Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Ekstra slange med slangeløst, nødvendig?

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: cash63] #2626616 04/09/2020 08:49
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: cash63
Byttes det guffe i sesongen, eller etter fylles det noe? Har nå kjørt siden i Mai på Mavic Cosmic Pro UST og Yksion Pro dekk uten og oppleve noen probleme, har sett noen små rester av stivnet guffe på seterøret så det ser ut og funke som det skal ICON_SMILE

Guffefabrikantene spesifiserer vel noen anbefalinger, på min ser jeg 1-6 mnd levetid avhengig av oppsett:effetto mariposa

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2626668 04/09/2020 12:00
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg bytter ikke. Hos meg varer guffen i årevis. Men jeg bor i nordens paris hvor dager med over 20 grader ikke er noe vi ofte blir belastet med. Men når jeg var i finale ligure forrige sommer var det ganske mye guffe som hadde størknet etter tre uker. Men da var det også ekstremvarme.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2627121 07/09/2020 09:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg sjekker og etterfyller nok for sjelden.
Det holder seg tett selv om guffa størkner, det er først ved punktering man tenker at "dette var dumt".
Nå har ikke jeg punktert mer enn en gang på slangeløst på racer (som jeg vet om) så erfaringen over er fra terrengsykkel.

LarsB

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2628969 17/09/2020 17:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Multiverktøy med slangeløse lappesaker idea

BikeRumor: New Crankbrothers Multitool options add tubeless tire repair to trail-side trickery

Men jeg holder fortsatt en knapp på Notubes Dart...

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2628979 17/09/2020 18:22
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Liten slangeløs anekdote fra meg her nå på tampen:

I går skulle jeg bytte dekk på Mavic-hjulsettet mitt. Det hadde stått på et par Schwalbe Pro One TLE siden tidlig på sommeren, og de hadde nå gjort sitt.

Jeg tappet ut lufta og forsøkte å rive de løs fra felgkanten med bare hendene. Det gikk ikke. Omtrent som forventa, men likevel - allerede på dette tidspunktet kan man slå fast at det hadde vært nytteløst om man tok med slange på tur, for det hadde ikke latt seg installere uansett.

Jeg fant fram kraftigere lut: først spylte jeg varmt vann rundt felgkanten i et forsøk på å løse opp svineriet. Så gravde jeg fram skrustikka og klemte det rundt dekket, rykka til og reiv så det sang. Ikke faen. På dette tidspunktet hadde jeg holdt på et par timer uten resultat.

Det som til slutt berga meg, var ei solid treplate i eik. Jeg la hjulet flatt på teppekledd gulv, og la treplaten over dekket. Så tok jeg på meg et par dugelige sko og satte høyre fot på treplata for å klemme dekket ned, mens jeg brukte venstre fot som jekk mot felgkanten for å få nok moment, og dro til det jeg makta. Da slapp jævelen endelig taket, og jeg var fri.

-

Trodde jeg. Helt til jeg skulle få løs en av ventilene, hvor mutteren hadde korrodert seg fast. Denne hadde jeg forsøkt å bli kvitt i felten før, uten hell. Denne gangen var jeg bedre utstyrt, og dro i gang med klyper, tenger, olje og varme. En skulle tro dette holdt i massevis, men nei. Her måtte baufila fram til slutt for å sage av skiten.

-

I dag satte jeg på nye dekk på hjulsettet mitt. Et par smekre Pirelli P Zero med smakfull hvit tekst på sidene.

Dekkene var 25c brede for optimal aeroprofil, og de ble montert med slange.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2629011 18/09/2020 05:37
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk en gjennomslagspunktering med hull i rullebana og rett nede ved felgkanten. Guffen tettet slik at jeg kom meg hjem, måtte pumpe og etterfylle luft en gang, men ser i etterkant at guffen ikke holder når jeg pumper opp til 60psi.

Har en Stan’s Dart på vei i posten, finnes det noen tommelfingerregler på når dekket skal kasseres? Hull i rullebanen er jo ikke ideelt, men vil guffe og Dart være en permanent langvarig fiks?

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: olelovold] #2629024 18/09/2020 07:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Brusdalen
Fikk en gjennomslagspunktering med hull i rullebana og rett nede ved felgkanten (...) vil guffe og Dart være en permanent langvarig fiks?

Tror det er vanskelig for noen å svare bastant, desto mer som det knapt finnes noen på forumet som faktisk har brukt Dart?

Ved den éne punkteringen jeg har hatt gjennom årene på slangeløst, med Vittoria Corsa, opplevde jeg larve som en permanent løsning. Men det var vel å merke i den tynne sideveggen, ikke i rullebanen.

Siden du kom deg vel hjem og nå vil sikre deg, ville jeg vurdert å lappe med f.eks. Tip Top. Jeg vil tro at det er enda mer solid og mindre synlig enn Dart eller larve.

Om man spør dekkprodusentene, vil de trolig være skeptisk til enhver form for plugging eller lapping. Men syklister har gjort det i årevis.

Så vil det også være forskjell på dekk, om vi her snakker det tynneste tempodekk eller mest solide langdistansedekk. Jeg bruker dekk med en viss punkteringsbeskyttelse, og grov guffe har permanent tettet også hull og små rifter i rullebanen.

Sitat: olelovold
Liten slangeløs anekdote fra meg her nå på tampen (...)

frown

Du har jaggu meg uflaks med ting som klistrer, om det så er tape eller guffe.

Vet at mange sliter med å få løs slangeløse dekk fra slangeløse felger.

Verdt å huske at begge deler er designet for å holde godt fast og ideelt sett holde dekkene solid på felgen selv ved en utblåsningspunktering. Av samme grunn som proffene i alle år har foretrukket limedekk. Derfor er jeg bare glad for at dekkene sitter fast.

Jeg har lært meg at om man trykker inn dekkanten langs hele felgkanten, først på den ene og så på den andre siden, og gjerne fortsetter å arbeide i sirkel, slipper dekket som regel til slutt. Som alt annet med slangeløst, må man lære seg andre teknikker enn man er vant med fra slange.

Med Stan's eller Orange Seal, har jeg ikke opplevd at dekket klistrer seg til felgen i så høy grad at jeg har måtte ta i bruk så sterk lut som du gjorde. Og jeg har brukt mange forskjellige dekk og felger. Men med dekk oppsatt i butikk med ukjent guffe, opplevde jeg én gang noe lignende av det du forteller. Guffen fungerte bokstavelig talt som klister.

Mavic UST, som du har, skal være det ypperste innen slangeløst. Og nye Schwalbe Pro One TLE skal fungere godt med UST, og åpenbart fungere optimalt slangeløst.

Er det slange- eller slangeløs versjon av Pirelli P Zero du satte på? Om det er slangeløs versjon, er det som kjent konstruert på annet vis, og vil i likhet med Pro One TLE fungere optimalt slangeløst. Håper uansett at du blir fornøyd.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2629044 18/09/2020 08:09
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Ja, kan godt hende det er meningen at man ikke skal klare å få av dekket uten bruk av heksekunster. I så fall fungerte det over all forventning. Jeg liker imidlertid tanken på å kunne bytte dekk uten å måtte påkalle djevelen, så da er det tilbake til slange på raceren for meg.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: olelovold] #2629446 21/09/2020 10:58
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sitat: olelovold
Liten slangeløs anekdote fra meg her nå på tampen:

...

Når jeg bytta slitt GP5000TL bakdekk i vår og og roterte frem til bak hadde jeg ingen problemer med at det satt fast etter var vanskelig, selv etter flere måneder liggende stille i boden. Jeg har relativt brede Grail felger, så mulig det gjør det enklere.

Hadde min første langtur i helgen med kun Dynaplug Air og pumpe. Ennå til gode å punktere med slangeløst.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2629453 21/09/2020 11:15
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda
Multiverktøy med slangeløse lappesaker ..

Si ifra når noen finner et bitte lite miniverktøy med tang, torx, unbraco, flat+stjerne, ventilverktøy og kjedekutter. i min etterhvert elastiske std størrelse Rapha essential case i skinn har jeg fire separate greier hhv tang, miniverktøy, kjedekutter og pluggesett....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: EmilZipp] #2629482 21/09/2020 12:51
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: EmilZipp

Si ifra når noen finner et bitte lite miniverktøy med tang, torx, unbraco, flat+stjerne, ventilverktøy og kjedekutter. i min etterhvert elastiske std størrelse Rapha essential case i skinn har jeg fire separate greier hhv tang, miniverktøy, kjedekutter og pluggesett....

Sliter litt med tanga, men denne har endel av det du ser etter.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: jorlie] #2629493 21/09/2020 13:28
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sitat: jorlie

Den var et beist (169g!) Selv har jeg denne men ser etter en ny som også har 2,5 mm unbrako og uten kjedekutter til raceren. Å ryke kjedet på en vedlikeholdt landeveisykkel regner jeg som så usannsynlig at jeg dropper det.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2629507 21/09/2020 14:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Andysor
Sitat: jorlie

Den var et beist (169g!) Selv har jeg denne men ser etter en ny som også har 2,5 mm unbrako og uten kjedekutter til raceren. Å ryke kjedet på en vedlikeholdt landeveisykkel regner jeg som så usannsynlig at jeg dropper det.

Lezyne sine (S)V10, 11 og 16 er vesentlig mindre enn disse.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2629531 21/09/2020 18:40
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Var det ikke lappesaker og verktøy til slangeløst som var emnet?

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2632175 09/10/2020 12:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Da er Stan's Notubes Dart i hus.

Kjapp oppdatering:

Må dessverre melde tilbake om blandet erfaring med Dart. Må ta alle forbehold om at det kan skyldes egne brukerfeil og ti tommeltotter.

Da det oppstod et hull i et velbrukt Schwalbe G-One Speed 40 mm som guffen ikke helt klarte å tette effektivt over tid, bestemte jeg meg for å prøve å plugge med Dart. Det må sies at jeg senest denne uken brukte dekket på en dagstur på rundt 18 mil uten betydelig trykktap, men såpevannstest hjemme viste en lekkasje selv etter påfyll av frisk guffe.

Kort sagt var jeg ikke i stand til å føre pluggen inn i det vesle hullet uten at selve den hvite pluggen gikk i stykker og løsnet fra verktøyet. Da jeg utvidet hullet med verktøy fra tradisjonelle slangeløse lappesaker, fikk jeg til slutt trykket pluggen inn i hullet og hørte det karakteristiske poppet, men pluggen gikk i oppløsning og det svarte, tettende materialet (tilsvarende larve) falt ut. Da plugget jeg heller med tradisjonell larve, noe som gikk i en fei.

Ser at flere brukere rapporterer liknende erfaringer, bl.a her på Amazon. Samtidig må det sies at enda flere er strålende fornøyd.

I ettertid har jeg sett at det er motstridende informasjon om hvilke hull Dart egner seg for.

For eksempel BikeRumor skriver at Dart egner seg for hull og revner opptil 5 mm, mens bl.a. Singletrack og Pinkbike refererer til at Stan's skal ha opplyst at Dart er egnet for hull og revner som er større enn 5 mm. Kan ikke finne noe om det på Stan's hjemmeside.

Dersom det stemmer at Dart er designet primært for større hull, er pluggen altså mindre egnet for de mindre hullene som kan oppstå på (b)landeveisdekk. Jeg beklager i så fall overfor dem som har lest tråden og kjøpt pluggen.

Sendte noen ord om saken til Sykkelkomponenter, som svarte umiddelbart og skal undersøke med Stan's.

Jeg liker for øvrig fortsatt konseptet, og vil tro at Stan's tar tak i barnesykdommer den første generasjonen Dart måtte ha.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2632191 09/10/2020 14:56
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det avgjørende her må vel være hvilke trykk den er designet for å holde. Med de nye trykknormene for landevei, så bør ikke det ha noe å si sammenlignet med maxtrykk for terrengdekk. Størrelsen på hullet kan man i verste fall gjøre større om det er det som er problemet. Og for mindre hull så tetter kanskje guffen godt nok.

Jeg har byttet reserveslangen med Dart og ekstra guffe i sadelveska, og håper jeg ikke får erfaring med bruken ICON_LAUGH
Men skulle det vise seg at det ikke fungerer og jeg må gå 3 mil hjem, så er det en viss bergenser som ligger tynt an ICON_WINK

Redigert av Brusdalen; 09/10/2020 14:57.
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2632193 09/10/2020 15:09
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
No Tubes Dart består av små plastdeler, noe vi ikke trenger mer av i naturen, så jeg vil uansett anbefale alle å bruke noe annet enn No Tubes Dart.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Brusdalen] #2632194 09/10/2020 15:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Brusdalen
Men skulle det vise seg at det ikke fungerer og jeg må gå 3 mil hjem, så er det en viss bergenser som ligger tynt an.

ICON_SHOCKED

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2632198 09/10/2020 15:58
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har ikke skjønt helt poenget med den dart. Men den er sikkert bra til sitt bruk. En vanlig plugg med vulkaniseringsmiddel vil danne en kjemisk forbindelse med dekket som er veldig sterk. Ser ikke for meg at denne pluggen fra notubes er noe bedre enn det. Det praktiske er vel at du slipper å forholde deg til disse larvene som kan være litt mas når du står i pissregn og gjørme til navelen.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: magnusc] #2632200 09/10/2020 16:25
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: magnusc
No Tubes Dart består av små plastdeler, noe vi ikke trenger mer av i naturen, så jeg vil uansett anbefale alle å bruke noe annet enn No Tubes Dart.

Mener du det vil utgjøre en forskjell langs landeveien å bruke et mere miljøvennlig alternativ? Jeg kommer uansett til å slite ut flere bildekk for hver gang det er nødvendig å bruke Dart, så akkurat det bryr jeg meg ikke om.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2632414 12/10/2020 09:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Må dessverre melde tilbake om blandet erfaring med Dart (...) Jeg liker for øvrig fortsatt konseptet, og vil tro at Stan's tar tak i barnesykdommer den første generasjonen Dart måtte ha.

Det viser seg at min Dart etter alt å dømme var en tidlig versjonen, og at oppdatert versjon, så vidt jeg forstår, skal ha grepet tak i utfordringen med svak tupp.

Sitat: Stan's via Sykkelkomponenter
Thanks for the detailed feedback. We've made a number of small changes to the DART this year. It looks like you might have gotten some of the earlier version of the Dart tip.

Jeg ser nå at utformingen av min Dart er forskjellig fra de fleste som er testet på verdensveven. Men det er ikke klart for meg hva som er siste versjon og hvorvidt den er i handel i Norge. Fristet til å prøve siste versjon når jeg måtte finne den, mest fordi jeg er veldig nysgjerrig, men om jeg holder meg til dekk med en viss styrke i rullebane og sidevegger, får jeg kanskje aldri bruk for den...

Har forresten nettopp lagt ut en tur- og førerapport der en kompis gikk på en punktering med Pro One på sti. Ingen slange nødvendig for å fikse det.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2632420 12/10/2020 09:17
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Har alltid med meg slange, men punkterte med mine tynne Schwalbe Pro One TT Tubeless Easy i går på en liten søndagstur, en liten spiss stein på rundt 1.5mm hadde kjørt seg inn og plutselig kom den kjipe "sssssss..." lyden. Men, snurret hjulet rundt et par ganger, og pumpet opp dekket og kunne sykle 80 km til uten problemer.

Regner med det blir ikke-TT utgaven neste gang, men foreløpig nyter jeg disse (inntil innetreningen tar meg / vinterskoene må på)

// Too many roads, too little time
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2632498 12/10/2020 17:56
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sepeda: Kan du legge ut et bilde av din Stans Dart? Har kjøpt en slik og er usikker på om den vil funger. Kjøpt fra Wiggle i sommer.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: olasun] #2632501 12/10/2020 18:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: olasun
Kan du legge ut et bilde av din Stans Dart?

Har lagt ut et bilde i dette innlegget.

Jeg må som nevnt ta alle forbehold om mulig brukerfeil eller svakhet ved akkurat min Dart. Testene av Dart er gode, og tilbakemeldinger fra brukere er stort sett gode, men noen rapporterer altså samme utfordring som jeg har opplevd.

Jeg vet heller ennå ikke hvordan de forskjellige versjonene av Dart skiller seg fra hverandre eller hva som faktisk er siste versjon.

Om noen er i tvil om egen Dart, er det gjerne en idé å teste en plugg på et gammelt dekk.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2632505 12/10/2020 18:57
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sepada: Ser at min er identisk med din. På nyeste modell har «fjærene» en annen utforming.
https://bikeshop.no/notubes/tp0002/notubes-dart-reparasjonskit-for-tubeless-2-darts-inkludert

Med bakgrunn i kommentarene fra Stans ang opprinnelig modell er det lite aktuelt å ta med disse ut på langtur i stedet for slange. Ser ut som om dette var et bomkjøp. Mulig at man kan bruke pluggrefill til original holder.

Vil tippe at det er mere safe med tradisjonell løsning som denne f.eks Lezyne tubeless repair kit

Jeg skal bruke den til 28-30 mm dekk og er usikker på om «piggen» blir for lang i forhold til dekkstørrelse.
Har inntrykk av at det fleste sett er beregnet for terrengdekk. Er det noen som har gode tips til pluggverktøy for landeveisdekk?

Redigert av olasun; 12/10/2020 19:02.
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: olasun] #2632506 12/10/2020 19:05
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Har Dynaplug racer med meg, men ikke fått testet enda. Den har ulike plugger (form og størrelse), så kan tilpasses hullet.

Pro One TT var gøy så lenge det gikk, til det absolutt ikke ville tette seg (før jeg fikk kjøpt plug så mulig det ville hjulpet). Som forventet egentlig, tok lite hensyn.

Redigert av BZE; 12/10/2020 19:05.
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: olasun] #2632508 12/10/2020 19:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Jeg vet som nevnt ennå ikke hva som er siste modell.

Den du lenker til hos Bikeshop synes i det ytre å være lik pluggen fra lanseringen i fjor høst (?). Se f.eks. Bikeradar.

En smule forvirrende, men vi skal finne ut av det.

Jeg skal bruke den til 28-30 mm dekk og er usikker på om «piggen» blir for lang i forhold til dekkstørrelse.

Både standard pluggesett og Dynapug skal være trygge å bruke på landeveisdekk forutsatt litt forsiktighet. Eneste dekk jeg har plugget på tur er Vittoria Corsa 28 mm med Weldtites enkle sett. Men det bør ligge langt inn å plugge. Prøv først med fersk, grov guffe, som er lett å ta med i miniflaske, f.eks. minste flaske fra Stan's eller Schwalbe. Om jeg hadde hatt litt tålmodighet, ville guffen ganske sikkert ha tettet min Corsa.

Sitat: BZE
Har Dynaplug racer med meg, men ikke fått testet enda. Den har ulike plugger (form og størrelse), så kan tilpasses hullet..

Tror den er et godt valg. Gi et ord tilbake om du noen gang får brukt den ICON_SMILE

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2632513 12/10/2020 19:38
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg regner med at hjemmesiden til Stans er oppdatert med siste modell og gummipluggen er helt klart annerledes en min (og bildet du linket til av din egen)

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: olasun] #2632515 12/10/2020 19:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg regner med at hjemmesiden til Stans er oppdatert med siste modell og gummipluggen er helt klart annerledes en min (og bildet du linket til av din egen)

Stan's har forskjellige bilder frown på forskjellige sider.

hovedomtalen har de denne, som likner versjonen fra lanseringen i fjor høst:
[Linket bilde]

Men i nettbutikken har de denne:
[Linket bilde]
Skulle tro at nyeste versjon er i nettbutikken, men den ser vitterlig ut som min, og gjerne din thinking

Merk at både den hvite tuppen og selve tetningsmaterialet/fjæren har forskjellig utforming.

Tuppen på det første bildet har f.eks. mothaker. På min versjon, som ligner på det siste bildet, har den ikke mothaker.

Kanskje svarer Stan's og vi får en oppklaring.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: BZE] #2632519 12/10/2020 20:05
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: BZE
Har Dynaplug racer med meg, men ikke fått testet enda. Den har ulike plugger (form og størrelse), så kan tilpasses hullet.

Har brukt Dynaplug Racer 2 ganger på gravel dekk med god erfaring (Specialized Sawtooth). Begge ganger med minste pluggen. Er liten men effektiv.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino