Med noe i munnen blir det jo mye vanskeligere å svelge, så man ender opp med mye spytt i munnen som så siger ut på sidene.
Jeg har ikke lagt merke til at jeg produserer særlig mye spytt som må svelges når jeg sykler. Det er gjerne individuelt. Jeg er en tørr type, antar jeg.
Ser at enkelte syklister, joggere og skiløpere spytter under aktivitet. Om man har kraftig produksjon av spytt, er et slikt munnstykke neppe tingen, nei.
Før man venner seg til munnstykket, utelukker jeg heller ikke at følelsen kan øke spyttproduksjonen.
Over tid vil det samle seg opp noe fuktighet i munnstykket, men etter min erfaring er det lite sammenlignet med hva som samler seg i filtrene på heldekkende kuldemasker. Og svært enkelt å skylle ut munnstykket fremfor å bytte eller vaske filtre.
Men å ha noe slikt i munnen er uvant, absolutt. Man bruker ikke et slikt munnstykke med mindre man føler at ulempene oppveies av fordelene.
Og fordelene er at luften man puster inn er både varmere og noe mer fuktig. Foruten å varme kroppen, er begge deler nyttig for å unngå luftveisplager i tørt, kaldt vær. Og da mener jeg 10-15 blå og kaldere.
En snor for enkelt å kunne ta det kjapt ut og inn etter ønske og behov, gjør det uansett mer behagelig og praktisk. Underlig at det ikke følger med originalt.
Kort sagt, vil noen like munnstykket i streng kulde og andre vil sikkert mislike det. Som for alt annet, er det opp til enhver å avgjøre.
Beklager avsporing fra hovedtema - bekledning for helårspendling!