Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hjelp til en kommende helårspendler

Re: Hjelp til en kommende helårspendler [Re: Sepeda] #2625399 28/08/2020 12:43
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Sepeda
[Linket bilde</div><div class=" class="post-image" style="height:auto!important;max-width:100%!important;"/>

Om du kan sykle uten hansker så kan du hvertfall sykle uten dette munnstykket. Vil tro det der handler mer om å få ekstra treningseffekt ved å begrense luftinntaket enn å ikke puste inn kald luft?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hjelp til en kommende helårspendler [Re: magnusc] #2625401 28/08/2020 12:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: magnusc
Kjøpte en slik Lungplus, men den ble kun brukt et par turer. Spytt, snørr og fuktighet av en annen verden.

Hva i all verden? Spytt, snørr og fuktighet? Hvordan fikk du det til i et munnstykke?

Liker det nettopp p.g.a. mangelen på alt du nevner. Og elsker det nettopp for pendling i sprengkulde.

Avviser ikke opplevelsen din, men overraskende at vi kan oppleve det så forskjellig. Men nyttig å vite for andre, da.

Om du kan sykle uten hansker så kan du hvertfall sykle uten dette munnstykket. Vil tro det der handler mer om å få ekstra treningseffekt ved å begrense luftinntaket enn å ikke puste inn kald luft?

Ment som illustasjon på nebbet ICON_SMILE

Bobbie Traksel bruker det her av andre grunner enn sprengkulde, ja ICON_SMILE

It is a mouth-held moisture and heat exchanger, the operation of which can be compared to that of a radiator in a car. It also reduces the risk of bronchitis. The device is already used by top cross-country skiers. After the cold Étoile de Bessèges (Star of Bessèges) last year, I struggled with my respiratory tract for a long time. Until I bumped into Lungplus. I have often used it in training, but not yet in a competition.

Re: Hjelp til en kommende helårspendler [Re: Sepeda] #2625405 28/08/2020 12:55
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Sepeda
Kjøpte en slik Lungplus, men den ble kun brukt et par turer. Spytt, snørr og fuktighet av en annen verden.

Hva i all verden? Spytt, snørr og fuktighet? Hvordan fikk du det til i et munnstykke?

Liker det nettopp p.g.a. mangelen på alt du nevner. Og elsker det nettopp for pendling i sprengkulde.

Avviser ikke opplevelsen din, men overraskende at vi kan oppleve det så forskjellig.

Ment som illustasjon på nebbet ICON_SMILE

Bobbie Traksel bruker det her av andre grunner enn sprengkulde, ja ICON_SMILE

It is a mouth-held moisture and heat exchanger, the operation of which can be compared to that of a radiator in a car. It also reduces the risk of bronchitis. The device is already used by top cross-country skiers. After the cold Star of Bessèges last year, I struggled with my respiratory tract for a long time. Until I bumped into Lungplus. I have often used it in training, but not yet in a competition.

Som Bobbie nevner der så er jo fordelen at den holder på fuktigheten. Med noe i munnen blir det jo mye vanskeligere å svelge, så man ender opp med mye spytt i munnen som så siger ut på sidene. Mener også å huske at spyttet siger gjennom munnstykket for så å fryse når det kommer ut på utsiden.
Men noen er kanskje mer vant til å svelge med noe i kjeften enn andre? ICON_LAUGH

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hjelp til en kommende helårspendler [Re: Olav11] #2625409 28/08/2020 13:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Med noe i munnen blir det jo mye vanskeligere å svelge, så man ender opp med mye spytt i munnen som så siger ut på sidene.

Jeg har ikke lagt merke til at jeg produserer særlig mye spytt som må svelges når jeg sykler. Det er gjerne individuelt. Jeg er en tørr type, antar jeg.

Ser at enkelte syklister, joggere og skiløpere spytter under aktivitet. Om man har kraftig produksjon av spytt, er et slikt munnstykke neppe tingen, nei.

Før man venner seg til munnstykket, utelukker jeg heller ikke at følelsen kan øke spyttproduksjonen.

Over tid vil det samle seg opp noe fuktighet i munnstykket, men etter min erfaring er det lite sammenlignet med hva som samler seg i filtrene på heldekkende kuldemasker. Og svært enkelt å skylle ut munnstykket fremfor å bytte eller vaske filtre.

Men å ha noe slikt i munnen er uvant, absolutt. Man bruker ikke et slikt munnstykke med mindre man føler at ulempene oppveies av fordelene.

Og fordelene er at luften man puster inn er både varmere og noe mer fuktig. Foruten å varme kroppen, er begge deler nyttig for å unngå luftveisplager i tørt, kaldt vær. Og da mener jeg 10-15 blå og kaldere.

En snor for enkelt å kunne ta det kjapt ut og inn etter ønske og behov, gjør det uansett mer behagelig og praktisk. Underlig at det ikke følger med originalt.

Kort sagt, vil noen like munnstykket i streng kulde og andre vil sikkert mislike det. Som for alt annet, er det opp til enhver å avgjøre.

Beklager avsporing fra hovedtema - bekledning for helårspendling!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino