Mobilholder eller sykkelcomputer til fersking?
|
Mobilholder eller sykkelcomputer til fersking?
25/08/2020 13:02
|
dama
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fersking på sykkel her og koser meg med min nye hobby! (I alle fall til høstregnet setter inn for fullt). Har lyst til å kunne se info underveis på turen, samt å lage ruter jeg kan følge underveis. Har en Garmin Fenix klokke, men det var knotete å bruke til formålet. Bør jeg ganske enkelt skaffe en mobilholder til å feste på styret, ala quad lock? Budsjettløsningen  Godt nok til mitt bruk? Eller kommer jeg uansett til å komme til å få lyst på en dedikert sykkelcomputer før jeg rekker å si watt?
|
|
|
Re: Mobilholder eller sykkelcomputer til fersking?
[Re: dama]
25/08/2020 13:14
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Fersking på sykkel her og koser meg med min nye hobby! (I alle fall til høstregnet setter inn for fullt). Har lyst til å kunne se info underveis på turen, samt å lage ruter jeg kan følge underveis. Har en Garmin Fenix klokke, men det var knotete å bruke til formålet. Bør jeg ganske enkelt skaffe en mobilholder til å feste på styret, ala quad lock? Budsjettløsningen  Godt nok til mitt bruk? Eller kommer jeg uansett til å komme til å få lyst på en dedikert sykkelcomputer før jeg rekker å si watt? Fordelen med en dertil egnet dings, og ikke mobilen, er hvert fall at du sparer mobilbatteriet. Strava-appen bruker typisk en del batteri, så fint å bruke noe annet til logging. Ruteplanleggeren til Strava fungerer fin-fint, så anbefalingen er å skaffe noe som kan monteres på styret med medfølgende holder, og som samtidig tåler regn og dritt. Wahoo eller Garmin lager dingser til nevnte formål, og selv er jeg fornøyd med en Garmin 530.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
25/08/2020 13:14
|
ekstraslange
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjøpte nettopp en Garmin 530 bundle. Håpløst dyrt (3800). Valgte likevel å kjøpe fordi jeg har sett meg lei på å fiske fram mobilen i annethvert kryss. Jeg tør ikke prøve med mobilholder, fordi jeg er redd den blir våt, og ønsker å sykle uansett vær.
Har bare hatt enheten i noen dager, og må jo innrømme det var fantastisk å legge i vei på ukjente veier med kartet rett foran styret. Dog vil jeg si gode klær er viktigere enn Garmin, så hvis innkjøp av det ene utelukker det andre ville gått for klær.
|
|
|
25/08/2020 13:20
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville investert i en dedikert sykkel-gps, den vil du ha mye glede av. Det ligger mange ute på FINN, som du kan få kjøpt relativt billig. Kjøpte selv en Garmin 810 på FINN for mange år siden og den surrer og går ennå. Denne er eksempelvis en fin sak: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188932104
|
|
|
25/08/2020 13:32
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg har sykkelcomputer pga watt, puls, kadens og muligens litt luftmotstand. Usikker på hvordan det der nå har utviklet seg ettersom man gjerne bruker bluetooth isteden for ant i disse dager. Og hvis man ikke bruker watt, puls og kadens hvorfor skulle man ikke bruke en telefon? Hvis batteri ikke er et tema.
|
|
|
25/08/2020 13:49
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Enig med flere ovenfor her, en Garmin-dings (Edge 530, 830, 1030) vil duge finfint til dette, og på bruktmarkedet er det ikke så voldsomt dyrt heller. Eldre varianter som Edge 800/810 og 1000 vil også funke til en rimeligere pris. Med frikart og mtbmap overlay får du også bra kart på den, både på landevei og i skauen. Selv har jeg brukt Edge 800 i noen år og Edge 1000 de siste 3-4 årene. Hvis du skal satse på Quadlock e.l. bør du ha vanntett og kanskje litt ekstra solid telefon, samt rikelig med batteri og og god/fungerende GPS på telefonen... Min Motorola Z6 plus er f.eks. vanntett og brukbart solid, men GPS-en er så dårlig at jeg ikke kan bruke den til navigasjon (den klarer knapt å se hvilket dalføre jeg befinner meg i). Også synes jeg den er litt for svær til å ha på styret til landeveissykkelen, bortsett fra når jeg sitter på rulle/Zwift 
|
|
|
25/08/2020 18:46
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ville gått for en mobil hvis du har en fenix. Det er svært få ting en garmin edge xxx(x) gjør bedre enn en mobil.
|
|
|
[Re: Paulus]
26/08/2020 10:27
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Har gått i bakken noen ganger med min antikke Edge 810 både i skogen og på veien uten at den har tatt noe særlig skade av det. Det alene gjør at jeg aldri ville vurdert mobil. Som andre har sagt er det også fint å ikke tømme mobilen for strøm.
Hvis jeg skulle syklet over mange dager, type tursykling, hadde jeg kanskje vurdert mobil med powerbank.
|
|
|
26/08/2020 10:35
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke hatt Edge, men har tidligere vræka Garmin Oregon på sti. Min nye Samsung Xcover Pro har gått i bakken sikkert 20 ganger siden jeg kjøpte den og har foreløpig tålt all mishandling jeg har utsatt den for. Om man skal på lengre turer må man slå av mobildata for å få tilstrekkelig batterikapasitet.
På veldig lange turer + heisbasert logger jeg med suunto ambit run. Ikke perfekt men det funker.
|
|
|
26/08/2020 10:45
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg sykler bare landevei, og er happy med Edge 520. (Men den har jeg hatt så lenge at jeg selvsagt vil oppgradere til noe nyere, jeg vet bare ikke hvorfor..) Her om dagen så jeg litt på om jeg kunne bruke en Galaxy S7 som ellers bare ligger i en skuff.
Det er to grunner til at jeg ikke gikk videre med den planen:
1) Jeg var usikker på batteriet til telefonen, hvis den hadde kjørt Strava-appen med skjermen konstant påskrudd og GPS i full fyr. 2) Så vidt jeg kunne se på Strava-appen, er det svært begrenset hvilken informasjon som vises på skjermen når du tar opp turer. Kanskje finnes det en bedre app til akkurat det?
Det er et par suverent positive sider ved saken:
1) Større skjerm gir mer muligheter (avhengig av appen, selvsagt) 2) Google Maps tilgjengelig rett fra styret. For en del navigering ville jeg kanskje heller hatt Maps enn Strava på skjermen. 3) Kamera lett tilgjengelig.
Merk at jeg da vurderer dette for en telefon som er relativt ny, men kosmetisk så skadet at den har lite salgsverdi. Så jeg vil ikke være redd for telefonen. Samtidig er den ny nok til å ha bra batteri og nok kraft. (Jeg vurderte en veldig gammel Sony Ericsson Mini, men den har så gammel Android at den i praksis ikke kan kjøre noen ordentlige apper.)
|
|
|
27/08/2020 06:32
|
rusleape
Medlem
|
Medlem
Jeg sykla i flere år med bare telefon på styret og det gikk greit, men batteriet tømte seg raskt med skjerm og GPS på. Bruker nå Wahoo Elemnt Bolt og er storfornøyd. Skjermen er enklere å lese, den er mer praktisk å ta med på tur, auto-pause og start, batteriet varer i evigheter, tar mindre plass på styret. Stort sett bare fordeler. Den er også relativt billig på bruktmarkedet.
|
|
|
27/08/2020 07:03
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med alle innleggene og et tips, går du for Garmin så er det et skille mellom 800 og de nyere 810, 520+/820, 530/830 samt 1000/1030 (om jeg husker rett). Fra 810 og nyere kobler du dingsen med bluetooth/wifi og du slipper ledning+pc for å laste til strava, hente ruter osv. Budsjettversjonen 810 er en arbeidshest som gjør jobben.
Det ligger vanligvis mange Garmin 1000 på Finn etter at 1030 og nå sist 1030plus er lansert. Jeg solgte akkurat en Garmin 520+ og en Garmin 1000 brukt og fikk 1700/1800 kr om jeg husker riktig. Jeg la meg under de andre og de ble solgt samme dag.
Skal du ha ny er det Wahoo og Garmin som gjelder. Jeg har 830 som er en tusenlapp dyrere enn 530 men omtrent eneste forskjell er at 830 har touch skjerm og 530 har knapper. Garmin får du kjøpt i to utgaver, enten bundle m div tillegg som pulsbelte osv mens "ikke bundle" har mer basic utstyr som batterikabel, fronfeste for styre, div gummifester for å ha oppå stemet osv. Garmin 530 synes jeg er mye for pengene.
Jeg er usikker på versjonene bakover i tid men fra 520+, 530, 820, 830, 1000 har Garmin helt vanvittig bra support. Går noe galt sender du dingsen inn og vanligvis får du en helt ny i retur. Er usikker på om dette også gjelder for 810.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
27/08/2020 07:13
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Fra 810 og nyere kobler du dingsen med bluetooth/wifi og du slipper ledning+pc for å laste til strava, hente ruter osv. Budsjettversjonen 810 er en arbeidshest som gjør jobben. Kan skrive under på at 810 gjør jobben. Er vanligvis veldig kåt på ny elektronikk men jeg ser foreløpig ingen grunn til å oppgradere denne. Batteriet holder fortsatt i over 10 timer med navigering og trådløs opplasting av turer og nedlasting av ruter funker som et skudd. Det eneste jeg savner litt er å kjøre de nye Connect IQ appene og å kunne bruke blåtann smart sensorer, men jeg bryr meg ikke nok til å pensjonere den av den grunn.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
27/08/2020 08:07
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg er usikker på versjonene bakover i tid men fra 520+, 530, 820, 830, 1000 har Garmin helt vanvittig bra support. Går noe galt sender du dingsen inn og vanligvis får du en helt ny i retur. Er usikker på om dette også gjelder for 810. Garmin er Garmin, kan ikke tenke meg at supporten er dårligere på 810 enn de andre Garmin-produktene  Men det kan selvfølgelig tenkes at hvis produktet er for gammelt og de har gått tom for slike, eller at de regner den som for gammel til å kunne forbrukerkjøpslov, garanti o.l., blir det i praksis litt dårligere support (men sånn er det vel med det meste man kjøper brukt og som er noen år gammelt). NB, jeg har ennå ikke opplevd at noen Garmin-dingser har blitt betydelig dårligere over tid. Det eneste som utvikler seg er at batterikapasiteten synker litt over tid (men den er fortsatt brukbar i noen timer selv på en 6 år gammel dings) og eventuelt at dine behov for fancy Connect IQ-apper, trådløs-overføring o.l. kan endre seg. Hvis du skal la den fylle seg opp med frikart og mtbmap-overlay for mange land kan det jo bli plassproblemer, men sånt legger man jo på et micro-SD-kort og ikke internminnet og da er det problemet løst. Vær obs på at GPS-chipen på Garmin Edge har variabel kvalitet. Dvs. du kan ha flaks og få en enhet med god GPS, eller du kan ha uflaks og få en enhet med dårlig GPS. Dette kan man sjekke/oppdage første gang man tar med dingsen ut i skogen, dvs. det er ikke noe som oppstår over tid e.l., så hvis jeg skulle handlet en brukt Garmin-dings i dag ville jeg om mulig testet den før kjøp, samt spurt selgeren om h*n har eksempler (f.eks. Strava-aktiviteter) jeg kan kikke på. Hvis jeg kjøper ny vil jeg teste på første tur og bytte den inn hvis GPS-en har for dårlig nøyaktighet. Har gjort dette før, både med Edge 800 og med Edge 1000 hvor jeg fikk "mandagsprodukter" på første forsøk og god GPS på andre forsøk... Garmin sendte meg nye enheter som altså fungerte mye bedre. (Hvordan gjenkjenner man en dårlig GPS? Tja, hvis jeg f.eks. sykler på grusvei og GPS-en tror jeg befinner meg et helt annet sted (f.eks. 200m lenger nord), fortsetter med dette hele turen og ikke klarer å hente seg inn selv om jeg sykler i ring på en svær åpen parkeringsplass i 10 minutter. Sånt kan skje både på telefoner og på Garmin-dingser, selvsagt.)
|
|
|
28/08/2020 07:05
|
dama
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for alle svar! Gitt meg litt å tenke på! Ikke minst fint å vite dette med dårlig GPS-chip! Jeg har til nå vært heldig med god GPS på telefoner og klokker jeg har hatt. Men jeg har hørt noen si de har problemer i regnvær, er dette noe dere kjenner til?
Jeg er kjent for å knuse mobiler dessverre, så de taler mot å bruke en på styret! Selv om jeg også synes at google maps er helt konge til det meste! Kommer nok til å se etter en dings på bruktmarkedet. Elektronikk pleier som regel å være utdatert nesten før det er i butikk. Det som kunne fått meg til å kjøpe en helt ny Garmin sykkelcomputer var om de virkelig oppdaterte brukergrensesnittet sitt. Ble litt skuffet over hvor 'gammelmodig' det var på klokka mi, og ser ut til at de fleste Garmin-produktene er bygget over samme lest.
Noen her som har erfaring med både Wahoo og Garmin, og kan si noe om brukergrensesnittet?
|
|
|
28/08/2020 07:28
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg elsker min Wahoo Elemnt Bolt. Den erstattet i sin tid en Garmin 510 som døde. Wahoos brukergrensesnitt er langt mer lettfattelig enn Garmins (du setter alle innstillinger fra en app på mobilen og slytter rundt på datafelter akkurat slik du vil. Enkelt å bla mellom ulike sider med standard data, klatring og kart Firmware er også dønn stabil i motsetning til Garmin. Innrømmer at jeg ikke bruker navigasjon på den. Kartet bruker jeg helst utfor i alpene for å ha en idé om hva slags blind sving som kommer foran meg nå. Liker ikke å bremse skjønner du. Jeg er en gamlis som tar fram iPhonen og sjekker google om jeg tror jeg er på viddene.
|
|
|
28/08/2020 07:39
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du kan kjøpe ganske mange mobiltelefoner for prisen av en middels garmin eller wahoo. Så at du knuser telefoner burde ikke være noen hindring. Det er heller ikke slik at sykkelkomputerne er uknuselige. Står ingen steder på min at det anbefales å slippe den i bakken.
|
|
|
28/08/2020 08:13
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Du kan kjøpe ganske mange mobiltelefoner for prisen av en middels garmin eller wahoo. Så at du knuser telefoner burde ikke være noen hindring. Det er heller ikke slik at sykkelkomputerne er uknuselige. Står ingen steder på min at det anbefales å slippe den i bakken. Mobiler har glasskjerm mens sykkelGPS har plast. De Garmin og Wahoo enhentene vi har hatt i huset har alle deiset i bakken en del ganger og har mange riper men aldri knust. Godt mulig det finnes gode beskyttende deksler som kobles til styret, men uten beskyttelse er det lett match for GPS enheten.
|
|
|
28/08/2020 08:18
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Du kan kjøpe ganske mange mobiltelefoner for prisen av en middels garmin eller wahoo. Så at du knuser telefoner burde ikke være noen hindring. Det er heller ikke slik at sykkelkomputerne er uknuselige. Står ingen steder på min at det anbefales å slippe den i bakken. Garmin-dingsene mine har tålt ganske mange kræsj (OTB i høyfjellet eller skauen) med brukket Barfly etc. uten at de har fått en skramme. Skjermen ser ut til å tåle mye. Kan ikke tenke meg at noen av telefonene jeg har eid ville tålt noen av disse kræsjene. Men jeg har pakket den inn i en gummihylse som nok beskytter litt. Forøvrig synes jeg at ja, menysystemet på Garmin er litt fiklete å sette opp slik man vil ha det, men når det først er satt opp funker det jo finfint. Automatisk opplasting til Strava o.l. funker flott så lenge Garmin Connect eller Strava ikke er slått ut av hackerangrep  Kartvisninga med frikart/mtbmap-kombinasjonen fungerer helt fantastisk (også utenlands, i hvert fall innen Europa) og krever ingen mobildekning e.l. - jeg har kartet framme både når jeg sykler landevei og på sti. Har ikke noen erfaring med Wahoo-dingsene, så hvordan det funker med frikart og mtbmap på disse vet jeg ikke.
|
|
|
28/08/2020 08:21
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Wahoo funker ikke med frikart.
Mulig det er jeg som er god til å navigere og har bra retningssans (det har jeg nemlig), men jeg merker meg også at kompis med Garmin som også er noenlunde vant til å ferdes i skog og fjell oftere må fikle mer for å se hvor han er med sin garmin-dings enn meg med osmand og stor skjerm.
|
|
|
28/08/2020 15:15
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg ser selvsagt den hvis man tryner veldig ofte er det kjekt med noe som tåler en støyt. Men jeg kan ikke se at det tilsier at alle telefoner er laget av glass. Uansett si hva dere vil. Hvis dere mener at navigering fungerer bedre på garmin edge enn en mobil så skal ikke jeg bruke mer tid på å diskutere temaet i denne tråden. Men etter min mening så er en androidtelefon til 1000kr bedre enn samtlige garmin edge når det gjelder navi.
|
|
|
30/08/2020 17:15
|
DagT
Fersking
|
Fersking
Noen her som har erfaring med både Wahoo og Garmin, og kan si noe om brukergrensesnittet?
Gikk over til Wahoo og super-happy! Integrasjonen div. apper sånn som Komoot gjør rute-planleggingen til en drøm. Skal du ha turn-by-turn navigasjon må du kjøpe den dyreste da Element Bolt ikke støtter det, og her syns ikke jeg er Wahooen er så bra, spesielt inne i byen. Om du sykler deg skikkelig bort dog er det ikke verre enn å planlegge en ny rute og laste den ned. Av nysgjerrighet... bruker du fenix-klokka på håndleddet eller på en handlebar mount?
|
|
|
[Re: DagT]
01/09/2020 13:40
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Gikk over til Wahoo og super-happy! Integrasjonen div. apper sånn som Komoot gjør rute-planleggingen til en drøm. Skal du ha turn-by-turn navigasjon må du kjøpe den dyreste da Element Bolt ikke støtter det, og her syns ikke jeg er Wahooen er så bra, spesielt inne i byen. Om du sykler deg skikkelig bort dog er det ikke verre enn å planlegge en ny rute og laste den ned. (...)
Bolt har turn-by-turn navigasjon om man planelegger med Komoot, men ikke om ruta lages med Strava. Det den ikke har som du får med Roam er reruting, dvs at den omberegner ruta og leder deg inn på den igjen om du tar en avstikker eller soser deg bort. Jeg pleier å løse dette ved å zoome ut til jeg ser sporet der jeg skulle vært og sykler i den retningen. Men man kan også lage en ny rute på sparket ved hjelp av komoot eller direkte navigasjon på Wahoo appen. Bolt har vært nok for meg til å navigere på ukjente veier i Spania som den fungerer nå. Men en ekte navigasjonsgps er den ikke pga manglelen på rerouting. LarsB
|
|
|
|
|