vil si det er rimelig å anta at vi nå har lært noe siden den gang, men flere land oppfører seg som om det ikke er tilfellet.

Det er ""%2&% trist at vi har fått et nytt virus som smitter mennesker. Selvsagt. Det vil ta liv, men det er rimelig absurd at vi nå teller Covid-19 samtidig som folk flest ikke er klar over at selv i 2020 har f.eks lungebetennelse og influensa tatt flere liv i England enn Covid-19. Hvorfor teller vi ikke lungebetennelse og influensa også?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633154 16/10/2020 07:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei jeg forveksler ikke med det du tror. Jeg bare antar, ut fra hvordan jeg tolker ditt tenkesett fra utvalget av +25000 postinger du har her, at mer enn gjerne kjøper deg inn i en agenda så fort du føler det er noe konsensus på gang.

Les hva jeg skrev én gang til. Jeg nevner ikke hva du evt tror om meg i det hele tatt.

. Den samme mekanismen som får folk til å gjøre helt forferdelige ting, men som tror de gjør godt ved å ikke stille spørsmål ved agendaens utfall.

Som for eksempel hva?

Redigert av GeirK; 16/10/2020 07:14.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633192 16/10/2020 10:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det var vel strengt tatt du som begynte, så hvorfor skal ikke jeg få lov å gjøre det samme?

Ugyldig premiss. Jeg har ikke nedlagt forbud mot noe som helst.

Som hva da? 'Hva' kan være mekanismen, hvilke ting og agenda?

Beklager dårlig formulering. Hva er et eksempel på forferdelige ting folk har gjort fordi de har stolt på ekspertisens konsensus?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633198 16/10/2020 11:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi begynner med eugenikk. Hvilken ekspertkonsensus var det som dannet grunnlag for denne?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2633200 16/10/2020 11:17
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Havre
Og jeg er oppriktig lite interessert i muligheten for å havne i en situasjon som ligner den i feks nord-italia i vår.

Nå mener ikke jeg at nedstenging er et rimelig tiltak i alle samfunn i enhver situasjon. Jeg bare mener at dersom man skal vurdere om et tiltak er bra eller dårlig må man ha klart for seg målet. Det virker det ikke som alle har.

Det er ""%2&% trist at vi har fått et nytt virus som smitter mennesker. Selvsagt. Det vil ta liv, men det er rimelig absurd at vi nå teller Covid-19 samtidig som folk flest ikke er klar over at selv i 2020 har f.eks lungebetennelse og influensa tatt flere liv i England enn Covid-19. Hvorfor teller vi ikke lungebetennelse og influensa også?

Fordi systemene våre er rigget for å ta unna lungebetennelse og influensa, men ingen har vært villig til å betale for ekstra pandemiberedskap.
Nå har vi jo masse smittefrakker og greier men sykehusbyggene er fortsatt like uegnet til smittepasienter som før og det er fortsatt bare et gitt antall sykepleiere og leger som er kompetente til å håndtere ARDS pasienter.

Dermed er det uinteressant hvor mange som dør av det samme som før. Det som er interresant er hvor mange flere enn vanlig som trenger avansert sykehusbehandling

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633202 16/10/2020 11:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Som har fått holde på fordi folk roper "konsensus" for å stilne de som stiller rasjonelle spørsmål. Du er en sånn hylebøtte.

Det er helt greit å stille spørsmål, men det du driver med er "JAQ-ing off". Du stiller spørsmål der forutinntattheten ligger bakt inn i falske premisser.

Og noen ganger gidder du ikke en gang forkle den kunnskapsløse paranoian din som spørsmål, men setter hundefløyta til munnen og blåser litt.

"Det er er politisk farlig å ha fakta som går mot politikken man ønsker."

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: jorn] #2633206 16/10/2020 11:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Fordi systemene våre er rigget for å ta unna lungebetennelse og influensa, men ingen har vært villig til å betale for ekstra pandemiberedskap.
Nå har vi jo masse smittefrakker og greier men sykehusbyggene er fortsatt like uegnet til smittepasienter som før og det er fortsatt bare et gitt antall sykepleiere og leger som er kompetente til å håndtere ARDS pasienter.

Dermed er det uinteressant hvor mange som dør av det samme som før. Det som er interresant er hvor mange flere enn vanlig som trenger avansert sykehusbehandling

Begynner det å sige inn nå, Havre - eller må du ha en 10-12 runder til på dette?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: jorn] #2633208 16/10/2020 11:37
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Kan jo ikke helt si at systemene fungerer spesielt godt - ettersom flere dør av lungebetennelse og influensa enn Covid-19. Kanskje vi burde bruke pengene på å gjøre de systemene bedre isteden da?

Dermed er det veldig interessant hvor mange som dør av det samme som før.

Og det der blir uansett ekstremt teoretisk og uviktig når så godt som alle sykehus i hele verden fint taklet Covid-19. Skal vi si 99.99% av alle sykehus?

"Flatten the curve" er helt logisk det - i februar/mars, men når vi a) ikke hadde problemer med kapasitet til tross for fri smitte og b) implisitt ikke har klart å bygd opp bedre kapasitet på over ett halvt år - så skal man da bare godta at fordi vi har 28 stk på sykehus må man ha restriksjoner i tilfellet man kanskje kan få en økning? Hva om en buss kolliderer på motorveien og 50 passasjerer må på sykehus? Høres ut som vi ikke kan tillate oss den slags type risiko.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633212 16/10/2020 11:48
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Det er helt greit å stille spørsmål, men det du driver med er "JAQ-ing off". Du stiller spørsmål der forutinntattheten ligger bakt inn i falske premisser.

Neinei, det er bare du som forsøker å få bort anerkjennelsen at måten du forholder deg til konsensus hadde gjort deg til en flittig ansatt i konsentrasjonsleirene.

Stolte familietradisjoner - som det også kalles.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2633213 16/10/2020 11:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

så skal man da bare godta at fordi vi har 28 stk på sykehus må man ha restriksjoner i tilfellet man kanskje kan få en økning? Hva om en buss kolliderer på motorveien og 50 passasjerer må på sykehus? Høres ut som vi ikke kan tillate oss den slags type risiko.

Analogien din snubler og går på tryne. Bussen som kolliderer på motorveien er ikke et tegn på at vi er inne i en aksellerende trend med busskollisjoner. Hadde den vært det, hadde vi måttet stenge motorveien.

Den manglende viljen eller evnen til å skjønne dette er fryktelig slitsom å forholde seg til.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2633219 16/10/2020 12:11
jorn Offline
Avhengig
Avhengig

Kan jo ikke helt si at systemene fungerer spesielt godt - ettersom flere dør av lungebetennelse og influensa enn Covid-19. Kanskje vi burde bruke pengene på å gjøre de systemene bedre isteden da?

Dermed er det veldig interessant hvor mange som dør av det samme som før.

Og det der blir uansett ekstremt teoretisk og uviktig når så godt som alle sykehus i hele verden fint taklet Covid-19. Skal vi si 99.99% av alle sykehus?

"Flatten the curve" er helt logisk det - i februar/mars, men når vi a) ikke hadde problemer med kapasitet til tross for fri smitte og b) implisitt ikke har klart å bygd opp bedre kapasitet på over ett halvt år - så skal man da bare godta at fordi vi har 28 stk på sykehus må man ha restriksjoner i tilfellet man kanskje kan få en økning? Hva om en buss kolliderer på motorveien og 50 passasjerer må på sykehus? Høres ut som vi ikke kan tillate oss den slags type risiko.

Noe må folk dø av. Og her i Norge har vi da ikke hatt fri smitte særlig lenge. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde bygd opp bedre kapasitet, og til en viss grad har man jo gjort det, men det virker som det er begrenset betalingsvilje. Men samtidig ønsker man jo at sykehusene skal ta unna alle de som måtte vente i vår og det legger jo beslag på en del personalressurser.

Og dersom du tror at 50 hardt skadde pasienter kan få optimal hjelp samtidig så tar du feil. Blandt annet derfor har vi inrettet oss sånn at vi ikke har særlig hyppige store bussulykker i dette landet

Redigert av jorn; 16/10/2020 12:19.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: jorn] #2633222 16/10/2020 12:26
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Nettopp det jeg ikke tror. Og jeg forventer det ikke heller.

Høres det egentlig ut som vi er ganske enige.

Redigert av Havre; 16/10/2020 12:26.
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633224 16/10/2020 12:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Var du uenig i forklaringen min på hvorfor analogien hans feilet, eller kritiserer du meg bare av gammel vane nå?

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633249 16/10/2020 17:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi er der, ja. Du er ikke uenig i meg, men du etterlyser mer fantasi i argumentasjonen min.

[Linket bilde fra desertpeace.files.wordpress.com]

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633537 19/10/2020 11:39
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Jo, jeg er uenig, men etterlyser ikke mer fantasi. Det blir å kreve for mye. Etterlyser egentlig bare mer velvilje til å godta at analogiers imperfekthet ikke betyr at de ikke er gode virkemidler for å diskutere et emne.

Hvordan skiller man en ikke perfekt analogi fra en stråmann?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633547 19/10/2020 12:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Etterlyser egentlig bare mer velvilje til å godta at analogiers imperfekthet ikke betyr at de ikke er gode virkemidler for å diskutere et emne.

Dårlige analogier er likefullt dårlige analogier. Denne bommet på hovedpoenget.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633553 19/10/2020 12:50
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Etter 28 988 innlegg så var det der det beste du kunne komme med pedal? Apropos å bomme fullstendig....

Hva gjelder Covid-19 interessant å se at de positive testene florerer, men ingen stenger fullstendig ned. Hvorfor?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2633568 19/10/2020 14:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
men ingen stenger fullstendig ned

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/X8g0yx/stenger-ned-hele-wales

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633571 19/10/2020 14:12
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Får legge til nesten.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2633573 19/10/2020 14:21
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hva gjelder Covid-19 interessant å se at de positive testene florerer, men ingen stenger fullstendig ned. Hvorfor?

Myndighetene prøver å balansere mellom full nedstengning og fullt frislipp vel... Har du noen andre idéer?

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2633575 19/10/2020 14:31
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Appelsin

Myndighetene prøver å balansere mellom full nedstengning og fullt frislipp vel... Har du noen andre idéer?

Egne ideer er for tapere.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2633629 19/10/2020 19:50
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Egne ideer er for tapere.

Ja, slikt lærer man jo i Kina clown

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Appelsin] #2633633 19/10/2020 20:08
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ja. Man kan ikke beskylde meg for å ikke tilegne meg ny kunnskap.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633709 20/10/2020 10:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Analogier gir mer mening i debatt i sin tiltenkte form, i

Og noen ganger understreker de avsenders manglende forståelse av problemstillingen - som her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633711 20/10/2020 10:45
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Appelsin

Jeg har hvert fall en ide: Tenke bedre om hvordan man kommuniserer om tiltakene, tenke mer på hvordan man skal lære av et spesifikt tiltak, være åpne på hva som funker og ikke. Reduser panneklaskende inkonsistenser. Innrøm feilgrep. Del data og informasjon.

Men folk som meg er jo for dumme til å forstå - hva skal man da gjøre?

https://www.forbes.com/sites/willia...ls-are-designed-to-succeed/#1e4c75375247

Blir bra når vaksinene kommer ICON_LAUGH

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2633714 20/10/2020 10:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg tror ikke du er for dum til å forstå. Problemet ditt ligger nok hovedsaklig i at du ignorerer alle argumenter som tvinger deg til å revurdere oppfatningene ding.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: GeirK] #2633717 20/10/2020 11:02
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Jeg tror ikke du er for dum til å forstå. Problemet ditt ligger nok hovedsaklig i at du ignorerer alle argumenter som tvinger deg til å revurdere oppfatningene ding.

Det er vel ganske dumt å gjøre?

Jeg har vel lært av de beste her inne. Skal sies at du modifiserer deg litt når du blir tatt i løgn. Du innrømmer ikke løgnen, men du påpeker da at du hadde glemt hva du tidligere hadde skrevet. Hadde jeg bare hatt den samme ydmykheten i diskusjonene her inne.

Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: Havre] #2633721 20/10/2020 11:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har vel lært av de beste her inne. Skal sies at du modifiserer deg litt når du blir tatt i løgn. Du innrømmer ikke løgnen, men du påpeker da at du hadde glemt hva du tidligere hadde skrevet.

En løgn er å fortelle noe som er usant med vilje. Dersom en forteller noe som er usant i god tro, lyver man ikke. Da snakker man bare usant.

- Robert Green Ingersoll
Re: Korona - historien gjentar seg (?) [Re: ] #2633735 20/10/2020 12:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hmm. Der tok jeg delvis feil, gitt. En løgn er alle typer usannhet, mens det å lyve krever at handlingen er bevisst. Ergo kan man godt fortelle en løgn uten å lyve ...

Min kilde var Wikipedia, men støtter meg gjerne på NAO her.

- Robert Green Ingersoll
Side 33 av 73 1 2 31 32 33 34 35 72 73

Moderator  support