Opp Juvass i formiddag. Etter 1,5 ukes ferie ikke så alt for langt unna fant jeg omsider, på avreisedagen, endelig et sammenfallende vindu i både feriekalender og værmelding slik at jeg fikk prøvd meg på denne. Mektig opplevelse og enda brattere enn jeg så for meg.. Hadde aldri trodd jeg skulle oppleve det som en lettelse å komme inn i partier med ("bare") 10-11% stigning..! I dalbunnen var det +15 grader, ved Juvasshytta +5. Vindstille hele veien. Regnet kom like etter at jeg begynte på nedkjøringen og gjorde den rimelig guffen. Men men, det var jo aldri ment å være noen kosetur dette, så det hørte vel nesten med..
Hjemmekontor igjen, men ingen grunn til å droppe pendlingen.
I dag morges en svipptur opp til demningen ved Søndre Heggelivann, strengt tatt i Ringerike.
Én mil oppover fra Sørkedalen i slakke bakker, og én mil buktende rett nedover i nydelig idyll like til landhandelen. Ring 4-standard. Dette er så å si landevei.
Kan ikke huske at bakkene opp fra Sørkedalen var slakke? Men det kan selvfølgelig ha sammenheng med at de gangene jeg har syklet opp dit har det vært med stor, fullpakket sekk på ryggen og overfylte sykkelvesker - Søndre Heggeligvann er et meget godt ørretvann Fint bilde som gir gode minner for meg
Kan ikke huske at bakkene opp fra Sørkedalen var slakke?
Sitat: pharynx
Skansebakken slakk??
Jeg hadde ikke tenkt å si noe, men hva for noe? Snakker vi om samme bakker?
Joda, dette er rimelig slakke bakker der jeg hyppig ser spreke pensjonistpar tråkke seg i vei på gamle tur- og bysykler med smale dekk. Og spreke 40-åringer på... ja, okei, elsykler med monsterdekk. Den generasjonen er åpenbart tapt.
Om dere ser på Komoot, er det verste du kommer ut for noen små strekk med rundt 11% stigning, og det flyr du opp på en landeveissykkel. Holmenkollmarsjen og ski vet jeg ingenting om. Er oppvokst i Bergen og så ikke snø før i tenårene.
Andre steder i Nordmarka er det bratt, men her er det i verste fall seigt.
Nedover fra vannet er det imidlertid god anledning til å kjøre seg ihjel om du ikke avpasser farten. Eller om du har mekaniske skivebremser og mister bremsekraften.
Beklager avsporing. Ville egentlig bare dele et bilde fra dagens hjemmekontorpendling Men takk @Byråkratsiggen for tipset om ørret!
Fantastisk nydelig bilde Sepeda, selv synes jeg det flotteste i Nordmarka (eller på planeten) er å sykle ut av skogen på trillestien og se demningen og husene v Gjerdingen dam :-) tror enda ikke jeg har kommet forbi der uten å ta et bilde på demningen, vanskelig å få med alt på bildet
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Her finnes det ikke normal biltrafikk, men det finnes noen få mennesker, som er så heldige, at dette er deres daglige pendlevei. Jeg får nøye meg med å sykle her. Hver sommer.
Bildene er tatt på en vei som fører opp til inngangen til radar-anlegget som finnes på toppen av Himmeltinden på Vestvågøy. Null biler, bare melkesyre, blodsmak og fantastiske omgivelser.
Bølingen er løs ved Sandungen. Mamma-ku er tydelig på at det ikke er snakk om å slippe meg forbi englebarna.
Flotte bilder
Møtte en gjeng kuer der oppe for et års tid siden, ble da brukt som saltstein Kanskje jeg klarer å poste noen bilder her på forumet en dag. Får melde meg på EDB kurs.
Redigert av Brotherman; 15/08/202015:25. Rediger grunn: Forum knot
Flotte bilder (...) Møtte en gjeng kuer der oppe for et års tid siden, ble da brukt som saltstein. Kanskje jeg klarer å poste noen bilder her på forumet en dag.
Og takk.
Her er et forsøk på å forklare hvordan du legger inn bilde:
Du kan legge inn bilde fra annen nettside/billedbank slik: 1. Velg Bytt til fullskjermvisning for svar. 2. Skrive teksten og marker hvor du vil legge inn bildet. 3. Velg funksjonsknappen for bilde (9. fra venstre) og legg inn adresse for bildet. Denne må ende på .jpg eller annet billedformat. 4. Forhåndsvis innlegg for å se om bildet vises. Post siden svar.
Om du ikke har slik lenke, er det enklere å bruke bilde lagret på egen maskin: 1. Skriv innlegget (evt. velg Rediger om du vil endre på et innlegg), velg Filadministrasjon og legg til bildet (først Legg til fil og siden Ferdig). Vær oppmerksom på at bildet ikke må være større enn 1.9 MB. 2. Trykk Send. Innlegget publiseres nå med bildet som et vedlegg som bare vises som en link/tekstrad. 3. Klikk på linken til vedlegget og kopier adressen fra adressefeltet i nettleseren når bildet kommer opp. 4. Gå tilbake til innlegget, velg Rediger, velg funksjonsknappen for bilde, legg inn adressen du har kopiert. Trykk Rediger innlegg. Da legges innlegget ut igjen med bildet synlig.
Håper forklaringen kan være en inspirasjon til andre også. Vi trenger som sagt bilder av landevei, lynraske doninger, gjerne felgbremser, ikke spor av grus, ingen uaerodynamiske hipstervesker osv.
Om du velger "Rediger" på ditt siste innlegg, kan du forresten fortsatt fjerne de rare, tekniske tekst-snuttene og emoji-kodene (velg heller det som passer ved hjelp av funksjonsknappen for emojis. F.eks. og ). Og gjerne bare fjerne bildene siden de likevel er i innlegget over
Bedre enn mine bilder Sepeda !! Gjerdingen er kalas. Hadde med fruen på tur i bil til Jevnaker i går men det var i bil med taket nede og vi måtte RUNDT Nordmarka :-)
.. og små og storfe er superhyggelig. Charlios kyr er stort sett snille men en gjeng oksekalver kan være litt kjekke !!
Redigert av EmilZipp; 15/08/202014:13.
Det vet jeg ikke, Emil... måtte bruke vidvinkel... og det drar ut både landskapet og sykkelen... men måtte ha den med for å dokumentere at jeg har fått meg Arundel Tubi Helt uten pariserdekk.
Var forresten gjennom, eller i hvert fall innom, den steinete flytestien din. Fin, men må innrømme at jeg måtte av sykkelen et par steder. Antar at du pløyde gjennom den på bakhjulet på din lilla Caad12. Eller kanskje du safet med SuperX. Ref. denne.
Haha, har syklet uten «fot-i-sett» med begge på trillestien men på vått føre er det vanskelig å få grep med 28 mm GP5000 på vei opp fra dammen. I lys av dine «du trenger ikke grussykkel tråder» må jeg si det er artigst med en sykkel med grep på løs grus (så man kan dra på nedover) og har lettere utveksling enn landeveissykkelen. Jeg er planetens dårligste på bakhjulet.
Mange flotte steder i marka men strekningen fra Jevnaker, opp Svenådalen med nydelige Tverrsjøen over toppen, Gjerdingen, Sandungen, Hakkloa, Maridalsvannet og helt ned til sentrum langs Akerselva står høyt på listen :-).
Den flotteste runden, hvilken er det ???
Flotte bilder (...) Møtte en gjeng kuer der oppe for et års tid siden, ble da brukt som saltstein. Kanskje jeg klarer å poste noen bilder her på forumet en dag.
Og takk.
Her er et forsøk på å forklare hvordan du legger inn bilde:
Du kan legge inn bilde fra annen nettside/billedbank slik: 1. Velg Bytt til fullskjermvisning for svar. 2. Skrive teksten og marker hvor du vil legge inn bildet. 3. Velg funksjonsknappen for bilde (9. fra venstre) og legg inn adresse for bildet. Denne må ende på .jpg eller annet billedformat. 4. Forhåndsvis innlegg for å se om bildet vises. Post siden svar.
Om du ikke har slik lenke, er det enklere å bruke bilde lagret på egen maskin: 1. Skriv innlegget (evt. velg Rediger om du vil endre på et innlegg), velg Filadministrasjon og legg til bildet (først Legg til fil og siden Ferdig). Vær oppmerksom på at bildet ikke må være større enn 1.9 MB. 2. Trykk Send. Innlegget publiseres nå med bildet som et vedlegg som bare vises som en link/tekstrad. 3. Klikk på linken til vedlegget og kopier adressen fra adressefeltet i nettleseren når bildet kommer opp. 4. Gå tilbake til innlegget, velg Rediger, velg funksjonsknappen for bilde, legg inn adressen du har kopiert. Trykk Rediger innlegg. Da legges innlegget ut igjen med bildet synlig.
Håper forklaringen kan være en inspirasjon til andre også. Vi trenger som sagt bilder av landevei, lynraske doninger, gjerne felgbremser, ikke spor av grus, ingen uaerodynamiske hipstervesker osv.
Om du velger "Rediger" på ditt siste innlegg, kan du forresten fortsatt fjerne de rare, tekniske tekst-snuttene og emoji-kodene (velg heller det som passer ved hjelp av funksjonsknappen for emojis. F.eks. og ). Og gjerne bare fjerne bildene siden de likevel er i innlegget over
Dette er FRYKTELIG tungvint, og særdeles lite intuitivt til å være et ellers oppegående forum anno 2020. Det må da gå an å få til en mer aero opplastingsløsning enn dette?
Det er faktisk blitt enklere å poste bilder siden de oppdaterte forumet, så man trenger ikke lenger bruke det gamle redigerings-trikset.
Bare last opp bildene som vedlegg, og trykk på thumbnailen som dukker opp i "filadministrasjon", så blir bildet plassert i posten.
Størrelsesproblematikken finnes jo fortsatt, men om du er på mac er det veldig lett å endre oppløsning ved hjelp av Preview. og om bildefilene har .jpeg ending må de renames til .jpg før de kan lastes opp.
Jeg bare fortsetter å legge ut om pendling og dammer, om ingen stopper meg.
I dag utvidet pendling forbi Byvatnet på vei til Lommedalen og siden sentrum.
Gjennom Nordmarka via den nye veistubben som forbinder Sørkedalen og Lommedalen, se Komoot. Det nye strekket er ikke registrert på alle karttjenestene ennå.
Som forventet ikke en levende sjel å se på Sørkedalssiden, så da våget jeg meg ut i Erlkoenig-trøya jeg overtok etter slankere Valentino.
Jada, gjøgleri, jada, syklistarmer...
På kvelden er det deilig å gli hjemover fra sentrum og Maridalen langs silkemyke Ring 4.
Idyllen blir brutt når jeg kommer over en forslått syklist som har kjørt ut i en av svingene nedover mot Sørkedalen. Han får hjelp, familie er varslet og ambulanse vurderes.
Gjennom Nordmarka via den nye veistubben som forbinder Sørkedalen og Lommedalen, se Komoot. Det nye strekket er ikke registrert på alle karttjenestene ennå.
Ser ut som du må gjøre noe med personverninnstillingene for denne turen.