Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

El stisykkel - hva bør man gå for?

El stisykkel - hva bør man gå for? #2628159 11/09/2020 12:47
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vurderer å kjøpe en el stisykkel. For min del blir det mest stisykling på hytta på Skeikampen. Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei av alle turer starter med 4-500 høydemeter. Hadde vær digg med litt hjelp opp disse høydemeterne. Er tross alt flere og femti år blitt. ;-)

Jeg er svært uviten om temaet. Så her trenger jeg tips fra folk med erfaring. Hvilken motorsystem skal man velge? Hvor grov sykkel skal man gå for ved variert stisykling? Like greit å gå for 2021 modell? Osv....

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2628234 12/09/2020 07:27
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hei hvis du ikke får noe mer respons her prøv eMTB gruppa på face.
Du har også en norsk side med litt info https://emtb.no/

Jeg er ny av året på el så skal være forsiktig med å mene så mye.

Mange velger nok motor sånn grovt etter batterikapasitet, Shimano f.eks er fint men kommer dårlig ut der men blir bedre for 2021.

Generelt sier de vel at du kan tåle litt mer vandring på el enn analog. Det jeg har kjørt på Skeikampen tåler fint 160mm hvis du kjører på litt nedover å ikke bare "flyter rundt"...

Generelt kan du også skru ned utstyrshysteriet fordi du gir mye mer "faen" i detaljene. Gode dekk og hjul da det får hjuling.

De fleste sykkelmerkene har gode sykler og elsykler i dag. I tillegg har du jo noen rene el som f.eks Haibike er noe jeg ville sett på hvis jeg sku sett utenfor de tradisjonelle merkene.

Selv endte jeg på en grei budsjettløsning fra Merida, eonesixty 800SE for å komme over på el. Helt supert til prisen.

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2628243 12/09/2020 09:28
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Jeg har erfaring fra sykkel med ordinær, ganske kraftig 250 w motor og 500 wh batteri.
Noen skal ha sykkel for å kjøre fortere, men du ønsker en som tar bort litt av belastningen ved å komme opp til terrenget.
Hvis du skal kjøre fort og bruke motor på full effekt, er en av de kraftige syklene sikkert bra.
Jeg ville helt klart gått for en av de nye lette som Specialized Evo sl.
I praksis trenger man ikke mye hjelp i terrenget, kjører mest på eco som jeg gir mest harmonisk kjørestil. Å rase opp steinet crux på turbo, kan gi litt kick, men man må betale med pedal slag i stein, ekstrem slitasje på sykkel og egentlig ikke så mye mestringsfølelse.
En lett sykkel er mer lik en vanlig sykkel. Det er kortere kjedestag som gir en lettere manøvrerbar sykkel. Det er lettere å bære en lett sykkel på stier hvor man må trille og løfte for å komme frem. Passer bra til "back country".

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2628406 14/09/2020 08:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: erling
Vurderer å kjøpe en el stisykkel. For min del blir det mest stisykling på hytta på Skeikampen. Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei av alle turer starter med 4-500 høydemeter. Hadde vær digg med litt hjelp opp disse høydemeterne. Er tross alt flere og femti år blitt. ;-)

Jeg er svært uviten om temaet. Så her trenger jeg tips fra folk med erfaring. Hvilken motorsystem skal man velge? Hvor grov sykkel skal man gå for ved variert stisykling? Like greit å gå for 2021 modell? Osv....

Jeg antar du har lest testene her:
https://www.terrengsykkel.no/elsykkel

Liten vits å spare på vandringen etter min mening. 2021-modell kan være lurt hvis det er Shimano-motor du vil ha. Bosch og Specialized har samme motor i 2021 som i 2020.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2628423 14/09/2020 10:25
tron Offline
Besatt
Besatt
Start med motoren. 4. generasjon Bosch CX er nok et ganske sikkert valg, men så ser det jo ut som om nylanserte Shimano EP8 kan ta opp konkurransen for 2021. Yamaha og Brose har jeg ikke helt oversikt over. Bosch har jo etter hvert ganske bra service-apparat, og service-kits man kan kjøpe og installere når motoren er ute av garanti. Shimano-skeptikere sier at Shimano-motorene er bruk-og-kast når det kommer til service, men jeg har aldri forsket på dette selv.

Det kan være lurt å prøve de forskjellige motorene for å se hva som faller i smak - resten er bare en sykkel.

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2628445 14/09/2020 11:55
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Angående motorer, se her for sammenligning og tester: https://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor-review/

Karbonbasert livsform.
Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2628545 15/09/2020 05:10
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
hvis du bare trenger hjelp opp første bakken så går du for en sykkel med liten batteripakke, svak motor og lav vekt.
LaPierre har ett par fikse løsninger.
https://www.deler.no/lapierre/lpd040/lapierre-ezesty-am-90-275-ultimate-2020

jeg er like gammel som deg og ser ikke behovet for hjelpemotor ennå,
tren mer ICON_SMILE

Redigert av Brabus; 15/09/2020 05:40.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2628674 15/09/2020 17:54
T
trond67 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Etter en sessong på emtb så har jeg følgende råd:

Stort batteri. Det er såpass artig at tiden går fort

Nok demping og gode dempekomonenter. Tenker minimum 150 mm. Siden man jo har hjelp så plages man ikke av ekstra vekt eller at sykkelen blir tung å sykle til og fra stiene. Går også generelt litt fortere så gode komponenter kommer godt med.

Gode hjul av samme grunn som over.

Jeg har ikke hatt behov for service på min men min samboer har hatt sin med brose motor på 3 servicer med div feil så nærhet til forhandler kan være noe å tenke på.

Selv har jeg siste versjon av bosh performance og denne fungerer utmerket men tror ikke forskjellene er særlig store mellom de store så jeg hadde heller gått for det beste tilbudet uavhengig av motortype.

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2628741 16/09/2020 07:33
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Hva tenker du om de nye "light" syklene? Og hva var din "vanlige" stisykling-erfaring før du gikk over til el?

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2629015 18/09/2020 06:36
tron Offline
Besatt
Besatt
Om de derre light-elsyklene, tenker jeg at det ikke spiller noen rolle om sykkelen veier 17-18-19 eller 21-22-3 kg. Det er uansett langt unna en stisykkel på 13-14. Derfor ville jeg hatt mest mulig motor og batteri på en elsykkel.

Jeg opplever Bosch som veldig driftsikkert. Har en Performance CX fra 2017 med godt over 10.000 km på telleren. Drivverket er byttet på den noen ganger, men motordekselet har aldri vært av. Ingen slark eller ulyder, ingen feil på elektronikk.

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2629200 19/09/2020 09:07
F
F33d3r Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
F
Jeg liker "light"/lowpower sykkelen min (Specialized Levo SL) da den føles mye mer som en vanlig stisykkel enne en fullpower. Testet den back to back på samme sti mot vanlig Levo og føllelsen var ganske annerledes selv om det kun var noen få kilo som skilte. Fullpower er mer "monstertruck" da den lave tyngden, dempinga, lengden og grove dekk gjør at de holder linja veldig stabilt og eter opp alt, mens lowpower er mer smidig og krever mer aktiv sykling. Fullpower i turbo er personlig shuttle opp skogsveier og en lowpower kan ikke holde følge, mens opp stier der grep og å holde framhjulet i kontakt med underlaget er utfordringa har ikke den ekstra krafta mye å si. Da har lowpoweren istedet fort en fordel da den er mer smidig og lettere å bære ved behov (dog walk assist kan være kjekt på fullpower).

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: erling] #2629202 19/09/2020 10:15
T
trond67 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Nå har ikke jeg testet de halv lette elsyklene men jeg sykler ivertfall i stor grad som jeg ville gjort uten el assistanse. Det er jo sånn jeg lærte å sykle sti.
Med litt stil og finesse altså :-) ;-)

Re: El stisykkel - hva bør man gå for? [Re: tron] #2629208 19/09/2020 11:18
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: tron

Jeg opplever Bosch som veldig driftsikkert. Har en Performance CX fra 2017 med godt over 10.000 km på telleren. Drivverket er byttet på den noen ganger, men motordekselet har aldri vært av. Ingen slark eller ulyder, ingen feil på elektronikk.

Da har du vært mer heldig enn meg. Min CX gen.2 måtte byttes etter 3000km på grus. Høyre kranklager jamret som en katte. Muligens har din 2017-modell denne installert:
https://www.sykkelkomponenter.no/pr...9ukayZ1dbYEtQPXQHTWtLTQ4AFRoCiFUQAvD_BwE
Men den har ikke denne:
https://www.sykkelkomponenter.no/pr...wkLq5ouDc9m524H7fOCfXUuGKNBoCusMQAvD_BwE
Begge varianter må byttes med jevne mellomrom. Heldigvis forstod Bosch, etter hvert, at konstruksjonen på CX gen.2 ikke var optimal og kom med gen.4. med stort drev og uten giruveksling.

Moderator  support