Dømt for å sykle på vei
|
Re: Dømt for å sykle på vei
[Re: anonym5]
24/08/2020 19:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne sammenligningen feiler. Jeg både sykler og kjører bil, og det er uendelig mye enklere å forholde seg til syklister i vegbanen når jeg er bilist enn det er å forholde seg til fotgjengere og bikkjer på gang- og sykkelvegen.
Den dagen mange syklister sykler mens de har musikk på ørene sine og tekster på telefonen sin, fyller hele vegbanen fra grøft til grøft, står i klynger og prater midt i veien, har med seg småunger som virrer rundt i vegbanen og har med seg bikkjer som plutselig drar et bånd over hele veien - og alt dette er lovlig fordi de ikke er underlagt noen trafikkregler, skal jeg være med på sammenligningen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
24/08/2020 20:37
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Nei, men noen mener at det finnes helt ubrukelig G&S-veier. Jeg vil gjerne bare se et eksempel på en slik.
Det vil jo være enklere å spørre om noen kan gi et eksempel på en brukelig G/S-vei. Kan selv egentlig bare nevne G/S-vei fra utenfor Fetsund til første rundkjøring ved Lillestrøm. G/S-vei Lillestrøm - Ahus - Skårer, er så dårlig at jeg heller anbefalte datteren min å sykle om Gjelleråsen når man skal til Oslo.
|
|
|
[Re: anonym5]
24/08/2020 20:52
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Det er relevant til kommentaren din - "det gjør de hver dag".
Nei, det er den ikke. Neonstz spør hvorfor bilister ikke må tilpasse farten når det er syklister i veibanen. Det mener jeg skjer hver dag. Kanskje ikke av deg, men utvilsomt av andre. Og uansett sliter jeg med å se relevansen dette har når det gjelder problemstillingen om g&s-veien er et alternativ for syklister. Det argumenteres for at syklisten må akseptere å sykle sakte på gang- og sykkelvei fordi han da må ta hensyn til fotgjengere fordi han ikke skal være til hinder for bilistene. Bilistene trenger tydeligvis ikke å akseptere å måtte ta hensyn til tregere trafikanter (siden de kan få bot). Når den tregere trafikanten må vike, så vil jo strengt tatt han også bli unødig hindret siden han vil bruke lengre tid enn nødvendig.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: John_Harald]
25/08/2020 07:34
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Ganske fin sykkelvei fra etter Lørenskog stasjon, forbi grorud stasjon, og til Økern.
|
|
|
[Re: GeirK]
25/08/2020 07:37
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Denne sammenligningen feiler. Jeg både sykler og kjører bil, og det er uendelig mye enklere å forholde seg til syklister i vegbanen når jeg er bilist enn det er å forholde seg til fotgjengere og bikkjer på gang- og sykkelvegen.
Den dagen mange syklister sykler mens de har musikk på ørene sine og tekster på telefonen sin, fyller hele vegbanen fra grøft til grøft, står i klynger og prater midt i veien, har med seg småunger som virrer rundt i vegbanen og har med seg bikkjer som plutselig drar et bånd over hele veien - og alt dette er lovlig fordi de ikke er underlagt noen trafikkregler, skal jeg være med på sammenligningen.
Hehe, spot on. Skulle de oppdage deg f.eks ved bruk av signal, vil det som skjer av bevegelser aldri følge logiske mønstre kjent i dette universet.
|
|
|
[Re: neonstz]
25/08/2020 07:48
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det argumenteres for at syklisten må akseptere å sykle sakte på gang- og sykkelvei fordi han da må ta hensyn til fotgjengere fordi han ikke skal være til hinder for bilistene. Bilistene trenger tydeligvis ikke å akseptere å måtte ta hensyn til tregere trafikanter (siden de kan få bot).
Vegtrafikkloven gjelder vel bare der det er vanlig å kjøre med motorkjøretøy, så da burde den ikke gjelde på g/s.Og det er der disse generelle aktsomhetsreglene kommer fra? Når det er sagt... Kan det hende noe liknende gjelder på sykkelvei? Jeg _tror_ Frognerstranda i Oslo er definert som sykkelvei med fortau på siden. Men hvem vet. I hvert fall er det to kjørefelt for syklister, med gul midtlinje, og oppbygget fortaut på siden. I dag var første dag på kontoret på Lysaker på lenge. Fantastisk å se hvor mange som sykler nå! (På tide med 4-felts vei?) Men da er jo spørsmålet: Hva med de på bysykkel som putrer avgårde i 12 km/t? Kan de bøtlegges for å hindre trafikken? I dag var det til tider så mye trafikk innover at det ikke var forsvarlig å sykle forby de foran meg. Jeg vil tro jeg tapte mye mer tid enn det bussen på Mosseveien gjorde. (Samme situasjonsbeskrivelse kan også brukes for å forstå hvorfor bilister blir farlige i trafikken. Gud bedre hvor mange "pendlerracere" som ble desperate av 15 sekunder med lav fart, og plutselig dunket til over midtlinjen mens det var møtende trafikk...)
Redigert av Gråstein; 25/08/2020 07:52.
|
|
|
[Re: Gråstein]
25/08/2020 07:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg er ikke enig med Pontiff her, men har ingen problemer med å forstå hans innsigelser i debatten. Det er klart at g/s-veien fremstår som et alternativ hvis man er villig til å ta hensyn og senke farten en del. Bilister vil føle (rettmessig eller ei) at de er presset til dette alle steder syklister og biler blandes. At vi syklister fortjener bedre infrastruktur og mindre sinte bilister ødelegger ikke for argumentet om at alle må ta litt hensyn, og at mange nok ser på det å sykle rolig langs g/s-veien i noen minutter ikke er for mye for langt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
25/08/2020 08:07
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
I dag var første dag på kontoret på Lysaker på lenge. Fantastisk å se hvor mange som sykler nå! (På tide med 4-felts vei?) Men da er jo spørsmålet: Hva med de på bysykkel som putrer avgårde i 12 km/t? Kan de bøtlegges for å hindre trafikken? I dag var det til tider så mye trafikk innover at det ikke var forsvarlig å sykle forby de foran meg. Jeg vil tro jeg tapte mye mer tid enn det bussen på Mosseveien gjorde.
Går uten videre ut ifra at det er derfor det nå planlegges å bruke 17+ milliarder.. altså på ny 6-felts sykkelvei mellom Drammen og Oslo  ! (Samme situasjonsbeskrivelse kan også brukes for å forstå hvorfor bilister blir farlige i trafikken. Gud bedre hvor mange "pendlerracere" som ble desperate av 15 sekunder med lav fart, og plutselig dunket til over midtlinjen mens det var møtende trafikk...) Dette er et veldig godt poeng, og et glimrende eksempel på at svært mange av oss, uavhengige av hvilket fremkomstmiddel vi benytter, av natur er utålmodige, lettirritable, og har potensiale til å ty til ulogiske og risikable løsninger for å komme fortere fram.
|
|
|
[Re: John_Harald]
26/08/2020 08:52
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, men noen mener at det finnes helt ubrukelig G&S-veier. Jeg vil gjerne bare se et eksempel på en slik.
Det vil jo være enklere å spørre om noen kan gi et eksempel på en brukelig G/S-vei. Kan selv egentlig bare nevne G/S-vei fra utenfor Fetsund til første rundkjøring ved Lillestrøm. G/S-vei Lillestrøm - Ahus - Skårer, er så dårlig at jeg heller anbefalte datteren min å sykle om Gjelleråsen når man skal til Oslo. På Byåsen (trondheim) Fra toppen av byåsveien (ved uno-x for de som er kjent) er det gang og adskilt sykkelfelt en lang strekning før den går over i felles felt uten markeringer. På en tokilometers strekning i nedoverbakke kryssser man veien 2 ganger, der den ene krysningen er lysregulert, sykler bak to bussholdeplassser, passerer veldig mange skjulte hull i hekker som elever og beboere langs veien bruker. Herligheten avsluttes i et lyskryss der bilavviklingen har fortrinnsrett, og forgjengere blir stående lenge. Etter dette krysset fortsetter man brattere nedover enten på smaaalt fortau der man må kjøre slalom mellom barn på vei til skole....... eller 50kmt i kollektivfelt. Dette er et eksempel på, FOR MEG, ubrukelig gang/sykkelvei for sykling på vei ned til jobb. På vei hjem er det greit nok da det er konstant oppoverbakke. Her benytter jeg veibane og kollektivfelt hele veien, da dette sparer meg 10 minutter på jobbreisen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
04/09/2020 09:27
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Sammendrag av høyesteretts redegjørelse: Sykling i kollektivfelt
Høgsteretts dom 3. september 2020, HR-2020-1723-A, sak nr. 20-034146STR-HRET, straffesak, anke over dom.
A, Syklistenes Landsforening (partshjelpar), Norges Cykleforbund (partshjelpar) (advokat John Christian Elden) mot Påtalemakta (statsadvokat Monica Krag Pettersen)
Dommarar: Øie, Webster, Bull, Bergh, Høgetveit Berg
Saka gjeld spørsmål om sykling i kollektivfelt på E18 ut av Oslo i rushtida var brot på vegtrafikklova § 3 om at alle skal ferdast omsynsfullt, slik at annan trafikk ikkje unødig blir hindra eller forstyrra. Syklisten hadde vorte bøtelagd for syklinga av politiet, jf. vegtrafikklova § 31.
Høgsterett tok utgangspunkt i at retten til å sykle den aktuelle strekninga i kollektivfeltet på E18, jf. trafikkreglane § 5 nr. 2, ikkje var absolutt. Syklinga måtte skje innanfor rammene av vegtrafikklova § 3 fyrste ledd. Syklisten måtte difor, som alle andre trafikantar, fortløpande vurdere om syklinga ville skapa ein unødig kø i kollektivfeltet.
I den konkrete vurderinga måtte syklistens ulemper ved å måtte sykle ein omveg på ein gang- og sykkelveg vegast opp mot trafikkavviklinga på staden. Høgsterett kom til at syklistens val av å prioritere si eiga sykling i kollektivfeltet framom trafikkavviklinga forstyrra trafikken «unødig».
Høgsterett kom vidare til at syklisten hadde opptredd i det minste medvite aktlaust, jf. vegtrafikklova § 31, og forkasta anken frå syklisten.
Saka gjev rettleiing for forståinga av den grunnleggjande regelen i vegtrafikklova § 3. Hele dommen: https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2020/september-2020/hr-2020-1723-a.pdf
mvh Helge
|
|
|
04/09/2020 09:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Helt krise for oss syklister vil jeg si. Nå blir vi fritt vilt langs veien. Alle som blir forhindret noen sekunder vil nå hevde sin rett til å skjelle oss ut, kjøre oss ned eller ta oss ut på annet vis.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: ventle]
04/09/2020 09:35
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Se der ja, § 31 står det jo tydelig det som har vært det et av de store argumentene mot at han kan bli bøtelagt. Ja du kan bli straffet for brudd på veitrafikkloven § 3. Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud.
Redigert av JoachimV; 04/09/2020 09:40. Rediger grunn: Skrivefeil
|
|
|
04/09/2020 09:40
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Dommen er som ventet.
Synes Høyesterett begrunner dette godt i dommen: - Det legges særlig vekt på at det er et kollektivfelt. - Det trekkes fram at syklisten ikke orienterte seg bakover for å registrere hvor mye han ev. hindret køen. - Det trekkes fram at syklisten hadde et alternativ, men valgte å heller redusere andres mulighet for fart, framfor sin egen - og derfor prioriterte egne behov.
I sum blir dette derfor vurdert som en unødig hindring av trafikken.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
04/09/2020 09:48
|
Rocambole
Medlem
|
Medlem
Helt krise for oss syklister vil jeg si. Nå blir vi fritt vilt langs veien. Alle som blir forhindret noen sekunder vil nå hevde sin rett til å skjelle oss ut, kjøre oss ned eller ta oss ut på annet vis.
En ting er hva dommen faktisk sier, noe annet er hvordan folk oppfatter den. Den er ganske konkret begrunnet opp mot Mosseveien som hovedfartsåre ut av byen, at det fantes alternative veier for syklister og at saktegående trafikk i andre feltet gjorde det umulig for biler å kjøre forbi. Den gir strengt tatt ikke grunnlag for å skjelle ut syklister på generell basis for mindre forsinkelser. Men jeg er redd for at det er nettopp på sistnevnte vis den vil bli oppfattet. Det er veldig uheldig. Det som hvert fall er helt klart er at en konsekvens av dommen er at egnede sykkelveier må prioriteres høyere. Det er særdeles samfunnsøkonomisk positivt at befolkningen bruker sykkel til/fra jobb, og dommen vil øke terskelen for å ta i bruk sykkel på en del strekninger. Dette stiller krav til politikere. Noe annet er at det oppstår tvil om hvilke veier man kan ta. Selv bor jeg vestafor Oslo, og har stort sett greie sykkelveier jeg kan bruke også i rushperiodene. Men Vollsveien er en slik vei jeg nok er litt usikker på om jeg fremover kan risikere bot for å bruke i rushperioden. Noen med tid og kapasitet burde sett nærmere på innfarts/utfartsårene for å avdekke flere veier med bøtepotensiale.
|
|
|
04/09/2020 09:56
|
sls
Veteran
|
Veteran
Kombinasjonen av E18, rushtid og kollektivfelt er nok utslagsgivende. Hvorvidt det har stor effekt på oppfattelsen av sykling i veien på generell basis er ikke godt å si. Vil tro det hovedsaklig gir de som allerede hater syklister i veibanen litt bedre argumenter, men de ser vel oss som fritt vilt allerede
|
|
|
04/09/2020 10:14
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg tror fortsatt ikke de som sløser spyleveske, skjeller ut osv. nødvendigvis er de som er mest oppdatert på høysterettsdommer.
Synes også det er et litt merkelig menneskesyn å skulle tro at folk nå endelig står fritt til å "gjøre" (hva enn nå det er) med syklister det de alltid har drømt om å "gjøre".
Den optimistiske delen av meg sier heller at nå har man større grunn (eller sterkere argumentere) til å be politikere bevilige penger nok til å bygge gode alternativer for sykkel.
|
|
|
04/09/2020 10:14
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Jeg syntes denne formuleringen er mildt sagt svært uheldig:
"Eksempler på at annen trafikk blir 'forstyrret' har man når en trafikant tvinger en annen til unnamanøver eller til å redusere hastigheten. I utgangspunktet vil enhver tvungen hastighetsreduksjon eller endret manøvrering innebære at kravet om 'forstyrret' er oppfylt.» "
For det betyr jo at du i praksis aldri har lov til å sykle i veien med mindre du enten holder samme hastighet som trafikken der, eller det ikke finnes noen form for alternativ trasé (fortau inkludert).
Man må jo kunne bruke denne om motoriserte kjøretøy også? Er mopedbiler f.eks. umulig å bruke nå da? De er jo alltid til hinder og har ingen andre steder å kjøre.
|
|
|
[Re: JoachimV]
04/09/2020 10:16
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Se der ja, § 31 står det jo tydelig det som har vært det et av de store argumentene mot at han kan bli bøtelagt. Ja du kan bli straffet for brudd på veitrafikkloven § 3. Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud. Nei, det er ikke noen her som har sagt at man ikke kan dømmes etter paragraf 3, rent generelt. Det jeg, og andre med meg, har ment, er at paragraf 3 ikke er tydelig nok i dette konkrete tilfellet for å gi grunnlag for en straffereaksjon. At man har brukt paragraf 3 for å la uforsiktige bilister som strengt burde vært dømt for grov kroppsskade, få slippe "billigere" unna, setter denne saken i et interessant perspektiv...
Redigert av Gekki; 04/09/2020 10:36. Rediger grunn: Faktafeil, endret "uaktsomt drap" til "grov kroppsskade"
|
|
|
04/09/2020 10:16
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Jeg forstår ikke helt premisset for dommen. Det slås fast syklist forstyrra trafikken unødvendig, hvor 'at det danner seg kø' virker å være et vktig argument. En kø på et kort strekke beviser jo ikke noe som helst om hastighet og fremkommelighet, annet enn at bilisters typiske atferd med aksellerasjon og nedbremsing på korte strekker må justeres.
|
|
|
04/09/2020 10:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skal vi begynne å anmelde bilister som lager kø på hovedveien fremfor å kjøre småveier slik at man sprer trafikken utover? En bil i 50km/t legger beslag på 90 kvadratmeter asfalt og det er en helt unødvendig stor arealbruk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
04/09/2020 10:26
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Nå har jeg hørt at vi må stole på ekspertene så da antar jeg det gjelder i dette tilfellet også 
|
|
|
[Re: Havre]
04/09/2020 10:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå har jeg hørt at vi må stole på ekspertene så da antar jeg det gjelder i dette tilfellet også  Ja - jeg har ikke tenkt å sykle langs Mosseveien så det er helt greit.
|
|
|
[Re: Kakachka]
04/09/2020 10:54
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syntes denne formuleringen er mildt sagt svært uheldig:
"Eksempler på at annen trafikk blir 'forstyrret' har man når en trafikant tvinger en annen til unnamanøver eller til å redusere hastigheten. I utgangspunktet vil enhver tvungen hastighetsreduksjon eller endret manøvrering innebære at kravet om 'forstyrret' er oppfylt.» "
For det betyr jo at du i praksis aldri har lov til å sykle i veien med mindre du enten holder samme hastighet som trafikken der, eller det ikke finnes noen form for alternativ trasé (fortau inkludert).
Man må jo kunne bruke denne om motoriserte kjøretøy også? Er mopedbiler f.eks. umulig å bruke nå da? De er jo alltid til hinder og har ingen andre steder å kjøre. Jo men denne formuleringen lenger ned i dommen redder jo oss syklister. I alle fall oss som oppfører oss skikkelig i trafikken, og ikke velger å ligge midt i et kollektivfelt i rushtrafikken ut av Oslo. «Som man ser er uttrykket ‘forstyrret’ så omfattende at det i dagens trafikk vil være helt umulig ikke å forstyrre andre trafikanter. Paragrafen setter da heller ikke forbud mot enhver forstyrrelse. Det er et vilkår for at § 3 skal være overtrådt, at hindringen eller forstyrrelsen er ‘unødig’. Hva som er ‘unødig’ må vurderes ut fra den konkrete situasjon. Momenter i denne vurderingen vil være hvor omfattende forstyrrelsen er, hvor stor trafikkmengden er på stedet, og hva slags trafikksituasjon det er tale om. Generelt sett kan man si at medtrafikanter må akseptere å bli forstyrret av hensyn til trafikkavviklingen så langt dette ikke vil være urimelig eller unødvendig.»
|
|
|
04/09/2020 11:03
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Tror de færreste syklister frykter å få bøter for å hindre andre trafikanter pga denne dommen. Det vi er redde for er signaleffekten denne dommen gir bilister og de bilistene som allerede misliker syklister og syklister i veien. Det er nok mange som allerede har merket at det har blitt mindre hyggelig å sykle på landeveien som følge av dommen fra lagmannsretten, og det kommer ikke til å bli mindre uhyggelig etter dette.
Hvor mye en syklist «får lov» til å hindre en bilist er opp til bilisten som blir hindret. Det er bilisten bak som tar avgjørelsen om å kjøre forbi, tute, straffesnitte og skape farlige situasjoner, og som følge av denne dommen kommer det til å bli veldig mange flere farlige situasjoner.
|
|
|
04/09/2020 11:37
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Er det virkelig blitt mer konflikter de siste årene? Jeg synes selv at det er ytterst sjelden at jeg har noen konflikt med bilister selv om jeg pendler hver dag i rushet. Derimot ser jeg ofte hensynsløs og uaktsom sykling. Kanskje det rett og slett kan være grunn til å ta denne dommen til etterretning?
Slik jeg forstår dommen betyr det rent konkret at man må være veldig forsiktig med å hindre trafikkflyten i kollektivfelt og spesielt i rushtid; Er dette vanskelig å akseptere?
|
|
|
[Re: jorlie]
04/09/2020 12:05
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Slik jeg forstår dommen betyr det rent konkret at man må være veldig forsiktig med å hindre trafikkflyten i kollektivfelt og spesielt i rushtid; Er dette vanskelig å akseptere? Problemet, slik jeg ser det, er at dommen gjør at lovverket - som jeg i utgangspunktet mener var klart og tydelig - mer ullent. Dette her skjønner jeg for eksempel ingenting av: Høgsterett tok utgangspunkt i at retten til å sykle den aktuelle strekninga i kollektivfeltet på E18, jf. trafikkreglane § 5 nr. 2, ikkje var absolutt. Syklinga måtte skje innanfor rammene av vegtrafikklova § 3 fyrste ledd. Syklisten måtte difor, som alle andre trafikantar, fortløpande vurdere om syklinga ville skapa ein unødig kø i kollektivfeltet. § 5 nr. 2 sier følgende: Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt. Om retten til å sykle i kollektivfeltet ikke er absolutt, hva er det i trafikkreglenes §5 og vegtrafikklovens §3 som begrenser denne retten? Har noen el-biler noensinne blitt straffet for å lage kø i kollektivfeltet? De er jo likt behandlet i lovverket? Videre: I den konkrete vurderinga måtte syklistens ulemper ved å måtte sykle ein omveg på ein gang- og sykkelveg vegast opp mot trafikkavviklinga på staden. Høgsterett kom til at syklistens val av å prioritere si eiga sykling i kollektivfeltet framom trafikkavviklinga forstyrra trafikken «unødig». Dermed, ved analogi: dersom det blir kø i kollektivfeltet, må da elbilister flytte seg ut av kollektivfeltet for ikke å bli straffet etter §3? Det skulle jeg likt å se...
|
|
|
[Re: Gekki]
04/09/2020 12:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, elbilarna borde omedelbart fleta in i kön hvis det finns risk för att de er i veien för bussen överhuvudtaget. Det är väl så man må tolka domen? De är ju i veien för bussen och de har ett alternativ.
|
|
|
04/09/2020 12:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik jeg forstår dommen betyr det rent konkret at man må være veldig forsiktig med å hindre trafikkflyten i kollektivfelt og spesielt i rushtid; Er dette vanskelig å akseptere? Är det ett stort problem idag?
|
|
|
04/09/2020 12:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Slik jeg forstår dommen betyr det rent konkret at man må være veldig forsiktig med å hindre trafikkflyten i kollektivfelt og spesielt i rushtid; Er dette vanskelig å akseptere?
Gjelder dette også elbiler i kollektivfeltet?
|
|
|
|
|