Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Første erfaring med Emtb på sti

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2609727 26/05/2020 07:37
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Motor hjelper bra på når det er skikkelig bratt, men man merker godt at motoren ikke har noe mer å gi. Den største fordelen er at tråkket er mye jevnere og man derfor klarer å beholde grepet for å komme opp steder man ellers ikke ville klart.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2609753 26/05/2020 08:20
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min første erfaring med Emtb på sti i Trysil:

Leiesykkel, Gekko et eller annet fra den sportsbutikken i sentrum. Leide til en venninne, visste hun nok ville være fornøyd etter en time så da tok jeg den resten av dagen. Sykkelen var i M og kanskje bittelitt for kort.

Det er ingen tvil om at emtb er gøy. Jeg synes oppoverstiene i Gullia er ganske kjedelige på vanlig sykkel, men med el ble det mye artigere.

Steder som Gullia hvor jeg primært synes de røde nedkjøringene er gøy er det fantastisk med el for å komme seg kjapt opp igjen

Jeg er ingen luftens baron, men hopper og spretter litt. Den var merkbart vanskeligere å få i lufta enn min Scout, men den er jeg selvsagt innkjørt på. Ellers var sykkelen helt OK nedover. Andre og råere speccede sykler enn denne er åpenbart bedre, men demperenhetene var helt OK til å være budsjett. Satte de kanskje opp en anelse for hardt.

Det overrasket meg at jeg hadde merkbart bedre balanse på sykkelen over smale stokker og klopper og sånn, for eksempel opp cowboy. Dette har kanskje noe med jevnt raskere tråkk og tyngdepunkt å gjøre.

Å kjøre litt emtb tror jeg har bra overføringseffekt til vanlig stisykling for teknikktrening, ettersom man får kjørt med høy fart opp og bort på en annen måte enn man kanskje klarer pushe seg til vanlig.

I Red Mist som er den stien som minner mest om naturlig sti synes jeg fordelene var mindre merkbare, men mulig jeg bare må trene litt på å utnytte fordelene emtb gir.

Jeg måtte hatt vesentllig bedre batteri enn på leiesykkelen. Etter et par-tre timer var det tomt. Skal sies at jeg kjørte mye på boost. Sikkert ikke lurt, men gøy.

Skal teste / leie flere elsykler i løpet av året også blir det nok å kjøpe neste år. I utgangspunktet føler jeg ikke behov for el på de lokale stiene, så jeg tror jeg vil ha noe grovere til bruk på fjellet og på lokale "endurostier" i Osloområdet og Drammensmarka.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2609805 26/05/2020 10:11
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Det er vel å forvente at tyngdepunktet flytter seg betydelig når man legger ca 10 kg eller 10% ekstra vekt langt under vanlig tyngdepunkt for en sykkel m/syklist på toppen. Tyngre hjul som ruller fort gir også en god del mer stabilitet (men tyngre å legge over), og lengre hjulavstand kan hjelpe til.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2626562 03/09/2020 21:24
F
Fishingb Offline
Fersking
Fersking
F
Fin tråd av trådstarter.
Tar meg friheten å dele min erfaring.
Har også hatt mine første 15-16 mil på sti med emtb i August.
Det er også mine første mil med en skikkelig stisykkel også så har ikke noe sammenligning med for øvrig.
Syns det er helt fantastisk både opp, bort og nedover!
Mulig jeg syns oppover er best da jeg er litt redd nedover.

For meg så blir dette også god trening og kjenner det godt etter noen timer i skogen/fjellet.
Har kommet meg plasser som jeg ikke trodde var mulig med sykkel!

Kjører med Bosch og 500wh batteri og min erfaring er att batteriet holder bra. Jeg klarer å tømme det på en dag men da er jeg helt ferdig.
Normalt sett får jeg to gode økter på en lading.
Det er bedre enn jeg forventet - hadde fryktet att ekstra batteri måtte innkjøpes.
Kjører stortsett i emtb modusen i stien og eco på transportstier.
Bosch motoren syns jeg fungere ypperlig og har en svært god overføring fra pedalene.

Håper noen kan dele litt erfaringer i forhold til service og slitedeler etterhvert!

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2626607 04/09/2020 07:38
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Se etter kjede/kassetter på tilbud allerede nå (og kjøp en mengde) virker å være rådet fra en tidligere tråd

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2626612 04/09/2020 08:16
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"
Det er også mine første mil med en skikkelig stisykkel også så har ikke noe sammenligning med for øvrig.
"

elsykkel..skikkeleg stisykkel... ok.. ICON_SMILE Ser fram til å bytte ut dagens manuelle med ein skikkeleg motorstisykkel ICON_TONGUE

Redigert av TrondAM; 04/09/2020 08:27.
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: RazeFaze] #2626615 04/09/2020 08:44
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Etter første sesong på eMTB må jeg bare kommentere prisargumentene.

Den første, største og kanskje viktigste forskjellen er jo at sykkelen ikke trenger å være like staselig utstyrt på el. Når du får den hjelpen du gjør så senker utstyrshysteriet seg. Bommer du på et run er det bare å kjøre opp igjen, ikke til nettbutikken etter nytt 800mm karbonstyre og nye sko.

For min del ble valget avgjort i våres når det viste seg at jeg kunne få en sykkel tilsvarande det du omtaler som shabby og elendig utstyrt til prisen av den billigste sti/endurosykkelen jeg har hatt. Og det fra billigmerket Merida med tilsvarende utstyr, shabby og elendig. Det var egentlig Yari som forhåndsdømte den men det endret seg og også den viser seg jo å være helt grei. Jeg har oppgradert til dobbel kaliper bak. Lurte meg selv til å kjøpe 27.5, viste seg at Merida er mixed i karbon så da ble det fort et forhjul for å prøve 29" mixed og senere ett tilsvarende bakjul i samme serie.

Poenget her er at dette trenger på ingen måte være dyrt. Reell sammenligning for meg med hva jeg har hatt så er det den billigste stisykkelen Trek Slash 7 vs Merida 800SE. Listepris på 800SE er 60, 50 før prisoppgang på forsommeren. Alle mine andre stisykler har vært dyrere.

Fikk vel ikke særlig mye bedre 2020 stisykkel til 50 lapper listepris...

Redigert av JoachimV; 04/09/2020 08:44.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: TrondAM] #2626693 04/09/2020 13:16
F
Fishingb Offline
Fersking
Fersking
F
Sitat: Ndreas
Se etter kjede/kassetter på tilbud allerede nå (og kjøp en mengde) virker å være rådet fra en tidligere tråd

Ok godt tips!
Sikkert lurt å ha liggende!

Sitat: TrondAM
"
"

elsykkel..skikkeleg stisykkel... ok.. ICON_SMILE Ser fram til å bytte ut dagens manuelle med ein skikkeleg motorstisykkel ICON_TONGUE

Ok ICON_SMILE

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2629368 21/09/2020 07:19
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Kan henge meg på som Emtb syklist , og 100% enig med trådstarter.

Jeg er godt voksen, lett i vekt og i over gjennomsnitt kondis. Trener til fots motbakker og løping 6-8mil i uka, over 70k høydemeter hittil i år mest til fjells på sti, noe asfalt også.

Svært glad i å sykle, men sykler for å ha det morro, ikke som hoved- treningsform.
Emtb er for meg, et perfekt trening og restitusjonsverktøy. Kan ha det kjempemorro på flate stier, kan sykle opp til nedfartsstiene uten å ødelegge for restitusjon til det jeg trener mest og samtidig få masse timer i sone 1/2 som påfyll på totaltreninga.

Sykkelen min koster vel ca samme som en annen enduro/grov stisykkel uten motor om en sammenligner sykkel med like heftige specs/oppsett, veil 70k.
Solgte en 18` enduro manuell sykkel (den kostet veil 65k ny) da jeg kjøpte Emtb`n.
Topp spec med andre ord, og temmelig grov (160mm).

Har det nå morsommere på flate stier enn før, og ja snittfarten er noe høyere (der det er plass og jeg anser det som trygt).
Men det er myye morsommere oppover stiene nå. Vi har veldig bratt terreng, og det å trille sykler opp går vi alle fort lei av. Nå kan jeg sykle trolig tre ganger mere oppover enn før, og får utfordret meg masse teknisk!

En av de aller største fordelene, er at jeg kan sykle med lav motorhjelp, mens kompisen i dårligere form kan sykle like fort og ha det like morro bare ved å bruke litt mere motorhjelp. Plutselig er vi likestilte, like svette og slitne samtidig. Genialt!

Eneste jeg savner med manuell sykkel, er den lave vekta for bumping, hopping og spretting. Den høyere vekta gjør sykkelen roligere og jeg har lavere tider ned bratte stier med Emtb kontra manuell, men på flatere områder kjenner man Emtb`n er litt mere jobb å leke med når en er kun 70kg selv. Bakdelene oppveies i mangfold med fordelene for meg dog.
Ja og drivverk slitasje naturligvis, men jeg er ikke av de som sykler mest så konsekvensen her er ikke enorm for meg.

Til de av dere som sammenligner dette med motorsykkel, så må jeg innrømme at jeg blir litt provosert, så håper målet er oppnådd ICON_SMILE
Jeg har og kjørt mye motorsykkel (enduro og motocross også), og vært glad i manuellsykkel hele livet mitt. Jeg klarer ikke å sammenligne Emtb med motorsykkel om jeg prøver engang.

Men om det er få som går over til Emtb gjør meg ingenting. Eneste bakdel for meg, er et tynt bruktmarked den dagen sykkelen skal fornyes.

Redigert av OlaGB; 21/09/2020 07:26.

19' Merida Eone-sixty 900E
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: OlaGB] #2629516 21/09/2020 16:47
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: OlaGB

Eneste jeg savner med manuell sykkel, er den lave vekta for bumping, hopping og spretting. Den høyere vekta gjør sykkelen roligere og jeg har lavere tider ned bratte stier med Emtb kontra manuell, men på flatere områder kjenner man Emtb`n er litt mere jobb å leke med når en er kun 70kg selv. Bakdelene oppveies i mangfold med fordelene for meg dog.

Dette var førsteinntrykket mitt også men etter første sesongen på eMTB så er saken helt annerledes og jeg helt klart tilbake på nivået mitt nedover. Hopp og sprett og tjo og hei er mye mer opp til meg enn sykkelen. Men det tok sin tid med tilvenning, det er helt sikkert. Det var bra ubehagelig i starten...

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: JoachimV] #2629517 21/09/2020 17:00
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: JoachimV
Sitat: OlaGB

Dette var førsteinntrykket mitt også men etter første sesongen på eMTB så er saken helt annerledes og jeg helt klart tilbake på nivået mitt nedover. Hopp og sprett og tjo og hei er mye mer opp til meg enn sykkelen. Men det tok sin tid med tilvenning, det er helt sikkert. Det var bra ubehagelig i starten...

Føler den oppfører seg meget bra i små hopp osv altså, men det er de små bunny hoppene, manual`s osv som føles litt vanskeligere.

Nedoversykling i sti, både teknisk og høyhastighet, så gikk det raskere med Emtb enn manuell for meg etter et par dager`s bekjentskap med ny sykkel. Da snakker jeg om løyper omtrent uten pedaltråkk.
Merker hovedsaklig at høyere vekt i sykkelen har med seg mere moment, og holder hele sykkelen stødigere, og gir meg trygghetsfølelse nok til å slippe mere opp på bremsene.

19' Merida Eone-sixty 900E
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: sykkeloyvind] #2631449 04/10/2020 19:39
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Flo
Sitat: simenf

Du har jo fått med deg diskusjonene her rundt elsykkel på sti....og funnet ut hva som stemmer og ikke.

Synes du gir skeptikerne litt lite kred med en slik uttalelse. Jeg har også fått med med disse diskusjonene, og det er i svært liten grad mangel på testing som gjør at folk her inn har uttalt seg kritiske til motorsykkel på sti. I stort sett alle diskusjonene jeg har lest her inne diskuteres det prinsipper omkring motorisering av friluftslivet og potensielle følger av dette. Tror selv den mest garva motstanderen av motor i marka ville synes det var gøy å prøve.

Men nå sykla vi vist rett i vepsebolet igjen ICON_WINK

Ja vi må akseptere at vi er forbi diskusjonen om elsykling i marka er moro eller ikke. Det er det åpenbart. At noen likevel kan være skeptiske til at elmotorisert ferdsel kan bli den nye normalen, må det også være aksept for. Jeg mener det går an å ha to tanker i hodet på en gang. En viss bekymring for hvordan elsykkelens utbredelse vil påvirke andres inntrykk av terrengsykling, og hvordan terrengsyklister oppfattes må kunne gå hånd i hånd med en eventuell begeistring for hvor moro det er å elsykle og hvor bra elsykler kan være for rekrutteringen av nye terrengsyklister.

Syns det er synd at en som bare vil fortelle om sine positive opplevelser blir trollet såpass mye i denne tråden. Er forøvrig enig med Dan om at det bør være en eget forum (ikke nødvendigvis subforum!) for emtb. Ser at Dan(?) sammenlikner emtb med hypen rundt fatbikes. Personlig tror jeg han tar veldig feil her. I løpet av noen få år er analog mtb som blir nisjen og det kan skje mye raskere enn mange av de som befinner seg på dette forumet kan frykte. Trangsynhet er grunnen til at det er ca 1 år siden jeg gadd å besøke forumet til terrengsykkel.no - Livet er for kort til å høre surmagede kommentarer fra folk som ikke aksepterer at andre har en annen oppfatning. Det er vel bare medlemmene på Pinkbike som er større hatere ICON_SMILE

Redigert av noblefart; 04/10/2020 19:44.

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: noblefart] #2631470 05/10/2020 06:51
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: noblefart
.......Trangsynhet er grunnen til at det er ca 1 år siden jeg gadd å besøke forumet til terrengsykkel.no - Livet er for kort til å høre surmagede kommentarer fra folk som ikke aksepterer at andre har en annen oppfatning. Det er vel bare medlemmene på Pinkbike som er større hatere ICON_SMILE

For du tenker at du oser av åpenhet for at folk kan ha andre meninger enn deg selv?

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: noblefart] #2631473 05/10/2020 06:58
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Syns det er synd at en som bare vil fortelle om sine positive opplevelser blir trollet såpass mye i denne tråden.

Hvis dette går under trolling, da tror jeg du har vært lite på internettforum min venn.

Ja vi må akseptere at vi er forbi diskusjonen om elsykling i marka er moro eller ikke. Det er det åpenbart. At noen likevel kan være skeptiske til at elmotorisert ferdsel kan bli den nye normalen, må det også være aksept for. Jeg mener det går an å ha to tanker i hodet på en gang. En viss bekymring for hvordan elsykkelens utbredelse vil påvirke andres inntrykk av terrengsykling, og hvordan terrengsyklister oppfattes må kunne gå hånd i hånd med en eventuell begeistring for hvor moro det er å elsykle og hvor bra elsykler kan være for rekrutteringen av nye terrengsyklister.

Redigert av Ndreas; 05/10/2020 07:00.
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: hbakken] #2631475 05/10/2020 07:06
R
reserveSyklist Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: hbakken
Sitat: tmork
Sitat: olehen
[..]
Emtb har gitt meg en helt ny boost når det kommer til stisykkling , så i år kommer jeg nok også til å sykle sti etter at DH sesongen har startet.

Gratulerer med ny sykkel!

Det jeg kunne tenke meg å vite mer om er bruk over tid. Har jo selv ødelagt flere boss ved å tråkke de i stykker, med mer, så hadde vært spennende å høre hvordan drivverket klarer seg siden jeg antar at det kan bli ganske høy belastning med motorhjelp. Strekkes kjedet raskere enn "normalt", slites boss ut tidligere enn forventet?

Midt i en dal med stor stigning alle veier, eller hvis jeg bodde "hjemme" på Sunnmøre ville jeg nok kjapt kjøpt meg en eMTB og testet dette selv

MIn erfaring er at drivverket, da spesielt kjeder, blir tydelig større forbruksvare. Jeg kjører 11 delt og billige komponenter mtp slitasjen. Boss har jeg ikke hatt noe trøbbel med, kjører dt 350 på to el-sykler. Bremseklosser og dekk merker jeg ikke noe økt slitasje på, kun det at jeg har flere kilometer i sesongen enn tidligere så slitasjen øker pga det.

Har kjørt snart 2 sesonger på emtb og kjeder må byttes raskere enn ellers.
Har god erfaring med dette: https://www.kmcchain.com/en/product/e-bike-anti-rust-chain-e11-turbo-12-speed
Da slapp jeg unna med færre kjede bytter. Ellers så holder resten av drivverket bra ( NX kassett)

Dt Swiss kjører egne boss for emtb, kallt Hybrid. Det er forsterkede boss og hjulsett og skal tåle mere belastning.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: noblefart] #2631477 05/10/2020 07:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Syns det er synd at en som bare vil fortelle om sine positive opplevelser blir trollet såpass mye i denne tråden. Er forøvrig enig med Dan om at det bør være en eget forum (ikke nødvendigvis subforum!) for emtb. Ser at Dan(?) sammenlikner emtb med hypen rundt fatbikes.... [snip]

Enig. eMTB er på full fart inn i butikker og ut i skogen, og på de siste stiturene mine har jeg møtte flere på elektrifisert sykkel enn på vanlig tråsykkel. Om jeg liker det eller ikke spiller ingen rolle, eMTB har blitt kjempepopulært og jeg tror dette er noe mye større en fatbike-hypen som var for noen år siden. Hvis fatbike med sine 10-12 tråder kvalifiserer til eget underforum, tenker jeg eMTB definitivt bør ha eget underforum.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2631478 05/10/2020 07:24
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Min erfaring med slitasje på kjede/drivverk er at færre gir gir bedre holdbarhet. Er vel tykkere/kraftigere kjede på systemene med færre gir. Vi har hatt eMtb noen år nå og på den med 10-delt gir så er kjede strekt til 0,75% på 1200-1500km (litt avhengig av merke). På den andre med 9-delt gir så bytta jeg kjede nå på 2200km hvor det ennå ikke var strekt til 0,75%. Så antar jeg kunne kjørt 2500-2600km på den før jeg nådde 0,75%. Vil derfor tro at 11-delt fort må ha kjedebytte på ca 1000km, kanskje før også litt avhengig av mengden dritt fra skogen og hvor hardt man sykler. Våre elsykler brukes mest til pendling med trekking av sykkelvogn.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2631505 05/10/2020 10:58
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg har enda ikke prøvd emtb, men må si det frister.

Er vel volumet av nedkjøringer på 2t, samt få flate stier som krever enormt med energi til å bli artige.

Røros og Oppdal må jo være helt sinnsykt med rekkevidden en emtb åpner.

Prisene er jo ikke akkurat lav, og vanskelig å vite når man kommer på riktig nivå. Kjøpte man haibike for 4 år siden kan man jo bare glemme å selge uten ekstremt tap.

Spent på om flere merker går veien til Specialized med mindre og mer sykkel. Eller fortsetter med store batteri og ca 20kg

Hører det snakkes mye om drivverk slitasje, er det sansynlig at neste generasjon får girbox integrert i motorhuset og evt beltedrift?

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: Stupfull] #2631507 05/10/2020 11:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Beltedrift og integrert girbox, da snakker vi. Selv om jeg klarer å komme meg dit jeg vil med tråsykkel, må jeg innrømme at det var sjukt gøy å sykle på eMTB da jeg prøvde en Scott eGenius for noen år siden. Litt høyere hastighet på sti enn normalt, og enorm fartsfølelse oppover og bortover. Litt som når man gir full gass med tråsykkel, bare mye mindre slitsomt.

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2631509 05/10/2020 11:14
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sant!

E marka om høsten, med litt dårlig rull og klisdedekk er jo helt døden, og mye pushbike. Emtb hadde jo løse dette, og slik stinettet der ligger åpner det seg sinnsyke muligheter

Re: Første erfaring med Emtb på sti [Re: olehen] #2631519 05/10/2020 12:21
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde min første stitur på en Mondraker Crafty R på fredag. Jeg er hekta! Rett og slett utrolig morsomt :--)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support