Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan beskytte ørene i stor fart

Hvordan beskytte ørene i stor fart #2624246 24/08/2020 09:33
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Når jeg ruller noen mil på landeveissykkel (uten propper) så blir det hyling i ørene etterpå. Blir veldig mye vind som blåser inn i ørene, selv om det ble bedre med god hjelm. For noen år siden så jeg reklame for Cat Ears, eller noe sånt som skulle ta vekk vinden fra ørene. Ser at de har utviklet seg litt. https://www.cat-ears.com/ Noen som har prøvd dette? Funker det? Hva bruker folk? Like bra med øretelefoner, og i så fall hvilke? (har Android-telefon/bluetooth)

Er denne støyen jeg mest ønsker å redusere for å unngå tinnitus:
https://www.welovecycling.com/no/2019/08/26/med-eller-uten-orepropper/

Lyden av vind kan øke proporsjonalt med farten man sykler. I en fart på bare 25 km/h er lydstyrken til vinden på 85 dB. Lydstyrken i denne farten vil bli enda høyere hvis man sykler i motvind. Til sammenligning er denne lydstyrken like høy som en blender, eller en Boing 737 som lander 1,5 km unna.
Dette er bare en av flere ulemper hvis man velger å sykle uten ørepropper. Lyden av vinden vil alltid være der når du sykler, og lyden øker som sagt i forhold til farten du sykler. Rytterne i Tour de France får en lydstyrke på vinden på 120 db i de bratteste nedoverbakkene der de kjører opp i mot 100 km/h.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624247 24/08/2020 09:36
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Cat Ears gjør omtrent det samme som disse hårete mikrofonstrømpene, og de virker. Problemet med øretelefoner er at de også stenger ute det du vil høre.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624344 24/08/2020 15:05
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Akkurat dette har jeg også sittet og lurt på, ikke minst på den relativt lange pendleruta mi hadde det vært fint å få mindre vindstøy. Har også sett "Windblox" og "SlipStreamz" som er omtrent samme løsningen. Kombinasjonen vil gjøre at åpne ørepropper som disse kan funke uten å bli utkonkurrert av vind.

Prisen er jo ikke avskrekkende, men skulle gjerne sluppet å få dem helt fra USA. Noen som vet om de kan kjøpes lokalt?

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624360 24/08/2020 16:14
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Tormod..
Når jeg ruller noen mil på landeveissykkel (uten propper) så blir det hyling i ørene etterpå. Blir veldig mye vind som blåser inn i ørene, selv om det ble bedre med god hjelm. For noen år siden så jeg reklame for Cat Ears, eller noe sånt som skulle ta vekk vinden fra ørene. Ser at de har utviklet seg litt. https://www.cat-ears.com/ Noen som har prøvd dette? Funker det? Hva bruker folk? Like bra med øretelefoner, og i så fall hvilke? (har Android-telefon/bluetooth)

Er denne støyen jeg mest ønsker å redusere for å unngå tinnitus:
https://www.welovecycling.com/no/2019/08/26/med-eller-uten-orepropper/

Lyden av vind kan øke proporsjonalt med farten man sykler. I en fart på bare 25 km/h er lydstyrken til vinden på 85 dB. Lydstyrken i denne farten vil bli enda høyere hvis man sykler i motvind. Til sammenligning er denne lydstyrken like høy som en blender, eller en Boing 737 som lander 1,5 km unna.
Dette er bare en av flere ulemper hvis man velger å sykle uten ørepropper. Lyden av vinden vil alltid være der når du sykler, og lyden øker som sagt i forhold til farten du sykler. Rytterne i Tour de France får en lydstyrke på vinden på 120 db i de bratteste nedoverbakkene der de kjører opp i mot 100 km/h.

Bruker ingenting, og føler ikke behovet, men ville helt klart gått for super-rimelige ørepropper dersom vind blir et problem.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624393 24/08/2020 19:21
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Jeg har et par Wind Blox jeg slengte i skuffen for et par år siden da det så så utrolig teit ut. Har tatt de frem igjen og skal teste på neste sykkeltur. Kan gi deg tilbakemelding da.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Valentino] #2624450 25/08/2020 06:58
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Valentino
Cat Ears gjør omtrent det samme som disse hårete mikrofonstrømpene, og de virker. Problemet med øretelefoner er at de også stenger ute det du vil høre.

Jeg er prinsipielt mot å bruke øreplugger når man sykler pga. trafikkfare ved å stenge for annen lyd, men de jeg linket til sender lyd gjennom kraniet og vil være omtrent som å høre på radio i bilen, så vidt jeg skjønner.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624453 25/08/2020 07:09
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
"gammel-kara" i klubben bruker bomullsdotter i ørene når det er mye motvind, for å dempe støyen :-)

Harald D

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624457 25/08/2020 07:20
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Kjører alltid med buff. Klipper de ofte opp i tre deler sånn at de funker som slags pannebånd som jeg kan dra ned ved ørene. Gull for meg. Sliter med tinnitus som ofte blir værre etter sykkeltur. Dette hjelper litt. Tinnitus er noe drit så ta vare på ørene deres folkens.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Gulesider] #2624473 25/08/2020 07:48
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Gulesider
Kjører alltid med buff. Klipper de ofte opp i tre deler sånn at de funker som slags pannebånd som jeg kan dra ned ved ørene. Gull for meg. Sliter med tinnitus som ofte blir værre etter sykkeltur. Dette hjelper litt. Tinnitus er noe drit så ta vare på ørene deres folkens.

Jeg kjører også med buff når det er kaldt, men blir litt klamt når det er 9+. Fordelen med øregreiene håpet jeg var at de bremset vinden forfra men ikke gjorde noe med lydene bak og til siden. Fant denne videoen med grundig test.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Andysor] #2624485 25/08/2020 07:59
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kom på noe:

[Linket bilde fra breadwinnercycles.com]

Nettopp. Kinnskjegg.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Andysor] #2624525 25/08/2020 09:42
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Andysor

Jeg kjører også med buff når det er kaldt, men blir litt klamt når det er 9+. Fordelen med øregreiene håpet jeg var at de bremset vinden forfra men ikke gjorde noe med lydene bak og til siden. Fant denne videoen med grundig test.

Da har du feil Buff. Jeg har flere og bruker dem fra kjølig til 39 varmegrader. Bruker dem mest for å ikke få svette ned i brillene, og for å dekke ørene.
Fantastisk oppfinnelse.
Å.

Redigert av aanund; 25/08/2020 09:45. Rediger grunn: Trykkleif
Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: aanund] #2624562 25/08/2020 11:38
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: aanund

Da har du feil Buff. Jeg har flere og bruker dem fra kjølig til 39 varmegrader. Bruker dem mest for å ikke få svette ned i brillene, og for å dekke ørene.
Fantastisk oppfinnelse.
Å.

Jepp. Jeg også.
Alltid en buff. Enten hel eller delt i tre som sagt. Uansett vær og temperatur sommer som vinter.
To grunner for min del som du nevner. Dekker delvis ørene og tar imot noe svette.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624760 26/08/2020 08:11
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Mange gode tips her, så takk for det! Tror jeg skal prøve å teste ut "Windblox" eller "SlipStreamz" eller "Cat Ears". Hvis jeg kan ha det og slippe å ha buff høres det perfekt ut. De 20 forskjellige buffene jeg har brukt blir ofte litt trange rundt min skalle, men vil nok hjelpe å klippe i tre. Om vinteren hjelper det forøvrig godt med vinter "cap" som er vindtett. Vaude hadde en som kom i store størrelser....kunne jo klippet og herjet på en sånn og.....men nå kommer vel den kalde høsten snart :-)
https://www.vaude.com/en-GB/Men/Accessoires/Headwear/Bike-Windproof-Cap-III?number=032236185200

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624868 26/08/2020 16:30
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Tok med Wind Blox på tur i dag og kan si at de reduserer støyen veldig mye. Jeg la også merke til at jeg hørte biler som kom bakfra tidligere enn uten. Testet også med podcast på øret og med wind blox kan jeg skru ned volumet mye og fortsatt høre hva de sier og biler.

Ulempene er at det ser teit ut og kan være litt knotete med briller.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624871 26/08/2020 16:53
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor ser det dumt ut?
På Bildene jeg finner på nett ser det rimelig nøytral ut.

Lurer veldig på å kjøpe noen selv da jeg i alle årene på sykkel (25) har slitt med vindstøy og høre hva treningskameratene sir.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2624896 26/08/2020 20:11
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Selv om de skal være diskré, blir de såpass tykke på stroppene at du får litt følelsen av å ha på deg rugbyhjelm. Smak og behag, selvsagt. Jeg kommer til å bruke de neste gang også da jeg syns effekten var veldig behagelig. Merket det spesielt godt da jeg dro de litt ut fra skallen. Vindstøyen uten er mye mer høyfrekvent.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: rusleape] #2624943 27/08/2020 07:14
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: rusleape
Selv om de skal være diskré, blir de såpass tykke på stroppene at du får litt følelsen av å ha på deg rugbyhjelm. Smak og behag, selvsagt. Jeg kommer til å bruke de neste gang også da jeg syns effekten var veldig behagelig. Merket det spesielt godt da jeg dro de litt ut fra skallen. Vindstøyen uten er mye mer høyfrekvent.

Hvor kjøpte du dem? Litt tungvint å kjøpe noe relativt billig fra statene.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Andysor] #2624952 27/08/2020 07:45
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Har brukt Cat-ears i mange år, og det funker velsig bra.
Burde være mulig å lage noe tilsvarende selv også

Redigert av Ruppert; 27/08/2020 07:45.
Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2625020 27/08/2020 12:29
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Da har jeg bestilt Cat Ears - den originale - som visstnok skal gi best beskyttelse pga lengst pels...selv om stroppen ikke er den lengste.
Skjønner helt klart at jeg kan bli arrestert av motepolitiet her, men i tillegg vil jeg ha forståelse om jeg også blir stoppet av vanlig politi - en kan jo ikke se riktig frisk ut som en svær mann med pels foran ørene....kan i hvert fall sende ut "feil signaler". Men Function before Fashion på denne fyren.

https://www.cat-ears.com/product-page/classic-faux-fur-our-original-wind-noise-reduction-product

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2625043 27/08/2020 13:09
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det går helt fint, mødrene har grett over verre.

[Linket bilde fra images.squarespace-cdn.com]

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Andysor] #2625062 27/08/2020 13:42
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Hvor kjøpte du dem?

Jeg kjøpte de på eBay for 190,-

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Tormod..] #2625119 27/08/2020 19:22
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Tipper et over snittet dreven fruentimmer klarer å sy dette på en symaskin også, om det er et alternativ. Jeg skal i hvert fall la fruen prøve seg på dette, og teste, dette til tross for skjegg.

Re: Hvordan beskytte ørene i stor fart [Re: Preacher] #2625138 27/08/2020 20:26
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: Preacher
Tipper et over snittet dreven fruentimmer klarer å sy dette på en symaskin også, om det er et alternativ. Jeg skal i hvert fall la fruen prøve seg på dette, og teste, dette til tross for skjegg.

Det funker helt sikkert bra. Alternativt stikke på Biltema og kjøpe lamineringsepoksy og de minste karbonmatter et eller annet sted og lage verdens minste skiboks (takboks), som fører luften rundt ørene uten å stoppe den. Kan sikkert tjene en tidels watt på det i forhold til tøyversjonen :-)

Hvis du går for selvsying så er det sikkert lurt å bruke noe mot reimen som hogger litt inn / fester seg litt, så den ikke sklir ned...evt lage den like lang som reimen ned til "krysset".

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå