Jeg har en Exped Downmat UL 7 i LW-variant jeg har vært ganske fornøyd med, men da jeg telta i forrige uke la jeg merke til at det mister endel luft i løpet av natta eller når jeg bruker stolkitet en stund. Jeg lot det også ligge oppblåst i noen timer da jeg kom hjem, og ser at det blir slappere etterhvert.
Er det noen som har vært borti lignende? Jeg har sjekket at det ikke er noe synlige dun eller hår i utblåsningsventilen, og tror heller ikke jeg kjenner særlig med luft som kommer ut der.
Hva er anbefalt framgangsmåte? Lage en svak såpeblanding, og spraye på for å se etter bobler? Senke i bøtte (har ikke badekar)? Med litt trykk bør det vel være rimelig trygt fra å trekke inn vann i duna.
Og er det noen som har anbefaling til alternativt reserveunderlag? Kompakt nok til å ha med på sykkel, men samtidig ganske komfortabelt? Jeg er mer en glamping-bikepacker enn en ultralight-dude, og i så måte synes jeg det Expedunderlaget var fint. Mulig de nyere Synmat-versjonene er litt mer solide, har forstått at den UL-varianten er litt ømtålelig, men størrelsesmessig passa den veldig fint på sykkelen.
Per B.
Re: Exped Downmat mister litt luft
[Re: perbl]
#262197412/08/202021:43
Mitt Exped-underlag (ganske tidlig modell, 2005-ish) hadde lekkasje gjennom stoffet i partiet rundt ventilen på hjørnet. Mitt har to skruventiler i hjørnene, og stoffet var utslitt, evt delaminert, og luft sivet sakte ut. Jeg masserte inn Aquasure-lim i området der det var lekkasje. Fant lekkasjen ved å ha såpevann på det. Jeg her ikke brukt det etter jeg tette det, men regner med at det ble tett.
#262199313/08/202007:29
Det er stort sett veldig greit å finne hull ved å senke oppblåst underlag under vann, så hvis du har mulighet til å låne et badekar/svømmebasseng/bekk/elv/sjø/osean vil jeg anbefale det. Fant et mikroskopisk hull i mitt Exped-underlag på den måten.
Det er stort sett veldig greit å finne hull ved å senke oppblåst underlag under vann, så hvis du har mulighet til å låne et badekar/svømmebasseng/bekk/elv/sjø/osean vil jeg anbefale det. Fant et mikroskopisk hull i mitt Exped-underlag på den måten.
Ser at det er praktisk ja, men var tilgangen, litt usikker på om jeg orker å dra med meg et oppblåst underlag tilbake på sykkel etter å ha kasta det i bekken Vil tippe det er greit å ikke la det tømmes for luft før det er helt tørt.
Tror jeg tester med litt mildt såpevann og en svamp først, og ser om jeg ser noen bobler som former seg.
Siden det ikke er dun i ventilen, kan det være en liten lekkasje i overgangen til ventil. Mikroskopiske hull kan være leie å finne, men bland ut litt Zalovann og se etter bobler. Om hullet ikke avsløres med "normalt" lufttrykk kan du prøve å pumpe litt høyere trykk med en liten kompressor, men pass på å ikke overdrive trykket. Finner du hullet blir neste utfordring å finne lapp/lim som sitter, vist du ikke har originallappesakene.
#262440124/08/202020:19
Har prøvetestet litt med zalovann på en plastpose, og jeg ser det må være en viss lekkasje for at det skal synes godt der og da.
Jeg er veldig i tvil om jeg vil se særlig resultat når matta bruker timesvis på å miste merkbart med luft. La meg et kvarter oppå den i går, og det var ikke veldig merkbart trykkfall etter at jeg lå der et kvarters tid. Tror kanskje badekar eller lignende vil være lettere for å se enkeltbobler dukke opp.
Smurte også opp o-ringene med litt silikonfett før jeg blåste opp, samt tok fingeren inn under kanten ved membranen i inntaksventilen i tilfelle det skulle være noen dun som sørget for en liten lekkasje der.
Men må uansett ha meg et nytt underlag inntil jeg får fikset dette, er det noen andre åpenbare alternativ til Exped-mattene når det gjelder å score høyt på kombinasjonen med å kunne pakkes kompakte nok til å passe mellom hendlene på et bukkestyre, men samtidig være komfortable?
Vurderer å slenge avgårde en bestilling på ordinær Downmat eller Downmat XP, såvidt jeg har skjønt det er de rimelig identiske bortsett fra at XP ikke har innebygd pumpe? Ingen grunn til å gå for det ene foran det andre mtp driftssikkerhet? Tror jeg dropper UL-varianten denne gangen.
Redigert av perbl; 24/08/202020:20.
Per B.
#262441524/08/202021:40
stoffet holder på såpevannet så det funker mye bedre enn på en plastpose. Men først kan du pumpe så hardt som mulig og gå over det med åpen munn og øyne kloss inntil underlaget.
Om du må kjøpe nytt tror jeg termarest neoair xtherm er det beste på markedet om dagen.
#262441724/08/202021:52
[Ser at det er praktisk ja, men var tilgangen, litt usikker på om jeg orker å dra med meg et oppblåst underlag tilbake på sykkel etter å ha kasta det i bekken Vil tippe det er greit å ikke la det tømmes for luft før det er helt tørt.
Det kan vel neppe vere noe problem å tømme det for luft vått? Du skal bare trykke ut nok til å få det ned i en sekk, så setter du proppen i så det ikke kommer inn noe vann mens det ligger i sekken
[Re: jorn]
#262444425/08/202006:45
stoffet holder på såpevannet så det funker mye bedre enn på en plastpose. Men først kan du pumpe så hardt som mulig og gå over det med åpen munn og øyne kloss inntil underlaget.
Om du må kjøpe nytt tror jeg termarest neoair xtherm er det beste på markedet om dagen.
Har alt testet om jeg kjenner noe med munn og kinn, men vanskelig å finne noe jeg er helt sikker på. Syntes jeg følte noe trekk i nærheten av ventilene, men veldig vanskelig å være sikker.
Termarest ser bra ut, men er det noe som taler for å kjøpe dette når jeg alt har litt stæsj til Exped LW som stolkit og et enklere beskyttelsestrekk?
[Ser at det er praktisk ja, men var tilgangen, litt usikker på om jeg orker å dra med meg et oppblåst underlag tilbake på sykkel etter å ha kasta det i bekken Vil tippe det er greit å ikke la det tømmes for luft før det er helt tørt.
Det kan vel neppe vere noe problem å tømme det for luft vått? Du skal bare trykke ut nok til å få det ned i en sekk, så setter du proppen i så det ikke kommer inn noe vann mens det ligger i sekken
Det er forsåvidt sant. Er vel mer min skepsis til om jeg kommer til å finne noe Vrient problem dette, nesten vært bedre om lekkasjen hadde vært betydelig.
Per B.
#262459625/08/202013:20
UTE Depot på Røros som representerer Exped i Norge er vel kjent for ekstraordinær god service og jeg ville snakket med dem. Jeg tipper du ganske raskt får et nytt underlag.
Godt forslag. Spør dem om tips i det minste. Nytt underlag har jeg vel strengt tatt ikke krav på når det har gått noen år, men verdt å høre, uansett litt surt at et underlag med knapt ti bruksnetter lekker.
Per B.
#262507627/08/202014:33
Da har jeg vært over hele underlaget med zalovann, og i det jeg var i ferd med å gi opp, plasserte jeg pekefingeren på et sted der jeg plutselig syntes jeg kjente litt antydning til vannsprut.
Der var det jaggu meg et lite høl, men det var på ingen måte like mye bobledannelse som i videoene jeg har sett, så jeg håper dette var det eneste som forårsaket lekkasjen.
Nå står matta til tørk på badet, fortsettelse følger Dette var forøvrig i enden som er bortenfor glidelåsen på stoltrekket og, så jeg kan ikke skjønne at det er den som har foråsaket skaden heller. Forhåpentligvis er det ikke sååå bråhast med å skaffe nytt nå, jeg har lyst på 9cm-varianten om jeg skal ha et Expedunderlag til, og den XP LW-varianten er utsolgt overalt jeg bruker å handle, og utfra hva jeg har forstått på folk i bransjen er det endel coronaventetid nå.
Redigert av perbl; 27/08/202014:33.
Per B.
#262510027/08/202016:51
Jo, nå når jeg omsider har funnet hullet har jeg limt på tre strøk med tekstillimet som følger med, noe som skal sørge for at det holder tett og blir tilstrekkelig sterkt. Det følger og med lapper i reparasjonskitet, men de er mer kosmetiske, det er limet som tetter igjen.
Matta ligger nå med litt vekt på seg, så får jeg se hvordan den kjennes ut i morgen tidlig. Her er forøvrig en video som viser prosedyren veldig godt for andre interesserte:
Redigert av perbl; 27/08/202017:06.
Per B.
#262510627/08/202017:25
Exped-underlagene er fylt med dun eller syntetiske fibre, og setter lite pris på all form for fuktighet som kommer inni. Du bør ikke engang blåse opp disse med munnen, men bruke de medfølgende pumpeløsningene.
Grunnen til at man kan bruke vann for å finne lekkasjer er at trykket inni hindrer vannet i å komme inn, men det er best å tørke underlaget før det blir flatt.