Korona - historien gjentar seg (?)
|
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: Havre]
31/08/2020 15:54
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Har ikke noe behov for å diskutere min person mer. Jeg lever fint med at du og andre tror jeg er konspiratorisk.
Flott du kan leve med det. At du insisterer på å tro jeg mener du ser konspiratorisk til tross for at jeg igjen og igjen skriver at det bare var et tips til å unngå krangler er sikkert også mulig å leve fint med. Forumet hadde nok blitt ennå litt finere om du var flinkere til å lese hva jeg skriver. (da selvsagt med forbehold om at jeg klarer å formulere det jeg tror)
Redigert av Appelsin; 31/08/2020 15:54.
|
|
|
[Re: Appelsin]
31/08/2020 16:20
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Har ikke noe behov for å diskutere min person mer. Jeg lever fint med at du og andre tror jeg er konspiratorisk.
Flott du kan leve med det. At du insisterer på å tro jeg mener du ser konspiratorisk til tross for at jeg igjen og igjen skriver at det bare var et tips til å unngå krangler er sikkert også mulig å leve fint med. Forumet hadde nok blitt ennå litt finere om du var flinkere til å lese hva jeg skriver. (da selvsagt med forbehold om at jeg klarer å formulere det jeg tror) Kvakk kvakk.
|
|
|
[Re: ]
01/09/2020 07:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor er det "konspirasjonsbabbel" bare fordi jeg mener myndighetene gjør feil? Myndigheter kan gjøre feil uten at det er en konspirasjon.
Så står du og andre selvsagt helt fritt til å diskutere første premiss - at Covid-19 nå ikke er et problem - uten å diskutere det andre. Igjen, anbefaler virkelig å ikke svare GeirK. Han drar deg bare ned i sin egen lille menings-fritzel-kjeller hvor han bestemmer hva som er greit og ikke. Dårlig luft er det der også. Hva mener du med den kommentaren? Det er jo ikke meg han svarer? Er du så satt ut av GeirK-komplekset ditt at du ikke klarer å følge tråden? Ellers er det et godt råd å ikke svare meg når man har fremsett påstander man ikke har dekning for og ikke har baller til å innrømme det, siden jeg konsekvent går etter "tøm-og-røm"-innlegg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/09/2020 08:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bare at ting blir mye mindre stakkato i diskusjonen om man unngår å bli med på den "konspi", "svar meg!!", "bingo" og "innrømm det!!!" greiene dine.
Så du bestemmer hva som er greit og ikke?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/09/2020 08:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
På ingen måte. Jeg er bare tilhenger av den litt mer åpne definisjonen av en debatt. Da tenker jeg at jeg kan gi et hint til med de andre som viser klare tegn til geirk-slitasje at det finnes alternative måter å forholde seg til debatt enn det du forfekter.
Dersom man prøver å la være å fremsette påstander man ikke har dekning for - og har baller til å innrømme det dersom man blir tatt i å fremsette påstander man ikke har dekning for, slipper man den slitasjen. Det er fryktelig enkelt egentlig.
|
|
|
01/09/2020 08:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom man prøver å la være å fremsette påstander man ikke har dekning for - og har baller til å innrømme det dersom man blir tatt i å fremsette påstander man ikke har dekning for, slipper man den slitasjen. Det er fryktelig enkelt egentlig.
Ja, og ennå enklere å bare ignorere, som jo også er litt moro i tillegg :-) Helt greit. Da blir du stående som han som bablet skråsikkert i vei i full offentlighet om noe han ikke hadde satt seg inn i. Helt greit og mission accomplished fra min side.
|
|
|
01/09/2020 08:44
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg passer alltid på at mine påstander uten dekning er i overenstemmelse med GeirK sin magefølelse. Da er man trygg.
|
|
|
01/09/2020 08:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg passer alltid på at mine påstander uten dekning er i overenstemmelse med GeirK sin magefølelse. Da er man trygg. Som når du påstår at jeg kommer med stråmannsargumenter, men nekter å vise til noen eksempler på slike fra meg?
|
|
|
01/09/2020 08:59
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
01/09/2020 09:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så kan jo alle kritikerne i denne tråden forsvare hva dere har fått med dere som disse folka har oversett: Egentlig synes jeg dere kan la være med konspibabbelet deres til dere faktisk har redegjort for det. https://www.aftenposten.no/meninger...elseforetak-gir-full-stoette-til-folkehePer Espen Akselsen, smittevernoverlege, Haukeland universitetssykehus HF
Anne Mette Asfeldt, rådgivende smittevernoverlege, Finnmarkssykehuset Kompetansesenter i smittevern, Helse nord
Carl-Fredrik Borchgrevink-Lund, regional hygienesykepleier, Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Sør-Øst
Bjørn Brandsæter, avdelingsoverlege/smittevernansvarlig, Lovisenberg Diakonale Sykehus
Anita Wang Børseth, smittevernrådgiver/prosjektleder, St. Olavs hospital Trine Finnes, smittevernoverlege, Sykehuset Innlandet HF
Kaja Linn Fjeldsæter, regional smittevernoverlege, Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Midt-Norge
Unni Fosse, smittevernsykepleier, Voss sjukehus, Helse Bergen HF
Kari H. Furevik, seksjonsleder, Helse Førde HF Fag og Utviklingsavdeling, Seksjon for kvalitet og pasienttryggleik
Merete E. Gjerde, smittevernrådgiver, Helse Bergen HF
Bent Are Hansen, overlege Helse Førde, Fag og Utviklingsavdeling, Seksjon for kvalitet og pasienttryggleik
Jon Birger Haug, smittevernoverlege, Sykehuset Østfold HF
Silje Bakken Jørgensen, smittevernoverlege, Akershus universitetssykehus HF
Kristin Stenhaug Kilhus, smittevernoverlege, Regionalt kompetansesenter for smittevern Helse vest
Jorunn Kleiva, smittevernsykepleier, Regionalt kompetansesenter for smittevern, Helse vest
Siv Anita Kvaal, regional smittevernrådgiver, Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse Midt-Norge
Egil Lingaas, avdelingsleder, Avdeling for smittevern, Oslo universitetssykehus HF
Merete Lorentzen, smittevernsykepleier, Kompetansesenter i smittevern Helse nord
Marit Mathisen, fagsjef smittevern, Helse Stavanger HF
Susann Muri, smittevernsykepleier, Haraldsplass Diakonale Sykehus
Torni Myrbakk, smittevernoverlege, Universitetssykehuset Nord-Norge HF
Trine Nordstrøm, smittevernoverlege, Sørlandet sykehus HF
Torunn Nygård, smittevernoverlege, Oslo universitetssykehus
Randi Ofstad, smittevernoverlege, Helse Fonna HF/Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus AS
|
|
|
01/09/2020 10:46
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Redegjort for hva?
Redigert av Havre; 01/09/2020 10:46.
|
|
|
01/09/2020 11:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det som står i som står i setningen over. Pronomenet "dette" i setning nr 2 peker på siste ledd i setning nr. 1 - altså "hva dere har fått med dere som alle disse smittevernlegene har oversett".
|
|
|
01/09/2020 12:00
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Haha, hvem er det som har kritsert FHI her egentlig? Orker ikke lese gjennom tråden, men tror de aller fleste mener de har gjort jobben sin godt med de rammene og verktøyene de har blitt gitt. Usikker på om GeirK har lest artikkelen han linket til. Og hvorfor de kritiserer disse tre personene.
|
|
|
01/09/2020 12:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg bare konstaterer at de har skrevet under på følgende
"FHI har helt fra pandemien var et faktum, uopphørlig presentert og revidert gode anbefalinger basert på tilgjengelig kunnskapsbasert litteratur om covid-19.
...
Og i motsetning til hva kritikerne hevder, har FHI i stor grad anbefalt bruk av velkjente, praktiske smitteverntiltak, som både er gjennomførbare og har vært lansert til rett tid."
|
|
|
[Re: GeirK]
01/09/2020 12:26
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg bare konstaterer at de har skrevet under på følgende
"FHI har helt fra pandemien var et faktum, uopphørlig presentert og revidert gode anbefalinger basert på tilgjengelig kunnskapsbasert litteratur om covid-19.
...
Og i motsetning til hva kritikerne hevder, har FHI i stor grad anbefalt bruk av velkjente, praktiske smitteverntiltak, som både er gjennomførbare og har vært lansert til rett tid." Du konstaterte vel også at når professor Chris Whitty uttalte seg var det uten viktighet da det kun var udokumenterte påstander. Kan ikke se at noen av påstandene er dokumentert her heller. Og så er jeg helt enig i deres kritikk av de tre personene de kritiserer. Dvs. litt morsomt at de skal kritisere at noen får taletid i steden for å bruke energien på å vitenskapelig vise at de tar feil. Så den biten er jeg ikke enig i. Oi nå ble det vel vanskelig for GeirK med all denne "utydelige" kommunikasjonen. Alltid trivelig når folk er tro mot sine verdier.
|
|
|
01/09/2020 12:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du konstaterte vel også at når professor Chris Whitty uttalte seg var det uten viktighet da det kun var udokumenterte påstander..
Nei. Det gjorde jeg ikke.
|
|
|
[Re: GeirK]
01/09/2020 12:41
|
Havre
Besatt
|
Besatt
|
|
|
01/09/2020 12:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
01/09/2020 12:53
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Antar vi skal inn i en lang samtale her om hva du egentlig mente: ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/U38OxWc.jpg) Så får andre vurdere om min beskrivelse er noenlunde riktig av hva du sa eller ikke.
|
|
|
01/09/2020 12:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da har du rett i det. Så langt ned leste ikke jeg i situasjonen.
Her har vi dog en person som sier det motsatte av hva tørre data forteller. Det blir litt annerledes. Det er ingen objektive data som går i mot det som står i støtteerklæringen til FHI.
|
|
|
01/09/2020 13:11
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Uansett. Jeg mener det er litt merkelig å skulle si at "vi" her inne ikke skal kunne diskutere Covid-19 fordi at du har listet opp noen eksperter som forsvarer FHI (mot de som mener FHI burde være strengere). Tvert i mot viser jo den artikkelen at det finnes et bredt spekter av meninger rundt hvordan man skal håndtere Covid-19. Og så kunne jeg enkelt ha linket til andre eksperter som mener FHI har vært for strenge. Som ufaglærte vil vi selvsagt aldri kunne forstå alle nyansene, men så er det mange som kan mer enn Elon Musk om både biler og raketter også. Samt at det er ganske harmløst at noen inne på et sykkelforum prøver å forstå Covid-19. Jeg synes det er mer interessant å diskutere "ballen" enn å diskutere hvilken ekspert man skal tro mest på. Som ufaglært er vi akkurat like lite kvalifisert til å kunne gjøre noen av de vurderingene - damned if you do damned if you don't. Og hva gjelder FHI så håper jeg jo de har rett og at jeg har feil. Jeg håper oppriktig at de kostnadene vi nå har påtatt oss viser seg å være verdt prisen. Det vil ikke være noe tap for meg personlig om det i ettertid viser seg at jeg har tatt feil. Tvert imot vil det være trist hvis jeg har rett og at tiltakene ikke står i stil med risikoen. Alt det vi da har tapt. Så kan du synes synd på meg som er så mistenksom, mens jeg synes det er trist at man ikke er mer nysgjerrig. Hvorfor gikk USA til krig mot Irak osv.? Konspirasjonsnoia å skulle stille spørsmål ved de beslutningene som ble tatt? En litt merkelig "metakritikk" jeg ikke helt kan se holder vann. Dette har vi forsåvidt diskutert tidligere - og som stort sett alltid vært uenige der også 
|
|
|
01/09/2020 13:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Uansett. Jeg mener det er litt merkelig å skulle si at "vi" her inne ikke skal kunne diskutere Covid-19 Det har jeg ikke sagt. Jeg vil at de som kritiserer FHI sannsynliggjør at de har fått med seg noe som alle disse smittevernslegene har oversett. Konspirasjonsnoia å skulle stille spørsmål ved de beslutningene som ble tatt?
Nei.
|
|
|
01/09/2020 17:05
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
....du har listet opp noen eksperter som forsvarer FHI (mot de som mener FHI burde være strengere). Tvert i mot viser jo den artikkelen at det finnes et bredt spekter av meninger rundt hvordan man skal håndtere Covid-19. ....... linket til andre eksperter som mener FHI har vært for strenge. ....hvilken ekspert man skal tro mest på. Og hva gjelder FHI så håper jeg jo de har rett og at jeg har feil..... Artig at dere har fått med dere denne. En rimlig skarp kronikk kan man si. Vanskelig blir det når noen påberoper seg å være ekspert uten å faktisk være det. For ikke å snakke om når alle ekspertene krangler om hvem som er mest ekspert. På en infeksjon ingen kjente til for et drøyt 1/2 år siden. Jeg vil bare kort si til kommentarene dine Havre, FHI har ingen mening eller holdning til dette. FHI er et institutt med over 1000 ansatte og det er mange hundre som er 100% involvert i arbeidet med epidemien. Det er politiske beslutninger som ligger til grunn for om man skal ta mest hensyn til smittevern vs. konsekvenser av tiltakene for samfunnet. FHI er et fagorgan som legger frem kunnskap om Sars-CoV-2 basert på tilgjengelig evidens, beslutningene om hvordan vi skal forholde oss til og hva vi skal gjøre med denne kunnskapen ligger på regjeringsnivå.
|
|
|
[Re: HM1100]
02/09/2020 08:05
|
Havre
Besatt
|
Besatt
....du har listet opp noen eksperter som forsvarer FHI (mot de som mener FHI burde være strengere). Tvert i mot viser jo den artikkelen at det finnes et bredt spekter av meninger rundt hvordan man skal håndtere Covid-19. ....... linket til andre eksperter som mener FHI har vært for strenge. ....hvilken ekspert man skal tro mest på. Og hva gjelder FHI så håper jeg jo de har rett og at jeg har feil..... Artig at dere har fått med dere denne. En rimlig skarp kronikk kan man si. Vanskelig blir det når noen påberoper seg å være ekspert uten å faktisk være det. For ikke å snakke om når alle ekspertene krangler om hvem som er mest ekspert. På en infeksjon ingen kjente til for et drøyt 1/2 år siden. Jeg vil bare kort si til kommentarene dine Havre, FHI har ingen mening eller holdning til dette. FHI er et institutt med over 1000 ansatte og det er mange hundre som er 100% involvert i arbeidet med epidemien. Det er politiske beslutninger som ligger til grunn for om man skal ta mest hensyn til smittevern vs. konsekvenser av tiltakene for samfunnet. FHI er et fagorgan som legger frem kunnskap om Sars-CoV-2 basert på tilgjengelig evidens, beslutningene om hvordan vi skal forholde oss til og hva vi skal gjøre med denne kunnskapen ligger på regjeringsnivå. Hyggelig å ha deg tilbake i tråden. Hva mener du med at FHI ikke har noen mening eller holding til dette? Så innrømmer jeg fint at jeg ikke har noen spesielt god forståelse av hvem som har ansvaret for hva. Når Stoltenberg uttaler seg - hva slags myndighet har hun? Hva slags rolle er det hun har når hun sier ting om Covid-19? Det samme gjelder personer som Nakstad. Så er det selvsagt politikerne som til slutt tar beslutningene (i Norge). Er vel riktig at når jeg skriver at jeg håper "FHI" har rett så burde det muligens isteden ha stått f.eks "regjeringen". Merkelig nok var Stoltenberg (hvis man skal kalle henne FHI) tidligere for en raskere åpning av samfunnet enn hva regjeringen til slutt gikk for. Hvordan det er mulig vet jeg ikke da man skulle tro en fagmyndighet som i mindre grad trenger å ta hensyn til økonomiske konsekvenser osv. skulle vært "strengere" enn hva politikerne naturlig vil være? Er vel jeg som er konspiratorisk igjen nå.
|
|
|
02/09/2020 08:06
|
Havre
Besatt
|
Besatt
https://www.youtube.com/watch?v=pym4q9tladgDenne skal bli interessant å følge. Vet ikke nok om bakgrunnen enda til å kunne si så mye, men her håper jeg politiet har ei solid forklaring.
|
|
|
02/09/2020 10:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva mener du med at FHI ikke har noen mening eller holding til dette?
"Meninger" har vi om subjektive størrelser. Ja - jeg vet du sliter med dette.
|
|
|
02/09/2020 11:57
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ikke nødvendig å gå inn i den diskusjonen der med GeirK. La oss diskutere hva GeirK mener om Covid-19 - hvis han igjen skulle bli fristet til å faktisk diskutere sak og ikke min person. Et sted han kan dele objektive fakta om mine innlegg og min person kan han fint lage en egen tråd om isteden.
|
|
|
02/09/2020 12:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Å diskutere disse feilen eller effekten av disse er ikke å være subjektiv.
Nei - men da diskuterer vi ikke meninger.
|
|
|
02/09/2020 12:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg diskuterer ikke din person. Jeg diskuterer dine uttalelser.
|
|
|
02/09/2020 12:15
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Vi vet jo allerede at han er autoritetstro og tilhenger av vitenskapens trege maskineri, og i fravær av det, konsensus, for å ta stilling til noe. I en knipe kan artikler på klikk.no også brukes
Virker slik. Selv om jeg vel får legge samme standard til grunn der - å diskutere GeirK er enda mindre interessant i å diskutere meg 
|
|
|
|
|