Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 15 1 2 7 8 9 10 11 14 15

Dømt for å sykle på vei

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: JoachimV] #2623668 21/08/2020 09:40
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Sitat: JoachimV
Sitat: ventle
Jusprofessor Olav Torvund mener at syklisten ikke kan straffes for sykling i kollektivfeltet, uavhengig av om han faktisk kan sies å ha vært til (unødig?) hinder for kollektivtrafikken. Han mener at veitrafikklovens §3 ikke er spesifikk nok til at enhver handling som kan tolkes som et brudd på den også er straffbar, fordi både grunnloven og menneskerettskonvensjonen stiller krav til spesifisitet for at folk skal ha mulighet til å forstå at en handling faktisk er straffbar.

Han har redegjort for hvorfor på sin blogg:
https://blogg.torvund.net/2019/10/21/hvorfor-politiet-ikke-bor-vinne-ankesaken-mot-mosseveimannen/

Tidligere kommentarer da syklisten ble frifunnet i tingretten:
https://blogg.torvund.net/2019/02/1...-kollektivfelt-mosseveimannen-sykkelbot/

...og da han ble dømt i lagmannsretten:
https://blogg.torvund.net/2019/12/0...lagmannsrett-om-sykling-i-kollektivfelt/


Selvutnevnt sykkelaktivist som tilfeldigvis er jusprofessor. Det er greit å få med at han åpenbart er partisk... ICON_WINK


Det er sant, og han er nok noe partisk, men hans innlegg er presise og gode. Kan ikke se at noen går mot hans argumentasjon vedrørende lovanvendelse på det detaljnivået som han gjør. Skal man felle innleggene hans må de plukkes fra hverandre og jeg kan ikke se at noen har forsøkt å gjøre nettopp dette.


Ut på tur!

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: JoachimV] #2623698 21/08/2020 11:06
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Krysset i innerhedsveien er ikke kronglete eller vansklig å førstå hvis man kan trafikreglerna.

Sen att det inte är speciellt bra eller praktiskt med tanke på trafikaviklingen er en annan sak. Bilarna har lysregulering, gående har lysregulering med grönt når bilarna får svinge på grönt. Syklister har ingen lys regulering och må sykla över når de vill eller hoppa opp på fortauet och gå över på grön man.

https://www.google.com/maps/@63.436758,10.4316701,3a,75y,255.55h,82.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAxjHiLl7vemVOoDvxUyyBA!2e0!7i13312!8i6656

Tror inte svv eller någon annan har gjort någon ändring sen den insidensen.

Exemplet fra Trondheim er extremt men det har ju för eksempel också varit politi i Bergen som kontrollerat om folk syklade i 20 km/h på g/s veien för han hade fått för sig att det fanns en sådan regel.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: JoachimV] #2623723 21/08/2020 11:48
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Sitat: JoachimV

Skjønner ikke helt hva du vil frem til her?


Hvis det er veldig uklart om politet skal straffe en handling eller ikke, så vil jeg si det er opp til politiet å gå til lovgiverne og be om presisering. "Alle" som har vært i kontakt med det offentlige angående lovverk vet at administrasjonen ikke vil uttale seg på forhånd, nettopp fordi de ikke har mandat til det. Så det er ikke sånn at syklisten i dette tilfellet, du eller jeg kunne fått noe svar fra noe sted om hvorvidt denne handlingen er lovlig eller ikke. Den eneste måten menigmann kan få svaret er faktisk å prøve og se hva som skjer.

Politet har, håper jeg, en større mulighet til å ta opp at lovverket er uklart og be om instrukser på hvordan de skal tolke det. Så en passende reaksjon fra politimannen her ville vært å notere seg saken, og tatt det opp med interne jurister. Om de heller ikke vet hvordan lovverket skal anvendes, får de melde det inn til departementet for vurdering.

At politet plukker seg ut en enkeltsak og kjører den helt til høyesterett for å sjekke hvordan lovverket er blir bare for dumt.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2623731 21/08/2020 12:08
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: Gråstein

At politet plukker seg ut en enkeltsak og kjører den helt til høyesterett for å sjekke hvordan lovverket er blir bare for dumt.

Det er syklisten som har anket og "kjører den helt til høyesterett"...






Re: Dømt for å sykle på vei [Re: JoachimV] #2623734 21/08/2020 12:14
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 113
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
G
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 113
Sitat: JoachimV
Sitat: Gråstein
Så du synes det er fortjent at han får bot fordi han var bevisst på lovverket? Dette er, som du som leser tråden har fått med deg, en sak som er så uklar at Høyesterett har ønsket å vurdere den. Vi vet også, ref saken fra Trondheim, at det kan skje at politiet ikke er oppdatert på lovverk.

Hvordan kan han ha vært bevisst på lovverket når saken som du selv sier er så uklar at høyesterett nå vurderer den?

Dette er en helt utrolig diskusjon å bevitne på et sykkelforum. Uklart lovverk?!? Lovverket sier jo helt eksplisitt at handlingen til syklisten i Mosseveien var lovlig! Fra trafikkreglene: "Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt."

Jeg står fast ved at å bruke §3 i veitrafikkloven til å dømme noen i denne saken er i strid med Grunnloven, da denne paragrafen ikke gir noen klar hjemmel som kan brukes for å straffe noen for å gjøre noe som eksplisitt er tillatt...

With friends like these….

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gekki] #2623736 21/08/2020 12:21
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
Sitat: Gekki
Dette er en helt utrolig diskusjon å bevitne på et sykkelforum. Uklart lovverk?!? Lovverket sier jo helt eksplisitt at handlingen til syklisten i Mosseveien var lovlig! Fra trafikkreglene: "Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt."

Jeg står fast ved at å bruke §3 i veitrafikkloven til å dømme noen i denne saken er i strid med Grunnloven, da denne paragrafen ikke gir noen klar hjemmel som kan brukes for å straffe noen for å gjøre noe som eksplisitt er tillatt...

With friends like these….



Lovverket gir ikke blankofullmakt til at det alltid er greit å sykle i kollektivfelt, uavhengig av andre forhold.
Tilsvarende som §3 ikke gir blankofullmakt til at med en gang en bil må kjøre saktere fordi en sykkel er i veibanen, er det automatisk ulovlig.

Grunnen til at dette prøves i rettsvesenet er nettopp å finne ut om det i dette tilfellet var unødvendig hindring. Unødvendig er et begrep som man må bruke skjønn for å kunne anvende. Det lar seg ikke klassifisere som "alltid lov", ved 25 kmt, eller "aldri lov".

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: simson] #2623750 21/08/2020 13:02
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 113
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
G
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 113

Sitat: simson
Lovverket gir ikke blankofullmakt til at det alltid er greit å sykle i kollektivfelt, uavhengig av andre forhold.
Tilsvarende som §3 ikke gir blankofullmakt til at med en gang en bil må kjøre saktere fordi en sykkel er i veibanen, er det automatisk ulovlig.

Grunnen til at dette prøves i rettsvesenet er nettopp å finne ut om det i dette tilfellet var unødvendig hindring. Unødvendig er et begrep som man må bruke skjønn for å kunne anvende. Det lar seg ikke klassifisere som "alltid lov", ved 25 kmt, eller "aldri lov".

Det er helt greit at politiet i slike saker kan bruke sitt skjønn og gi nødvendige pålegg dersom de er av den oppfatning at noen er til unødig hinder. Det ble da også gjort i denne saken, og så vidt jeg kan se har heller ingen bestridt at pålegget ble etterfulgt. Terskelen for at politiet skal kunne komme med noen straffereaksjon, derimot, bør jo være en helt annen.

(For øvrig fascinerende å lese i Torvund sin blogg at de fleste som blir rammet og dømt etter §3 har forvoldt død eller skade, hvor retten da har valgt å skåne bilisten fra å bli rammet av straffebestemmelsene knyttet til mer alvorlige paragrafer...)

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2623760 21/08/2020 13:43
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
S
sun flyer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
Her er link til en video som illustrerer hvor mye forsinkelse en syklist forårsaker på dette stedet. Vet ikke om den virker for de som ikke har facebook. https://www.facebook.com/ivar.groneng/videos/10223834222633347

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2623764 21/08/2020 13:50
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Det hårreisende i denne saken er hverken at politimannen (som kanskje misliker syklister) skrev ut boten eller at syklisten nektet å vedta boten. Det hårreisende er at Politiet valgte å ta denne saken til retten istedenfor å henlegge den. Det sier en hel del om hva Politiet tenker om syklister.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: sun flyer] #2623780 21/08/2020 14:57
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
K
kodax Offline
Veteran
Offline
Veteran
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,266
Sitat: sun flyer
Her er link til en video som illustrerer hvor mye forsinkelse en syklist forårsaker på dette stedet. Vet ikke om den virker for de som ikke har facebook. https://www.facebook.com/ivar.groneng/videos/10223834222633347

Den videoen tipper jeg kan skape mer motstand mot syklister i trafikken. Mange vil nok mene at sånn han sykler mellom den røde bussen og de to bilene rund 0:39 er både farlig for han selv, og kan skape andre farlige situasjoner.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: fredriks] #2623783 21/08/2020 15:41
Registrert: Sep 2019
Innlegg: 215
O
olip Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
O
Registrert: Sep 2019
Innlegg: 215
Sitat: JoachimV

Du mener altså at enkelthendelsen fra dette enkeltstående krysset i Trondheim skal ha noe som helst betydning for saken?
"- Dette krysset i Innherredsveien er så rotete, uoversiktlig og forvirrende at det er vanskelig for syklister å vite hva slags regler som gjelder, sier politiadvokat Heidi Melø ved Trøndelag politidistrikt."
Et kryss som er så kronglete at SVV har valgt å utbedre det.

Det sitatet var alltid morro siden det bevisst er ordlagt på den måten for å unngå å innrømme feil.
Syklistene visste jo hvordan reglene var i området, det var politiet som ikke forstod noen ting.

Sitat: fredriks

Finns det förresten någon översikt på folk som har blivit stoppade för att de kört för sakta? Hur vanligt är det med böter för det?

Jeg husker at i Tromsø så hadde russen en knute hvor én skulle kjøre sakte over Tromsøysundbroen, og siden dette er den mest benyttede krysningen over til Tromsøya så ble det veldig ofte lang kø. I de fleste saker hvor politiet orket å huke tak i bilisten/russen så ble det for det meste kun advarsler.


Når det kommer til denne saken så forstår jeg ikke én ting.
Du kan benytte kollektivfeltet med sykkel, men her påstås det at du er til hinder pga lav hastighet.
Med el-sykkel som den nye trenden, og veldig mange der som ikke sykler fortere enn de får assistanse til å gjøre, hva påstår de at 'for sakte' er?
Det var vel aldri snakk om at han hadde en lavere hastighet enn 25km/t?


Det med å kjøre på rødt.
Som syklist har du lov å krysse gaten på rød mann, slik en fotgjenger har, men de kommer ofte med skremsler om at bilistene ikke har vikeplikt for deg, med mindre du går av sykkelen og leier den over.
Stemmer dette, eller er det bare utdatert informasjon.
Jeg kan minnes om at det var noe lovendringer i 2013 med dette, men husker ikke så altfor godt.

Hvis du som syklist sykler på rød mann, og blir påkjørt. Hva da?
Hvordan er jussen her?

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2623794 21/08/2020 16:48
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
S
sun flyer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
Det er lov å sykle på rød mann hvis det ikke kommer kryssende trafikk. Men det gjelder selvfølgelig ikke vanlige lys, kun de som er for fotgjengere. Det betyr ikke dermed at bilister har påkjørsrett..

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: olip] #2623796 21/08/2020 17:03
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 1,009
A
anderssb Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 1,009
Sitat: olip



Det med å kjøre på rødt.
Som syklist har du lov å krysse gaten på rød mann, slik en fotgjenger har, men de kommer ofte med skremsler om at bilistene ikke har vikeplikt for deg, med mindre du går av sykkelen og leier den over.
Stemmer dette, eller er det bare utdatert informasjon.
Jeg kan minnes om at det var noe lovendringer i 2013 med dette, men husker ikke så altfor godt.

Hvis du som syklist sykler på rød mann, og blir påkjørt. Hva da?
Hvordan er jussen her?


Som syklist er man kjørende, og hverken fotgjengerfelt eller "rød mann" har noen betydning for vikeplikt. Om man krysser veien fra fortau har man vikeplikt for all trafikk på veien. Om man derimot krysser en utkjørsel har man forskjørsrett, selv om det skulle være fotgjengerfelt eller trafikklys for gående der.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: simson] #2623814 21/08/2020 19:21
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Sitat: simson

Lovverket gir ikke blankofullmakt til at det alltid er greit å sykle i kollektivfelt, uavhengig av andre forhold.

Hva er begrunnelsen for dette?
Hvor er det definert betingelser eller forbehold til retten en syklist har til å benytte kollektivfelt?

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2623816 21/08/2020 19:35
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Selvfølgelig vil det gå en grense et sted. Man kunne jo f.eks. tenke seg en forskjell der syklisten hindrer trafikken mens han sykler for å komme seg fra A til B, og der syklisten bevisst sykler sakte i veibanen med ønske om å skape kø (som eksemplene med russen i Tromsø og lastebiler i Bergen).

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: JoachimV] #2623817 21/08/2020 19:35
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Sitat: JoachimV
Sitat: Gråstein

At politet plukker seg ut en enkeltsak og kjører den helt til høyesterett for å sjekke hvordan lovverket er blir bare for dumt.

Det er syklisten som har anket og "kjører den helt til høyesterett"...


Sorry. Politiet anket til lagmannsretten.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: Gråstein] #2623818 21/08/2020 19:36
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Det samme kan man jo si om ethvert kjøretøy som bevisst kjører sakte for å hindre trafikk.
Det et jo ikke relevant for en syklist som følger trafikken i normal+ sykkelhastighet.

En moped har eksplisitt rett til å kjøre på en vei, og den retten er gitt vel vitende om at kjøretøy ikke kan ferdes fortere enn 50.
På en vei med fartsgrense høyere enn 50, vil mopeden åpenbart være til hinder for annen trafikk - men det er jo ganske urimelig å si at det er et "unødig" hinder.

Redigert av thamg; 21/08/2020 19:41.
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: thamg] #2623819 21/08/2020 19:39
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
Sitat: thamg
Sitat: simson

Lovverket gir ikke blankofullmakt til at det alltid er greit å sykle i kollektivfelt, uavhengig av andre forhold.

Hva er begrunnelsen for dette?
Hvor er det definert betingelser eller forbehold til retten en syklist har til å benytte kollektivfelt?


Begrunnelsen er nevnt over.
Og dette er helt vanlig lovutforming - generelle rettigheter kan gis et sted i loven, men rettigheten må ikke bryte med regler som står andre steder i loven.

Du kan se på det som allemannsretten: alle har rett til å gå hvor de vil. Så lenge de ikke gjør unødig skade.

Dvs: generell rettighet. Men med restriksjoner, som man må bruke skjønn for å vurdere.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: thamg] #2623846 21/08/2020 23:28
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Sitat: thamg
Det samme kan man jo si om ethvert kjøretøy som bevisst kjører sakte for å hindre trafikk.
Det et jo ikke relevant for en syklist som følger trafikken i normal+ sykkelhastighet.

En moped har eksplisitt rett til å kjøre på en vei, og den retten er gitt vel vitende om at kjøretøy ikke kan ferdes fortere enn 50.
På en vei med fartsgrense høyere enn 50, vil mopeden åpenbart være til hinder for annen trafikk - men det er jo ganske urimelig å si at det er et "unødig" hinder.


Mopeden har ingen større rett enn syklisten. De samme hensyn vil gjøre seg gjeldende for mopedisten som for syklisten.

Dette syns jeg er litt interessant: hvor går grensen mellom offentlige myndigheters ansvar (les: typegodkjenning og skilting) og brukers ansvar (les: syklisten og mopedistens bruk av veien med de «muligheter» offentlige myndigheter har gitt).

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: thamg] #2624169 24/08/2020 06:53
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: thamg
En moped har eksplisitt rett til å kjøre på en vei, og den retten er gitt vel vitende om at kjøretøy ikke kan ferdes fortere enn 50.
På en vei med fartsgrense høyere enn 50, vil mopeden åpenbart være til hinder for annen trafikk - men det er jo ganske urimelig å si at det er et "unødig" hinder.


Situasjonen til en moped kan ikke sammenlignes.

I dette tilfellet hadde tiltalte en fullt brukandes gang- og sykkelvei som alternativ - uansett hva han måtte mene om den. Ved å tilpasse farten kunne han trygt bruke den, men det er åpenbart viktigere å komme fort frem enn å være en smidig trafikant. Moped har i dette tilfellet ingen andre alternativer enn veibanen.

På en landevei hvor veibanen er eneste alternativ for syklister vil være lettere å tolere syklister som sykler under fartsgrensen. Hvis det derimot finnes et reelt alternativ til kollektivfeltet for syklister vil det værre letter å dra "unødig hinder"-kortet.


Anonym5
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: anonym5] #2624174 24/08/2020 07:13
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: pontiff


I dette tilfellet hadde tiltalte en fullt brukandes gang- og sykkelvei som alternativ - uansett hva han måtte mene om den. Ved å tilpasse farten kunne han trygt bruke den,


Var går gränsen? Kan man inte si detta om vilken fortau eller g/s vei som helst? Handlar ju bara om å ta hensyn så kommer man ju fram.

Jag har aldrig varit där men tycker att den g/s veien ser riktigt dårlig ut och allt borde inte ens vara skiltet g/s vei men förstår att många i Oslo verkar tycka att den är tillräckligt bra.

Quote

men det er åpenbart viktigere å komme fort frem enn å være en smidig trafikant.


Vad är problemet med att syklister också vill komma fram smidigt? Jag pendlar inte raskt men vill komma fram smidigt och vill undvika alltför mycket strul men dårliga partier.

Quote

Moped har i dette tilfellet ingen andre alternativer enn veibanen.


Han kunde säkert ha tagit en omvei på mindre trafikkerade veier om han också skulle vilja vara "smidig" i trafikken.

Quote

På en landevei hvor veibanen er eneste alternativ for syklister vil være lettere å tolere syklister som sykler under fartsgrensen. Hvis det derimot finnes et reelt alternativ til kollektivfeltet for syklister vil det værre letter å dra "unødig hinder"-kortet.


Nu låter du som någon som egentligen vill bli av med syklister.

Har förstått att många i Oslo inte tycker att man ska sykle på den veien och att alternativet er bra. Jag tycker det ser ut som ett kort parti där en rask syklist inte er veien eller ens hinner bremse trafikken nämvärt med ett dårligt sykkel alternativ som inte ens borde kallas g/s vei.

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: anonym5] #2624175 24/08/2020 07:14
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Gang- og sykkelveg er noen ganger ikke et reelt alternativ selvom den finnes.

Bilistene kunne her også valgt småveier fremfor hovedveien og fått en langt smidigere trafikkavvikling enn å klumpe seg sammen i en stillestående kø på hovedveien.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: fredriks] #2624176 24/08/2020 07:14
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: fredriks
Nu låter du som någon som egentligen vill bli av med syklister.


Da leser du meg som fanden leser bibelen.


Anonym5
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: GeirK] #2624180 24/08/2020 07:16
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: GeirK
Gang- og sykkelveg er noen ganger ikke et reelt alternativ selvom den finnes.


Kom gjerne med noen reelle eksempler. Personlig har jeg aldri kommet over en gang- og sykkelvei jeg ikke har greid å bruke - så lenge jeg har anpasset farten etter forholdene.

Sitat: GeirK
Bilistene kunne her også valgt småveier fremfor hovedveien og fått en langt smidigere trafikkavvikling enn å klumpe seg sammen i en stillestående kø på hovedveien.


Det er dette Oslo kommune regulerer ved å stenge for gjennomkøring i rush-tiden, blant annet gjennom en bom i Herregårdsveien. Så nei, det kunne billistene ikke.

Redigert av anonymous5; 24/08/2020 07:23.

Anonym5
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: anonym5] #2624197 24/08/2020 07:44
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Sitat: pontiff

I dette tilfellet hadde tiltalte en fullt brukandes gang- og sykkelvei som alternativ - uansett hva han måtte mene om den. Ved å tilpasse farten kunne han trygt bruke den, men det er åpenbart viktigere å komme fort frem enn å være en smidig trafikant. Moped har i dette tilfellet ingen andre alternativer enn veibanen.

Denne gang- og sykkelveien du refererer til er vanlig kjørebane hvor han også ville risikert å hindre i dine øyne "trafikken" som betyr noe.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: anonym5] #2624199 24/08/2020 07:46
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: pontiff
Sitat: fredriks
Nu låter du som någon som egentligen vill bli av med syklister.


Da leser du meg som fanden leser bibelen.


Det jag siterade tyckte jag lät som det. Att du vill det tror jag inte men varför skriva noe som "På en landevei hvor veibanen er eneste alternativ for syklister vil være lettere å tolere syklister som sykler under fartsgrensen." Varför ska det behöva vara lättare å tolera något som är fullt lagligt och som du också skriver enda alternativet? 99.99% av all sykling på landsveien föregår långt under fartsgrensen.

"Personlig har jeg aldri kommet over en gang- og sykkelvei jeg ikke har greid å bruke - så lenge jeg har anpasset farten etter forholdene."

Är det verkligen det som ska vara "kravet" för å kunna sykla i veien att man inte kan ta sig fram på ett annat sätt?

Re: Dømt for å sykle på vei [Re: magnusc] #2624200 24/08/2020 07:49
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: magnusc
[/quote]
Denne gang- og sykkelveien du refererer til er vanlig kjørebane hvor han også ville risikert å hindre i dine øyne "trafikken" som betyr noe.


Det kan stemme, men jeg kan ikke se for meg at politimannen ville ha bøtelagt ham der - så lenge han ferdes hensynsfullt.


Anonym5
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: fredriks] #2624202 24/08/2020 07:57
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: fredriks
Det jag siterade tyckte jag lät som det. Att du vill det tror jag inte men varför skriva noe som "På en landevei hvor veibanen er eneste alternativ for syklister vil være lettere å tolere syklister som sykler under fartsgrensen." Varför ska det behöva vara lättare å tolera något som är fullt lagligt och som du också skriver enda alternativet? 99.99% av all sykling på landsveien föregår långt under fartsgrensen.


Det jeg mener er at det virker å være en oppfatning hos noen trafikanter at så lenge det finnes G&S-veier så skal syklister bruke den. Politimannen som bøtela tiltalte hadde sikkert samme oppfatning. Denne oppfatningen er selvfølgelig helt feil, det mener jeg også.

Det som er spesielt med denne saken er at, i mine øyne, det er veldig dumt å insistere på å bruke kollektivfeltet på dette strekket i rush-tiden. Vi syklister ville vært bedre tjent med å på G&S-veien i dette tilfellet, og det ser jeg også at 99,99% av alle her gjør. Men det er han ene stabukken som får all oppmerksomhet, og kan ende opp med å ødelegge for alle oss andre.

Sitat: fredriks
"Personlig har jeg aldri kommet over en gang- og sykkelvei jeg ikke har greid å bruke - så lenge jeg har anpasset farten etter forholdene."

Är det verkligen det som ska vara "kravet" för å kunna sykla i veien att man inte kan ta sig fram på ett annat sätt?


Nei, men noen mener at det finnes helt ubrukelig G&S-veier. Jeg vil gjerne bare se et eksempel på en slik.


Anonym5
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: anonym5] #2624207 24/08/2020 08:12
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Sitat: pontiff


Nei, men noen mener at det finnes helt ubrukelig G&S-veier. Jeg vil gjerne bare se et eksempel på en slik.

Om du ikke klarer å sykle fortere enn gangfart så funker nok det meste, selv om ofte kan bli en del omveier.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dømt for å sykle på vei [Re: anonym5] #2624211 24/08/2020 08:18
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: pontiff

Nei, men noen mener at det finnes helt ubrukelig G&S-veier. Jeg vil gjerne bare se et eksempel på en slik.


Det beror ju helt på vad man menar med helt ubrukelig. Hvis man tycker att det är ok att sykla slalom mellan gående, byta side på veien lite då och då, stoppa vid kryss var 100 m, sykle rundt håll och spriker och liknande så finns det nog inte så många helt ubrukeliga.

Side 9 av 15 1 2 7 8 9 10 11 14 15

Moderator  support