Fikk for en tid tilbake satt inn Luftkappe hos VPG i min Pike 29 160mm. Funker bra, men irriterer meg at de siste 3 cm med vandring knapt lar seg utnytte. Dette til tross for at jeg ligger lavt i lufttrykk, maks 60psi, mer mot 50. Er jo nesten 90 kg og liker å tro at jeg har grei fart. Ingen dropp/hopp å snakke om i bartebyens Bymarka... Tuningtips noen?
Da må du nok prøve med mer sag. Som sagt: det blir mer følsomt i starten, men siden du opptar litt av det positive kammeret med Luftkappe, så kan du risikere at det blir for progressivt for din kjørestil.
Sykler selv i Bymarka, veier 100 kg og sjeldent jeg bruker all vandringen. Aldri egentlig. Kan klare det om jeg provoserer det frem med dum sykling. Sykler raskere enn noen og saktere enn mange, men drar nå litt på. Jeg er mer opptatt av at gaffel holder seg høyt i vandringen OG er passelig pløsj. En gaffel som synker og ligger å klunker i toppen er jo forferdelig lite inspirerende.
60 psi på 90 kg rytter på en Pike er jo veeeeldig lite? Og 50... Jeg tror det må være noe galt. Luft i ytterbena? Jeg sykler med 97 til 100 psi i Pike og Lyrik med nyeste DebonAir fjæra. Jeg tror ikke jeg hadde klart å sykle med 60 psi. Gaffelen ville jo "forsvunnet".
Har ikke du fox 36 rc2? Den er jo umulig å bonne uansett
Hadde det, og da var jeg aldri i nærheten av å bruke alt nå har jeg Lyrik og Pike og bruker mer av vandringen. Men husker innfall jeg fikk om å sagge meg frem til full vandring og det var forferdelig. Så dersom gaffelen ikke er defekt på noe vis og man ikke bruker all vandringen med normal sag, ja da er svaret å ta en stor kopp harden the fuck up og finn noen større dropp. Eventuelt bare begynne å sykle dårligere og stuk hardt inn i alt du finner.
Hva var grunnen til at TS installerte Luftkappe i utgangspunktet? Tror ikke nødvendigvis det er den "rette" oppgraderingen for enhver rytter og enhver kjørestil.
Selv har jeg hatt hell med Luftkappe i Pike. Da var utgangspunktet at gaffelen ved ønsket sag hadde for lite støtte midt i vandringa fordi trykket ble for lavt. Økte jeg trykket, fikk jeg støtte, men gaffelen satt høyt i vandringa og var stiv og kjip.
Akkurat dét problemet løste Luftkappe fint, ved å tillate høyere trykk og fortsatt ivareta følsomhet i toppen pga. det større negativ-kammeret. Jeg veier en del mindre enn deg og fikk utnyttet vandringa til fulle.
Hadde du fin balanse mellom støtte og følsomhet i utgangspunktet, er det ikke sikkert Luftkappe tar oppsettet ditt i riktig retning.
Tømte den for luft her om dagen for å "kjenne litt" på den. Måtte virkelig ta i for å å komprimere den maks. Enig at den holder seg høyere i vandringa, men har aldri følt at den ble mer følsom i toppen etter Luftkappe. Hadde 3 dager i Nesbyen i vår. I mitt hode burde jeg ha "bunna" den ut fra fart og løypevalg, men det skjedde aldri.
Dette forklarer kanskje noe...? Antar denne har sett sine dager. Hvilken charger kjøper man?
Den lar seg jo lett fikse, den. En overhaling, og den er i boks.
Skal du først bytte demper, ville jeg sett nøye på en Avalanche-demper hvis du ikke er nervøs for vekt. Hvis du har non-boost Pike, kan du i hvert fall ikke gå opp på Charger 2.1, mener jeg å huske. Du "må" i hvert fall kjøpe en for Pike.
Takker! Er ikke i stand til å fikse selv, så forhører meg med VPG eller noen lokale butikker i byen. Har non-boost ja. Vekt betyr mindre, utgifter og nedetid derimot...
Takker! Er ikke i stand til å fikse selv, så forhører meg med VPG eller noen lokale butikker i byen. Har non-boost ja. Vekt betyr mindre, utgifter og nedetid derimot...
Utgifter og nedetid er lavest med en overhaling, så lenge det er deler tilgjengelig
Dette forklarer kanskje noe...? Antar denne har sett sine dager. Hvilken charger kjøper man?
Har skiftet sånn gummibelg noen ganger. Belgen følger med overhalingssettet for Pike. Tar ikke lange tiden å fikse, så behold chargeren. Har to sånne ikke-boost, Lyrik)-chargere (RCT3) på hver sin sykkel og er svært fornøyd med at jeg kan få den til å oppføre seg slik jeg vil ha den. Så lenge gaffelen ikke er lealaust slarkete, så vil vedlikehold gjøre den god som bare det.