Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smerter i kneområdet

Smerter i kneområdet #2622620 17/08/2020 10:23
M
mohansno Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Har smerter i muskelfestet på innsiden av venstre kne. Sannsynligvis er det m.vastus medialis eler m.sartorius som er irritert. Sannsynligvis har det oppstått etter lang bilkjøring med venstrefoten i vinklet hvileposisjon når det ikke brukes til å clutche. Begynner nå å gjøre mer og mer vondt ved bevegelse, også ved sykling. Det virker som om det er et tilbakevendende problem. Noen som har tips til hva man selv kan gjøre? Har tidligere vært hos fysioterapeut og fått både tøyeøvelse og treningsøvelse med strikk. Usikker på om disse vil hjelpe på denne gang.

Re: Smerter i kneområdet [Re: mohansno] #2623912 22/08/2020 13:24
F
Filipollas Offline
Medlem
Medlem
F
Veldig kjent problem dette! ICON_SMILE

Det som fungerte for meg, var å roe ned styrketråkkene på sykkelen, og heller øke kadensen.
Økte fra ca. 90 til 120, og etter et par uker, så varmet jeg opp minst en halvtime før jeg testet kneet mitt med styrketråkk.
Da var det bra igjen.

Lurt å også ta med et multitool når du er ute å sykler så du kan justere setet underveis og se om det gir noen positiv effekt på smertene i kneet.

Re: Smerter i kneområdet [Re: mohansno] #2623943 22/08/2020 15:56
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har hatt problemer med knesmerter tidligere, men aldri i forbindelse med sykling. Tidligere i sommer fikk jeg nytt sete og begynte å eksperimentere med setehøyde, samtidig som jeg dro på en bikepackingtur i marka med 10kg på sykkelen og landeveisutveksling. Blæsta kneet helt. Så satt jeg opp setet og smertene blir mer eller mindre helt borte. Murrer/kiler litt noen ganger og da roer jeg ned. Kan også få vondt hvis jeg sitter med kneet bøyd lenge (kino/bil/fly), eller noen ganger hvis jeg løfter noe fra lav posisjon, når knevinkelen er veldig spiss.

Tldr: prøv å sette opp setet, ta det rolig hvis du begynner å kjenne det.

Re: Smerter i kneområdet [Re: mohansno] #2624110 23/08/2020 17:45
T
TørreSokker Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg var hos fysio for betennelse i vastus medialis, muskelen på innsiden av kneet. Fikk beskjed om å trene etbens beinøvelser og siden kneet med betennelse falt innover i de fleste etbens øvelsene måtte jeg trene gluteus medius, utsiden av rompa. Dette etter en god stund så ble smertene borte og kinokneet er ikke et problem lenger.

Re: Smerter i kneområdet [Re: mohansno] #2624140 23/08/2020 19:41
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
likner svært på noe jeg sleit med i vår. Google "kinokne" aka patellofemoralt smertesyndrom. Fysio sa at jeg måtte trene og tøye rævmuskulatur siden kneskål blei dratt skeivt pga skeivtrening pga sjukt mye rulle og mølle ila vinteren.

Anbefaler å gå til fysio. De kan veldig mye. De kan også si det om det er tendonitt eller noe anna. Dette er viktig siden dette også krever ulike tilnærminger. Til tendonitt anbefaler olympiatoppen heavy-slow-styrketrening med knebøy og svært tunge vekter, og da skal deg gjøre vond. Ligger mye ute om dette.

lykke til. gå til fysio.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.

Moderator  support