Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Har buss vikeplikt inn til holdeplass?

Har buss vikeplikt inn til holdeplass? #2624017 23/08/2020 05:06
L
Lysklyster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Denne veien har sykkelvei. Bussen presser seg forover og samtidig innover. Bussjåføren ser meg tydelig, men presser meg uansett. Jeg blir tvunget til å slakke ned til jeg havner bak bussen, som da kjører inn til holdeplassen. Må da vente til den kjører, etter å ha har sluppet av og tatt med seg passasjerer.

Hilsen en uten førerkort, da jeg ikke trenger bil. Ikke alle som trenger bil i en by som Oslo. ICON_SMILE

Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Lysklyster] #2624024 23/08/2020 06:24
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
I fartsgrenser fra 60 km/t og lavere har hvert fall all trafikk vikeplikt for buss når de skal ut fra bussholdeplass. At du blir presset inn til siden vil jeg tro at vedkommende på ingen måte har lov til.

Minner meg om da jeg syklet på ring 2 mot Majorstua og forbi Ullevål sykeshus for mange år siden. Leddbuss kjører forbi og legger seg helt inn til høy fortauskantt før han er forbi - resten av bussen kommer så raskt mot meg. Måtte hiv meg på bremser for å klare å komme bak, ellers hadde jeg blitt kjøttdeig. Litt trangt når en har 50 cm mellom buss og høy fortauskant, og leddbussen er bare 1/3 forbi, og kommer stadig nærmere.

Var så full av adrenalin da jeg tok igjen og sykla forbi bussen ved første busstopp at jeg vurderte å gå inn og banke hjelmen hundrevis av ganger i ansiktet på vedkommende, heldigvis gikk det over.

Redigert av tmork; 23/08/2020 06:24.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Lysklyster] #2624036 23/08/2020 07:49
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Er det sykkelfelt du mener?

Om du syklet i et sykkelfelt så har bussen vikeplikt for deg.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Lysklyster] #2624039 23/08/2020 08:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lysklyster
Denne veien har sykkelvei.

Kan du fortelle hvilken vei og holdeplass dette er så vi kan se på den?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Lysklyster] #2624041 23/08/2020 08:18
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det virker jo åpenbart at bussen skifter felt mot høyre, og dermed har vikeplikt.

Når det er sagt, så vet vel "alle" at bussjåfører ikke bryr seg så mye om trafikkregler, det viktigste er at bussen skal frem. I tillegg til den klassiske situasjonen nevnt over, der busssjåføren kjører forbi og legger seg raskt inn, vil jeg også trekke frem hvordan bussjåførene i Oslo virker å tro at det å "parkere" en buss midt i lyskryss når det er grønt, men kø på andre siden, er en god idé. Så står de der da, etter at lyset har blitt rødt og kryssende trafikk skal kjøre...

Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Lysklyster] #2624056 23/08/2020 09:18
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Vil anbefale deg å ikke stå på kravene hvis bussen har vikeplikt for deg.

Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: tmork] #2624062 23/08/2020 10:21
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: tmork
I fartsgrenser fra 60 km/t og lavere har hvert fall all trafikk vikeplikt for buss når de skal ut fra bussholdeplass. At du blir presset inn til siden vil jeg tro at vedkommende på ingen måte har lov til.

Her er det viktig å være litt nøye, noe Oslo-bussjaførene ikke er. Det står:

På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare

Hva som ligger i "skal unngå fare" kan sikkert diskuteres, men å bare slenge seg ut nå en bil er 2/3 forbi allerede er i hvert fall ikke å unngå fare etter min vurdering.

Dashcam på bil og sykkel er mer og mer aktualisert.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Lysklyster] #2624063 23/08/2020 10:25
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Denne veien har sykkelvei. Bussen presser seg forover og samtidig innover. Bussjåføren ser meg tydelig, men presser meg uansett. Jeg blir tvunget til å slakke ned til jeg havner bak bussen, som da kjører inn til holdeplassen. Må da vente til den kjører, etter å ha har sluppet av og tatt med seg passasjerer.

Hilsen en uten førerkort, da jeg ikke trenger bil. Ikke alle som trenger bil i en by som Oslo. ICON_SMILE

Ja.

Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.

Mulig det er noen unntak for trikk her. Jeg unngår alltid trikk uansett om jeg har rett eller ikke. En trikk er tung...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Paulus] #2624064 23/08/2020 10:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Paulus

Stå på kravene kan man feks gjøre ved å gå inn i bussen og fortelle bussjåføren at han hadde vikeplikt og at han må bli flinkere til å overholde denne.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Lysklyster] #2624114 23/08/2020 17:53
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ble brått usikker. Ved busstopp opphører gjerne sykkelfeltmerkingen og merking for busslomme overtar. Men det er vel generelt at det er skilting som gjelder, uavhengig av veimerking.

Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: eirikbk] #2624138 23/08/2020 19:35
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: eirikbk
Ble brått usikker. Ved busstopp opphører gjerne sykkelfeltmerkingen og merking for busslomme overtar. Men det er vel generelt at det er skilting som gjelder, uavhengig av veimerking.

Ja, men da gjelder regelen sitert over:

Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.

Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Paulus] #2624146 23/08/2020 20:52
L
Lysklyster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Sitat: RoyE
Er det sykkelfelt du mener?

Om du syklet i et sykkelfelt så har bussen vikeplikt for deg.

Ja, mente sykkelfelt. Har en tendens til å si feil, uansett om jeg vet forskjellen mellom sykkelvei og sykkelfelt. Har hele tiden trodd at bussen har vikeplikt. Greit å få det bekreftet.

Sitat: GeirK
Denne veien har sykkelvei.

Kan du fortelle hvilken vei og holdeplass dette er så vi kan se på den?

Som sagt rett over, så mente jeg sykkelfelt. Legger til link over stedet i Google Maps, men tror ikke jeg klarer å få linken klikkbar.
https://www.google.com/maps/@59.9248933,10.7503208,3a,90y,166.54h,86.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEjOhVD5bbt8ZaEKFQBg3Mw!2e0!7i16384!8i8192

Derfor jeg tenkte at det var lurt å stoppe. Ville ikke bli overkjørt. Dette var en leddbuss, og jeg måtte slakke ned når bussens halvpart (omtrent), der leddet er, var ved siden av meg. Det betyr at halvparten av bussen hadde passert meg, da jeg bestemte meg for å bare slakke ned. Hadde heller ikke særlig valg, da den presset seg innover. Bussen viste ingen vilje til å stoppe, eller la meg passere forbi først. Bussjåføren var fast bestemt på at jeg måtte vike.

Redigert av Lysklyster; 23/08/2020 21:10.
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Lysklyster] #2624154 24/08/2020 04:42
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Som sagt rett over, så mente jeg sykkelfelt. Legger til link over stedet i Google Maps, men tror ikke jeg klarer å få linken klikkbar.
https://www.google.com/maps/@59.9248933,10.7503208,3a,90y,166.54h,86.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEjOhVD5bbt8ZaEKFQBg3Mw!2e0!7i16384!8i8192

Her vil jeg umiddelbart tenke at bussen ikke har lov å legge seg ut i sykkelfeltet selv på vei inn til busslomma, men at syklist må vike dersom syklist er inne i busslomma. Høres på deg ut som den legger seg over i sykkelfelt i "god tid" før den kommer frem til buss-stoppet?

Bruk URL -linking for å lage den klikkbar, må vel å merke endre editor til "fullversjon" ved et ekstra klikk under vindu for editering. Der det står "Bytt til fullskjermvisning".
Link til googleMaps

Redigert av tmork; 24/08/2020 04:43.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: tmork] #2624155 24/08/2020 05:04
L
Lysklyster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L

Her vil jeg umiddelbart tenke at bussen ikke har lov å legge seg ut i sykkelfeltet selv på vei inn til busslomma, men at syklist må vike dersom syklist er inne i busslomma. Høres på deg ut som den legger seg over i sykkelfelt i "god tid" før den kommer frem til buss-stoppet?

Da jeg hadde bremset ned, så hadde framdekkene til bussen, kommet seg til merkingen på veien hvor det står BUSS. Jeg stoppet opp ved siden av bakparten\bakdørene til bussen. Bussen tok da halvparten av sykkelfeltet på skrått innover ved bussens framside. Håper dette ble skrevet forståelig. ICON_SMILE

Takk for tips om hvordan lage klikkbar link. ICON_SMILE

Redigert av Lysklyster; 24/08/2020 05:05.
Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: Paulus] #2624156 24/08/2020 05:28
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Dette er et så dårlig og oppbrukt argument. Ingen syklister risikerer livet med vilje fordi de har retten på sin side. Problemet i trafikken er at de man skal samspille med er mennesker med tanker man ikke kan lese. Jeg opplever ofte at bilførere bryter vikeplikten sin selv når vi har hatt øyekontakt, nikket og smilt til hverandre. Jeg tolker dette som at vi har sett hverandre og er enige om å følge trafikkreglene. Likevel velger vedkommende å kjøre.

Så blir jeg beskyldt for å "stå på krava" og at jeg "uansett vil tape ved et sammenstøt".

Tror folk virkelig at syklister med vitende vilje utsetter seg selv for livsfare bare for å "stå på krava"?

Re: Har buss vikeplikt inn til holdeplass? [Re: tmork] #2624166 24/08/2020 06:47
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Det slår meg at dette er enda et eksempel på hvordan de som har bestemt skilting og oppmerking ikke har tenkt over hva de egentlig sier. Det mest typiske eksempelet jeg ser på dette, er representert ved Ring 2:

[Linket bilde]

Kollektivfeltet fortsetter rett frem, men høyre felt skal etter skiltene svinge til høyre med mindre mann er buss eller taxi. Så andre som skal fortsette i kollektivfeltet må i teorien bytte felt før man skal gjennom krysset.

I tilfellet fra trådstarter, ser det jo som tmork ut som at sykkelfeltet plutselig slutter. Og en buss har ikke lov til å kjøre i sykkelfeltet. Som andre trafikanter kan den slevsagt krysse sykkelfeltet når den skal svinge av, men det skal den ikke her. Så da vil jeg tro reglene egentlig er slik tmork beskriver: Bussen må kjøre frem til holdeplassen, før den hopper til høyre så snart sykkelfeltet er slutt. Eller vent. Er sykkelfeltet slutt? Det står jo ingen skilt om det?

Moderator  support