Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Ekstra slange med slangeløst, nødvendig?

Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? #2623302 20/08/2020 09:03
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Har nå syklet siden mars 2019 med GP5000TL (2 sett) og hatt 0 punktering. Allikevel har jeg med slange, dekkspaker (dekkene er helt jævlige å få på og av) og pumpe på hver tur "bare i tilfelle".

Har hørt om plugger og CO2 sett som man fester på sykkelen som dette - noen som har erfaringer?

Redigert av Andysor; 20/08/2020 09:20. Rediger grunn: Link til Dynaplug
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623315 20/08/2020 09:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har i praksis sluttet å ta med slange siden jeg aldri har hatt bruk for det selv i årene jeg har vært slangeløs. Men ja, i verste fall, ved en revne så stor at man ikke får plugget den, kan slange være nødvendig. Alternativt lappesaker for dekk. Den enkelte får vurdere ut fra eget oppsett, bruk, erfaringer og preferanser.

Selv har jeg med tre ting i anledning trykktap:

- Minipumpe. Ubegrenset luft til meg selv og andre, til alle formål. Hvem bruker CO2 i 2020? Nei, nei, nei... ICON_SMILE

- Schwalbe eller Stan's miniflaske fylt med en dash grov guffe, f.eks. standard Orange Seal.

- Pluggesett. Nevnte Dynaplug eller aller helst Stan's Notubes nye Dart er gode alternativer.

(Og ja, ventilverktøy for å løsne ventilkjernen. Det inngår i Notubes Dart. Jeg har det på pumpa.)

Påfyll av fersk, grov guffe er som regel tilstrekkelig om man opplever trykktap ved lekkasje eller punktering som guffen i dekket ikke tetter umiddelbart.

Plugging har jeg måtte ty til kun én gang, og da på steinete kjerrevei med følsomme Vittoria Corsa, så det var ris til egen bak. Og selv da angret jeg at jeg ikke bare ga den ferske guffen litt tid til å tette. Har aldri måtte plugge på grus eller landevei. Og jeg sykler mye.

Både påfyll og i verste fall plugging tar kun sekunder eller få minutter. Man tar ikke av hverken hjul eller dekk.

Pluggeløsningene tar forresten stadig større hull og revner, ref. f.eks. nevnte Stan's Dart. Der kan man bruke en eller flere plugger.

Å putte slange i slangeløse dekk er for meg absolutt siste nødløsning. Da må man jo konvertere tilbake til annet system (!) altså både ta av dekk og fjerne ventilene. Ikke noe jeg har lyst til å drive på med i veikanten. Om man foretrekker slik løsning, er det gjerne bedre bare å holde seg til slange og slangedekk.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623317 20/08/2020 09:44
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har alltid pumpe, slange, dekkspaker, ducktape, tang, kjedeledd, ventil/forlenger, plugger og noe annet småtteri både på asfalt, grus og sti (i baklommene). Hender jeg har girøre også. Har slangeløst på 4 av 5 sykler. Har fått bruk for plugger både på grus og sti og ikke brukt slanger til annet enn å låne bort til kompiser på flere år. Men Murphy’s law kommer til å treffe meg den dagen jeg glemmer tilbehøret :-) For meg fungerer kredittkort som enkelte blander inn i diskusjonen ganske dårlig på sti eller i Nordmarka...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623325 20/08/2020 10:17
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takk for svar!
Tenkte jeg kanskje kunne tape noe sånt under setet med en patron. Da slipper jeg å tenke på pumpe også.

Men det er sure penger å bruke på noe som ikke gjør meg raskere eller ser tøft ut...

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623328 20/08/2020 10:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Andysor
Tenkte jeg kanskje kunne tape noe sånt under setet med en patron. Da slipper jeg å tenke på pumpe også.

Finner det ikke i farten, men det var en forumbruker som fortalte hvordan han stolte på CO2-patron, fikk ikke fikset punktering på første forsøk, eller punkterte igjen (?) og endte opp uten trykk i dekket.

Minipumpe er tingen. Gjerne festet på rammen. Og om du velger rette pumpe, som f.eks. Silca Tattico, blir det et stilelement og vitnesbyrd om dyp innsikt også ICON_SMILE

Med pumpe kan du også regulere dekktrykket underveis. Som når du vil ha opp trykket igjen etter noen mil på dårlig vei, grov grus eller kjerrevei. Jada, noen gidder det ICON_SMILE

Minipumpe er dessuten solidarisk og god sykkelkultur. Om noen har punktert, stopper du og hjelper. Ikke noe sånn "nei, jeg vil ikke bruke opp CO2-patronen min..." ICON_SMILE

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623336 20/08/2020 10:39
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Største problemet med du kan oppleve med minipumpe er om dekket detter ned fra felgkanten og mister alt trykk. Usikker på om man klarer å poppe dekket på nytt med minipumpe.

Selv kjører jeg med minipumpe og pluggesett på landeveien, mens jeg i tillegg tar med en ekstra slange om jeg skal langt avgårde inn i marka.

Har punktert en håndfull ganger med slangeløst. To av gangene, som skjedde med bare et par kilometers mellomrom på vinterstid vei, har jeg måttet plugge. Oppfattet det som ganske store hull, men de tettet med minste pluggen i esken.

Redigert av Elmersen; 20/08/2020 10:45.
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623344 20/08/2020 10:46
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sitat: Sepeda

Minipumpe er dessuten solidarisk og god sykkelkultur. Om noen har punktert, stopper du og hjelper. Ikke noe sånn "nei, jeg vil ikke bruke opp CO2-patronen min..." ICON_SMILE

Ja, det stemmer. Tror jeg har brukt pumpen min 2-3 ganger de siste 2 årene jeg har syklet slangeløst, og det har vært for å hjelpe medsyklister i nød :-)

Minipumpe er tingen. Gjerne festet på rammen. Og om du velger rette pumpe, som f.eks. Silca Tattico, blir det et stilelement og vitnesbyrd om dyp innsikt også ICON_SMILE

Ser ut som en kjekk pumpe, men jeg misliker typen der man må skru hodet på ventilen da jeg flere ganger har opplevd at den tar med seg ventilkjernen når jeg har lånt en slik pumpe.

Redigert av Andysor; 20/08/2020 10:46.
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623350 20/08/2020 10:52
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg har hatt behov for ekstra slange med slangeløst. Fikk en revne på en drøy cm som jeg ikke engang prøvde å tette med dynaplug. Hadde bare slangelapp med lim, den var ikke god nok til å holde riften sammen, så turen hjem gikk med lavt trykk.

Bruker tubolito som reserveslange, dyre, men billigere enn taxi og tar veldig liten plass. Tar også av og til med meg en Tyrekey dekkspak, gjør det lettere å få på vanskelige dekk. Får plass til det meste i en veldig liten sadelveske.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623362 20/08/2020 11:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
[quote=Sepeda]

Ser ut som en kjekk pumpe, men jeg misliker typen der man må skru hodet på ventilen da jeg flere ganger har opplevd at den tar med seg ventilkjernen når jeg har lånt en slik pumpe.

En annen ting er at slike gjengede pumpehoder ikke fungerer på ventilforlengere uten gjenger. Verdt å være bevisst på det, hvis man har slike.

Redigert av sykkeloyvind; 20/08/2020 11:14.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623366 20/08/2020 11:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Men for ordens skyld:

Silca Tattico, som jeg foreslo, har altså ikke gjenget pumpehode og skrus ikke på.

Det gjør derimot Blackburn Core Mini, som jeg anskaffet selv etter å ha lest Øyvinds test ICON_SMILE Jeg trives godt med den siden mine ventilkjerner er både skrudd til og har gjenger.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623369 20/08/2020 11:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Men for ordens skyld:

Silca Tattico, som jeg foreslo, har ikke gjenget pumpehode og skrus ikke på.

Det gjør derimot Blackburn Core Mini, som jeg anskaffet selv etter å ha lest Øvinds test ICON_SMILE Jeg trives godt med den siden mine ventilkjerner er både skrudd til og har gjenger.

Jepp, Blackburn Core mini er fin, med eget integrert ventilkjerneverktøy.

https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/test-sykkelpumper/test-av-minipumper

Øyvind Aas
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623372 20/08/2020 11:24
A
Andysor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Men for ordens skyld:

Silca Tattico, som jeg foreslo, har altså ikke gjenget pumpehode og skrus ikke på.

Det gjør derimot Blackburn Core Mini, som jeg anskaffet selv etter å ha lest Øyvinds test ICON_SMILE Jeg trives godt med den siden mine ventilkjerner er både skrudd til og har gjenger.

OK, så ut som den hadde det når jeg søkte etter den på Bikeshop.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623376 20/08/2020 11:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Øyvinds gruppetest, som han lenket til, er utmerket. Valgte som nevnt egen pumpe basert på testen. Men Tattico er dessverre ikke med.

Russ Roca i Path Less Pedaled har sett på den. Russ er hyggelig og innsiktsfull, men klarer heller ikke sørge for at ventilkjernene alltid er skrudd godt fast ICON_SMILE

For meg er det et poeng å kjøpe Silca fordi jeg liker Josh Poertner ICON_LAUGH

Ja, tror nesten jeg må anskaffe en Tattico selv ICON_SMILE

Sitat: krrm

Den så kjekk ut. Fungerer godt?

Grei å ta med, i motsetning til mitt større nebbdyr som det hender jeg bruker hjemme ved montering av nye dekk.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623379 20/08/2020 11:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvinds gruppetest, som han lenket til, er utmerket. Valgte som nevnt egen pumpe basert på testen. Men Tattico er dessverre ikke med.

Testen førte til senebetennelse i albuene, så det er fint hvis den kommer til nytte. ;-)

Øyvind Aas
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623392 20/08/2020 12:05
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K

Sitat: krrm

Den så kjekk ut. Fungerer godt?

Grei å ta med, i motsetning til mitt større nebbdyr som det hender jeg bruker hjemme ved montering av nye dekk.

Har brukt den noen få ganger og det er lettere å få på slangeløse dekk med Tyrekey enn uten ICON_SMILE Blir sikkert enda enklere med litt mer øvelse. Og den passer fint f.eks. i en rygglomme.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623394 20/08/2020 12:07
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Den så litt smal ut i kjeften - funker den også for større dekk som 32mm (eller store 28mm)?

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: simson] #2623395 20/08/2020 12:10
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: simson
Den så litt smal ut i kjeften - funker den også for større dekk som 32mm (eller store 28mm)?

Ikke prøvd, sykkelen min tar ikke mer enn dekk som måler 28 mm, så bare brukt den på opptil 26 mm dekk.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623405 20/08/2020 12:32
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Innser nå at jeg mest sannsynlig sykler rundt med slangeløse dekk og ekstraslange, uten mulighet til å fjerne ventilen. Lister meg hjem fra jobb og sjekker sadeltasken ICON_LAUGH

Redigert av Brusdalen; 20/08/2020 12:33.
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Brusdalen] #2623412 20/08/2020 12:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Brusdalen
Innser nå at jeg mest sannsynlig sykler rundt med slangeløse dekk og ekstraslange, uten mulighet til å fjerne ventilen.

Hmmm thinking

For å fjerne slangeløs ventil for å sette inn slange, behøver du ikke verktøy. Men ikke gjør det, da...

For å skru ut eller inn ventilkjernen i ventilen for å fylle på guffe for slangeløst oppsett, trenger du ventilkjerneverktøy. Eller bruk kjedekutteren, ref. Øyvinds hverdagstips.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623413 20/08/2020 12:44
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Du har nok rett, men jeg skal i alle fall sjekke at det er praktisk mulig å putte inn slange om jeg må det ICON_SMILE

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Brusdalen] #2623422 20/08/2020 13:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Brusdalen
Du har nok rett, men jeg skal i alle fall sjekke at det er praktisk mulig å putte inn slange om jeg må det ICON_SMILE

Det er det i alle hjul/dekk som fungerer som slangeløst. Så fremt du klarer å skru av mutteren på ventilen.

Øyvind Aas
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623423 20/08/2020 13:05
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg punga med slangeløst tidligere i år da jeg traff en fortauskant litt uheldig og hadde lite sealant igjen. Prøvde å sette i en slange, men var plent umulig å få løs den slangeløse ventilen, så da ble det busstur hjem gitt.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: olelovold] #2623425 20/08/2020 13:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: olelovold
Jeg punga med slangeløst tidligere i år da jeg traff en fortauskant litt uheldig og hadde lite sealant igjen. Prøvde å sette i en slange, men var plent umulig å få løs den slangeløse ventilen, så da ble det busstur hjem gitt.

Rare greier frown

Du hadde ikke med hverken frisk guffe eller pluggesett for å slippe å styre med slange?

Og hvorfor gikk ikke den slangeløse ventilen av? Mutter skrudd hardt til? Guffen stivnet rundt den?

Generell strøtanke: Slangeløst er slangeløst. Annet system. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man fortsatt insisterer på å putte en slange inn, med mindre man virkelig er pokka nødt ICON_SMILE

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623428 20/08/2020 13:14
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Hadde pluggesett, men lekkasjen var nede langs felgkanten så det var ikke noe hjelp. Måtte hjem, fylle på sealant, og blåse de opp på nytt. Da blei det tett til slutt. Tror ventilen var skrudd i for hardt, eller at mutteren hadde korrodert i gjengene.

Urutinert av meg å ikke være påpasselig nok med å etterfylle guffe da, skjerpa meg etter den episoden der.

Driver med et eventyrsykkel-bygg nå, og der vil jeg trolig kjøre slanger med 40c dekk da det er enklere å fikse opp i om man skulle være uheldig ute i gokk. Og fordi det gjør det lettere å bytte mellom dekk med og uten pigg.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: olelovold] #2623429 20/08/2020 13:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skjønner.

Måtte hjem, fylle på sealant, og blåse de opp på nytt.

Ja, det gjelder å alltid ha med en liten flaske ekstra guffe. Grov. Det er jo det mest nyttige man kan ta med. Bortsett fra bjørnespray, da ICON_SMILE

Driver med et eventyrsykkel-bygg nå, og der vil jeg trolig kjøre slanger med 40c dekk da det er enklere å fikse opp i om man skulle være uheldig ute i gokk. Og fordi det gjør det lettere å bytte mellom dekk med og uten pigg.

Bare for å være vanskelig og kverulerende: For meg er det helt uaktuelt å kjøre slange nettopp ute i gokk. Det er jo nettopp der man vil ønske å kjøre lavt lufttrykk på rufsete underlag, men ikke vil punktere.

Men ja, okei da, skjønner hva du mener ICON_SMILE Og enhver må selvsagt velge løsningene man er trygg på.

Hva gjelder piggdekk, lovet 45NRTH for et par år siden ny linje med slangeløse piggdekk i 30-38 mm, men det materialiserte seg dessverre aldri. Så til vinteren er det konvertering og over til gummi inni gummi, ja... frown

Gleder oss til å se bygget yes

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623756 21/08/2020 13:07
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Ingen som har opplevd at dekket faller ned fra felgkanten ved punktering?

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623758 21/08/2020 13:26
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O

Bare for å være vanskelig og kverulerende: For meg er det helt uaktuelt å kjøre slange nettopp ute i gokk. Det er jo nettopp der man vil ønske å kjøre lavt lufttrykk på rufsete underlag, men ikke vil punktere.

Jeg er enig i slangeløshetens fortreffelighet hva gjelder dekktrykk, komfort og kjørefølelse. La det være ingen tvil om det. Men som Elmersen er inne på over her, så er det ikke utenkelig at dekket løsner fra felgkanten om man punkterer ordentlig. Da sliter'u litt. Når det er sagt, har jeg ikke hatt noen problemer siste året med slangeløst, bortsett fra den ene episoden.

Gleder oss til å se bygget yes

Sjæl! Blir et kjærkomment gjensyn med en bortkommen brite...

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Elmersen] #2623777 21/08/2020 14:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Elmersen
Ingen som har opplevd at dekket faller ned fra felgkanten ved punktering?

Aldri opplevd det selv. Det vil si at det ikke skjedde den éne gangen jeg klarte å punktere med slangeløst oppsett...

Opplever at dekkantene sitter svært så godt fast til felgkantene. Hører og leser at andre har samme erfaring.

Når jeg har hatt sykkel med på fly, har jeg sluppet luften ut av dekkene og pumpet dem rett opp igjen etter flyturen med minipumpe. Fullstendig tett.

De store produsentene arbeider også for løsninger som skal garantere at slangeløse dekk vil holde seg godt på felgen også etter punktering. slik at man kan rulle videre selv i høy fart uten trykk i dekkene. Dette med tanke på å gjøre dem til fullgode erstatninger for pariserdekk i proffsirkuset.

Men jeg har sett tidlige eksempler på nettet der smalere dekk montert på bredere felger slipper når trykket faller. Har fått inntrykk av at dette ikke lenger er et problem med moderne slangeløse dekk og felger. Utfordringen er at man kan ende opp med kombinasjoner av dekk og felger med dårlig kompatibilitet gitt den fortsatte mangelen på en felles standard for slangeløse dekk og felger. Gjelder å følge anbefalingene fra produsentene om man vil være på den sikre siden.

Blir et kjærkomment gjensyn med en bortkommen brite...

Kult.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623848 22/08/2020 04:03
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg kjører slangeløse dekk på både reser og grussykkel, og liker konseptet så godt (selv om første oppsett med nye dekk kan være litt styr) at jeg nok aldri går tilbake.
Men har opplevd tre punkteringer der jeg har måttet benytte slange. Den ene etter kun 20% inn i PBP, og stå i ødemarken i fremmed land uten å kunne være selvhjulpen ville være tragisk;-)
Punkteringer jeg har hatt kunne kanskje ha blitt utbedret med "mark', og jeg er kanskje bakstreversk som ikke prøver dette, men målet er jo å kunne komme seg i gang igjen så fort som mulig etter uhell og da er vel slange det raskeste og enkleste?
Vekt er heldigvis ikke noe tema lenger:-)

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: vortex surfer] #2623853 22/08/2020 05:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vortex surfer
...målet er jo å kunne komme seg i gang igjen så fort som mulig etter uhell og da er vel slange det raskeste og enkleste?

ICON_SMILE

Med veldig stor fare for å gjenta meg selv, er min erfaring at slange er den mest tidkrevende og tungvinte løsningen man kan finne for å løse trykktap ved slangeløst oppsett. Jeg anser det som en etterlevning av et annet system, og en løsning man tenker på først og fremst av gammel vane.

Slangeløse løsninger tar sekunder eller i verste fall minutter.

La oss ta det steg for steg og sammenlikne ICON_SMILE

1. Påfyll av frisk, grov guffe

Trykktap i slangeløse dekk kan skyldes både tradisjonelle punkteringer, inntørket guffe som ikke tetter effektivt, guffe som ikke er grov nok til å tette det aktuelle hullet, svakheter ved oppsettet (lekkasjer ved ventil, ved felgtape, ved møtet mellom dekkant og felgkant) eller at selve dekkveggene svetter guffe og mister trykk. En dash fersk, grov guffe løser som regel alle disse problemene.

Fire steg:

- Skru ut ventilkjerne.
- Fyll på guffe direkte inn i ventilen fra miniflaske.
- Skru inn ventilkjerne.
- Pumpe opp dekket.

La meg også minne om at bare det å pumpe opp dekket igjen kan løse problemet dersom du f.eks. har hatt trykktap når sykkelen har vært parkert en stund. Da kan det være svakheter ved oppsettet som guffen i dekket løser straks du får tatt sykkelen i bruk igjen.

2. Plugging

Dette er den kjappeste løsningen forutsatt at man har klar en plugg med larve eller dart. Men dette er en løsning jeg ville tydd til først når jeg er overbevist om at påfyll av frisk, grov guffe ikke løser problemet. Plugging er en fysisk endring av dekket jeg gjerne vil unngå, om jeg ikke må.

To steg:

- Plugge dekket.
- Pumpe opp dekket.

Det innvendes gjerne at noen hull og revner er så store at larvene ikke tetter dem. Merk at det ikke lenger er de tradisjonelle larvene som fremstår som beste løsning for å plugge. Notubes Dart ligger i min handlekurv hos Sykkelkomponenter. Disse skal kunne ta betydelig større hull og revner, og dermed redusere behovet for slange eller lapping av dekk. Man kan også bruke flere plugger i en og samme revne.

Om du søker på nettet, vil du finne eksempler på hvordan Dart tetter revner som tradisjonelle larver ikke takler. Se f.eks. Stan's DART Tool: Can It Fix A Flat Tire Better Than Bacon Strips? (For ordens skyld: Baconstrimle er larve ICON_SMILE )

3. Slange

Denne løsningen medfører en fullstendig konvertering av oppsettet fra slangeløst til slange.

Flere steg:

- Ta av hjulet
- Løsne dekket eller i det minste løsne felgkanten på den ene siden hele veien rundt. Dette er ikke så enkelt som det kan høres ut, om man har en trang kombinasjon av slangeløse dekk og felger.
- Fjerne slangeløs ventil. Som Ole har nevnt i tråden, kan selv det være en liten nøtt.
- Putte inn slange.
- Få på dekket igjen. Og som nevnt over: Med trang kombinasjon av slangeløse dekk og felger er ikke det så enkelt som det kan høres ut.
- Sette på hjulet.
- Pumpe opp dekket.

Etter at man har konvertert tilbake til slange, er man mer sårbar for punkteringer på resten av turen.

Og når turen er over, må man hjemme konvertere tilbake til slangeløst, med mindre man vil gå over til slange permanent.

En omfattende greie, med andre ord. Da synes jeg det er greiere å bare holde seg til tradisjonelt oppsett med slange og ikke tenke på slangeløst.

En anekdote:

En mild dag i februar skulle jeg ut på en tur på landevei som ikke krevde piggdekk. Var for lat til å konvertere tilbake til slangeløst for kun én tur.

- Først fikk jeg en sigepunktering på grunn av den beryktede, skarpe grusen man finner vest for Oslo vinterstid. Sigepunktering ville ikke skjedd med slangeløst oppsett.
- På grunn av sigepunkteringen, gikk lufttrykket ned. Fikk derfor gjennomslagspunktering i et hull i veien. Gjennomslagspunktering ville ikke skjedd med slangeløst oppsett.
- Når jeg først stod i striregnet med flatt dekk, ville jeg med slangeløst oppsett kun brukt sekunder eller i verste fall et par minutter for å komme meg videre. Men neida, her måtte jeg gå gjennom hele det forhistoriske ritualet med slangebytte i veikanten.

Så, ja...

Så må jeg i rettferdighetens navn ta noen forbehold.

Jeg registrerer at mange bruker høyt lufttrykk også i slangeløse dekk. Jeg kan ikke utelukke at det gjør slangeløse løsninger for punktering sårbare. Det er en annen debatt, men kort sagt er det unødvendig å kjøre på med høyt trykk i slangeløse dekk.

Mange stoler heller ikke på at slangeløs tetting, om det så er med grov guffe eller med plugg, vil være en trygg permanent løsning. Desto mer som flere dekkprodusenter trekker garanti og anbefaler å bytte dekk som er blitt plugget. Min beskjedne erfaring er at det er en trygg, permanent løsning. Men igjen, meget mulig at lufttrykk kan ha noe å si, jeg vet ikke.

Uansett verdt å minne om muligheten for å lappe dekk, også slangeløse. Jeg har ikke oversikt, men har merket meg at f.eks. Hutchison Rep'air og Tip Top skal fungere godt på slangeløst oppsett. På turer over flere dager kunne jeg tenke meg å ha med lapper for større revner og er på utkikk. Tar gjerne imot tips.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino