Nå kommer turen til turbukse. Enn så lenge kan jeg helt sikkert komme unna med å bo i en Fjørå flex1 (den gamle). Men jeg kjenner "behovet" for en robust turbukse som tåler å brukes kommer sigende. Bruken blir mest dagsturer med ungene, eller korte fjellturer i skog og mark...
Har forsøkt Fjellforum, men der er det enten GTX eller dongeri som gjelder (satt på spissen),
Hva sier forumets Monsener og Helge Ingstader?
Dyr bukse, som Norrøna Svalbard Heavy Duty eller Fjellreven? Kommer jeg kredibilitetsmessig unna med en Dovrefjell Classic fra Magasinet.no? Bør jeg ha membranbukse, eller kan jeg ha annet? Har det noe for seg å gå for bib/salopette eller er dettte mest for syns skyld?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Fjällräven Keb er bukser som varer og varer, og som tåler enormt mye slitasje.Tipp topp turbukse. Tørker fort når den blir fuktig, og har gode luftemuligheter på varmere dager. Har slitt ut to Keb, og er i tenkeboksen på om jeg skal prøve Norrøna sin Svalbard Heavy Duty, eller om jeg skal gå for det trygge valget med ny Keb.
Fjällräven Keb er bukser som varer og varer, og som tåler enormt mye slitasje.Tipp topp turbukse. Tørker fort når den blir fuktig, og har gode luftemuligheter på varmere dager. Har slitt ut to Keb, og er i tenkeboksen på om jeg skal prøve Norrøna sin Svalbard Heavy Duty, eller om jeg skal gå for det trygge valget med ny Keb.
For noen år siden kjøpte jeg ´Haglöfs Rugged II Mountain.´
Solid, god og for varm om sommeren. Så på YouTube at noen håndverkere brukte den som arbeidsbukse. Den kunne fåes med flere benlengder, som var perfekt for meg - Str M med lange ben. Eneste jeg har å utsette er at spennen for stroppen nederst på bena ikke er helt optimal. Kan sikkert finn på noe DIY løsning, men det plager meg ikke veldig mye. Kanskje det er blitt bedre? https://www.haglofs.com/no/no-no/rugged-mountain-pant-men/p/604147-2W3.html?size=020
Jeg mener man bør ha en bomull eller bomull/nylon bukse til bruk når været er greit nok. Puster bra, slitesterk og mange er ganske billige. Gå på xxl, de har ganske stort utvalg av bukser. Finner du en meg bra passform til en ok pris er du i mål.
Så kan du gjerne ha en bukse mer tilpasset vinter å ski i tillegg. Bib er fint på vinteren, men greit å slippe når man ikke trenger det..
Et alternativ for særinger: Har vært ganske happy med min Klättermusen Misty, som jeg har brukt på endel kortere turer i bymarka. Denne er ikke superkraftig, men til de turene jeg har brukt den, som høres litt ut som de du drar på, har den funka knall. Ser den nye varianten markedsføres som klatrebukse, men jeg vil si den funker bra som lett turbukse og, og jeg bruker mye heller denne enn mine Fjøråbukser til dagsturer.
De har også en hakket raffere bukse Gere, som jeg vurderer å kjøpe basert på erfaringen med Misty. Denne tror jeg er i samme kategori som tidligere nevnte Fjellræven, som jo får jevnt over knallbra anmeldelser, og sikkert er et bra kjøp.
Jeg hiver meg på anbefalingen av Keb. Utrolig komfortabel med sine stretchpartier og luftingsmuligheter. Men hvilken skallbukse anbefales? I søndags gikk jeg tur på Sognefjellet i etter hvert piskende regn og ble søkkvåt og kald. (Har hatt Keb bukse og jakke i over et år men har hatt merkverdig flaks med været, sommer som vinter, og har kun måttet sette disse klærne på ordentlig prøve noen få ganger.) Ønsker meg en lett skallbukse/regnbukse som kan tas av og på uten at man må ta av fjellstøvlene.
Ellers må jeg si at det å kjøpe friluftsutstyr er gøy. Vi har oppgradert og modernisert tingene våre skikkelig de siste par årene. Man får så mye mer for pengene sammenlignet med sykkeldeler. I går kjøpte jeg slitedeler til baknavet for over veiledende pris for en Keb-bukse.
Anbefaler Lundhags Makke! Seriøst god bukse som også er slitesterk men digg godt å ha på. Testvinner i utemagasinet om jeg ikke husker feil også.
Relativt tettsittende men med god stretch så den følger bevegelser svært godt. Lårlommer som er bra plassert og en nettinglomme i den ene som holder mobilen bra på plass. Selv en diger smarttelefon. Er det varmt har den glidelås på innsiden av lårene for lufting, ev glidelås på leggen så den kan brettes opp - eller tres over større støvler.
Drar du en tynn stillings under holder den til langt utpå høsten.
Jeg kjøpte min for 2 år siden og har bodd i den siden det men den holder seg fremdeles godt.
Jeg hiver meg på anbefalingen av Keb. Utrolig komfortabel med sine stretchpartier og luftingsmuligheter. Men hvilken skallbukse anbefales? I søndags gikk jeg tur på Sognefjellet i etter hvert piskende regn og ble søkkvåt og kald. (Har hatt Keb bukse og jakke i over et år men har hatt merkverdig flaks med været, sommer som vinter, og har kun måttet sette disse klærne på ordentlig prøve noen få ganger.) Ønsker meg en lett skallbukse/regnbukse som kan tas av og på uten at man må ta av fjellstøvlene.
For eksempel Haglöfs LIM bukse er lett og pakkbar, fin å ha som ekstrabukse i tillegg til noe ala keb.
Hvis bruken din er kun korte turer i ny og ne så er vel keb-kopiene man finner rundt om kring ganske gode. Trenger ikke bruke mer penger enn man må til den bruken, men du må vel leve med at det står move on på buksa
Noen av de buksene nevnt (keb, kebkopi, Hagløvs etc) som har litt høyt liv? Liker ikke å vise fram myntinnkastet når jeg setter med ned...
Kommer meg ikke på butikker på noen dager, og må benytte internettet for å sortere ut modeller ...(sitter hjemme med selvpålagt karantene pga antydning til sår hals)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Makke har bra høyt liv uten at det blir ubehagelig på magen når du sitter. Jeg liker heller ikke å lufte rumpa når jeg sitter og jeg kan ikke si jeg har måtte reise meg opp for å trekke opp buksa eller hørt småtrollene glise når jeg har krabbet inn og ut av teltet eller fiklet med noe på bakken etc.
Jeg er 180 cm og 85+ kg med normal rumpe (tror jeg?) men kraftige lår. Jeg dro på buksa nå og sitter jeg på huk er det rundt 3 fingre mellom bukselinningen og starten på myntinnkastet.
Rumpa på buksa er stretchy så den holder seg bra på plass.
Eneste ulempe med Makke er vel prisen selv om den titt og ofte er på tilbud.
Fjellreven Keb hvis du vil gå i den samme gummien som alle bruker til butikken. Fjellreven Vidda Pro er klassikeren i G1000. Beste buksa jeg har å kunne klart meg med bare den egentlig ev med en regn/skallbekledning.
Jeg synes Keb henger godt på, selv uten belte. Lite myntinnkast synlig, tror jeg. Det føles i hvert fall ikke så luftig De er litt romslige i størrelsen, så jeg har kjøpt damemodell siden ingen butikker har de minste herrestørrelsene inne.
Bib/seler ville jeg ikke hatt på en sånn type bukse. Det er kjekt å ha på tyngre skallbukser som brukes i skikkelig drittvær eller til skikjøring, men tror det bare vil bli i veien på en turbukse til den bruken du beskriver.
I likhet med perbl har jeg også vært innom Klättermusen, og det de lager er helt sjukt slitesterkt. Vet ikke hvor gammel den buksa jeg har er, men den ser ny ut til tross for mye bruk. Ulempen med Klättermusen er et de har litt snål passform, i hvert fall til min kropp. Svært vid i livet.
Lundhags Makke har jeg ikke prøvd, men ser den vant en test. Både Makke og Keb var med i testen, og begge fikk terningkast 6. Vet ikke hvorfor Makke vant, men den har noen funksjoner jeg ville vært skeptisk til: Nettingfôr i stikklommene (nettingfôr... grøss), ventilasjonsglidelåser på innsiden av lårene (kan det være behagelig?), og det verste: Borrelåsstramming i livet. Ser for meg at det klumper seg og blir gnikk og gnu under hoftebeltet om man bærer tung sekk.
Lundhags Makke har jeg ikke prøvd, men ser den vant en test. Både Makke og Keb var med i testen, og begge fikk terningkast 6. Vet ikke hvorfor Makke vant, men den har noen funksjoner jeg ville vært skeptisk til: Nettingfôr i stikklommene (nettingfôr... grøss), ventilasjonsglidelåser på innsiden av lårene (kan det være behagelig?), og det verste: Borrelåsstramming i livet. Ser for meg at det klumper seg og blir gnikk og gnu under hoftebeltet om man bærer tung sekk.
Jeg har Makke og er strålende fornøyd. Lommene fungerer som de skal, lårlomma med innerlomme for telefon er super. Borrelåssttammingen har jeg ikke lagt merke til, noe som vel betyr at den fungerer bra. Har ikke gått langt med tung sekk med den på.
I likhet med perbl har jeg også vært innom Klättermusen, og det de lager er helt sjukt slitesterkt. Vet ikke hvor gammel den buksa jeg har er, men den ser ny ut til tross for mye bruk. Ulempen med Klättermusen er et de har litt snål passform, i hvert fall til min kropp. Svært vid i livet.
Stemmer forsåvidt for meg og, og jeg er jo litt romslig i livet
Neste bukse jeg kjøper tror jeg blir i L, selv om jeg normalt er XL-ish i klær. Mistybuksa er jeg hvertfall avhengig av å bruke med belte hvis jeg ikke skal vise fram et gedigent saggeproblem.
Jeg ønsker meg Fjällräven Nils. G1000-stoff i den også, og sikkert innmari slitesterk. Ser ikke like mye Lars Monsen ut som Keb, og er sånn sett litt i samme gate som Greenland.
Kanskje jeg da ender opp med en enkel og grei bukse, og så legger jeg fjørå-regnbuksa nederst i sekken i tilfelle det blir vått vær? Man bør jo være ærlig med seg selv. Jeg legger jo ikke ut på tur med mindre det var finvær i går, melder finvær de to neste dagene og fint dagen etter.
Anbefaler å ta en titt på Norrøna Falketind Heavy Duty. Jeg har en bomull/polyesterbukse, men synes den tørker litt vel sent, og endte opp med Falketind HD. Ligner på Fjørå, men har tykkere og mer slitesterkt stoff.
Forsvarets M75 feltbukse er jo også billig og umulig å slite ut, men nokså tung. Kanskje den buksa jeg har gått lengst med og utsatt for all mulig belastning uten ei skramme på den
Går du bare i finvær og korte turer med barn ser jeg ikke noe i veien med å beholde den gamle. Slår et slag for å slite ut det man har i stedet for å belaste kloden for noe mer
Ellers må jeg si at det å kjøpe friluftsutstyr er gøy. Vi har oppgradert og modernisert tingene våre skikkelig de siste par årene. Man får så mye mer for pengene sammenlignet med sykkeldeler. I går kjøpte jeg slitedeler til baknavet for over veiledende pris for en Keb-bukse.
Sjekk ut gore-tex utgaven av Norrøna Finnskogen. Den ser veldig bra ut. Ikke prøvd den selv.