Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 23 1 2 17 18 19 20 21 22 23

Beste allsidige landeveissykler?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2620438 04/08/2020 08:51
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
Jeg har derimot ikke registrert hvilke skjermer det er på Alpers vidunder. Custom fra Speedvagen eller noe i retning av lakkert Velo Orange?
Honjo? Det er iallefall fabrikatet Speedvagen tilbyr nå.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Valentino] #2620441 04/08/2020 08:54
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Valentino
Honjo?

Ah. Takk!

Altså skjermer fra samme produsent som i artikkelen som utløste vår vesle passiar ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2620470 04/08/2020 09:53
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
"Haul ass, not cargo!"

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: TenDam] #2620475 04/08/2020 10:00
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: TenDam

For to uker siden kom endelig min nye Fara A|R.

[Linket bilde]

Ser veldig bra ut, sikla på den litt i grønt og med AXS.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2620479 04/08/2020 10:05
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Veldig lekker Fara! Vurderte sterkt en F Disc selv, men landet på noe annet.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2621056 07/08/2020 09:55
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Over på grovere føre:

Belgiske Ridley topper sin Kanzo Speed med... Kanzo Fast. Inspirert av Noah Fast.

[Linket bilde fra bikerumor.com]
Bikerumor: Sneak Peek: New Ridley Kanzo Fast could be new fastest, most aero gravel bike

Interessant valg av utveksling.

[Linket bilde fra bikerumor.com]
Bikerumor: Found: Classified wireless internal gear hub shifts 2x range, on your 1x gravel bike

Så gjenstår det å se om det blir Classifieds navgir eller Campagnolo Ekar 1x13 som blir det nye store innen singelkrank for 2021.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2621068 07/08/2020 10:36
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Fin den. Med Covid-19 blir det jo mer og mer penger spart på reising man ikke gjennomfører. Satser på at den "gamle" Kanzo da muligens kan bli billigere.

Ikke så kjent med problemstillinger den type sykler kommer opp i, da jeg aldri har eid en, men kanskje ikke helt optimalt med "aero" seterør? Kan se for meg at formen på det gjør at det fort kan samle seg opp mye dritt.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2624882 26/08/2020 18:41
D
dama Offline
Fersking
Fersking
D
Oh my....sjukt fin!
[Linket bilde]

Redigert av dama; 26/08/2020 18:45.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2625646 30/08/2020 17:09
T
TorkilS Offline
Medlem
Medlem
T
Ja, mye fint fra Orbea - men vil på det sterkeste anbefale å styre unna Unaas, og jeg er vel ikke den eneste.
Holdt på å ende opp med Fara F-AR, men så kom det plutselig en Synapse 2019 Hi-Mod med Etap på finn, så da ble det det. Foreløpig veldig fornøyd - strålende på asfalt, og gulle god på fjellvei. Gleder meg til mange km på den!

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: TorkilS] #2625668 30/08/2020 19:43
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: TorkilS
men vil på det sterkeste anbefale å styre unna Unaas, og jeg er vel ikke den eneste.

Tja, vet ikke det. Har selv kjøpt 2 sykler og en ramme. Bare positive opplevelser og erfaringer. God service også når jeg har handla.

Orbea har forøvrig mye bra...

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2635435 30/10/2020 13:41
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Noen som kjenner til eller har erfaring med Votec? https://www.votec.de/produkt/vrc-pro/

Kom over noen galninger som har syklet til https://www.twovolcanosprint.com/ på en VRC pro. Den googlet dette og det virker ut som ett fornuftig bygg med tanke på komponenter. Gjerne noe dyr til å være ett husmerke til Internetstores.de, og kanskje litt tung utveksling til de tyngste gruskneikene men hva gjør det når skjermer følger med visst nok ICON_GRIN

-BSK
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: TorkilS] #2635444 30/10/2020 14:11
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
Ja, mye fint fra Orbea - men vil på det sterkeste anbefale å styre unna Unaas, og jeg er vel ikke den eneste.
Holdt på å ende opp med Fara F-AR, men så kom det plutselig en Synapse 2019 Hi-Mod med Etap på finn, så da ble det det. Foreløpig veldig fornøyd - strålende på asfalt, og gulle god på fjellvei. Gleder meg til mange km på den!

Har forsøkt å få kontakt med Unaas, og de har sagt to ganger at de skal ringe meg, men ingen lyd derfra. Har gitt opp å handle der....

Redigert av CLT; 30/10/2020 14:12.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: ziggy68] #2635489 30/10/2020 16:54
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: ziggy68
Noen som kjenner til eller har erfaring med Votec?

Ingen erfaring, men Votec er et anerkjent tysk merke. Verdensveven sier at merket har historie fra begynnelsen av 90-tallet til det på 2000-tallet ble overtatt av Fahrrad.de, som er del av Internetstores, i likhet med f.eks. Bikester og ProBikeShop.

Her på forumet ruller flere på Votec blandeveissykler etter at VRX Elite i 2017 fikk Best Value i gruppetest i Gran Fondo Cycling Magazine.

[Linket bilde]

VRC Pro som du lenket til, ser interessant ut, med stabil landeveisgeometri, fikse detaljer i rammen, oppgitt dekklaring på 35 mm og UST-felger. All Road! yes Og i Norwegian Blue, da.

Testet i Grand Fondo med stort sett god omtale, om enn ikke samme lovprising som VRX fikk.

Også rimelig detaljert omtale og test i BikeRumor.

Bare synd at man må se og kjøpe den på nettet.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2635506 30/10/2020 18:06
S
Sam3 Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: CLT

Har forsøkt å få kontakt med Unaas, og de har sagt to ganger at de skal ringe meg, men ingen lyd derfra. Har gitt opp å handle der....

Jeg har kjøpt sykkel (Orbea Avant) og tatt oppgradering hos Unaas i løpet a siste månaden og fikk kjapp svar og utmerket service begge ganger.

Veldig fornøyd med Avant forresten - lett nok, stiv, og urolig komfortabelt etter veldig nøye tilpassing av sittestilling hos Unaas.

Redigert av Sam3; 30/10/2020 18:11. Rediger grunn: Mer informasjon
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sam3] #2635696 01/11/2020 09:10
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: Sam3

Jeg har kjøpt sykkel (Orbea Avant) og tatt oppgradering hos Unaas i løpet a siste månaden og fikk kjapp svar og utmerket service begge ganger.

Veldig fornøyd med Avant forresten - lett nok, stiv, og urolig komfortabelt etter veldig nøye tilpassing av sittestilling hos Unaas.

Godt å høre at det er service å få i butikken! Jeg holder ikke til i Oslo, og har forstått det slik at de ikke har kapasitet til å prioritere postordre

Redigert av CLT; 01/11/2020 09:11.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: ziggy68] #2635821 02/11/2020 08:41
Byråkratsiggen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: ziggy68
Noen som kjenner til eller har erfaring med Votec? https://www.votec.de/produkt/vrc-pro/

Kom over noen galninger som har syklet til https://www.twovolcanosprint.com/ på en VRC pro. Den googlet dette og det virker ut som ett fornuftig bygg med tanke på komponenter. Gjerne noe dyr til å være ett husmerke til Internetstores.de, og kanskje litt tung utveksling til de tyngste gruskneikene men hva gjør det når skjermer følger med visst nok ICON_GRIN

Hei, jeg har en Votec VRXC comp, denne rammen med et nivå ned på utstyrsnivået. Veldig fornøyde med rammen, passe leken, passe komfortabel og gøy å sykle på. Med et et ekstra hjulsett til smale dekk til landeveisbruk kunne jeg fint klart meg med bare denne sykkelen, og droppet raceren (cannondale caad 10), og jeg er veldig glad i CAADen. Forresten, så måtte jeg nok også ha byttet ut sram apex 1x11 også, ikke fordi det er 1x, men fordi det er et helvete å unngå subbing i bremseskiva foran, og apex gir/bremsehendlene framstår som slarkete. Men det er neppe Votec sin skyld.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: StianR] #2638555 18/11/2020 12:32
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: StianR
Første tur på min nye Focus Paralane 8.9.
Meget fornøyd så langt, den bare flyter over dårlig asfalt. Ett hett tips til en allsidig landeveissykkel
[Linket bilde fra terrengsykkel.no]

Godt å høre du er fornøyd. Har inne bestilling på denne nå. Er du fornøyd med hjulsettet ? Er det verdt å beholde? Har mulighet til å oppgradere til Zipp 303 s for et "lite" mellomlegg.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2638566 18/11/2020 13:26
altitude Offline
Avhengig
Avhengig

Godt å høre du er fornøyd. Har inne bestilling på denne nå. Er du fornøyd med hjulsettet ? Er det verdt å beholde? Har mulighet til å oppgradere til Zipp 303 s for et "lite" mellomlegg.

Fin sykkel StianR.
CLT, har ikke erfaring med Paralane, men har Zipp 303S på en Spec Diverge Comp, oppgradert fra DT Swiss R470. Synes det var en merkbar oppgradering. Stive, gode i sidevind til tross for 45 mm profil og relativt lette og responsive. Ser bra ut også. Regner med at du er klar over at Zipp 303s kun er for tubeless og at ikke alle TLR dekk passer på hookless felger som 303s.

Redigert av altitude; 18/11/2020 13:26.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2638567 18/11/2020 13:28
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Håper du får svar fra StianR ICON_SMILE

Kjapt fra sidelinjen:

Focus Paralane 8.9 er satt opp med rimelige Alex Rims CXD-4.

Men under det lite fancy navnet og den lave prisen, skjuler det seg et slangeløst hjulsett på kun 1560 gram, med 23 mm dyp felg og akseptabel 19 mm indre felgbredde, som har høstet ros i test hos bl.a. Road.cc.

Zipp 303S er et topp moderne, slangeløst hjulsett på 1530 gram, med 45 mm dyp felg og hele 23 mm indre felgbredde, som likeledes har høstet ros hos brukere og i tester, bl.a. hos samme Road.cc.

Men (som jeg nå ser at Altitude allerede har svart ICON_SMILE ): Vær oppmerksom på at 303-serien er hookless. Felgene har ikke hooks/felglepper. Det begrenser hvilke dekk du kan bruke. Zipp har nå lagt ut en liste: What tubeless tires are compatible with Zipp’s hookless rims?

Så vidt jeg har forstått, kan man sette hookless-felger opp med slange, men da like fullt kun i dekk som i utgangspunktet er slangeløse og fortrinnsvis er på Zipps liste.

For dypdykk, se Bikeradars What’s the deal with hookless rims?

Se også tråden Kompabilitet hookless felger og dekk, som er rette tråd å følge opp dette.

Hva gjelder stivhet, er det gjerne den hellige gral for landeveissykling. likeså dypere felger for aerodynamikk. Men for blandevei/grus, vil noen foretrekker lavprofils alu-felger for den smule svikt disse kan gi. Se f.eks. CyclingTips' Aluminum vs carbon gravel wheels: Which is better?

Selv er jeg både på 25 mm dype alu-hjul med smal felg og 40 mm dype karbon-hjul med bredere felg på blandet underlag, og... liker begge ICON_CONFUSED

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2638777 19/11/2020 12:42
StianR Offline
Entusiast
Entusiast
Meget fornøyd så langt, den bare flyter over dårlig asfalt. Ett hett tips til en allsidig landeveissykkel

Topp sykkel. Og jeg er godt fornøyd med hjulsettet. Det finnes jo lettere og bedre hjul men jeg synes det er veldig bra å sykle på.
Jeg måtte ha en ekstra runde med teip på det ene hjulet før det ble helt tett slangeløst. Men nå holder begge bra på lufta.

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: StianR] #2639010 20/11/2020 18:03
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C

Topp sykkel. Og jeg er godt fornøyd med hjulsettet. Det finnes jo lettere og bedre hjul men jeg synes det er veldig bra å sykle på.
Jeg måtte ha en ekstra runde med teip på det ene hjulet før det ble helt tett slangeløst. Men nå holder begge bra på lufta.

Har lest testen til Road CC som Cepada linket til, der får hjulsettet mye skryt, beholder det ja. Men den sykkelen fortjener 2 hjulsett, 1stk grus 33mm og 1stk landevei 28mm på Zipp 303s, men det får vente til sparegrisen er full igjen

Redigert av CLT; 20/11/2020 18:08.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2639011 20/11/2020 18:09
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C

Har lest testen til Road CC som Sepada linket til, der får hjulsettet mye skryt, beholder det ja. Men den sykkelen fortjener 2 hjulsett, 1stk grus 33mm og 1stk landevei 28mm på Zipp 303s, men det får vente til sparegrisen er full igjen

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2639325 23/11/2020 14:04
StianR Offline
Entusiast
Entusiast

Har lest testen til Road CC som Cepada linket til, der får hjulsettet mye skryt, beholder det ja. Men den sykkelen fortjener 2 hjulsett, 1stk grus 33mm og 1stk landevei 28mm på Zipp 303s, men det får vente til sparegrisen er full igjen

Glemte å nevne det tidligere, men etter det første innlegget mitt i vår så har jeg jo sykla mye på den gjennom sommeren. Og har også sykla mye på grus. Det går helt finfint på de originale 28mm dekkene. Absolutt en skikkelig allsidig sykkel.

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: TenDam] #2639546 24/11/2020 12:33
S
smurf1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: TenDam

For to uker siden kom endelig min nye Fara A|R. Som jeg skrev tidligere så gjorde jeg noen forandringer på oppsettet og har fått den levert med Red AXS gruppen ifra SRAM. Valgte 48x35 krank og 10-33 kassett. Satt opp tubeless med Token Ventous Pro C36D hjul og Panaracer GravelKing 32mm dekk. Ellers er det Prologo, 3T og Black Inc komponenter. Vekt ut av butikken var ganske nøyaktig 7.5kg. Etter å ha satt på pedaler, 2 flaskeholdere og Garmin festet så veier den nå 7.8kg (ish).

Har nettopp bestilt meg denne selv, og drister meg til et spørsmål vedr dekklaring. FARA oppgir at ramma skal ta imot opptil 35mm dekk. Og så ser jeg at du har satt på 32mm GravelKing, men ser det ut til at det vil være plass til for eksempel de nye GravelKing EXT+ i 35mm?

#5 - HTFU
Fritt etter Alpers: Hvis du kjører som en idiot, skader du andre. Hvis du sykler som en idiot, kan du dø. Ingen av delene er nødvendig!
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2640584 02/12/2020 15:21
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
Fikk kalde sykleføtter og trakk bestilling på Paralane. Blir den litt daff med 72 grader styrerørsvinkel? Hvis ja, hva tikker flest av mine kriterier: snill stack og reach, kvikk i stående spurt og klatring, stiv nok, komfy nok, trygg i utforkjøring, plass til min 32c, skjermfester, carbon, ultegra, skivebrems, pris under 30 000kr. Ikke verre enn det ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2640586 02/12/2020 15:41
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Fikk kalde sykleføtter og trakk bestilling på Paralane. (...) Blir den litt daff med 72 grader styrerørsvinkel?

Øyvind og andre kan kanskje svare om hvordan den oppleves i praksis, utover det han i sin tid skrev i testen, men du bør ikke se på styrerørsvinkelen isolert.

Det er slep/trail som avgjør styreegenskapene. Og slep utgjøres av styrerørsvinkel og fremløp/fork rake.

Paralane har ny landeveisgeometri, der slakkere styrerørsvinkel kombineres med lengre fremløp, noe som gir kortere slep enn styrerørsvinkel gir inntrykk av.

Sykkelen har i flere størrelser identiske mål for styrerørsvinkel, fremløp og slep som raceren Izalco Max. Den er rimelig kvikk, for å si det slik.

Jeg skjønte ikke det selv, da jeg i sin tid valgte den bort ICON_SMILE

Alternativer? Du er i en tråd der de fleste alternativene er grundig gjennomgått. Bare å lese seg opp ICON_SMILE

(Neida, håper du får tips! yes)

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2640721 03/12/2020 11:53
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
Ser i tester at Canyon Endurace vurderes å være på den livlige siden av endurance. Men Bikeradar gir den litt trekk for "brakerub" har det noe med vekten på rytter å gjøre? Ingen andre tester som trekker frem dette nemlig. Syntes den ser nydelig ut i Kerosine red. Ikke dedikerte skjermfester dog, men Canyon markedsfører SKS Speedrocker til deres sykler.

Redigert av CLT; 03/12/2020 11:54.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2640727 03/12/2020 12:08
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Ser i tester at Canyon Endurace vurderes å være på den livlige siden av endurance. Men Bikeradar gir den litt trekk for "brakerub" har det noe med vekten på rytter å gjøre?

Allerede grundig diskutert i tråden du er i. Se her.

Jeg vet at tråden er lang, men den dekker akkurat sykkeltypen du er interessert i. Så verdt å sette av litt tid og skumme gjennom ICON_SMILE

Du finner også mange dedikerte tråder om nettopp Endurace på forumet. Den er blant de aller mest populære, i så høy grad at leserne av Landevei så sent som i fjor kåret den til årets blandeveissykkel, tett fulgt av de grovere Cannondale Topstone Carbon og Orbea Terra.

Under overskriften "Det enkle er fortsatt det beste", var Alpers kommentar:

Sitat: Landevei #39 05/19
Vi er slettes ikke uenig, det er bare så lenge siden vi testet denne modellen at vi har helt glemt hvordan den var. God altså, enten du velger karbon eller aluminium.

Så vidt jeg vet, er ikke rammen endret siden 2016, da den var testvinner i Landevei ICON_SMILE

For øvrig er dette, i mitt hode, en generell tråd som primært ser på og drodler over modeller etter hvert som de dukker opp på markedet. Om du vil ha råd i egen kjøpsprosess, kan det lønne seg å lage egen tråd, sette opp dine ønsker, hvilke modeller du vurderer, og få konkrete råd om det. Da kan du ta et uhemmet dypdykk i egne behov ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2640743 03/12/2020 12:36
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
Ja Endurace er noen år, på linje med Paralane som også har vært vurdert. De er begge lette, fine og godt spekka for prisen. Angående subbing i disc, ser jeg det er tatt opp tidligere ja. Endurace er fineste av de to ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: CLT] #2640784 03/12/2020 16:00
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg har til gode å oppleve en racer med skivebremser som ikke har eller utvikler subbing relativt fort, har vært innom Cannondale, Focus, Gavia, Specialized, Everest og White så langt.

De trenger å gjøre en grunnleggende redesign av hele konseptet i mine øyne, det er for små marginer i klaring skive/kloss, for udefinerte krav til stivhet i nav/gaffel/skive og en dårlig løsning på stempel som lett forurenses av støv/skitt som setter seg på o-ringene.

Create the problem and sell the solution
Side 19 av 23 1 2 17 18 19 20 21 22 23

Moderator  support, Valentino