Dette innlegget burde jo selvsagt kommet i starten av sesongen, når formen er dårlig og avstanden ikke så viktig. Men siden jeg først nå har kommet godt i gang, og er jevnlig på landevein - så passer det kanskje bedre nå..
For meg er det viktige med turen det sosiale, og gjerne kaffestoppet. Men i mangel på kunnskap om gode steder rundt Oslo (spesielt vestover) - så roper jeg ut med telegrafen min.
Kom gjerne med tips, hvor langt er det å sykle og hva bør en spise når en er der..
Når målet med syklingen er kafé’n før du snur..
[Re: Morteey]
#250345719/08/201814:26
Ikke så langt vestover - fortsatt i Oslo - er kaffepause på Sørkedalen Landhandel obligatorisk. Nydelig landevei ut dit fra Bogstad.
God mat i kaféen, selv om landhandelen primært er kjent for ting som er vanskelig å få med hjem på landeveissykkel - gode egg (!), godt utvalg lokale produkter fra Markajentene og en del spesialiteter fra det store utland
Om du er eventyrlysten, er det fra landhandelen fin og hardpakket grus velegnet for landeveissykler videre opp i høyden til flere fine kaffepauser på bl.a. Finnerud, Kikut og Bjørnholt. Sistnevnte utmerker seg med hjemmelagde kaker og smørbrød - og en gammel vedovn som er velegnet for å tørke våte klær Så ruller du ned mot Hammeren og Maridalsveien.
Google Maps er din venn.
Re: Når målet med syklingen er kafé’n før du snur..
#250346919/08/201816:19
Min klare favoritt i Oslo-området er Håndverksbakeriet i Drøbak. Sett deg på sykkelen rett fra senga og se fram til varme pizzaboller og knasende wienerbrød til brunch. Det er kun noen få bord utenfor, men på magisk vis er det alltid en stol ledig så du kan kjenne at sola tar tak i en litt klam sykkeltrøye. Vil du på en litt lenger tur fortsetter du til Son og spiser på Solsiden nede ved sjøen. Kaffen tar du så i Hølen hos Johnsen Frameworks, før du tråkker hjem.
Et strålende sted på motsatt side av byen er Lokstallen i Røykenvik. Et besøk dit gir mange mil i beina, men også mange smil om munnen. Meny av svært høy klasse og unik beliggenhet nede ved vannet.
I sørvest byr Villa Malla i Filtvet, ytterst på Hurumlandet, på en omfangsrik lunsjmeny og de liker syklister (særlig off-season). Klokkarstua skal ha også ha bra servering, hvis du vil ha en litt kortere tur.
Er du ute på en snartur så dra til Svartskog kolonial. De har hjemmelagde kaker, kvalitetskaffe og dagens suppe/rett skuffer ikke. Lun stemning er inkludert.
Hvis du kommer utenfra byen og bare skal bare såvidt innom Oslo så er Åpent Bakeri på Holtet et godt valg, da den ligger i enden av den kjente klatringen opp Kongsveien.
#250354020/08/201806:47
Cafe Hvilepuls i Kolbotn, Bianchi sykler og sykkelcafe, de åpnet for et noen uker siden. Har ikke vært der enda men sett en haug bilder og kommentarer om godt bakverk og kaffe....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#250385521/08/201806:47
Det var en veldig kjedelig avslutning på året Landhandleren er/var en av mine favoritter, men når alle raser forbi i tempostilling blir det vanskelig. En påminnelse om at hvis du ønsker at det skal være lokale tilbud så må de brukes regelmessig, også de gangene du kanskje ikke er så sugen på et stopp.
#258705730/12/201918:54
Nesten litt rart det ikke går rundt. Syntes alltid det var folk i både butikk og café de gangene jeg var innom mens jeg bodde i traktene. Har kaféer her i Nittedal med mindre trafikk og mindre pengesterke kjøpegrupper som går rundt...
[Re: eirikbk]
#258705830/12/201919:20
Vet at du ikke mener noe vondt med det, men det hjelper lite.
Ansvaret for å bruke og opprettholde lokalt tilbud hviler selvsagt først og fremst på oss som bor her ute. Men med en lokalbefolkning på kun noen få hundre mennesker spredt bosatt, er kundegrunnlaget for butikken dessverre beskjedent.
Og med en pågående priskrig mellom stadig større nasjonale kjeder kontrollert av noen få dominerende aktører i dagligvarebransjen, er det krevende for en lokal aktør å konkurrere. Til tross for et særegent utvalg med spennende varer, både importerte og lokalproduserte.
Gjenstår å se om det er grunnlag for å drive kafé, i det minste på utfartsdagene.
Tanken bak mitt innlegg var for øvrig ikke å starte en debatt omkring driften av landhandelen, men gjøre oppmerksom på at den dessverre ikke lenger kan være et mål for sykkelturen. Håper det vil endre seg i fremtiden.
[Re: Sepeda]
#258707031/12/201907:28
Kjedelig at landhandelen i Sørkedalen stenger. Sist jeg lekte sykkelturist i Oslo (sommeren '17 tror jeg) kom den overraskende på meg. Måtte jo stoppe og kjøpe bananer. Kult sted, kanskje det er mulig med et konsept spunnet fra det https://www.skafferiet.no/ driver med. Syklister digger slikt, og det skulle være mulig å gjøre førjulsbusiness også. https://www.landevei.no/nyheter/turer/brennhett-paa-neslandet
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
#258710331/12/201918:05
Husker at det var et særegent utvalg ja. Mye spennende. Kanskje litt for særegent? Ikke vet jeg... Men noterer meg at de gangene jeg var innom var som regel etter skitur eller etter en runde i marka på sykkel, først og fremst for å kjøpe sjokolade... Er jo mange som sykler i Sørkedalen, men butikken ligger uheldig til siden de fleste suser forbi for å sette PR inn/ut til Skansebakken... de færreste drar tilbake til kaféen etter å ha returnert til Bogstad.
#258710431/12/201918:10
Kan forresten anbefale to kaféer i Nittedal, begge på Rotnes. Men det krever en avstikker fra RV4 og noen høydemetre. 1) Opp Stasjonsveien, ca midt i bakken ligger Nybrent. 2) Opp Stasjonsveien, men nå helt opp til stasjonsbygget på togstasjonen (ta til venstre ved Bunnpris), ligger Nittedal Landhandleri. Perfekte mål om man ønsker å spise litt høydemetre for å gjøre seg fortjent til godsakene.
#259086611/02/202019:08
Veldig lovende, både for lokalbefolkningen og fremfor alt besøkende.
Ser at Lilla Buda snakker om opplevelser og sosiale aktiviteter med lokale aktører. Hm. Kanskje potensiale for at hun kan gjøre noe sammen med Landevei eller en klubb?
Sørkedalen
[Re: runermm]
#259088611/02/202023:04
Min klare favoritt i Oslo-området er Håndverksbakeriet i Drøbak. Sett deg på sykkelen rett fra senga og se fram til varme pizzaboller og knasende wienerbrød til brunch. Det er kun noen få bord utenfor, men på magisk vis er det alltid en stol ledig så du kan kjenne at sola tar tak i en litt klam sykkeltrøye.
Damn, nå kjente jeg at jeg lengter etter våren, og ikke minst det å spise knasende wienerbrød til brunch på Håndverksbakeriet i Drøbak, som jeg aldri før har prøvd.
Sitat: ruermm
I sørvest byr Villa Malla i Filtvet, ytterst på Hurumlandet, på en omfangsrik lunsjmeny og de liker syklister (særlig off-season). Klokkarstua skal ha også ha bra servering, hvis du vil ha en litt kortere tur.
Kan god god for Villa Malla. Det er en "litt stiv" pris for lunch der synes jeg. Tror den kosta meg over 400,- Det eneste de serverte var Buffet. Så det var jo mer enn nok mat (og kvaliteten var upåklagelig). Eneste sted i Os.. Nor.. Verden faktisk, hvor ekspeditøren i kassa uoppfordret sier: "Ser du sykler. Om du er redd for sykkelen din, så må du gjerne ta den med inn hit i restauranten".
Til tross for tilbud om å sette sykkelen innendørs, valgte jeg lunch utendørs. Med litt godvilje kunne jeg late som jeg var i syden. Nydelige sandstrender rett bak den muren der (selv om det ikke nødvendigvis er veldig synlig på bildet).
Sitat: runermm
Er du ute på en snartur så dra til Svartskog kolonial. De har hjemmelagde kaker, kvalitetskaffe og dagens suppe/rett skuffer ikke. Lun stemning er inkludert.
Har alltid hatt så lyst til å dra inn der, for det ser ubeskrivelig koselig ut. Problemet er at jeg bor så nært, at det føles som ett slags ran av hele sykkelkulturen å unne seg ett Wienerbrød der. Føler liksom jeg heller må ta ett drag eller to i Bekkenstenveien eller Amundsenbakken fremfor å ta ett Wienerbrød så tidlig i turen. Desverre er jeg også redd det er denne tankegangen som desverre gjør at steder som dette går konkurs innen jeg rekker å ha besøkt de :/ Skal sette meg ett 2020-forsett. Jeg skal sykle til Svartskog og spise på denne kolonialen. Deretter skal jeg sykle hjem igjen, uten å være bekymret for at kaloriregnskapet endte i pluss.
Sitat: runermm
Hvis du kommer utenfra byen og bare skal bare såvidt innom Oslo så er Åpent Bakeri på Holtet et godt valg, da den ligger i enden av den kjente klatringen opp Kongsveien.
Også ett spisested i "nabolaget". Litt anstrengt forhold til de. Den ene gangen jeg var innom der var jeg i pappaperm, med barnevogn. Blei pælma rett ut igjen med unnskyldningen "Brannvesenet sier vi ikke har lov å ha barnevogner her inne".
Ok?! Mulig det er sant. Men det er isåfall første bakeri/butikk jeg har vært inne i med en barnevogn som har den begrensningen (eller ihvertfall håndhever den). Aldri besøkt de siden, kommer neppe til å gjøre det heller.
Sitat: Erikbk
Er jo mange som sykler i Sørkedalen, men butikken ligger uheldig til siden de fleste suser forbi for å sette PR inn/ut til Skansebakken...
Veit ikke om jeg skal digge eller grine over konseptet at Strava-segmenter nå avgjør lønnsomheten til butikktomter. "Vi gikk regelrett konk fordi Strava valgte sin vei, vi valgte den andre". Tipper de ikke så den komme før det var for seint.
Veldig godt å se at Sørkedalen gjenopstår. Har som regel stoppet der hver gang jeg kommer ut av marka på det punktet, og de fortsatt er åpne. På min absolutt eneste punktering jeg har hatt i moderne alder, måtte jeg etter en gummiorm-reperasjon, og ett delvis vellykket forsøk på å pumpe opp dekket med min siste (la oss være ærlige: eneste) CO2-patron "nurse" sykkelen fra halveis mellom Damtjern/Kringla og ned til Sørkedalen. Da var jeg helt tom for luft i bakkene ned mot Landhandelen (perfekt timing). Men det var fint vær, og midt på dagen. Så der krydde det av syklister. Fikk lånt meg en pumpe av Marius Nilsen (før jeg egentlig ante hvem han var). Det var det beste (av flere gode) minner på Landhandelen.
Ellers, fra tidligere i tråden, så er vel Johnson Frameworks også konkurs(?) Usikker på om han har kafedrift eller ei? Om ikke så er "Hølen Kafé" ett godt alternativ.
Litt tidlig å si hvordan det blir da den åpner senere i høst, men blir liggende på gateplan i det nye senteret i Nittedal med uteplasser mot elven. Kjenner til han som skal drive og han går all in for å lage noe bra. Har naturligvis tipset om at de burde hanke inn passerende syklister.
#262237315/08/202021:32
CK Øst, og nei - jeg er klubbløs for øyeblikket. Jeg er ikke den som sykler de lengste turene men jeg foretrekker at hele turen er på sykkelsetet. Så kan sitte på kafe og sosialisere seg etterpå.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.