Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 128 av 152 1 2 126 127 128 129 130 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2630905 01/10/2020 08:25
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Prøvekjørte akkurat en Model 3 dual med 450 gamp. Kan skrive under på kommentaren over, det er kortvarig glede med fullt pådrag før lappen er/kan bli historie. Men for en morsom bil. Positivt overrasket over kvalitetsfølelse, støynivå og brukergrensesnitt.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2630906 01/10/2020 08:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
To SW-versjoner, samt et par spilloppdateringer og kartdataoppdateringer drepte mobilkvota mi ICON_SMILE

Litt teit at Tesla inkluderer et års forbruk av Netflix, Youtube, kartdata etc, men ikke nedlasting av softwaren du trenger til bilen. Spørs om jeg må se på måter å få dekning fra Wifien inne i leiligheten til å nå uteområdet her. Får se om jeg får tak i et billig AIMesh-kompatibelt aksesspunkt eller noe extendergreier.

Gylden anledning til å lære seg og hackesniffe andres wifi etter passord, tenker jeg :-D
Alternativt har du altfor liten "mobilkvote"...!

Redigert av RazeFaze; 01/10/2020 08:28.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2630910 01/10/2020 08:48
Dan Offline
More than words
More than words
Litt teit at Tesla inkluderer et års forbruk av Netflix, Youtube, kartdata etc, men ikke nedlasting av softwaren du trenger til bilen.

Det må være lov å håpe at dette er historie når Starlink blir mer utbygget. Da tipper jeg at Tesla kan pushe programvare til bilen "gratis" uansett hvor den befinner seg.

Spørs om jeg må se på måter å få dekning fra Wifien inne i leiligheten til å nå uteområdet her. Får se om jeg får tak i et billig AIMesh-kompatibelt aksesspunkt eller noe extendergreier.

Jeg bruker extender hjemme, men det er likevel dårlig kontakt (vesentlig bedre hvis jeg parkerer med venstre side mot huset). Extenderen sitter rett innenfor døren, fem meter unna bilen, likevel får jeg bare to streker selv om jeg parkerer riktig vei. Men vi har ikke parkering utenfor huset og jeg liker ikke å blokkere gangveien her annet enn i forbindelse med vask og bagasjelasting, så vanligvis drar jeg innom Tesla SC på Rud for å parasitere på deres verksteds-wifi som bilen kobler seg opp på automatisk uten passord.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2630918 01/10/2020 09:25
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Jeg bruker extender hjemme, men det er likevel dårlig kontakt (vesentlig bedre hvis jeg parkerer med venstre side mot huset). Extenderen sitter rett innenfor døren, fem meter unna bilen, likevel får jeg bare to streker selv om jeg parkerer riktig vei. Men vi har ikke parkering utenfor huset og jeg liker ikke å blokkere gangveien her annet enn i forbindelse med vask og bagasjelasting, så vanligvis drar jeg innom Tesla SC på Rud for å parasitere på deres verksteds-wifi som bilen kobler seg opp på automatisk uten passord.

Oh, det kan kanskje være en ide ja.

Jeg har 4GB inkludert i måneden på mobilen, men det gikk fort. Jeg trodde kanskje selve firmwaregreiene til bilen ikke var så enorme datamengder og at det var all flashingen av ymse elektronikk og ulike system som tok tida, men kartoppdateringen er nok gjerne endel i ren nedlasting.

Redigert av perbl; 01/10/2020 09:26.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: o-five] #2630977 01/10/2020 12:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: o-five
Hvor mye batteri spiser sentry mode på bilen din?
Min ligger på 30km/døgn. Ser andre også har opplevd lignende, mens to kollegaer ikke er i nærheten av dette.
Bilen står da gateparkert på Hasle og derfor en del trafikk rundt bilen.
Uten sentry ligger den på 10km/døgn. Er ikke dette også mer enn normalt? Leste et snitt på 1,5-4,5 km.

Jeg er ingeniør, så jeg har konsekvent visning av SoC i prosent. Min S75D taper 7,5% per døgn med sentry mode på. Med sentry mode av er tapet 0,75%/døgn.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2630978 01/10/2020 12:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Oh, det kan kanskje være en ide ja.

Jeg har 4GB inkludert i måneden på mobilen, men det gikk fort. Jeg trodde kanskje selve firmwaregreiene til bilen ikke var så enorme datamengder og at det var all flashingen av ymse elektronikk og ulike system som tok tida, men kartoppdateringen er nok gjerne endel i ren nedlasting.

Kan du kjøre tett inntil kontoret og koble deg på gjestenettverket?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2630991 01/10/2020 12:54
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I trondheim har de kanskje wifi åpent på verksted eller salgskontor på Lade?
Så kan man shoppe på Boardshop, og laste programvare samtidig...?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2631013 01/10/2020 16:07
Dan Offline
More than words
More than words
Etter ett og et halvt år så har jeg endelig fått Homelink til å funke! Utrolig kult! Saken er at til vår fellesgarasje så finnes det noen forskjellige generasjoner med fjernkontroller og vi har den eldste. Jeg testet mange ganger før jeg ga opp programmeringen, da bilen aldri reagerte på signalet fra fjernkontrollen. Så fikk jeg låne naboens fjernkontroll, som var et hakk nyere. Funket fortsatt ikke og jeg ga opp hele greia og konstaterte at garasjeporten er for gammel for bilen.

Men så ble jeg gjort oppmerksom på at porten faktisk har to forskjellige mottakere og vår gamle fjernkontroll og naboens litt nyere går begge mot den gamle mottakeren. Det var altså om å gjøre å finne noen som hadde en enda nyere fjernkontroll, som gikk mot den nye mottakeren. Fikk kontakt med en annen Tesla-eier i garasjen som hadde fått det til å funke og i helgen var han tilfeldigvis på vei inn da jeg var på vei ut.

Så jeg startet programmeringen mens han klikket på fjernkontrollen og pekte den mot fronten av bilen. Null respons. Jaja, da funket det ikke likevel tenkte jeg, klar for å gi opp. Men så husket jeg et triks jeg hadde lest om: Åpne frunken og pek fjernkontrollen ned i låshullet. Umiddelbar respons! Så nå har jeg en garasjeåpner til en halv million og porten åpner seg automatisk når jeg ruller frem mot den. Juhu! Fremtiden har kommet til Bærum! ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2631040 01/10/2020 18:16
o-five Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK
Min ligger på 30km/døgn. Ser andre også har opplevd lignende, mens to kollegaer ikke er i nærheten av dette.
Uten sentry ligger den på 10km/døgn. Er ikke dette også mer enn normalt? Leste et snitt på 1,5-4,5 km.

Jeg er ingeniør, så jeg har konsekvent visning av SoC i prosent. Min S75D taper 7,5% per døgn med sentry mode på. Med sentry mode av er tapet 0,75%/døgn.

Vi har samme bil og hvis vi legger 49 mil rekkevidde til grunn, blir vel det 3,67 mil med sentry og og 3,67 km uten. Da ligger du innenfor normalen virker det som. Mitt problem er at den bruker over dobbelt så mye som din uten bruk av sentry (som jeg fra nå av ikke kommer til å bruke). Håper de kan få sett på dette på Tesla. Apropos; anbefaling av servicesenter i Oslo?

Surfin' the turf
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2631047 01/10/2020 18:39
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Så nå har jeg en garasjeåpner til en halv million ICON_SMILE

Det må være det råeste beviset på at man er rik og bor i Bærum. Til sammenlikning kjøpte jeg akkurat én til 29,- (ink frakt selvsagt) på Ebay. Det er forskjell på folk.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2631101 01/10/2020 21:23
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg stakk innom Elkjøp en tur og fikk prismatch på den rimeligste AIMesh-kompatible ruteren til Asus, og satte den opp som AIMesh-node for Asusboksen jeg har i stua. Da jeg satte den på ei bøtte i vinduskarmen på soverommet tok jeg inn 2.4GHz-nett greit i bilen, så satser på å få inn den siste oppdateringen i løpet av morradagen, rakk det ikke i dag, og har ikke fast parkering rett utenfor blokka jeg bor.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2631102 01/10/2020 21:25
perbl Offline
More than words
More than words
Men så husket jeg et triks jeg hadde lest om: Åpne frunken og pek fjernkontrollen ned i låshullet. Umiddelbar respons! Så nå har jeg en garasjeåpner til en halv million og porten åpner seg automatisk når jeg ruller frem mot den. Juhu! Fremtiden har kommet til Bærum! ICON_SMILE

Apropos triks, noen andre som har brukt plex-trikset for å logge seg på Youtube? Google gir melding om at browseren i bilen ikke er støtta pga sikkerhet, mens hvis man bruker Google til å autentisere seg mot plex.tv, selv uten konto, er man plutselig ok innlogget på Youtube-appen i bilen.

Testet med en applikasjon jeg har skrevet sjøl som bruker Googles autentisering, men der funka det ikke.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2631132 02/10/2020 07:26
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hva mener du er fordelen med å ha SoC-visning i prosent?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2631139 02/10/2020 07:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: erling

Antall kilometer rekkevidde varierer så mye med vær, føre og type vei at estimatet stort sett er feil uansett.

Det blir som man skulle erstatte tankmåleren i en fossilbil med en rekkeviddemåler

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2631143 02/10/2020 07:59
Dan Offline
More than words
More than words
Det blir som man skulle erstatte tankmåleren i en fossilbil med en rekkeviddemåler

Ehhh... Du mener en slik funksjon som de fleste biler har hatt de siste tjue årene og som for de fleste er en mye mer relevant informasjon enn å se at "tankmåleren står et sted mellom kvartfull og rødt".

På Model 3 LR er det veldig enkelt fordi 100% er ca 500 km, så matematikken er fryktelig enkel å håndtere hvis man trenger å vite prosenten men har km-visning aktivert. Selv liker jeg å slippe å tenke noe særlig på dette. Hvis måleren sier at jeg har 200 km igjen så vet jeg at da har jeg ca 200 km igjen. Skal jeg opp på fjellet så har jeg litt mindre og skal jeg ned fra fjellet så har jeg litt mer.

Så for min del ville prosentvisning bli en unødvendig omvei til den informasjonen jeg trenger, nemlig hvor langt jeg kommer uten å lade. Men jeg ville aldri ha prøvd å argumentere for at km-visning er det eneste riktige og at de som velger prosentvisning bare "ikke har skjønt det". Km eller prosent er like mye smak og behag som Midnight Silver Grey eller en stygg farge.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2631146 02/10/2020 08:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så for min del ville prosentvisning bli en unødvendig omvei til den informasjonen jeg trenger, nemlig hvor langt jeg kommer uten å lade.

Men den viser ikke hvor langt du kommer uten å lade. Tallet er det samme enten det er snøstorm, høljeregn eller 20 grader og vindstille, motbakke eller unnabakke. Hvis skiboksen er på og det snør tett med mye motvind, kan jeg dra 350 Wh/km mot 175 i finvær på samme vei. "Rekkevidden" viser det samme uansett.

Plugger du inn destinasjonen i navigasjonen får du et mye bedre bilde siden den da tar hensyn til topografien - og når du har kjørt litt, tilpasser ankomstestimatet seg til faktisk forbruk. Dessuten vises alltid ankomstestimatet i prosent SoC og da funker det bedre for meg å også ha øyeblikksvisningen i prosent.

Men jeg ville aldri ha prøvd å argumentere for at km-visning er det eneste riktige og at de som velger prosentvisning bare "ikke har skjønt det".

Ikke jeg heller ;-) Men det funker best for min måte å tenke på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2631148 02/10/2020 08:16
Dan Offline
More than words
More than words
Men den viser ikke hvor langt du kommer uten å lade.

Nei, men "200 km" er nærmere det faktiske svaret enn det "40%" er, siden det jeg ville ha gjort med 40% var å oversette det til 200 km og så korrigert for forholdene.

Ikke jeg heller ;-) Men det funker best for min måte å tenke på.

Jepp, det er ikke tvil om at hvis det bare fantes prosentvisning så ville jeg ha klart å venne meg til et intuitivt forhold til det, slik du sikkert har.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2631149 02/10/2020 08:18
ventle Online
Besatt
Besatt
Ulempen med å ha visning i % er at degradering av batteriet blir maskert bort. Det som vises som 100% er 100% av den aktuelle kapasiteten batteriet har der å da, ikke det det hadde da det var nytt. Da et betydelig antall S85'er fikk fjernet 10% av batterikapasiteten etter en softwareoppdatering i fjor sommer, var det bare de som hadde visning i kilometer som umiddelbart merket at fulladet batteri nå viste 10% færre kilometer enn før. De som har visning i % så fortsatt at fullt batteri var 100%.

Når du har på visning i kilometer er tallet som vises den aktuelle, tilgjengelige energien i batteriet delt på en fast forbrukskonstant. I så måte blir kilometervisning analogt til en visning av hvor mange liter drivstoff man har på tanken i en fossilbil (om enn i en litt obskur måleenhet), mens prosentvisning viser hvor stor andel av tanken som er full, med den artige vrien at du ikke vet nøyaktig hvor mange liter det er plass til på tanken.

(for ordens skyld, jeg har på prosentvisning selv. Men hvis jeg en sjelden gang må lade batteriet helt fullt slår jeg over på kilometervisning bare for å se hva bilen anslår som full kapasitet. Sist jeg sjekket hadde batteriet tapt 2 km rekkevidde på 30.000 kilometer)

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2631153 02/10/2020 08:24
perbl Offline
More than words
More than words
Apropos prosenter og sånt, er jeg den eneste som irriterer meg litt for mye over at man ikke både kan ha en variant av forbruksgrafen og kartet oppe samtidig? (Med forbehold om at jeg ikke har misforstått noe).

Husker bare vi hadde en litt entusiastisk tur med en 85D der vi satt og fulgte med på grafen samtidig som vi kjørte, og jeg liker å se kart samtidig med jeg kjører ICON_SMILE

Redigert av perbl; 02/10/2020 08:26.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2631157 02/10/2020 08:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ventle

(for ordens skyld, jeg har på prosentvisning selv. Men hvis jeg en sjelden gang må lade batteriet helt fullt slår jeg over på kilometervisning bare for å se hva bilen anslår som full kapasitet. Sist jeg sjekket hadde batteriet tapt 2 km rekkevidde på 30.000 kilometer)

Det gjør jeg også. Min TMS hadde gått fra 380 til 365 km på 45000 kilometer - dvs 4% tap.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2631158 02/10/2020 08:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ventle
mens prosentvisning viser hvor stor andel av tanken som er full, med den artige vrien at du ikke vet nøyaktig hvor mange liter det er plass til på tanken.

God analogi!

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2631165 02/10/2020 08:48
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Antall kilometer rekkevidde varierer så mye med vær, føre og type vei at estimatet stort sett er feil uansett.

Jeg har prøvd med prosent, men blir bare sittende og regne om til kilometer. Funker altså ikke for meg. Funker veldig fint med km-anvisning da jeg kjenner bilen så godt at jeg vet hvor mye den bruker under alle forhold. Ser jo også på forbruket jevnlig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2631169 02/10/2020 08:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Funker veldig fint med km-anvisning da jeg kjenner bilen så godt at jeg vet hvor mye den bruker under alle forhold.

Hvis bilen viser 253 kilometer rekkevidde, hvor langt kommer du da hvis du kjører E6 fra Fredrikstad mot Brumunddal etter fartsgrensen med kraftig regnvær og 10m/s motvind.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2631187 02/10/2020 09:35
perbl Offline
More than words
More than words

Funker veldig fint med km-anvisning da jeg kjenner bilen så godt at jeg vet hvor mye den bruker under alle forhold.

Hvis bilen viser 253 kilometer rekkevidde, hvor langt kommer du da hvis du kjører E6 fra Fredrikstad mot Brumunddal etter fartsgrensen med kraftig regnvær og 10m/s motvind.

Har du noen intuitiv formening om dette ved å se på prosentsatsen utover å se at den krymper raskt mot null og så gjøre et overslag i hodet basert på hvor langt du vet du har kjørt?

Jeg synes nå det som er nyttig er å se på forbruksgrafen og få et inntrykk om man har overforbrukt eller underforbrukt ift det opprinnelige estimatet på trip-dataene. Er for trøtt til å regne manuelt ICON_SMILE

Redigert av perbl; 02/10/2020 09:35.

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: perbl] #2631191 02/10/2020 09:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har du noen intuitiv formening om dette ved å se på prosentsatsen utover å se at den krymper raskt mot null og så gjøre et overslag i hodet basert på hvor langt du vet du har kjørt?

Overhode ikke, men jeg har, i motsetning til erling hevdet at jeg vet hvor mye bilen bruker i en hver kombinasjon av vegdekke, topografi, nedbør, vind, last, dekk, hastighet og temperatur.

Jeg brukte også forbruksgrafen tidligere, men nå nøyer jeg meg stort sett med å bare følge med på ankomstestimatet. Kryper det ned mot fem, finner jeg et sted å putte på litt strøm - hvis ikke kjører jeg.

Redigert av GeirK; 02/10/2020 09:42.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2631216 02/10/2020 11:19
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke SÅ ofte man trenger stresse med å se på gjenværende rekkevidde da.

I det daglige er det 80% oppladet på morgenen hver dag, og det er rekkevidde nok til å ikke stresse så mye med rekkevidde :-D
På langkjøring, så vet jeg at jeg med 100% fra hjemme ikke trenger stresse med prosent/rekkevidde før Elverum/Øyer på sommeren, og worst case Alvdal/Vinstra på en iskald vinterdag :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2631228 02/10/2020 11:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Langkjøring utenfor superladernettverket gjør det annerledes. Vi skal kjøre 700 kronglete kilometer med mye stigning i høstferien og passerer ikke en superlader før etter 625 kilometer (med unntak av Klett på vei ut - den regner jeg ikke med). Jeg har ikke ChaDeMo- eller CCS-adapter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2631246 02/10/2020 12:55
Dan Offline
More than words
More than words
Tredjekvartalstall fra Tesla viser på ny rekord i antall leverte biler, og at 3 og Y står for nesten ti ganger så mange av leveransene som S og X. Snakk om å ha funnet suksessoppskriften. Hvis de nå i tillegg kunne lage en kinesisk Polo/Golf-killer så kan vel de andre pakke sammen?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2631248 02/10/2020 12:59
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Ikke SÅ ofte man trenger stresse med å se på gjenværende rekkevidde da.

Før vi får strømmålere i fellesgarasjen så betaler vi en fast sum hver måned for strømmen. For oss som ikke bruker bil til og fra jobb hver dag så går vi sannsynligvis i minus på å ikke betale for forbruket, selv om det fortsatt er billig sammenlignet med bensin. Men med fastpris i garasjen så blir det i hvert fall ekstra deilig etter langturer med superlading å prøve å komme hjem med så tomt batteri som mulig, selv om jeg sjelden tyner det under 7-8 mil gjenværende rekkevidde.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2631249 02/10/2020 12:59
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Langkjøring utenfor superladernettverket gjør det annerledes. Vi skal kjøre 700 kronglete kilometer med mye stigning i høstferien og passerer ikke en superlader før etter 625 kilometer (med unntak av Klett på vei ut - den regner jeg ikke med). Jeg har ikke ChaDeMo- eller CCS-adapter.

Ok. Da lader du vel når du kan, og ikke når du må :-)
Ser en lader? Har 50% batteri? Stopp og lad litt.

Side 128 av 152 1 2 126 127 128 129 130 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå