jeg bruker TRP Spyke mekaniske bremser, de er bedre en billige hydrauliske. for bedre modulasjon direkte bevegelse ikke noe servo wave som Shimano har, og justere reach påvirker ikke aktivering. men har ikke prøvd 4 stempel bremser ennå. Så langt har jeg ingen klager på mangel av bremsekraft, men så har jeg ikke prøvd 4 stempel bremser.
dette har jeg hørt om Dot bremse veske: korrosivt, skader lakken, skadelig, farlig, ikke så farlig, det går greit hvis man tørker av raskt. gå for mineral olje.
men Hope Tech E4 ser ut til å ha en robust, stiv brems hendel, og er lette å mekke på deler er enkelt å skaffe.
Formula Cura 4 skal være kraftig.
Shimano får mye kjerlighet men mye hat, og er dårlige erfaringer med lekkasje, noe som jeg selv har opplevd, ser ut til at alle 4 settene jeg fikk lekket. Jeg gir opp, 2 bremser lekket etter noen måneder fra caliper stempel pakning, sett nr 2 lekket der også men fra hendelene også, byttet en fram brems den lekket etter ca 40 min, resten ser ut til å lekke i original pakningen, ser flekker i pappen.
så er det TrickStuff Maxima, verdens kraftigste og dyreste brems, ser mange med Geometron G1, harden bremsen eller Dirritisima.
det ser ut som veldig robust brems.
Ting jeg ikke liker med mitt oppset med TRP Spyke caliper og Spyke Ml800 hendler: mye slark i hendelen. barrel adjuster på caliper er svak, knekker lett og demper vandring bak ødelegger gjengene, så må skrus helt inn for å redusere slitasje. testet med skrudd helt inn, da var det ikke skade:
en ting å legge merke til er at mekaniske bremser er veldig sensitive til kabel føring, lengde, så man trenger lengre bremseslange. på min sykkel så er det slik at hvis man roterer styre til venstre side ca 90 grader er bak bremsen låst, men er ikke noe som påvirker syklinga, så ekstremt roterer jeg ikke styre.
Kan ikke ta ut klossene fra toppen. Men har ikke prøvd Rever mekaniske bremser, som man kan tak klossene ut fra toppen.
SRAM Code er kraftige og vinner flere tester. Magura MT5 er knall, kanskje siste Fabio Wibmer-signartur kan være kul. Shigura funker ganske bra, med servowave som gir helt sinnsykt kraft (kjører SLX-hendel på MT5-kaliper). Shimano Zee og Saint har etter det jeg har fått med meg bedre holdbarhet enn sti-variantene.
Har selv tenkt å bestille et par Trickstuff Piccola-hendler (evt Direttissima) å pare disse med Magura-kaliperne mine for helt sinnsykt kraft og lav vekt (og ikke så dyrt som full Trickstuff).
SRAM Code er kraftige og vinner flere tester. Magura MT5 er knall, kanskje siste Fabio Wibmer-signartur kan være kul. Shigura funker ganske bra, med servowave som gir helt sinnsykt kraft (kjører SLX-hendel på MT5-kaliper). Shimano Zee og Saint har etter det jeg har fått med meg bedre holdbarhet enn sti-variantene.
Har selv tenkt å bestille et par Trickstuff Piccola-hendler (evt Direttissima) å pare disse med Magura-kaliperne mine for helt sinnsykt kraft og lav vekt (og ikke så dyrt som full Trickstuff).
Men bytt hendlene til Shimano, og du har en vesentlig kraftigere brems og ikke plast. Har dog plasthendlene på hardtailen, og har ikke merket noe til at de er myke. Eneste som plager meg er at selve bladet er litt bredt for min smak.
Har Magura MT7 og hendlane er i overkant billege ja, slites fort og blir slarkete. Designet på kaliperane er rimeleg dårlege også, har opplevd to gongar at klossane låser seg mellom skive og kaliper når slitasja blir for stor, ført til 2stk OTB. Tredje gongen rakk eg å stoppe sekund før bremsa ville låst seg. Det har vore med klossane du ikkje skrur fast velogmerke, muligens betre med dei klossane som er "single" og som kan skrus fast i kaliper.
Men bytt hendlene til Shimano, og du har en vesentlig kraftigere brems og ikke plast. Har dog plasthendlene på hardtailen, og har ikke merket noe til at de er myke. Eneste som plager meg er at selve bladet er litt bredt for min smak.
men problemet er at jeg har så mye problemer med shimano som de skulle være besatt, jeg kan ikke klare dette mer, går ikke.
men hvis man absolutt skal ha shimano hendel, så gå for de nyee med bedre klemme. jeg kan ikke bruke SHimano M6000 eller XT M8000 for eksempel på grunn av klemma, jeg bruker Archer elektronisk gir system, oog den klemma er i veien, jeg har bremse hendlene flatt. men hvis jeg gjør det så blir vinkelen for ekstrem for gir fjernkontrollen.
Bruker mismatch til Ispec II på min SRAM-hendel, så det er ikke noe problem. Archer er ubrukelig til rask stisykling, så det har jeg solgt.
Ubrukelig? Hva er det du ikke likte? Den boksen slet med at vann kom inn, men den nye fungerer fint. D1X Trail heter den.
Jeg kan gire raskt uten problemer. Batteritiden på D1X Trail er bedre enn D1X. Mye bedre system en Sram AXS.
Ikke for meg, så langt vet jeg ikke om mekaniske girspaker som kan passe meg, den siste jeg brukte var XTR M9000, som jeg solgte. jeg sliter med at tommelen kommer ut av stilling, så når det skjer mens jeg girer fører det til smerter. og med clutch på så er det utmattende å gire.
men jeg har ikke prøvd MisMatch, men jeg liker at det er separat montering, slik at jeg lett kan bytte noe jeg ødelegger.
Guide rs, men er ikke så fornøyd. Kunne tenkt meg code rsc.
Bremser med wire hadde jeg aldri sykla på, blir jo null brems hvis wiren løsner eller ryker...
Jeg passer på at wire er festet godt, bruker Loctite 243 også. wire justerer jeg, klossene også, har på Loctite 243 på gjengene på stempel også, da skrur de seg ikke inn med hardkjøring. Men kan ihvertfall stole på de, men jeg kan ikke det med Shimano, har hatt bare problemer med de. men hendlene har god passform, men ikke like god kontroll over bremsen som med de mekaniske jeg bruker nå.
når temperaturen forandrer seg kan det forandre på wire litt,og når det Loctite 243 er slitt vekk,så kan bremsene ikke fungere like godt for da skrur stemplene seg inn, for slarkete wire gjør bremsene mindre sensitive. men hvis man sjekker dette så er dette ikke noe problem.
wire feste har bolten har aldri løsnet hos meg med disse bremsene. men kanskje det skjer med andre bremser.
Får bli med, siden jeg har en annen lang tråd om bremseproblemer et annet sted her
Jeg har kjørt TRP mekanisk tidligere, på en CX jeg pendlet med til jobb. Det ble siste gang med mekanisk for meg, etter usannsynlig mye trøbbel vinterstid. Bytting av div wire og strømper, smøring med lurium, osv - selv på min korte 15 min rute var det enten med én eller ingen bremser, eller begge permanent på. At giret fryser kan jeg til en viss grad tåle, men absolutt ikke bremsene.
I familien har vi to stisykler som har gått laaangt i helårsmodus siden 2016 med Shimano SLX. Det har vært bra bremser, hele tiden, og ikke noen utfordringer utover vanlig vedlikehold. Når det er sagt, har jeg grillet Shimano BR-M506 på hhv Epic og Camber. Ultrabirken drepte de på Epic, Offroad Valdres de på Camber. Begge ganger etter lange utforkjøringer og varme bremser.
På stisykkelen jeg hadde sent 2018 til tidlig 2020 var det SRAM Guide R, med 4 stempler. De hadde langt fra adekvat bremsekraft (for meg), samt latterlig mye modulasjon. Fikk aldri taket på de, og testet Magura MT Trail Sport som jeg etter veldig mye knot fikk til å fungere tilfredsstillende, men igjen syntes jeg det var for mye modulasjon. Handlet Shimano Zee, og de var akkurat slik jeg likte. Plenty power, strålende følelse i hendel. Nå skal det sies at han som kjøpte den sykkelen måtte reklamere på lekk bakbrems etter noen uker....
På nyeste stisykkel er det SRAM G2. God kraft, bedre enn Guide, men igjen for mye frivandring. Har innfunnet meg med at jeg må pumpe frem stemplene innimellom for å få tidligere bite point og bedre følelse. Har mekket meg noen enkle maler jeg bruker til dette.
Skulle jeg ha handlet bremser i dag, hadde jeg valgt SLX M7120 - basert på egenerfaring. De fungerer bra nok til Enduro, er latterlig enkle å montere/lufte, og har gitt meg null problemer på mange år. Mine gamle SLX har to stempler, og for å være ærlig syntes jeg ikke 4-stemplede bremser er noe å trakte etter dersom du ønsker annet enn mer modulasjon.
(...)Bremser med wire hadde jeg aldri sykla på, blir jo null brems hvis wiren løsner eller ryker...
Hydrauliske bremser har null brems om slangen løsner eller ryker. LarsB
ja, begge har fordeler og ulemper. med mekanisk er det lettere å få reserve deler når man er ute å reiser, eller driver med bikepacking(jeg har ikke prøvd det), men også viktig åp ha med reserve deler da. Jeg har med ekstra wire for gir, brems. Meknaiske kan man bytte å få orden på, uten å trenge å lufte bremser, ha olje/væske. men med gode hydrauliske justerer klossene seg automatisk, så man slipper å overfylle systemet, med mekaniske må man justere dette selv.
Får bli med, siden jeg har en annen lang tråd om bremseproblemer et annet sted her
Jeg har kjørt TRP mekanisk tidligere, på en CX jeg pendlet med til jobb. Det ble siste gang med mekanisk for meg, etter usannsynlig mye trøbbel vinterstid. Bytting av div wire og strømper, smøring med lurium, osv - selv på min korte 15 min rute var det enten med én eller ingen bremser, eller begge permanent på. At giret fryser kan jeg til en viss grad tåle, men absolutt ikke bremsene.
I familien har vi to stisykler som har gått laaangt i helårsmodus siden 2016 med Shimano SLX. Det har vært bra bremser, hele tiden, og ikke noen utfordringer utover vanlig vedlikehold. Når det er sagt, har jeg grillet Shimano BR-M506 på hhv Epic og Camber. Ultrabirken drepte de på Epic, Offroad Valdres de på Camber. Begge ganger etter lange utforkjøringer og varme bremser.
På stisykkelen jeg hadde sent 2018 til tidlig 2020 var det SRAM Guide R, med 4 stempler. De hadde langt fra adekvat bremsekraft (for meg), samt latterlig mye modulasjon. Fikk aldri taket på de, og testet Magura MT Trail Sport som jeg etter veldig mye knot fikk til å fungere tilfredsstillende, men igjen syntes jeg det var for mye modulasjon. Handlet Shimano Zee, og de var akkurat slik jeg likte. Plenty power, strålende følelse i hendel. Nå skal det sies at han som kjøpte den sykkelen måtte reklamere på lekk bakbrems etter noen uker....
På nyeste stisykkel er det SRAM G2. God kraft, bedre enn Guide, men igjen for mye frivandring. Har innfunnet meg med at jeg må pumpe frem stemplene innimellom for å få tidligere bite point og bedre følelse. Har mekket meg noen enkle maler jeg bruker til dette.
Skulle jeg ha handlet bremser i dag, hadde jeg valgt SLX M7120 - basert på egenerfaring. De fungerer bra nok til Enduro, er latterlig enkle å montere/lufte, og har gitt meg null problemer på mange år. Mine gamle SLX har to stempler, og for å være ærlig syntes jeg ikke 4-stemplede bremser er noe å trakte etter dersom du ønsker annet enn mer modulasjon.
Jeg har aldri opplevd dette, men jeg smører bremsehendel, wire, mekanismen i caliper også, bare nok til at det ikke fryser, tørker vekk rester, så det ikke blir kontaminasjon. Jeg har Brukt TRP Spyke om vinteren også. Så mye problemer jeg har hatt så er jeg ikke så ivrig å prøve Shimano igjen. Men SLX M7120 har ihvertfall bedre feste nå.
Jeg har aldri opplevd dette, men jeg smører bremsehendel, wire, mekanismen i caliper også, bare nok til at det ikke fryser, tørker vekk rester, så det ikke blir kontaminasjon. Jeg har Brukt TRP Spyke om vinteren også. Så mye problemer jeg har hatt så er jeg ikke så ivrig å prøve Shimano igjen. Men SLX M7120 har ihvertfall bedre feste nå.
Tipper mine problemer hadde litt med sykkelens design å gjøre også. Vann og snø rant ned i strømpene ved callipperene. Det hjalp å kjøre silikon i enden på strømpa - en stund, ihvertfall.
Tipper mine problemer hadde litt med sykkelens design å gjøre også. Vann og snø rant ned i strømpene ved callipperene. Det hjalp å kjøre silikon i enden på strømpa - en stund, ihvertfall.
jeg smører med kjedeolje for vinter og regn bruk, det fungerer bra. det finnes også wire fett, jeg har ikke prøvd det.
Den boksen slet med at vann kom inn, men den nye fungerer fint. D1X Trail heter den.
Jeg kan gire raskt uten problemer. Batteritiden på D1X Trail er bedre enn D1X. Mye bedre system en Sram AXS.
At D1X Trail er et mye bedre system enn SRAM AXS er en ganske så drøy påstand som du har null belegg for. AXS er et strålende om enn dyrt produkt og det fungerer som fjell og det er ingen forsinkelse i det som D1X Trail har, selv om den har blitt mye bere enn forrige versjon.
Har selv AXS og ca. 1.500 km med aktiv stisykling, den tåler deng, den er 100% vanntett og det er øyeblikkelig respons.
Den boksen slet med at vann kom inn, men den nye fungerer fint. D1X Trail heter den.
At D1X Trail er et mye bedre system enn SRAM AXS er en ganske så drøy påstand som du har null belegg for. AXS er et strålende om enn dyrt produkt og det fungerer som fjell og det er ingen forsinkelse i det som D1X Trail har, selv om den har blitt mye bere enn forrige versjon.
Har selv AXS og ca. 1.500 km med aktiv stisykling, den tåler deng, den er 100% vanntett og det er øyeblikkelig respons.
Har tapt tid i ritt pga. D1X trail, da skifting av flere gir om gangen går altfor treigt. Servoen klarer rett og slett ikke å dra nok vaier fort nok. Flott for snillere sykling og tandem/hverdagssykling, eller utfordrende sykkelkonfigurasjoner, men det er dessverre ikke noen god nok løsning for komplett ytelse. Har jo hatt noen hundre km på systemet selv, så vet hva jeg snakker om. Men når man må planlegge giring litt for lenge i forkant, så ble det ikke noe greier ut av det, spesielt når man kjører fort ned og plutselig kommer det en oppoverbakke. du girer ikke i en rask, teknisk nedkjøring for å være ferdig gira når det går opp igjen.
Når det er sagt, så er D1X Trail genialt for folk med tommelproblemer, og det er utrolig digg å slippe å være nervøs for å ryke et bakgir til 6-7k når det er hårete terreng. Batteritid er irrelevant, da man får nok turer til å kunne lade litt blant. Og trådløs cockpit er nice. Derfor har jeg en plan om at jeg skal opp på AXS ved anledning. om det blir neste år eller om 3 får tiden vise. Enn så lenge trives jeg på 11-delt.
Som framgår gikk jeg for Direttissima (Maxima fantes ikke), og jeg har ikke angret et sekund. Med Geometron og Nicolai hadde jeg vurdert Maxima, mer av prinsipp og estetikk enn av manglende bremsekraft i Direttissima.
Har tapt tid i ritt pga. D1X trail, da skifting av flere gir om gangen går altfor treigt. Servoen klarer rett og slett ikke å dra nok vaier fort nok. Flott for snillere sykling og tandem/hverdagssykling, eller utfordrende sykkelkonfigurasjoner, men det er dessverre ikke noen god nok løsning for komplett ytelse. Har jo hatt noen hundre km på systemet selv, så vet hva jeg snakker om. Men når man må planlegge giring litt for lenge i forkant, så ble det ikke noe greier ut av det, spesielt når man kjører fort ned og plutselig kommer det en oppoverbakke. du girer ikke i en rask, teknisk nedkjøring for å være ferdig gira når det går opp igjen.
Når det er sagt, så er D1X Trail genialt for folk med tommelproblemer, og det er utrolig digg å slippe å være nervøs for å ryke et bakgir til 6-7k når det er hårete terreng. Batteritid er irrelevant, da man får nok turer til å kunne lade litt blant. Og trådløs cockpit er nice. Derfor har jeg en plan om at jeg skal opp på AXS ved anledning. om det blir neste år eller om 3 får tiden vise. Enn så lenge trives jeg på 11-delt.
Takk for svar. Jeg har Box One X Wide 11-50T kassett, clutch på bakgiret er som originalt, ganske stiv, så stivt at det bil vær slitsomt å gire manuelt trur jeg, og motoren gjør jobben helt fint hos meg, kanskje de forandret noe, kanskje jeg har bedre versjon en du hadde, vet ikke. giringa fungerte raskt, men takk for at du deler din opplevelse. jeg har ikke lest eller hørt at andre har dette problemet du beskriver, men bra du deler dette. er ihvertfall mye raskere en å bruke mekanisk gir hendel fra shimano med forferdelig lang bevegelse når man girer ned, på xtr m9000 og xt m8000 kan man gire ned 4 gir men det er umulig for meg, en eller to går 3 er på grensa, 4 da trenger jeg å bevege hele hånda, men med archer kan jeg gire mye bedre. men dumt du hadde dårlig opplevelse.
(...)Bremser med wire hadde jeg aldri sykla på, blir jo null brems hvis wiren løsner eller ryker...
Hydrauliske bremser har null brems om slangen løsner eller ryker.
LarsB
Shimano sine kan lett kuttes,skrapes, brettes i krasj, lettere å skade en noen andre, Jagwire mekaniske wire er mer robust. til og med plastikk strips er nok til å skade Shimano sine, så vær forsiktig. også med dårlig intern kabel føring og manglende gummi propper så trur jeg man kan bli uten brems på noen turer. (ignorer rotet, det har blitt ryddet)
Har ikke forsøkt mekaniske skivebremser, men har Shimano BR-mt520/BL-501 på hardtailen og Sram Guidre RE på fulldemperen. Shimano er 4 stempla framme, mens Guide RE er firestempla framme og bak og med masse kraft. Disse er jeg kjempefornøyd med, utover det at de er følsomme for luft og at det virker som stemplen bak drar til seg litt skit så stemplene etterhvert presser litt ujevnt. Service-sett for dette, med alt du trenger inkludert noe stempler koster under 300 kr over nettet og er ikke vanskelig å skifte. Shimano sine erfarer jeg er litt ufølsomme/lette, så selv om de har bra med kraft, så føles det som de kan gi etter hver øyeblikk. Dette kommer nok av at de er av den billigere typen. I tillegg lider de litt av skiftende bite-point som er typisk for Shimano.
Jeg vet ikke om 4-stempla er så mye kraftigere enn 2, men jeg liker den konsise kraften og følelsern i Sram'en sine
Mange veier til Rom, og 4 stempel betyr ikke automatisk kraftigere brems.
Dette kan ikke understrekes nok. Hilsen 110kg fyr på 200cm med bremser som "bare" har 2-stempla kalipere. Bremsene mine er kraftigere enn det aller, aller, aller meste. (Code RSC kan ikke måle seg en gang...)
La meg illustrere dette: Du er sulten og skal kjøpe pizza. Du holder på å bestille en stor pizza som er 40cm i diameter. Mannen bak skranken tilbyr deg 2 pizzaer på 28cm diameter til bare 50kr ekstra. Siden du sykler på geometron med mekaniske skivebremser, så vet du åpenbart ikke hva du vil ha, så da slår du til på "tilbudet".
Hvorfor er dette en dårlig deal? Og hva har dette med bremser å gjøre?
Det er en dårlig deal fordi arealet av de to pizzaene er mindre (og fordi du får mer kant og mindre fyll). Det har med bremser å gjøre fordi det ikke er gitt at to stemper har større areal enn én, det kommer an på stempelstørrelsen. (Kanteffekten har ingen åpenbar overføringsverdi ).
Men arealet har i teorien ikke i seg selv direkte innvirking på friksjonskraften mellom klosser og skive, derimot påvirker det den hydrauliske utvekslingen hvis ikke hendelstempelet øker tilsvarende.
Mange veier til Rom, og 4 stempel betyr ikke automatisk kraftigere brems.
Dette kan ikke understrekes nok. Hilsen 110kg fyr på 200cm med bremser som "bare" har 2-stempla kalipere. Bremsene mine er kraftigere enn det aller, aller, aller meste. (Code RSC kan ikke måle seg en gang...)
La meg illustrere dette: Du er sulten og skal kjøpe pizza. Du holder på å bestille en stor pizza som er 40cm i diameter. Mannen bak skranken tilbyr deg 2 pizzaer på 28cm diameter til bare 50kr ekstra. Siden du sykler på geometron med mekaniske skivebremser, så vet du åpenbart ikke hva du vil ha, så da slår du til på "tilbudet".
Hvorfor er dette en dårlig deal? Og hva har dette med bremser å gjøre?
jeg viste dette allerede. sett denne videoen også, men takk for at du deler. jeg er 86kg, og bruker 180 bak 203 framme. Jeg har ikke merket noe forskjell fra å gå fra 160 bak 180 framme til 180 bak 203 framme, hvis det var noe forskjell var det så lite at jeg ville trenge å teste dette skikkelig, men min sykkel har 180 bak som minimum.
Som framgår gikk jeg for Direttissima (Maxima fantes ikke), og jeg har ikke angret et sekund. Med Geometron og Nicolai hadde jeg vurdert Maxima, mer av prinsipp og estetikk enn av manglende bremsekraft i Direttissima.
Jeg har lyst å prøve den. men den muligheter hadde jeg ikke ennå.
Jeg har sett på B1ker Bar episode med Archer components, tregheten er noe de jobber med. så lang er dette ikke et problem for meg, men er enig det ikke er super raskt. når det skjer skal jeg kjøpe den nye versjonen, da vil den jeg har nå gå på sykkel nr to som ikke eksisterer ennå.