Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trådløs endevender - alternativ?

Trådløs endevender - alternativ? #2628418 14/09/2020 10:02
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Har en hovedgang(med garderobe, trapp o.l) og liten mellomgang(med dører til soverom), og kunne tenkt meg å smarte opp lysstyring pittelitt, slik at jeg har to endevender-dimmere som styrer lys i begge rom.
Mellomgang har to spotter i tak, i dag styrt av en sg-leddim. Hovedgang har 4 spotter og er styrt av en elko dimmer(315gle) De har separat forsyning, bryterne står i hvert sitt rom, ikke mulig å koble sammen spottene uten å rive taket. Alle spottene er SG junistar isosafe.
Jeg ønsker en type endevender løsning med dimmer på dette, men de fleste jeg finner er med tradisjonell dimmer i ene enden, og med en trådløs bryter i andre enden.

Jeg trenger to «tradisjonelle» dimmere som snakker sammen, 1-pol, lyseffekt i mellomgang er ca 12-14w, i hovedgang ca 24-28w.
Jeg ønsker også helst at dimmerne snakker sammen uten behov for en sentral, men gjerne at man kan koble opp en sentral for mobilstyring o.l. i ettertid.

Fins det jeg leter etter?

Re: Trådløs endevender - alternativ? [Re: oyvinsr] #2628461 14/09/2020 12:58
Natier Offline
Veteran
Veteran
Hva med en smartere løsning. Phlips HUE feks med to trådløse brytere/dimmere?

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Trådløs endevender - alternativ? [Re: oyvinsr] #2628890 17/09/2020 06:40
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det skal kunne løses med f.eks. Fibaro Dimmer2, men du må ha en sentral for å sette opp koblingen mellom de. Men jeg tror ikke du trenger sentralen etter det. Du får trykk og hold dimming, ikke et hjul man vrir på.

Det er mulig Heatit Z-dim kan konfigureres på tilsvarende måte.

https://www.hjemmeautomasjon.no/ kan være stedet å få et bedre svar.

Moderator  support