OPPDATERING HIGHBALLNå har Highballen gått 2800 kilometer og som seg hør og bør blitt utsatt for en liten metamorfose. Eller det siste er ikke helt sant. Den er ikke helt forvandlet, men litt foredlet om det er lov å si det sånn.
Etter kjøpet er dette bytta ut:
Original hjul solgt. Tune - Revo - LB wide med Aspen på plass sammen med Garbaruk kassett
Stive tunge styre og stem byttet i to omganger. Nå og fremover er det 66 mm Syntace Flat Force stem med Tune Turnstange 74 cm styre
Krank: Truvativ 7000 DUB er byttet med Sram XX1 Quarq effektmåler
Setepinne: Race face Next er byttet med KS Lev Integra CI 100 mm dropper
Resten er som opprinnelig. Og resten er ikke mer enn gir og girskifter, kjede, styrelager, holker og bremser. Endringene har ført til at den først ble en hel del lettere pga. bytte av hjul og styregreier. Og så litt tyngre pga. setepinnen. Med de lettere hjulene og oppsett som på bildet under veier den ganske nøyaktig 10,2 kilo
Endringene har ellers bragt den litt nærmere min smak. Styret er nå på omtrent samme avstand som før, men litt lavere så jeg har setet omtrent fem cm over styret. Det gir meg en bedre sittestilling for å putte kraft i pedalene uten å kompromisse (særlig mye) med terrengegenskapene. Jeg var innom en stem på åtte cm, men det ble for langt så jeg gikk til Syntace Flatforce på 66 og er glad og fornøyd.
Kranken måtte vike for en brukt XX1 Quarq med effektmåling. Og at den har GXP lager og ikke DUB er ingen ulempe [link]
I fjor på høsten satte jeg en KOM oppover jeg har hatt lyst på en stund. Et tretti minutters teknisk klatresegment de fleste tenker på en utforkjøring. Når jeg var rimelig utslitt og skulle "bare sykler hjem" ble jeg offer for skarpheten til Highballen, fikk en skikkelig seiltur gjennom lufta landet på skulderen og knakk kragebeinet. Dermed gikk vi, highball og jeg glipp av de flotte forholdene i september og utover sesongen med noen små og forsiktige unntak. Denne hendelsen gjorde meg sikker på at jeg virkelig trengte senkepinnen jeg nevnte over. Det er ikke alt for mange senkepinner som tilfredsstiller alle kravene, intern føring, 27,2 mm, lett, driftssikker og tilgjengelig. Jeg fikk Claes Henrik til å bestille KS pinnen til meg. Jeg monterte den med en fin Wolftooth hendel rundt styret. Den har virket bra etter et havari på tredje tur eller noe. Der innmaten datt tvers gjennom ytterrøret og jeg fikk en avbrutt tur. Dette ble fiksa på kort tid av Deler AS uten noe mukk, og jeg tror dem på at dette ikke hadde skjedd før.
En annen endring jeg er veldig fornøyd med er å kvitte meg med Fox lockouthendelen under styret på venstre side. Min 32sc har som tidligere nevnt "click to open" som gjør at gaffelen smetter veldig lett i låst modus. Jeg har uforvarende havnet i uføre med stiv gaffel på hver tur. Selv etter at jeg flyttet hendelen veldig langt inn på styret har det skjedd. Jeg er usikker på om det er meg som dytter borti hendelen, eller om det faktisk skjer av seg selv.
Jeg vurderte å bytte til Rock Shox gripshift-lockout. Noe som burde funke bra med at Fox trekker vaier for å åpne og trykker på knappen for å låse. Noe som er motsatt av RS funksjon, men som virker mer intuitivt. Men løsningen ble noe helt annet. I kjelleren borettslaget står nabo Knuts mange Hard Rocx'er til vinter og sommerbruk. En av dem har RST gaffel med en kompakt lockout montert rundt styret. Den så ut til å kunne fungere fint med motsatt vaiertrekk da hendelen ville stå i den mest "kompakte" stillingen med låst gaffel. De eneste jeg kunne google meg fram til som har denne er bike-dicount.de den var ikke på lager, men jeg satte på varsling på mail og plukket opp en så snart de kom.
https://www.bike-discount.de/en/buy/rst-trl-lockout-lever-570658Kvaliteten på delen er god, pent laget og henger godt sammen. Montert virket den prima, og etter en del testing har jeg fått montert den på en måte som gir meg lockout med tommelen og resten av hånda rundt grepet. For å åpne må jeg slippe grepet minimalt. Trykket på hendelen er nesten like lett som på Fox-hendelen. I tillegg er jeg nå helt sikker på om gaffelen er åpen eller låst, og den forblir som jeg ønsker det. Og så veier den hendelen ørlite mindre enn Fox og man trenger ikke ta av brems og holk om man vil demontere. En suksess til 31 euro.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120793&filename=RST%20Lockout.jpg)
Når lockouten havnet på styret kunne jeg flytte setepinnebryteren under på plassen frigjort av Foxbryteren. Da skaffet jeg en Bikeyoke Triggy X som jeg monterte på bremsen med en Matchmaker-dings som hendelen passer rett på. Suksess igjen. Og en mye mer ergonomisk løsning på pinnen i bytte mot litt vanskeligere åpning av låst gaffel.
Om noen trenger en veldig lite brukt Wolftooth Barcentric lockouthendel
https://www.wolftoothcomponents.com/products/remote-bar-centric er det bare å fyre av en PM. Den passer med Fox, Scott Twinlock, ebike-kontroller eller forgir.
Gjennom vinteren har jeg sørget for å kjøre Highball på rulla innimellom for å holde kroppen vant til sittestillingen. Det har den virket helt fint til. Og alpe du Zwift er hverken lettere eller tyngre med den i stedet for raceren under meg.
I lånte stiklær/overforking
Utover våren har jeg kjørt en del asfaltturer på opptil tre timer, eller bakkedrag i Grefenskollen uten å mistrives i det hele tatt. Da har jeg brukt Maxxis Aspen med godt med luft på karbonhjulene. Det har rullet helt fint. De funker fint også på lange grusturer. Mine Aspen er 2,25 og føles litt tynne og skjøre til terrengbruk.
Til stibruk har jeg et hjulsett med Newmen 25 mm felger satt opp med Specialized Ground Control og Fast Trak 2,35. De er veldig bra til stein og røtter når det ikke er alt for glatt og volumet gir den lille ekstra dempingen som kommer så godt med. De ruller fortsatt veldig godt på transport til og fra skogen og en halvtime asfalt i hver ende er ingen særlig belastning.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120792&filename=2021%20stioppsett.jpg)
I et par uker på våren har jeg testet Highballen med min 120 mm Fox34sc Factory. Den er tre cm høyere fra aksel til krone enn 32sc som står på originalt. Jeg har kompensert noe med å droppe fem mm spaceren under stemen, og med litt mer sag så blir høydeforskjellen ca 20 mm. Det er nok til at noe av drivet på asfalt og grus ikke er tilstede på samme måte. Til gjengjeld får man litt ekstra på stien. Stivere gaffel, lengre vandring og slakere vinkel gir litt mer trygghet man kan ta ut enten i mer fart eller mer trygghet. Etter at jeg bygde Koronasyklen 2021/Intense Sniper T har Highball fått tilbake den opprinnelige gaffelen. Det fungerte egentlig helt fint og jeg savner ikke 120 mm som jeg trodde jeg ville gjøre. Det er mulig jeg vil vurdere noen endringer gjennom vinteren, det finnes en halvveis plan om en 34/35 bygget ned til 100 eller 110 mm.
Som stisykkel krever Highball fortsatt at rytteren er på hugget. Den er ikke veldig tilgivende for feil og liker best at man gønner på. Til gjengjeld gir den en respons på input som ikke ligner noen fulldemper. At den veier 10,4 med stor gaffel kjennes også. Vekta tas muligens ikke igjen i økt fart, men i alle fall i feelingen man får når man akselerer oppover. Når det går fort nok kommer også følelsen av at man flyter oppå røtter og stein. Men det er ikke til å stikke under en stol at i lengre rotpartier eller rotete steinrøyser forsvinner farta veeeldig mye fortere enn på fulldemper, og så må man jobbe hardere et lengre stykke.
At det er gøy med lett rittsykkel når man har flyten, det er det ingen tvil om.
LarsB