Ny med slangeløst - noen korte spørsmål
|
Ny med slangeløst - noen korte spørsmål
30/08/2020 14:52
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Min nye gravelsykkel kommer med tubless-ready oppsett. Her er spesifikasjonene: * Stans Notubes Crest S1 27,5” hjulsett * WTB Venture 27,5x2,0» Skinwall dekk Såvidt jeg forstår på Stans sine sider er felgene ferdig tapet. Det jeg trenger er altså ventiler og guffe. Bikeshop har Stans-ventiler av størrelsen 35mm og 44mm. 35 er til mtb mens 44 er til landevei. Faller mine 650b x 47-gravelhjul under mtb eller landevei? Og har det noe å si hvilken av disse ventilene jeg velger? Den eneste forskjellen er vel lengden på dem? (35mm er uansett utsolgt, så i så fall må jeg finne et annet merke). Hva med guffe? Er denne kurant? https://bikeshop.no/notubes/st0068/notubes-tire-sealant-tubeless-guffe-473-mlJeg har en vanlig gulvpumpe (uten kompressor). Er dette et problem? Hvis ja: Da funker kanskje patroner? Er det noe mer jeg må tenke på? (Utover å følge ganske slavisk veiledningene jeg ser på YouTube?).
Redigert av torbus; 30/08/2020 14:53.
|
|
|
Re: Ny med slangeløst - noen korte spørsmål
[Re: torbus]
30/08/2020 16:17
|
arekey
Entusiast
|
Entusiast
650b-hjul faller som oftest under MTB. Uansett, det går stort sett fint å bruke 44mm-ventiler på hjul der 35mm kanskje hadde vært optimalt. Forskjellen er at ventilene vil stikke noe lengre ut, men ellers har det liten betydning. Er dette et problem for deg kan du uansett bruke ventiler fra andre merker. Det må neppe være Stans for at du skal lykkes med oppsettet.
Når det gjelder guffe er jeg ikke kjent med Stans sin, men vet at Orange Seal ofte blir sett på som «standarden».
Til «popping» av dekk vil jeg anbefale å bruke en kompressor eller «tire booster»: https://bikeshop.no/tilbehør/6080/schwalbe-tire-booster-inflator-den-enkle-måten-å-pumpe-tubelessdekk CO2-patroner kan funke, men tror én patron ikke gir høyt nok trykk for dekk med såpass stort volum som dine. I tillegg bør du da vente med å fylle på guffe til etter popping (noe jeg uansett anbefaler å gjøre, for å minimere sjansen for søl). Enkelte typer guffe reagerer visstnok på CO2. Alternativt kan du poppe dekkene på en bensinstasjon (bare ta med adapter fra Schrader til Presta-ventil).
|
|
|
24/10/2020 09:39
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Første guffe-punktering. Noen spørsmål: På vei hjem fra jobb i går kjente jeg at noe av trykket hadde gått ut av bakhjulet. Ikke så mye at jeg måtte pumpe opp, så jeg kom meg hjem. Kjente på dekket at det var mindre trykk i det enn da jeg syklet til jobb den morgenen. (Kjenner hver morgen, for å se om det er behov for pumping). Kunne også se noe griseri jeg relaterte til at guffa hadde gjort jobben. Det gikk ikke ut mer luft i løpet av natta. Vaska sykkelen nå, og kikket nærmere på hjulet. Det så ut til å sitte noe i det, og jeg trakk det ut, hvorpå lufta også gikk ut. Det er tydelig et så stort hull at jeg normalt måtte skiftet slange på vei hjem i går dersom jeg ikke hadde slangeløst opplegg som tettet hullet av seg selv. Men hva gjør jeg nå? Fyller jeg guffe inn i ventilen, snurrer hjulet (med litt massasje av dekket), fyller på luft og ser om det holder, eller må jeg til pers med notubes dart (har to sånne med på tur)? Jeg har også en liten flaske med noe som heter Effetto Zot (guffa jeg bruker er Caffelstex), som kan fylles direkte på hullet på tur (https://bikeshop.no/effetto-mariposa/emchclzot10/effetto-zot-nano-sealant--10-ml-tetningsmiddel-som-festes-på-sykkelen). Eller bør jeg kanskje ta av dekket og lappe det med vanlige lappesaker fra innsiden? Hvordan ville dere gått fram? For øvrig ganske imponert over at jeg sykla nesten 2 mil med den i dekket, og at det holdt seg over natta, helt til jeg dro ut den spisse saken som forårsaket punkteringa. Bildet viser dekket før jeg trakk ut den spisse saken dere ser sitte der. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118383&filename=Image-1.jpg)
Redigert av torbus; 24/10/2020 10:24.
|
|
|
24/10/2020 12:34
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvis andre ferskinger skulle være interessert i hva som ikke fungerer, kan jeg i hvert fall meddele at det å fylle i mer guffe, pumpe opp og snurre hjulet, ikke resulterte i annet enn en jævla grisete balkong, etter at guffa sto i en stri stråle, så her læres det ved prøv og feil-metoden.
Deretter knakk darten da jeg forsøkte å presse den gjennom hullet, så heller ikke det var stor suksess. Antar dette ville fungert hvis jeg hadde fått den gjennom hullet, men det var ikke jeg kar om å klare.
Nå har jeg tatt av dekket og lappa hullet fra innsiden (med vanlige lappesaker til slange), og så antar jeg det gjør susen.
I det minste har jeg nå fått svar på hvorvidt det fortsatt er nødvendig å ha med slange på tur ...
|
|
|
25/10/2020 06:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 Kjedelig, og beklager at ingen rakk å svare deg i går. Men du er på rett spor, og med litt mer erfaring og riktig utstyr, tror jeg du vil finne deg godt til rette med slangeløst oppsett. Du opplevde at guffen gjorde jobben sin, og du kunne sykle trygt hjem selv med et spisst fremmedlegeme i dekket. Med slange ville du selvsagt ha punktert og måtte ha tydd til slangebytte underveis, slik du skriver. Spørsmålet var hva du skulle gjøre når du vel hjemme drar ut den spisse biten og mister trykk. Kjappe kommentarer til de tre måtene man kan tette et større hull slangeløst: - Påfyll av guffe: Her er det smart å velge en grov guffe som f.eks. Stan's Notubes Race eller Orange Seal. Tetter større hull enn standard Stan's eller Orange Seal Endurance. Tips: Når guffen er i dekket, øker du trykket/pumper opp mens du holder dekket med hullet ned. Da samler guffen seg ved hullet. Med et stort hull vil guffen først sprute ut, men om hullet ikke er for stort, vil guffen begynne å putre og til slutt tette. Kanskje må du fylle på mer guffe om det ikke tettes på første forsøk. Når det synes tett, snur du dekket slik at hullet er opp. Da vil flytende guffe renne bort fra hullet, slik at guffen som har tettet vil kunne stivne og tørke. Gi guffen tid til å stivne. Prøv gjerne deretter med litt høyere trykk, men ikke kjør på med høyt trykk rett etter at fersk guffe har tettet et stort hull. Ser at du har Effetto Mariposa Zot. Har ingen erfaring med det, men forstår at det skal fungere som katalysator og bidra til at guffen stivner raskere. Usikker på om det fungerer best med Efettos egen guffe eller også med annen guffe. Jeg overtok i sin tid et grusdekk som var blitt brukt med slange og dermed var full av små og store hull og lakk som en sil. Med en smule tålmodighet fikk jeg tettet alle hullene med guffe, også et større hull som krevde et par gangers påfyll av grov guffe. Å snurre på hjulet er en kjapp måte å få guffen til å tette mindre hull på tur, eller å få guffen til å spre seg godt ved oppsett. Men om du snurrer et dekk med stort hull, får du bare en 360 graders sprut  Antar at det var det du opplevde på balkongen. - Lapping: Om hullet er så stort at guffen ikke tetter, men du er hjemme og kan fikse det i ro og mak, er lapping beste løsningen. Men du bør da bruke lappesaker spesifikt for slangeløse dekk, f.eks. Tip Top Tubeless Tyre Repair, ikke tradisjonelle lapper for slange. Lappene for dekk skal være mer solide. - Plugging: Plugging er en rask løsning om man skulle være så uheldig på tur å oppleve at guffen ikke tetter. Men plugging er en fysisk endring av dekket som bør unngås om man kan. Man bør derfor alltid ha med fersk, grov guffe i en egnet miniflaske for påfyll. Har på den måten reddet både meg selv og kompiser fra å måtte plugge. Du har dessverre vært offer for at akkurat Stan's Dart er et lite solid verktøy som fungerer best for revner på mer enn 4-5 mm. Se tråden Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? Vi får håpe at nye generasjoner av Dart blir bedre, men om du velger tradisjonelt pluggesett med larve eller Dynaplug, tror jeg ikke du vil oppleve problemer. *** Du skriver at du har fått svar på hvorvidt det fortsatt er nødvendig å ha med slange på tur  Du må selvsagt ta med slange på tur med mindre du er helt trygg på de slangeløse løsningene. Men du kom deg jo hjem fra tur uten bytte av slange nettopp fordi du hadde slangeløst oppsett  Og med rett guffe og rett plugg er sannsynligheten for at du trenger slange liten. Mitt inntrykk fra både venner og forumet, er at de som satser fullt på slangeløst, trives med det. Mens de som vil holde på gamle vaner og kombinere slangløst oppsett og slange ved punktering, blir frustrert og misfornøyd og vender gjerne tilbake til tradisjonelt oppsett med slange. Det forstår jeg godt. Å konvertere fra slangeløst til slange på tur, er ikke kjekt. Men uansett - hvem vet hva fremtiden bringer? Nå har vi ikke bare slangeløst og slange, vi har nye slanger som skal være vanskeligere å punktere, vi har guffe egnet for å ha rett i slange, vi har cushcore for kross og blandevei, vi har pariserdekk med guffe... og det er i proffritt det nå eksperimenteres mest med alle disse løsningene. Vi får se hva det hele ender med  Beklager enda et langt innlegg. Er kulturelt handikappet (bergenser).
|
|
|
25/10/2020 17:48
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg er ikke særlig god til å fatte meg i korthet jeg heller, så lange svar trenger absolutt ikke beklages.  Det var egentlig greit å få prøve og feile litt under ordnede former hjemme. Litt griseri ble det, og gårsdagens sykkeltur ble det ikke noe av, men det er bedre å måtte knote på balkongen enn midt i skauen når det skjer første gang. Kommer definitivt ikke til å gi opp slangeløst. Det funka jo som det skulle, og føles veldig behagelig å sykle på. Når det gjelder ekstra slange blir det nok til å ta den med en stund framover. Trenger å bli trygg på dette nymotens opplegget. Takk (igjen) for gode tips!
|
|
|
25/10/2020 19:06
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Har Zipp 303S hook less felger på grussykkelen. De er kun for tubeless. Men er det noen som vet noe om det fungerer til nød med slange om det skulle bli hull som ikke tettes av guffe eller plugg? Finner ikke noe om dette på nett. Hook less har vel vært med en del år i MTB så kanskje noen med erfaring herfra har gode råd. Tenker jo at som nødløsning burde det være greit med slange og lavt trykk for å halte seg forsiktig hjem.
Og mens vi er på saken. Vet noen om Pirelli Cinturato Gravel H fungerer på hook less felger? Har sett forskjellige meninger om dette. Har på Schwalbe G-One Allroad nå og de sitter som et skudd men begynner å bli slitt og må byttes ut til neste sesong.
|
|
|
25/10/2020 20:00
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Null problem å bruke slange med dekk for slangeløst oppsett.
|
|
|
[Re: altitude]
25/10/2020 20:04
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Kan bruke slange i hookless-felger, men dekk må alltid være laget for tubeless. Og Zipp sier maks 72 psi. Forholder meg til Enve sin oversikt over (ikke) anbefalte dekk, Pirelli Cinturato Velo TLR anbefales ikke. De har ikke testet absolutt alle dekk, men da ville ikke jeg tatt sjansen selv. Zipp sier derimot noe annet, men formulerer seg også vagere. EnveZipp
|
|
|
26/10/2020 14:20
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som har erfaring med guffa til Muc Off? https://www.sykkelkomponenter.no/products/muc-off-no-puncture-hassle-1-liter-tubeless-sealant-guffePå det jeg har sett av reviews kommer den bra ut, men det som gjør at jeg vurderer den i stedet for Effetto, er det som står om at den er enkel å vaske bort. For tro meg: Det er ikke Effetto. (Men det viktigste er naturligvis at den tetter hull og enkelt kan påføres ved punkteringer også).
|
|
|
26/10/2020 15:18
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kommer definitivt ikke til å gi opp slangeløst. Det funka jo som det skulle, og føles veldig behagelig å sykle på. Det er akkurat den innstillingen du MÅ ha for å lykkes med slangeløst. Når jeg har stått langt "pokker-i-vold" og guffa tetter etter litt pumping hos meg eller en kompis samt et par ganger med hjelp av pluggesett (riktignok på terreng) er verden deilig men jeg har også sølt guffe utover gulvet på gutterommet og av en eller annen grunn har jeg opplevd flere ganger med løse ventiler at de slipper luft når jeg kun har skrudd opp for å pumpe i litt mer luft, for ikke å snakke om pipling av guffe rundt foten på ventilen, knot med felgbånd og at dekket plutselig har vært flatt når jeg skal ut.......... Altså, jeg er kanskje ei kløne og har hatt en fin læringsprosess (men jeg har fortsatt en slange i baklomma på langtur).
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
04/12/2020 19:21
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Driver og setter opp ISP slangeløst nå.
Har fått dekkene på, fyrer opp med luft fra Tire Boosteren, og de popper på. Deretter slipper jeg ut luft for å helle i guffe via ventilen, men det som skjer er at dekkene popper av igjen når de er tomme for luft.
Men de ser ut til å holde greit på luft uten guffe.
Tenkte derfor å la dem stå med høyt lufttrykk til i morgen, for å se om det former dem litt, slippe ut lufta - håpe at de ikke popper av igjen, og fylle på med guffe.
Høres det ut som en vettug fremgangsmetode? Eller er det noen som har noen tips?
Edit: Det er forresten ISP Performance Line av siste årgang. De er såkalt Tubless Easy.
Redigert av torbus; 04/12/2020 19:25.
|
|
|
04/12/2020 19:36
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Smør litt guffe langs ytre del av dekket som ligger an mot felg. Pump opp og la stå til i morgen
|
|
|
04/12/2020 20:36
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Hvis poenget bare er å få guffa inn, kan du jo fint poppe dekket etter du har fylt guffe. Men du kan få problemer ved en skikkelig punktering med at dekket detter ned igjen. Da må du inn med slange hvis du bare har en liten lommepumpe med deg på tur. Men også mulig at dekket størkner fast når du har kjørt litt med guffa. Det er jo bare å teste.
Alternativet er å legge et lag til med teip så dekket sitter strammere på felgen.
|
|
|
05/12/2020 07:21
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Thanks. Dessverre røyk pumpa da jeg skulle til å pumpe opp etter å ha smurt guffe på sideveggene, så jeg må visst ut å kjøpe ny pumpe. Trodde den anbefalte Joe Blow sport-pumpa ville vare mer enn 4-5 måneder, gitt, men den tålte visst ikke gjentakende pumping av tire boosteren.
|
|
|
05/12/2020 09:50
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Thanks. Dessverre røyk pumpa da jeg skulle til å pumpe opp etter å ha smurt guffe på sideveggene, så jeg må visst ut å kjøpe ny pumpe. Trodde den anbefalte Joe Blow sport-pumpa ville vare mer enn 4-5 måneder, gitt, men den tålte visst ikke gjentakende pumping av tire boosteren.
Dette lukter reklamasjon. Den bør holde mye lenger enn 5 mnd. Lars
|
|
|
05/12/2020 15:35
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, pumpa skulle nok holdt lenger enn som så. Kjøpte ny pumpe på Clas Ohlson, poppa dekket, tok ut lufta og helte inn guffe, men dekket gjorde som i går og poppet av, denne gang akkurat da jeg skulle begynne å pumpe. Det andre hjulet var forresten ikke noe problem. Klarte heldigvis å poppe det litt vriene dekket med guffa i, uten så mye som en dråpe spilt, og har nettopp syklet rett under 40 km på hovedsaklig asfalt, men med en del underkjølt regn og litt is. Da skulle dekkene være så godt som innkjørt. Usikker på om pigger skal kjøres inn på mye eller lite luft, men jeg gikk for mye. Det trillet bedre enn jeg trodde (mulig jeg raskt vendte meg til det), og selv om jeg skal innrømme en viss nervøsitet på isete partiet, kom jeg meg til og med opp en isete, svært bratt bakke, uten så mye som å spinne. Tror dermed dette blir bra, så nå ser jeg fram til vinteren! 
|
|
|
09/12/2020 12:33
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tidligere i høst bestilte jeg et 700C-hjulsett fra Hunt. Mottok det i går, litt før tiden, og klarte ikke vente på våren, så jeg satte det opp slangeløst med Schwalbe G-One Speed 38mm, og benyttet den snøfrie dagen til å teste dem.
Etter 2-3 km hørte jeg psss fra forhjulet, og så en hvit flekk på dekket. Pirka borti flekken for å se om det faktisk var et hull, noe det var. Snurra hjulet så det tettet seg igjen, og fortsatte turen med fortsatt hardt dekk (hadde fylt i 60-70 psi).
Turen var kun på et par og tjue km, og like før jeg var hjemme hørte jeg et nytt psss fra forhjulet, før et større område farget seg hvitt av guffe. Droppet å stoppe denne gangen, og hadde fortsatt hardt hjul da jeg var hjemme et par km senere.
Etter vasken sjekket jeg dekket nøyere. Det første hullet klarte jeg ikke å lokalisere, men i det andre hullet sto det en svært spiss stein. Dro ut denne, hørte lufta begynne å gå ut, men surra på hjulet og fikk dermed stoppa lekkasjen.
Men noen spørsmål i forbindelse med dette.
For 2 hull (som jeg vet om) på en kort tur på 22 km, er flere hull enn jeg har hatt på mine siste 500 mil.
1. Dekka mine er sterkt anbefalt både her og der, og jeg antar dette ikke er normalt. Jeg lurer derfor på om det er grusen de strør med som er ekstremt lite egna for oss på sykkel? For jeg har aldri syklet verken sent på høsten eller før de har kostet veiene på våren tidligere, og har derfor ingen erfaring med denne typen grus. Men det er åpenbart ikke sånn grus jeg kjenner fra skogsveier. Den som sto i dekket var så tynn og spiss at det ikke er det minste rart at den penetrerte dekket. Begge gangene skjedde det på veier som er typisk sånne veier de strør.
2. Er det kanskje en ide å sykle med litt mindre luft i dekket dersom jeg har rett i at det er spesielt ondskapsfull grus som forårsaket dette?
3. Er det noe poeng å gjøre noe med hullene når guffa har tettet dem? Hadde dette skjedd på bakhjulet ville jeg jo ikke engang fått det med meg, da jeg verken ville sett eller hørt det. Jeg har lappesaker for slangeløse dekk, men vet ikke om det er noe poeng å gjøre noe annet enn kanskje å fylle på litt mer guffe.
4. Ikke guffe-relatert: Jeg har nå to hjulsett og en kassett. Planen var opprinnelig å kjøpe en kassett til hvert hjulsett, men er det kanskje en fordel å la kjedet slites mot den samme kassetten i stedet for å ha to stykker? Det å skifte den mellom hjulsettene er en rask og smal sak, så kanskje er det bedre å bruke den samme kassetten på begge hjulsettene?
Ps. Orange Endurance funker! Ps. 2. Jeg er utrolig glad jeg ikke syklet med slange i dag. To hull er ett mer enn jeg ville klart å fikse på farta.
Redigert av torbus; 09/12/2020 12:36.
|
|
|
09/12/2020 16:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gratulerer med Hunt-hjul og slangeløst oppsett som gjør akkurat det det skal! Ingen overraskelse hva jeg mener om spørsmålene dine  1. Dekka mine er sterkt anbefalt både her og der, og jeg antar dette ikke er normalt. Jeg lurer derfor på om det er grusen de strør med som er ekstremt lite egna for oss på sykkel? Ja, det tror jeg. Om jeg husker rett, holder du til i Asker og Bærum, og grusen der er beryktet. Har rullet på G-One Speed på alle slags underlag på flere kontinenter, men har punktert kun én gang. Det var da jeg i februar ikke giddet å konvertere tilbake til slangeløst for én tur på sommerdekk, og syklet med slange på strødde veier gjennom Asker og Bærum  (Min erfaring er forresten kun med den forrige, utmerkede versjonen i Microskin og 127 TPI, ikke den nye, motor-sertifiserte versjonen i Super Ground SpeedGrip og 67 TPI  ) 2. Er det kanskje en ide å sykle med litt mindre luft i dekket dersom jeg har rett i at det er spesielt ondskapsfull grus som forårsaket dette? Det er alltid en idé å ha egnet lufttrykk (lenke til artig kalkulator), som generelt er lavere uten enn med slange, men hvorvidt lavere lufttrykk redder deg fra spiss grus, vet jeg ikke. Kanskje. 3. Er det noe poeng å gjøre noe med hullene når guffa har tettet dem? Guffen gjorde jobben og tettet hullene. Så jeg ville ikke bekymret meg for det. Som du sier, tetter guffen kontinuerlig små hull, og rytteren merker det som regel ikke. 4. Jeg har nå to hjulsett og en kassett. Planen var opprinnelig å kjøpe en kassett til hvert hjulsett, men er det kanskje en fordel å la kjedet slites mot den samme kassetten i stedet for å ha to stykker? Tror du har rett i det også. Men jeg er så lat at da jeg hadde to hjulsett, utstyrte jeg hver av dem med sin kassett. Det gikk greit, og det tror jeg de fleste opplever. Men så vidt jeg vet, bør kassett og kjede ideelt sett slites sammen, som du skriver. Ps. Orange Endurance funker! Godt å høre. Vurderer å sette mine dekk opp med langsomt-tørkende Endurance for langvarig beskyttelse, men fylle den obligatoriske, medbragte miniflasken med grovere, standard Orange Seal, for kjapt påfyll i tilfelle guffen i dekket mot formodning ikke skulle tette et hull. Grovere guffe tetter som kjent større hull, men tørker også raskere inn i dekket. Ps. 2. Jeg er utrolig glad jeg ikke syklet med slange i dag. To hull er ett mer enn jeg ville klart å fikse på farta. Nemlig 
|
|
|
09/12/2020 18:16
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
To innspill:
Jeg tror definitivt at høyt lufttrykk er en del av årsaken her. 60-70 psi i et sånt dekk er veldig høyt. Jeg kjører ca 30/35 foran/bak (vekt ca 64 kg) på samme dekket i Allround-utgave. Høyt trykk gir større trykk på mindre området og gjør det vanskeligere for dekket å derformeres rundt spisse steiner.
Jeg kjører også en del med forskjellige hjulsett på ulike sykler. Har opplevd det som helt uproblematisk å bruke samme kjede på ulike kassetter så lenge man er nøye med å skifte kjede regelmessig (ca 3-4000 km). Da er slitasjen så liten at det ikke blir noen forskjell på kassettene.
|
|
|
10/12/2020 05:26
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for svar! Etter å ha skrevet det over, gjorde jeg noen søk på strøgrus og vintersykling. Lier og Lierbakkene ser ut til å være et frustrerende område der mange opplever uforholdsmessig mange punkteringer som følge av kvernet stein. Det var på vei inn i Lier jeg fikk min første. Deretter en mellom Heggedal og Asker. Får satse på at vinteren snart kommer så jeg slipper å bruke sommer-hjulsettet, men hvis det fortsetter å være bart, får jeg sykle innover mot Oslo neste gang. Men da på betydelig lavere trykk. Ser av to kalkulatorer jeg har brukt (den Sepeda linker til over, og denne, at jeg bør ligge på rundt 3 bar (den jeg linker til sier jeg med mine rundt 87 kilo bør ligge litt over 3 bar, mens den andre sier at jeg bør ligge litt under). Uansett blir det ganske mye lavere enn jeg hadde i går.
|
|
|
10/03/2021 07:24
|
torbus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Etter de første punkteringene med skyhøyt lufttrykk på Schwalbe Speed i fjor høst, har dekkene med redusert lufttrykk (rundt 45psi, etter å ha fulgt Srams kalkulator for landeveien) holdt bra under vårløsninga, tross mye strøgrus på gangveiene. Kun opplevd en ny punktering, som guffa tok seg av. Må si erfaringene med slangeløst oppsett er bra. Strøgrus forårsaker tross alt ganske store punkteringer, og det virker dermed som om det skal mye til før punkteringer av den vanlige typen ødelegger turen. Skal bli spennende å se hvordan dekkene duger på grov grus når den tid kommer. Har planer om en lengre tur med bagasje til sommeren, der blant annet Rallarvegen inngår, men jeg er usikker på om dekk av denne typen vil holde der, eller om jeg bør gå for noe grovere enn 38mm speed. Skal få kjørt dem hardt på grove grusveier når snøen forsvinner for å teste dem ut.
Redigert av torbus; 10/03/2021 07:25.
|
|
|
|
|