Dømt for å sykle på vei
|
Re: Dømt for å sykle på vei
[Re: Lenny]
19/08/2020 10:52
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
... Man kan ikke alltid velge det raskeste, hverken som syklist eller billist, når det går på bekostning av andre.
Med forbehold om at det ble referert korrekt: En av høyesterettsdommerne spurte aktor spesifikt om hvilken konsekvens syklingen fikk for øvrig trafikk. Aktor forsøkte å snakke det bort, men kom ikke så godt ut av det. Jeg er enig i at det i dette tilfellet absolutt ikke var snakk om unødvendig hindring, og jeg tror også retten kommer til samme konklusjon. Dette betyr ikke at det dermed er greit for syklister å nekte å bruke gang- og sykkelvei, fordi det finnes et kollektivfelt hvor det går litt raskere.
Redigert av anonymous5; 19/08/2020 10:53.
Anonym5
|
|
|
[Re: jorlie]
19/08/2020 10:57
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ja, for meg er også det det store spørsmålet; han tatt til siden og bøtelagt direkte for at han syklet i kollektivfeltet og hindret trafikken, eller fikk han mulighet til å flytte seg? De fleste beskrivelser i media går på at han ble bøtelagt direkte.
Hvis det er siste synes jeg ikke det er noe stort problem. Politiet bestemmer hvordan loven vurderes utfra situasjonen, og når de har gjort sin vurdering må man bare etterkomme eller bli bøtelagt. Desverre så er dette blitt kokt bort i nyhetens interesse om bøteleggelse, rettssaker og anking. »Ivar Grøneng måtte møte i retten for ikke å ha betalt boten han fikk i fjor høst. Politiet påla Grøneng å flytte seg fra kollektivfeltet på Mosseveien. Det oppsto en diskusjon og politimannen valgte å gi et forelegg. Politimannen mente han hindret trafikken og ba Grøneng om å flytte seg fra kollektivfeltet til en gangvei i nærheten. – Som jeg ser det er han en blokk for trafikken i kollektivfeltet. Fordi en gang- og sykkelvei finnes, måtte jeg til slutt pålegge ham å flytte seg ned på gangveien, sa politioverbetjent Inge Frydenlund i retten 12. februar.» https://www.nrk.no/norge/tiltalt-et...feltet_-frikjent-i-tingretten-1.14427597Som kjent etterfulgte han ikke dette. Han har jo tross alt syklet der i 5 år og vet best! Det er jo og litt interessant at det ikke var tilfeldig at politiet sto der, de hadde kontroll. Og på tiden de sto der var han den eneste syklisten i kollektivfeltet. Det vitner om et dårlig og svært egoistisk valg. For ikke å nevne dødsulykken på samme strekning... Syklisten Som havnet under en trailer. Fyren er da ærlig nok og innrømmer selv han er krangelete men ingen «plugg»...
|
|
|
[Re: Gråstein]
19/08/2020 11:13
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Nå er vi på siden av saken, så kanskje admin skal flytte noe til pølsevev etter hvert?
Kall det gjerne "Øst-Tyskland", men for meg handler det delvis om tillit til systemet, og delvis om den jobben lovgiverne gjør.
Hvis det er ønskelig at politiet skal gjøre en skjønnsmessig vurdering, er det ingen ting i veien for det. Det kan man oppnå ved å skrive "runde" lover. Det er akkurat det som har skjedd i dette tilfellet. Politet gjør en vurdering, og man har et rettssystem som kan brukes til å etterprøve om den vurderingen var riktig eller gal. Saksgangen her synes jeg egentlig er helt grei. Jeg synes det er en rar vurdering av politet, men OK. Som fotballdommere kan de også gjøre feil, og nå går saken gjennom grundig vurdering hos de som bør være eksperter på å tolke hva loven egentlig sier.
Men trenger vi politi som er "nazi" (eller kanskje heller "stasi" ref linken mot Øst-Tyskland) på å håndheve lover? Jeg heller til "ja", og at om det er problematisk, så er det lovene som er problemet, ikke politiet.
Noen eksempler:
Sykling på rødt lys. Dette er klart forbudt i lovverket, og jeg tror ikke det er mange muligheter til å tolke det annerledes. Ved å overlate til politet å bestemme om det er straffbart eller ikke, åpner vi for en del problemer. Det første er forskjellig vurdering fra person til person. En politmann som "hater syklister" vil kanskje gi direkte bot, mens en som sykler mye selv vil gi en advarsel om "ikke en gang til". Og for å bruke klisjéer jeg ikke ser bort fra kan forekomme: En syklist i treningsklær risikerer bot, mens en babe på vei til stranden slipper unna med beskjed om å være forsiktig. Hva er nedsiden ved at politet bøtelegger dette hver gang? Det eneste jeg kan tenkte meg er kapasitetsproblemer hos politiet, men det vil være et midlertidig problem. Hvis dette blir konsekvent slått ned på, vil det også forekomme skjeldnere.
Kjøre for fort. Igjen, lovverket er klart. En praksis er etablert om at "litt for fort" er lov. (Delvis støttet av strafferammene.) Samtidig vet vi at fart i seg selv er farlig, men det er også farlig med fartsforskjeller. En vei med 90-grense der alle kjører i 90 er tryggere enn en der halvparten kjører 80 og den andre halvparten 100. Hvis vi som samfunn egentlig mener at det er helt greit å kjøre 110 i 90-sone, hvorfor lager vi ikke lover som er tilpasset det vi mener?
Drikke i parken. Dette er et glimrende eksempel på hvordan lovgiverne totalt har bommet på realiteten, og der jeg tror majoriteten er uenig i loven. Jeg mener loven har en del for seg, men ikke i alle situasjoner. Eksempelvis ser jeg hvor utrivelig det kan være på tyske tog når ølflaskene flyter og en gjeng er "godt i gang". Så hvordan kunne man laget lovverket tilpasset virkeligheten? Tja. Jeg tror loven i første omgang er laget for å unngå at folk sitter stupfulle og lager kvalm på offenltig sted. Det siste har man generelle lover mot (ro og orden og den slags), men loven om drikking virker litt å være der for å gi politet en konkret grunn til å gi bøter hvis de føler for det. Og da er vi igjen inne på at politet selv opptrer som dommer. Så da kunne man konkret hatt en promillegrense? Ulovlig å drikke på offentlig sted med promille over 1,5 eller noe sånt. Eller man kunne utvidet politets mandat til å gi pålegg (altså "pålegg" ikke straffereaksjon). "Dersom drikking på offentlig sted er til sjenanse for andre, kan politet pålegge personer å ikke drikke på offentlig sted de neste 12 timer". En slik lov tror jeg er veldig lik den praksisen vi har i dag, der "worst case" når man drikker i parken er at politet ber om at du stopper. Samtidig reagerer ikke politet i det hele tatt mot de som ikke er til sjenanse. Men er dette en klar lov? Nei, det er det ikke. Her vil det være en vurdering av "sjenanse". Og akkurat som i situasjoner der politiet skal vurdere om en syklist er til "hinder" for trafikken, vil det være mulig å ta politets vurdering til rettsystemet dersom man er uenig.
I slike "uklare" lover vil det selvsagt alltid være en grad av "omvendt politistat". Hvis ikke vil rettsystemet bli overarbeidet av å frikjenne alle mulige grensetilfeller der politet har bøtlagt "for sikkerhets skyld" slik at rettsystemet kan avgjøre det. Det er uunngåelig, og helt OK. Det jeg reagerer mest på er de lovene som er absolutte (rødt lys), men som ikke håndheves konsekvent av politiet. Da mener jeg at politet påtar seg en dommer (frikjenner)-rolle de ikke bør ha. Mitt bruk av Øst-Tyskland hadde ingenting med Stasi å gjøre. Kun en teknisk beskrivelse av den type måte å bygge lovverket på. Jeg kjenner ikke til noe land som bygger lovverket sitt på en slik måte og det eneste eksempelet jeg har hørt om er Øst-Tyskland. Skjønner poenget ditt hva gjelder dagens lovverk, men etter mitt syn er det helt klart det "minste onde" kontra det jeg mener "ditt system" vil ende opp med å være.
|
|
|
[Re: JoachimV]
19/08/2020 11:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Fyren er da ærlig nok og innrømmer selv han er krangelete men ingen «plugg»...
Ja, og kranglete folk med fokus på egne og andres prinsipielle rettigheter har vært nyttige i samfunnsutviklingen på mange områder, uten at man skal sidestille Grønengs sak med Rosa Parks, Gandhi, Martin Luther King, Alta-aksjonen osv
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: anonym5]
19/08/2020 11:55
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Handlingen er ikke tillatt.
Vel. Høyesterett har nå i hvert fall så langt, ved å ta saken til behandling, ikke sagt seg direkte enig med deg. Faktisk har de sagt seg uenig: Hadde de ment at saken var så klar, hadde de ikke behandlet den.
|
|
|
19/08/2020 12:00
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
El-biler lager kø, men hindrer ikke trafikken der det ikke er kø. Syklister lager ikke kø, men hindrer trafikken der det ikke er kø - er problemtillingen i dette tilfellet.
Så å være med på å lage en situasjon der bilen bak deg må kjøre i 10 km/t er OK fordi det er kø, men å gjøre sånn at bilen bak deg må kjøre 40 km/t i ca en kilometer er ikke OK? I denne konkrete saken så var det jo sånn at de om ble hindret i kollektivfeltet måtte redusere farten til 30-40 km/t en kort strekning, før de tok igjen resten av køen og måtte redusere farten til 0. Hvor er logikken i at det ikke er de som gjør at farten reduseres til 0 som gjør noe straffbart? (Og nei, nå tenker jeg ikke på logikk som: "Men et sted må de jo være for å komme seg hjem." Det er samme logikk jeg hører HVER gang jeg kjefter på noen som stopper i sykkelfelt for varelevering (Det er eksplisitt forbudt): "Men jo må jo stå her for å kunne levere varer". Nei. Det må du ikke. Det er ikke sånn at hvis du ikke har andre muligheter enn å bryte loven for å utføre noe, da er det greit å bryte loven. Hvis du MÅ bryte loven for å gjøre noe, så må du rett og slett la være å gjøre det.)
|
|
|
19/08/2020 12:01
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ved å overlate til politet å bestemme om det er straffbart eller ikke, åpner vi for en del problemer. Men det er ikke opp til politiet å bestemme om det er straffbart. Dette står allerede i loven. Politiet bestemmer om de skal reagere på overtredelsen. De vurderer at de ikke har kapasitet eller det ikke har hensikt, ikke om ovetredelsen er begått. Beklager uklarheten. Jeg mente å skrive at man overlater til politiet om en handling skal straffes eller ikke.
|
|
|
[Re: Havre]
19/08/2020 12:06
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Skjønner poenget ditt hva gjelder dagens lovverk, men etter mitt syn er det helt klart det "minste onde" kontra det jeg mener "ditt system" vil ende opp med å være.
Nøyaktig hvordan tenker du det er et problem at kjøring på rødt lys (som et eksempel) straffes konsekvent med bot, fremfor dagens løsning der resultatet varierer fra at handling blir oversett til at den blir kommentert (men ikke straffet) til at det gis bot? Motsatt mener jeg det ER et problem at dagens løsning åpner for at den enkelte politimann står fritt til å velge straffereaksjon (Straffereaksjon bør fremkomme av loven, og evt tolkninger skal overlates til domstolen). Det er et problem fordi straffereaksjon kan påvirkes av den individuelle politimanns egne meninger, trynefaktor på den som bryter loven og i verste fall (som heldigvis IKKE er et problem i Norge, men som man ser veldig mange andre steder der politet har rett til å bestemme straff) tilfeller der det er mulig å gi politimannen penger til lørdagsgodt for å slippe en bot.
|
|
|
19/08/2020 12:09
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nettopp, og attpåtil her fikk han den muligheten først uten forelegg... Han kunne tilpasset seg, dratt hjem spist middag å sovet på konfrontasjonen med politiet. Forhørt seg litt om hvorvidt det er aktsomt og hensynsfullt å benytte kollektivfeltet ut av hovedstaden i rushtrafikken. Men det valgte han altså ikke å gjøre og fikk istedet bot.
Han diskuterte med politiet om det var lov eller ikke. Siden politiet ikke ønsket å diskutere det, valgte de å gi forelegg og pålegg om å forlate veien. Det pålegget fulgte han: “Følgende faktum er på det rene og heller ikke omtvistet: Mandag den 24. september 2018 ca 1630 på E 18 på Mosseveien, syklet tiltalte i kollektivfeltet på Mosseveien mellom Ormsund og Ulvøya. Som følge av syklingen midt i veibanen oppstod det en kø bak ham. Trafikkflyten på stedet stoppet opp, og tiltalte ble stoppet av politibetjent XXX som bl.a. sa til tiltalte at han forstyrret trafikken unødig, og at han måtte forlate kollektivfeltet. Da tiltalte ikke var enig i dette, ble det påkrevd for politibetjenten å pålegge tiltalte å forlate felt, noe han da rettet seg etter. Det ble utstedt forelegg på stedet som tiltalte ikke vedtok.”
|
|
|
19/08/2020 12:20
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Skjønner poenget ditt hva gjelder dagens lovverk, men etter mitt syn er det helt klart det "minste onde" kontra det jeg mener "ditt system" vil ende opp med å være.
Nøyaktig hvordan tenker du det er et problem at kjøring på rødt lys (som et eksempel) straffes konsekvent med bot, fremfor dagens løsning der resultatet varierer fra at handling blir oversett til at den blir kommentert (men ikke straffet) til at det gis bot? Motsatt mener jeg det ER et problem at dagens løsning åpner for at den enkelte politimann står fritt til å velge straffereaksjon (Straffereaksjon bør fremkomme av loven, og evt tolkninger skal overlates til domstolen). Det er et problem fordi straffereaksjon kan påvirkes av den individuelle politimanns egne meninger, trynefaktor på den som bryter loven og i verste fall (som heldigvis IKKE er et problem i Norge, men som man ser veldig mange andre steder der politet har rett til å bestemme straff) tilfeller der det er mulig å gi politimannen penger til lørdagsgodt for å slippe en bot. Forstår det, men jeg forstår ikke hvordan man skal komme seg ut av det. Du nevner selv "ro og orden" tidligere. Er uro over 83 desibel eller 84? Det betyr ikke at jeg nødvendigvis mener alt som står der nå er fornuftig. Meget mulig din versjon hadde vært bedre hva gjelder drikking, men da snakker man for meg om egentlig ganske små justeringer for meg. Enten ender man opp med en annen forskrift som igjen må tolkes basert på skjønn eller så ser jeg ikke at man ender opp i noe ganske absurd som f.eks eksempelet med når "bråk" går fra en form for "ro" til "uro". Også et faktum at normer forandrer seg med tiden gradvis. På 50-tallet var man muligens strengere med søndagsfreden fordi folk var mer religiøse? Lovverket vil aldri kunne tolke slike flytende justeringer av hva som er sett på som akseptabel oppførsel på en perfekt måte.
|
|
|
19/08/2020 12:58
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
"Ro og orden" er jo et ypperlig eksemepl på noe som vanskelig lar seg mål. Da må man altså bruke skjønn, det forstår selv jeg :-)
1) Noen regler er absolutte og egentlig OK (sykling på rødt, selv om jeg gjerne hadde sett den amerikanske varianten om å kunne svinge til høyre). 2) Andre er absolutte, men bryter med folks rettsoppfattelse (drikke litt vin i parken). 3) Og noen er skønnsmessig (ikke plage andre).
De første mener jeg burde håndheves konsekvent, og nærmest med plikt for politiet å bryte inn når de ser at de brytes De andre er vanskeligere, fordi jeg leger på elementet "bryter med folks rettsoppfattelse". Noen vil alltid mene at vin ikke hører hjemme i en park, men at sykling på rødt og å tagge ned politihus er OK. Målet for lovgivere må jo da være å ikke lage absolutte lover (drikke i park) som blir håndhevet skjønnsmessig. Det er der vi får problemene. I parktilfellet kunne man altså oppnådd dette ved å enten sette en promillegrense på offentlig drikking (hvis det er å få vekk de som er for fulle som er målet i seg selv), eller de kunne åpnet for en "bryter ro og orden" vurdering. Gjør de det legger vi mer makt/tilit over til politiet igjen, men da er det i hvert fall gjort bevisst i lovverket. Sannsynligvis vil man lett får de samme problemene som nevnt tidligere. Politiet vil trolig raskere straffe en gjeng mørkhudete gutter enn et utagerende utdrikningslag for enn sannseløs dritings brud. Men som sagt, der det ikke finnes objektive kriterier man kan bruke på en god måte, må det nesten bli sånn.
|
|
|
19/08/2020 14:03
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Handlingen er ikke tillatt.
Vel. Høyesterett har nå i hvert fall så langt, ved å ta saken til behandling, ikke sagt seg direkte enig med deg. Faktisk har de sagt seg uenig: Hadde de ment at saken var så klar, hadde de ikke behandlet den. Nei, du tar feil. Høyesterett skal avgjøre om tiltalte i dette tilfellet brøt §3. Det jeg mener med "handlingen er ikke tillatt" er at det ikke er tillatt å bryte §3. Det er to forskjellige ting.
Anonym5
|
|
|
19/08/2020 14:06
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Så å være med på å lage en situasjon der bilen bak deg må kjøre i 10 km/t er OK fordi det er kø, men å gjøre sånn at bilen bak deg må kjøre 40 km/t i ca en kilometer er ikke OK?
Det er tilsynelatende oppfatningen, ja. Vi har liksom godtatt at biler skaper kø, men mange godtar ikke at syklister bidrar til å senke farten litt i en liten stund. Jeg tipper det er slik politimannen vurderte situasjonen, og at dette blir et sentralt punkt i vurderingen til Høyesterett.
Anonym5
|
|
|
19/08/2020 14:08
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Beklager uklarheten. Jeg mente å skrive at man overlater til politiet om en handling skal straffes eller ikke.
Det er vel heller ikke så enkelt. I noen tilfeller kan politiet "straffe", f.eks. gjennom bøter. I andre tilfeller er det rettsystemet som straffer, og politiet kun anmelder og reiser tiltale.
Anonym5
|
|
|
19/08/2020 14:23
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Så å være med på å lage en situasjon der bilen bak deg må kjøre i 10 km/t er OK fordi det er kø, men å gjøre sånn at bilen bak deg må kjøre 40 km/t i ca en kilometer er ikke OK?
Det er tilsynelatende oppfatningen, ja. Vi har liksom godtatt at biler skaper kø, men mange godtar ikke at syklister bidrar til å senke farten litt i en liten stund. Jeg tipper det er slik politimannen vurderte situasjonen, og at dette blir et sentralt punkt i vurderingen til Høyesterett. "Og om du måtte tenke at Grøneng forsinket trafikken – det er avklart for lengst at ikke har skjedd. For retten er i denne saken klar på at det ikke har foreligget en forsinkelse."
Det er dette som er mest interessant synes jeg, det er ikke en gang snakk om en reell forsinkelse for bilen bak, det er kun snakk om at man ikke kan holde maksimal hastighet frem til man tar igjen køen foran seg (ja, det var kø i begge felt foran grunnet fletting).
|
|
|
19/08/2020 15:31
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Vi har liksom godtatt at biler skaper kø, men mange godtar ikke at syklister bidrar til å senke farten litt i en liten stund.
Det blir vel litt tja, gjør det ikke? Hvor starter en bilkø i rushen liksom? Hvem er skylden i køen, kan den settes til én enkelt bil? Å peke på én enkelt enslig syklist er lettere i så måte (uten at det gjør det riktig). Det sagt, køen er jo i og for seg akseptert av billistene, de velger jo å være der dag etter dag. En kan spørre seg hvorfor, om det faktisk er noe valg de har, eller om tiden det koster veier opp for noe annet. Hvem vet, men det er jo ikke spørsmålet denne gangen.
Redigert av eOpseth; 19/08/2020 17:08.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
19/08/2020 18:32
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
For et molboland Vi som sykler opp ekebergveien og er til fare for fortgjengere på det meget smale fortauet skal vel snart straffes for dette og tvinges ut i veien, for litt lenger oppe straffes for å lage kø for bilene. Men "ALLE" ønsker at folk skal sykle mer.....Har forresten nesten gitt opp landeveissykling i oslo-området.
Redigert av gutt45kg; 19/08/2020 18:33.
|
|
|
19/08/2020 20:40
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Er veldig spent på resultatet fra høyesterett. Dere som ikke kjører motorsykkel, skulle bare vist hvordan enkelte i trafikken fysisk går inn for i sperre og hindre deg. Dette dreier deg om noen annet!
Tipper at dette gjelder en politimann som har tatt seg litt store friheter, som personlig hater syklister og har handlet etter sinne/følelser/sin egen agenda.
Selv har jeg syklet til og fra jobben i Oslo to dager denne uken (Litt under 4 mil hver vei). Bruker stort sett veien der jeg ikke hindrer trafikken for lenge og gjør så godt jeg kan på å ta hensyn.
Min utfordring er at jeg sykler vesentlig raskere en all annen trafikk. Det er klart at det skjer at jeg kun klarer 40 km/t opp en bratt bakke som det er 50-sone og hindrer trafikken i noen sekunder! Dette påvirker ikke hvor raskt alle kommer på jobb, fordi noen sekunder senere har jeg tatt igjen og kjørt fra køen. Selv steder uten kø, møter ofte på biler/busser som ligger under fartsgrensen og hindrer meg.
Hvis høyesterett dømmer syklisten, blir det fritt frem for politiet å gi folk man ikke liker i trafikken, store bøter etter eget humør.
|
|
|
19/08/2020 20:55
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
[quote=jorlie] – Som jeg ser det er han en blokk for trafikken i kollektivfeltet. Fordi en gang- og sykkelvei finnes, måtte jeg til slutt pålegge ham å flytte seg ned på gangveien, sa politioverbetjent Inge Frydenlund i retten 12. februar.» https://www.nrk.no/norge/tiltalt-et...feltet_-frikjent-i-tingretten-1.14427597Som kjent etterfulgte han ikke dette. Han har jo tross alt syklet der i 5 år og vet best! Det er jo og litt interessant at det ikke var tilfeldig at politiet sto der, de hadde kontroll. Og på tiden de sto der var han den eneste syklisten i kollektivfeltet. Det vitner om et dårlig og svært egoistisk valg. Det stemmer ikke at Grøneng ikke fulgte pålegget den dagen. Jeg har sjekket turen på strava og man ser tydelig at han sykler gangveien etter å ha blitt stoppet.
|
|
|
19/08/2020 21:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu stod de väl där för å kontrollera el-bilarna hvis jag husker riktig.
Efter polisen fiasko med felaktiga böter i innerhedsveien* för några år sedan så har jag inte helt förtroendet för att polisen vet vad de gör når syklister är inblandade och jag tvivlar på att jag hade godtatt noen bot hvis jag trodde att jag hade rätten på min sida. Men det är självklart sikrare att bara spela med hvis man snakker med polisen och man kan ha gjort noe fel.
*De hade ju till och med planerat och ställt sig upp för å kontrollera om syklister syklade mot rött i ett kryss där ingen lyssignal gäller för syklister. Här handlade det väl antagligen bara om en polis som i stundens ingivelse såg något som han inte förväntade och inte gillade
Redigert av fredriks; 19/08/2020 21:15.
|
|
|
[Re: fredriks]
19/08/2020 22:17
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
1) Noen regler er absolutte og egentlig OK (sykling på rødt, selv om jeg gjerne hadde sett den amerikanske varianten om å kunne svinge til høyre).
"Right Turns on Red, eller "Right on Red" er hovedsaklig for ment for bilister, og fordi rundkjøring er bortimot ikke-eksisterende der borte. Den har skapt så mange ulykker vel å merke, hvor sløve bilister har glemt å sjekke, og endt med å meid ned alle former for mykere trafikkanter i sin rett til å svinge til høyre på rødt. Enkelte byer der borte har jo startet å fase ut denne rettigheten. Når det gjelder RToR for sykkel, så kunne jeg gjerne sett den komme. Du kan vel på en måte gjøre det nå, men ikke hvis du benytter veibanen. *De hade ju till och med planerat och ställt sig upp för å kontrollera om syklister syklade mot rött i ett kryss där ingen lyssignal gäller för syklister. Här handlade det väl antagligen bara om en polis som i stundens ingivelse såg något som han inte förväntade och inte gillade Den episoden var jo helt kela, ingen lys var satt opp for å gjelde sykklister, og det lyset som var satt opp (var jo storsatsing der med nytt stort 'kjørefelt' for syklister med betongskille mot øvrig traffikk og greier) var satt opp på feil side, så gjaldt jo heller ikke. Var ikke media også invitert/til stedet under deler av kontrollen også? § 1.Forskriftens virkeområde
Forskriften gjelder for sykkel som tas i bruk første gang i Norge 1. januar 1971 eller senere.
Betyr dette at en skikkelig 'vintage' kommer unna noen av reglene, noe à la veteranbiler  ? § 18.Særlige bestemmelser for syklende 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående.
Siden dette var snakk om rushen, kunne én argumentere med at sykling i 'gangfeltet' (var jo ikke akkurat eget sykkelfelt der) ikke var lovlig?
|
|
|
[Re: olip]
20/08/2020 05:27
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Når det gjelder RToR for sykkel, så kunne jeg gjerne sett den komme. Du kan vel på en måte gjøre det nå, men ikke hvis du benytter veibanen.
Et godt eksempel på ønsket om en annen regulering for sykler vs biler er krysset Ullevålsveien/Kirkeveien. Kommer du fra Ullevålsveien og skal i østlig retning på ring 2 er du på ingen måte til hinder for andre biler ved rødt lys (fra sykkelfelt inn på nytt sykkelfelt). En skal selvsagt vise hensyn for eventuelle fotfolk, men "lovlig"/ikke lovlig passering avhenger nå bare av om en passerer lyset på fortau eller i kjørebane.
Redigert av tmork; 20/08/2020 05:28.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: fredriks]
20/08/2020 06:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Nu stod de väl där för å kontrollera el-bilarna hvis jag husker riktig.
Efter polisen fiasko med felaktiga böter i innerhedsveien*
*De hade ju till och med planerat och ställt sig upp för å kontrollera om syklister syklade mot rött i ett kryss där ingen lyssignal gäller för syklister. Här handlade det väl antagligen bara om en polis som i stundens ingivelse såg något som han inte förväntade och inte gillade Du tenker på denne saken: https://www.adressa.no/nyheter/tron...t-til-syklister-i-Trondheim-15432138.ece og, ja, den kan få noen og enhver til å tvile på politiets kjennskap til trafikkreglene.
Redigert av sykkeloyvind; 20/08/2020 06:07.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sun flyer]
20/08/2020 06:30
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Han diskuterte med politiet om det var lov eller ikke. Siden politiet ikke ønsket å diskutere det, valgte de å gi forelegg og pålegg om å forlate veien. Det pålegget fulgte han:
“Følgende faktum er på det rene og heller ikke omtvistet: Mandag den 24. september 2018 ca 1630 på E 18 på Mosseveien, syklet tiltalte i kollektivfeltet på Mosseveien mellom Ormsund og Ulvøya. Som følge av syklingen midt i veibanen oppstod det en kø bak ham. Trafikkflyten på stedet stoppet opp, og tiltalte ble stoppet av politibetjent XXX som bl.a. sa til tiltalte at han forstyrret trafikken unødig, og at han måtte forlate kollektivfeltet. Da tiltalte ikke var enig i dette, ble det påkrevd for politibetjenten å pålegge tiltalte å forlate felt, noe han da rettet seg etter. Det ble utstedt forelegg på stedet som tiltalte ikke vedtok.”
Det stemmer ikke at Grøneng ikke fulgte pålegget den dagen. Jeg har sjekket turen på strava og man ser tydelig at han sykler gangveien etter å ha blitt stoppet.
Det er greit nok at han fulgte pålegget om å flytte seg, forandrer jo hverken saken eller poenget mitt. Tvertimot, bekrefter jo bare at politiet ikke ønsket å diskutere og valgte derfor å gi forelegg. At han med største sannsynlighet kunne løst dette på en bedre måte uten at jeg var der og vet nøyaktig hva som skjedde.
Redigert av JoachimV; 20/08/2020 06:31.
|
|
|
[Re: John_Harald]
20/08/2020 06:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Min utfordring er at jeg sykler vesentlig raskere en all annen trafikk. Det er klart at det skjer at jeg kun klarer 40 km/t opp en bratt bakke som det er 50-sone og hindrer trafikken i noen sekunder! Dette påvirker ikke hvor raskt alle kommer på jobb, fordi noen sekunder senere har jeg tatt igjen og kjørt fra køen. Selv steder uten kø, møter ofte på biler/busser som ligger under fartsgrensen og hindrer meg. 40 km/t opp bratte bakker? Du er påmeldt Tour de France, håper jeg? 
|
|
|
20/08/2020 07:39
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fyren fikk en advarsel og mulighet til å sykle på gang/sykkelsti men valgte i stedet å kverulere til seg en velfortjent bot argumentert med «med rett til å sykle»... Når du ikke følger en offentlig tjenestemanns pålegg så har det konsekvenser. Det lærer de fleste av oss gjennom ungdommen.
Det er greit nok at han fulgte pålegget om å flytte seg, forandrer jo hverken saken eller poenget mitt.
Når du først sier han får en velfortjent bot for ikke å følge pålegg, så er det litt vesentlig å få presisert at det IKKE var det han fikk bot for :-)
|
|
|
20/08/2020 07:47
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Forsto det som om han kranglet til han fikk et forenklet forelegg, og deretter flyttet inn på sykkelstien -i så fall var vel JoachimV sitt innlegg valid. Hørte at han hadde fått påpakning ved tidligere anledninger også, men det er kanskje bare løse historier?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
20/08/2020 08:03
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Når du først sier han får en velfortjent bot for ikke å følge pålegg, så er det litt vesentlig å få presisert at det IKKE var det han fikk bot for :-)
Nå har vel vi som følger tråden og saken fått med oss hva det var han fikk bot for? Du bekrefter det jo selv med ditt kildesitat. Som sagt over så var ikke jeg der og kjenner jo derfor ikke hendelsforløpet i detalj. Poenget står fortsatt. Politiet var ikke interessert i å diskutere lovotredelsen, generelt så pleier de ikke overraskende nok å være lite interessert i det. Hvis politiet stopper deg og spør hvorfor du ble stoppet så er ikke det fordi de er usikre på hva de skal bøtelegge deg for. De vil bare høre om du er bevisst på egne handlinger.
|
|
|
20/08/2020 08:11
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Nå har vel vi som følger tråden og saken fått med oss hva det var han fikk bot for? Du bekrefter det jo selv med ditt kildesitat. Som sagt over så var ikke jeg der og kjenner jo derfor ikke hendelsforløpet i detalj. Poenget står fortsatt. Politiet var ikke interessert i å diskutere lovotredelsen, generelt så pleier de ikke overraskende nok å være lite interessert i det. Hvis politiet stopper deg og spør hvorfor du ble stoppet så er ikke det fordi de er usikre på hva de skal bøtelegge deg for. De vil bare høre om du er bevisst på egne handlinger. Enig. Nå har jeg hatt svært lite med politiet direkte å gjøre selv, men blitt stoppet en gang på mc. Da ble jeg spurt om hva jeg gjorde. Jeg svarte ærlig. Han sa ikke gjør det igjen. Og det var det. Siden har jeg ikke gjort det heller - så kan vel si det fungerte etter hensikten. Jeg forandret atferd og om noe har jeg mer respekt for politiet enn jeg hadde før den hendelsen (ikke at jeg hadde mistet noe av den hvis han hadde gitt meg en bot som ville vært helt greit da jeg faktisk brøt loven). Og når jeg har observert norsk politi forholde seg til uroligheter, uteliggere osv. har jeg ikke en eneste gang sett noen som etter mitt syn ikke har oppført seg respektfullt skikkelig og med et ønske om å løse situasjonen med minst mulig styr. For meg er det en god ting som vi bør prøve å beholde. Så får man heller tåle at man da noen ganger føler at det er "urettferdig" at man blir tatt basert på skjønn - alternativet er at man alltid blir tatt (eller ikke).
|
|
|
20/08/2020 08:11
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Så du synes det er fortjent at han får bot fordi han var bevisst på lovverket? Dette er, som du som leser tråden har fått med deg, en sak som er så uklar at Høyesterett har ønsket å vurdere den. Vi vet også, ref saken fra Trondheim, at det kan skje at politiet ikke er oppdatert på lovverk.
Synes du da virkelig det skal være sånn at de som retter seg etter det politiet sier uten å stille spørsmål ikke fortjener bot, men de som stiller spørsmål skal bøtlegges? Legg merke til at han altså fikk bot for det som skjedde FØR han ble stoppet. Så hvordan han kommuniserer med politet burde være irrelevant. Han kunne kalt politimannen en nazistisk hestkuk uten at det burde ha innvirkning på reaksjonen mot syklingen hans. (Men selvfølgelig, han kunne da fått bot for å forulempe tjenestemann, men det er noe helt annet.)
En annen vinkling her, hvis han blir frikjent, er jo at politiet da bør starte en intern sak mot politimannen. Han har da gitt et pålegg han ikke hadde grunnlag for å gi.
|
|
|
|
|