Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Trek slippfest av 2021 modellen på Finn.no

Re: Trek slippfest av 2021 modellen på Finn.no [Re: knutspeed] #2626658 04/09/2020 11:20
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Sitat: knutspeed
Sitat: Supermann
[quote=knutspeed][quote=sykkeloyvind]

Enduro sykler brukes i brattere terreng både opp og ned enn typiske marathon-sykler.

Enduro sykler har mer vandring enn typiske sti og marathon/XC-sykler. Det betyr at at effekten av sag når du sitter på sykkelen er større. I tillegg så er forhjulet enda lenger framme og styrevinkelen slakkere som gjør at man ved sittende tråkking oppover ikke vil presse gaffelen ned i vandringen like mye som på en sykkel med mindre vandring. Den statiske setevinkelen må følgelig kompensere for dette.

Det er derfor logisk at en endurosykkel derfor må ha brattere setevinkel for å kunne fungere tilfredstillende i klatringer.



Er klar over det, men er det ikke typisk i Enduro at klatringene gjøres i enkelt terreng? Og vil ikke vekt være nesten like viktig i samme situasjon - i teorien? Etter hva jeg ser blir endruosykler stadig tyngre.
Er ikke så bevandret i enduroritt, men i de jeg har vært med har jeg stort sett bare vispet opp (tildels lange og bratte) grusveier. Da har jeg også vært så enkel at jeg har satt demperen i climb-modus ICON_WINK Uansett hva folk mener er ikke 16kg sykkel med seige 2.6 dekk spesielt artig oppover.

Setter det på spissen....

Sitat: Supermann

Samtidig så må du også ta høyde for at styrene har blitt høyere enn hva de var for noen år siden. Derfor er ikke lang reach så ille som det var når man står på sykkelen. For 10 år siden så trodde "ingen" at noen kunne sykle sti med 150mm vandring og 29er forhjul fordi fronten ville bli for høy. I ettertid har det vist seg at dette var bare tull.

Helt enig i det, men ref mine sykler. Solgte en 2019 Stumpjumper LT da jeg likte min gamle '17 bedre. Slet med både hvordan den tråkket (ikke bare klatring) og med det å måtte være så langt frempå for å unngå washouts. Godt mulig det er en vane, men den mer moderne (om ikke drøyt konservative) var bare bedre for meg når det gikk fort nedover grov sti. På alle andre bruksområder likte jeg den gamle bedre, og er også raskere på den, selv etter å ha prøvd å konvertere i 1.5 år. Den gamle er tyngre, og med noe dårligere spec, allikevel. Smak & behag.

Der kan jeg være enig. Har anskaffet en Epic Evo, som er drøyt mer moderne i geo enn forrige versjon, og har aldri hatt en sykkel som har passet meg så bra, og som jeg i tillegg opplever som nøytral i vekting både opp og ned. Nå kjennes den gamle Stumpy'en kort....til jeg har syklet 200m ICON_SMILE


Du er flink til å sitere. Det skal du ha!

Du nevner vekt. Vekt påvirkes ikke av geometri, så får denne diskusjonen så ser jeg det ikke som så relevant. Alt annet likt så vil selvfølgelig en lettere sykkel være bedre når det skal klatres. Utfor kan det diskuteres hvor mye fordel evt. ulempe man har av en lett sykkel. Det avhenger sannsynligvis endel av hva slags terreng man kjører. Det er en interessant, men sannsynligvis veldig omfattende diskusjon. Enduro sykler brukes mye i enkelt terreng opp, men det betyr ikke at de _ikke_ brukes i krevende terreng også oppover. Samtidig så vil et framskutt sete være til stor hjelp når man skal tråkke seg opp lange og bratte klatringer. Når bakken er 10, 15 kanskje 20 grader bratt så vil man slippe å dra i styret for å holde tråkket. Da sparer man energi. Også med låst demper.

Fordelene med åpen demper har jeg allerede omtalt.


At en lang sykkel ikke nødvendigvis er raskere for alle kan la seg forklare av flere grunner:
- Mange moderne sykler har manglende balanse mellom forhjul og bakhjul som medfører dårlig balanse i svinger => dårlig utnyttelse av tilgjengelig grep => lavere hastighet i sving. Eksempel: Min sykkel har kjedestag på 425mm sammen med 510mm reach. Krever masse trykk på forhjulet for å få godt grep i svinger.
- Lengre sykler krever mer input fra rytter for å komme over hindringer pga lenger vektarm. Koster energi og reduserer fart. Kan gjøre det vanskeligere å pumpe i terrenget(skape fart).
- Hvis man ikke kjører på stier hvor den mer stabile sykkelen tilater at du slipper opp bremsene mer så har du sannsynligvis ikke vunnet noe tid. Alt annet likt.

Kort oppsummert: Velg riktig sykkel for deg ;-)


Ut på tur!

Re: Trek slippfest av 2021 modellen på Finn.no [Re: Anerds] #2626659 04/09/2020 11:31
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895
N
N E Berget Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
N
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 895
Synes sykkelen virker veldig bra. At setevinkelen kunne vært brattere, tror jeg de fleste er enige om. Men selv for meg på 183-4cm med relativt lange bein, tror jeg det kan bli bra om jeg bare skyver setet langt frem.

Jeg er dog litt spent på om kjedestagene er litt for korte i large/xl og at sykkelen derfor blir litt ubalansert i svinger. Jeg ser at noen av testene som priser sykkelens svingegenskaper er gjort av kortere personer (vitalmtb), mens enduro-mtb har testet den i large og bemerker at man må gå inn for å vekte fronten i svinger. Det kan ha noe med at testeren "bare" var 180 å gjøre. Et bittelitt lengre stem kan kanskje bidra til en bedre balanse her.

Uansett, så ser det ut som de har truffet blink på mange punkt: veldig kapabel i røft terreng uten at den blir for døll ellers, passelig reach, forholdsvis lav vekt etc...

Redigert av N E Berget; 04/09/2020 12:05.
Re: Trek slippfest av 2021 modellen på Finn.no [Re: Anerds] #2626667 04/09/2020 12:00
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Vital MTB elsket den, og opplevde ingen problem med setevinkelen.
De har også målt den reelle vinkelen ved 3 forskjellige setehøyder og lagt inn data i artikkelen:

https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Trek/Slash-9-9-X01,31337#product-reviews/3913

Personlig synes jeg det later til å være en sykkel som jeg ville likt å sykle! Mye siden den både er god på tur, racing og hopping.

Mine to største spørsmålstegn er:
1. Om det er plass til en lengre dropperpost? (Jeg har 210 nå, slammet helt i bunn for å få setet helt vekk når det går nerrover)
2. Er den slik som en del andre Trek, at ting løsner og skrur seg ut under tilstrekkelig hard bruk? En langhelg i Hafjell etterlater de fleste sykler litt mer skranglete, men den jeg har nå er i alle fall enkel å jobbe og tåler mer enn de fleste?


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Trek slippfest av 2021 modellen på Finn.no [Re: baronKanon] #2626702 04/09/2020 13:47
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: baronKanon
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: baronKanon
Sitat: sykkeloyvind

Men er geometrien så gammeldags da? Lavere krank enn mange, lengre reach enn de aller fleste (48,6), slakere styrevinkel (64,1) enn mange og effektiv setevinkel på ca 75-76 grader. Er da helt i tiden dette?

Hjelper ikke, da litt endring i setehøyde har dramatisk effekt på horisontal posisjon på setet. Flott for mindre folk, ikke flott for voksne, nordiske menn.


Nei, da avhenger det av hvilken setehøyde Trek har tatt utgangspunkt i når de måler effektiv vinkel til 76 grader da.

Jo, men det er stort sett der horisontalt overrør møter setepinne, dvs. altfor lavt og totalt urealistisk


Er det det? Transition opererer med tenkte setehøyder i sin geometritabell:

https://www.terrengsykkel.no/sykkel...ere-og-lekrere-med-rekordlang-senkepinne


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trek slippfest av 2021 modellen på Finn.no [Re: Anerds] #2626717 04/09/2020 15:26
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: baronKanon
Sitat: sykkeloyvind


Nei, da avhenger det av hvilken setehøyde Trek har tatt utgangspunkt i når de måler effektiv vinkel til 76 grader da.

Jo, men det er stort sett der horisontalt overrør møter setepinne, dvs. altfor lavt og totalt urealistisk


Er det det? Transition opererer med tenkte setehøyder i sin geometritabell:

https://www.terrengsykkel.no/sykkel...ere-og-lekrere-med-rekordlang-senkepinne

De er jo flinke på slikt, men det er de færreste andre.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support